{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.017 visninger | Oprettet:

Lykke D
Lykke D
Tilmeldt:
27. sep 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Hjælp til chihuahua-genetik (blå og lilla) {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en blå han og en lilla tæve og ønsker på et tidspunkt hvalpe.
Inden jeg bliver hakket ned fra øst og vest, vil jeg godt nævne, at jeg er klar over den udbredte tendens til "pelstab" hos de blå, samt at både lilla og blå er d-locus - altså en fortynding af sort og brun.

Mit spørgsmål lyder på;
- Vil det være forsvarligt at parre en blå og en lilla?
Jeg synes ikke min blå han på 3 lider af pelstab (han skal self. testes inden avl for om han er bærer af det), men kan det gå i udbrud senere?
- Hvis han ikke har skaldede pletter nu, kan han så risikere at få det senere i livet?
Hans mor er blå eller sort og faren er choko-tan

Jeg har læst mig frem til at tan er dominerende, og eftersom både min han og tæve har en forælder hver med tan, vil sandsynligheden for at få hvalpe der er tan være størst? ifølge mine regnskaber vil der være 2/3 chance for tan.

Jeg håber der er nogen der kan oplyse mig lidt videre om genetik med blå og lilla "blandet sammen", da jeg self. kun vil sætte sunde hvalpe i avl.
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til chihuahua-genetik (blå og lilla)
  • #1   27. sep 2015 Alle de her spørgsmål ville jeg simpelthen gå til opdrætter med, som burde kunne vejlede dig korrekt og hjælpe dig med det hele smiley

  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   27. sep 2015 Hun har desværre ikke nok kendskab inden for farven lilla, og jeg har desværre mistet mine oplysninger vedrørende min tæves opdrætter smiley

  • #3   27. sep 2015 Der er en vildt god side på nettet, men er på fra mobil så finder den lige senere smiley

    Jeg kan ikke huske helt hvordan det er,men jeg ville ikke turde blande to fortyndings farver.
    Dine hvalpe kan godt blive tan, men de vil blive blå eller lilla, da ingen af forældredyrene er sorte, de har dd begge to og vil derfor give dd videre (er jeg 99% sikker på)
    Jeg har generelt hørt at man aldrig må blande to blå/lilla med hinanden da det vil give større chance for sygdomme.

    Så hvis jeg var dig ville jeg enten nyde mine hunde og droppe hvalpe planerne, det er sjældent den han man har hjemme lige passer perfekt til tæven alligevel, og markedet er mættet af chihuahua hvalpe, selv de gode DKK opdrættere har svært ved at komme af med deres hvalpe pt.

    Eller også ville jeg satse på tæven, få hende gennem tjekket og så find en anden han smiley


  • #4   27. sep 2015 Denne? http://www.doggenetics.co.uk smiley

  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   27. sep 2015 Jeg har hørt, at man ikke må blande 2 blå grundet øgede chancer for pelstab? smiley Jeg har ikke læst noget om pelstab hos de lilla? men jeg ved desværre ikke så meget om den lilla farvegenetik. Ja, jeg har selv fundet nogle virkelig gode sider rundt omkring, men der er så meget man lige skal tage højde for med ressisive og dominante gener smiley Og jeg sætter ikke noget i verden, før jeg er sikker på min farvekombination smiley

    Hvis det viser sig, at blå og lilla er en dårlig kombi, samt tendens til genetisk hårtab hos min han, må jeg finde en anden han til min tæve, men derfor er jeg stadig interresseret i selve genetikken smiley Det er jo vildt spændende..


  • #6   27. sep 2015 Men altså det er jo ikke kun farverne der skal passe sammen. De skal jo gerne kunne ophæve hinandens fejl og alt sådan noget.

  • #7   27. sep 2015 Ja Funke den! smiley taaaak

    Lykke d et er vildt spændende og sorry, havde lige glemt at lilla er en endnu mere fortyndet Choko, men tror (læs: jeg ved det ikke, men tror) at det vil give det samme, men har umiddelbart ikke noget at have det i. Jeg ville ikke tage risikoen.
    Nu er der jo så meget andet der skal passe sammen end kun lige farven, men det lyder til at du har rimelig godt styr på det smiley

    Jeg ved ikke helt hvordan det med tan fungere, når hundene ikke selv har det, for så er det jo et spørgsmål om, om de er bærer af det osv.
    Lucky er efter en blue and tan tæve og en black and tan far, og er black and tan, som jo så muligvis har farvekoden Dd, så han kan måske være bærer af det blå gen, det er dog ikke noget jeg nogensinde finder ud af smiley
    Rosa er efter 2x black and tan, og er derfor black and tan, fordi farven er dominerende, så hun er med stor sandsynlighed DD, hendes mormor er dog den samme som Luckys mor, så hvem ved.

    Derudover skal du jo ikke kun kigge på forældre, for der kan være mange farver, som de kan være bærer af selvom de ikke har det. Men når de er fortyndnings farver, mangler de jo netop det sorte-gen.

    her kan du læse om den lilla, der står den er bbdd, altså en fortyndningsfarve både i b serien og i d serien, ligesom den blå er dd. Så jeg ville ikke turde blande dem. (blå står lige ovenover i linket)
    http://www.doggenetics.co.uk/dilutes.html#isabella


  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #8   27. sep 2015 Den funker helt fint smiley
    Jeg prøver i hvert fald at få mere styr på det end jeg har (også selvom jeg ikke lader dem parre) smiley
    Det farlige er vel ikke at krydse 2 dd'er, og hvalpene derfor bliver dd,men nærmere om forældrene genetisk kan føre pelstab videre?

