Hvis bare.... {{forumTopicSubject}}
På en facebook side er der pt en voldsom debat i forhold til stamtavle eller ej.
Det er ikke nogen hemmelighed, at den dag jeg bliver statsminister, så skal der indføres et krav om stamtavle på alle hunde
Men, når det så er sagt, så ville jeg ønske folk bare tænkte sig om, inden de får hvalpe på deres tæver.
Er selv opdrætter og er pt "brændt inde" med 3 smukke tæver som nu er 6 MÅNEDER!!!!!
Ville ønske for mig selv....-og ikke mindst hvalpene, at jeg snart finder egnede hjem<3
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Rotten står på min ønskeliste i fremtiden - det er sådan en pragtfuld hund.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Er der ikke nogle opdrætter kollegaer der kunne bruge en udstationering eller har alle fyldt op?
feb 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 230
Tja, det kan du have ret i, men hvis ikke der føres register, så er undersøgelserne jo intet værd.
Hvis man godt kan lide en bestemt race, så mener jeg faktisk, at man er forpligtet til at købe med stamtavle. Hvis ikke vi holder racerne adskilte overhovedet, så ender det hele jo som en grå masse af hunde, som ligner hinanden.
Tak, de er også super skønne, virkelig rigtig fine hvalpe, men sikke et arbejde at have 3 i den alder...:-)
feb 2011
Jeg har en enkelt ude hos en familie, så jeg har "kun" 2 hjemme
Andre opdrættere har samme problem, så vist desværre ikke meget hjælp at hente
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Altså er fuldkommen enig i at der hos mange racer kunne komme BETYDELIGT mere fokus på sundheden, ikke bare i FB, OEB, mops e.l. men også de mindre sygdomsplagede racer hvor folk bare springer undersøgelserne over.
Men stamtavle er jo forudsætningen for seriøst og målrettet avlsarbejde der har til fokus at forbedre sundheden, så for mig går de to ting hånd i hånd
feb 2011
Ja, den skide økonomi er det tilbagevendende problem:-/
Vi er helt enige i, at sundhedskravene sagtens kunne højnes gevaldigt...-men som opdrætter er man også bare nød til at erkende, at der altid er behov for at gå på kompromis med nogle ting.
Lige med HD, er det vigtigt at huske, at B også er fri for dysplasi. Men skræmmende at HD kravene er væk i DKK og AD kravene aldrig er indført:-(
feb 2011
Ja, jeg ser også stamtavlen som et enormt vigtigt arbejdsredskab:-)
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at min race har haft en lille bitte smule problemer med sindet og derved er i risikogruppen for at blive forbudt (!!!!!!!!!!!) Her har vi jo en enorm forpligtigelse til at få vores hunde mentaltestet og få de dårlige individer sorteret fra. MEN MEN MEN, så længe alle de uvidende mennesker avler tavleløse "rottweilerligende" hunde, fordi Deres hund er i og åh så sød, så vil vi altid have problemer. Ekstrabladets forside skelner ikke imellem tavle og ikke tavle, de ser bare en sort hund og straks er vi alle stemplet...
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
feb 2011
Du har ret, stamtavle er ikke lig med sundhed, men det er = muligheden for at fører registrer og vælge fra og til i avlsdyrene, ud fra sundhed. Kunne være enormt givtigt, hvis andre sygdomme også blev registreret på Dkk's hundeweb, som fx hjertefejl og allergi, som jo også er arveligt.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men jeg ser stambogsføring som forudsætningen for et fornuftigt avlsarbejde for at forbedre sundheden, så siger man "sundhed" siger man også "stamtavle"
feb 2011
Ja, sygdom i vores hunde har vi i hvertfald nok af:-(
feb 2011
Tja, jeg har ikke helt gennemtænkt den endnu...., men når jeg bliver statsminister, så lover jeg hele tanken er tænkt til ende
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
feb 2011
Jeg er som sådan enig med dig, men hvis man skal have tilladelse til hund, så skal man måske også til hest, kat osv.? Ja og måske tilladelse til at få børn....-det er et svært dilemma synes jeg:-/
feb 2011
Ja, det kunne sagtens være en mulighed:-)
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
feb 2011
Jeg er bestemt heller ikke uenig i at det er en god idé. Har selv tidligere arbejdet for det samme i rottweiler-regi:-)
Men endnu en grund til at købe hund med DKK-stamtavle er, at opdrættere gerne skulle få uanmeldte besøg af DKK (sker vist ikke så tit som man kunne forvente, så der er selvfølgelig plads til forbedringer:-)) Ved godt det ikke gør noget godt for "hovsakøb", men så har vi i det mindste en fornemmelse af, at avlsdyrene har ok forhold:-) Derudover har vi jo et kæmpe ansvar som opdrætter i udvælgelsen af købere:-)
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg håber du snart finder gode hjem til tøserne.
Hvis bare....