    Hvis nu begge forældre bliver testet "fejlfri" mht. genetisk pelstab, så burde det vel ikke være farligt at lade dem parre når lilla ikke har samme tendens til genetisk pelstab (så vidt jeg ved)

    jeg læste lige på ovenstående link der stod der, at det var minoriteten af de blå der havde en genfejl og der ikke var noget i vejen med majoriteten af de blå hunde..

    Jo mere man finder ud af, jo mere forvirret bliver man smiley


  • #9   27. sep 2015 Hvis tan er dominant skal en af forældrene være tan for at hvapene kan blive tan.

  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #10   27. sep 2015 Hov.. glemte noget..
    Angående tan, tror jeg faktisk at det kan sættes op lidt på samme måde som med kort- og lang pels smiley

    ligesom med heste har de 2 egenskaber at føre videre, så spørgsmålet er, hvilket af de to gener de smider i "puljen", for jeg mener at have læst at tan er dominerende ved mindre hunden er helt ensfarvet (i må ikke hænge mig op på det).. I så fald vil det i mit tilfælde kræve at begge mine hunde smider et "ikke-tan gen" i pulje, for at der ikke kommer tan hvalpe.., hvis bare 1 af dm smider et tangen, vil der kommer tanhvalpe smiley så vidt jeg har forstået altså smiley


  • #11   27. sep 2015 Her er tan:
    http://www.doggenetics.co.uk/tan.html#tan

    Så hvis ikke dine er tan, så tror jeg ikke du får tan, men det kan vel ske?
    Det er dominerende når begge forældre har det, så vil hvalpene også få det.

    Jeg har så hørt at Lilla også kan lide af det genetiske pelstab, så det ville jeg undersøge nærmere hvis jeg var dig Lykke. Har ikke lige noget om det, da jeg hverken avler eller har lilla hunde smiley
    Men jeg ved ikke hvordan det fungere med at teste for det osv.



  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #12   27. sep 2015 Jeg ved ikke om jeg misforstår dig, så ret mig endelig hvis det er.. men begge forældre skal da ikke være tan før hvalpene kan blive det? En ensfarvet hund kan også bære et tan-gen? Min tæve som er tan har en ensfarvet mor.., så det virker for mig usansynligt, at hvalpene ikke kan blive tan smiley Faderen er ensfarvet (men bærer på et tan-gen, da den ene forælder er tan)

    Hmm.. men det kan da godt være, at der så skal to tan-gen til smiley det må jeg lige læse op på!



  • #13   27. sep 2015 En af hundene skal altså være tan...dominant betyder at hvis du kan se det, så er det der, hvis du ikke kan se det, så er det der ikke....


  • #14   27. sep 2015 hvis tan er dominant så vil det altid blive vist, med mindre et andet gen er mere dominerende og ligger hen over.
    er tan reccicivt vil der skulle to tan-gener til for at man kan få en tanke hund smiley


  • #15   27. sep 2015 Lykke der skal to tan-gener til, så de kan godt være bærer af det, men for at få det synligt, skal hvalpen have et tan-gen fra begge forældre smiley

  • #16   27. sep 2015 Men så er det recessivt? ikke dominant?

  • #17   27. sep 2015 http://www.doggenetics.co.uk/tan.html#tan

    her står der at tan points er det nederste af det nederste smiley
    det vil sige at det er reccicivt og hvis et hvilket som helst andet aftegn også er reccicivt er i generne, vil dette aftegn dominere over tan.


  • #18   27. sep 2015 Kan man ikke dna teste hundene inden avl, så du ved om de bærer CDA?
    Så ved du om du skal forsætte planerne eller finde en anden avlspartnere til din tæve.


  • #19   28. sep 2015 Jeg er ikke sikker på at der findes nogen gentest for Color Dilution Alopecia endnu smiley
    Og ja, tan markings er recessivt så både han og tæve skal bære genet for at hvalpene kan få tan-markings.
    Din hanhund er blå med en brun far og en sort eller blå mor (hvordan kan det være du ikke kender hendes farve ???) . Han har fået et dilution gen fra begge sine forældre og kan ikke give andet videre. Han bærre tan markingsgen. Han bære med sikkerhed gen for brunt.
    Din tæve er lilla dvs. fortyndet brun. Dvs. hun kan ikke selv give andet videre. Hun bære gen for tan markings.
    Parrer du de to vil du teoretisk ende med 50% blå og 50% lilla hvalpe. Og 25% chance for at de har tan markings.
    Men husk nu på at tænke på andet end farve når du avler. Hundene skal også matche på andre punkter. Det er jo ligemeget om hvalpene har en spændende farve hvis de fx bliver syge eller er har en vanskeligt sind.


  • Lykke D
    Lykke D Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #20   29. sep 2015 Det giver også bedre mening for mig, at tan-genet skulle være ressisivt, men mange på nettet udkårer jo sig selv til eksperter og giver ikke korrekt oplysning videre smiley

    Hmm.. Jeg kunne ikke lige huske hendes farve på stående fod.., men det giver vel mest mening at kun er blå (blå er jo også varianter af sort)

    Og ja, jeg tænker på andet end farve.. Det er jo derfor jeg er i gang med at undersøge genetik for at finde ud af om hårløshed er en tendens hos både lilla og blå smiley

    Jeg er så uheldig at have to fortyndingsfarver, så self. skal alt spille før de/eller kun tæven skal have hvalpe smiley


Kommentér på:
Hjælp til chihuahua-genetik (blå og lilla)

Annonce