{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på ung tæve
  • #1   21. sep 2006 Nej...syntes man bør vente til den er 2 helst 2½.

  • #2   21. sep 2006 syntes ik det er iorden a avle på for unge hunde.. deres knogler er jo ik færdige.. og slet ik klar til a bære på den extra vægt fra hvalpe.. så nej det er forkert.. det sammen med mennesker bare fordi hun kan få børn er det ik ens betydning med a hun skal jo..

  • #3   21. sep 2006 meen selvfølgelig kan der ske en upser.. hvis man ik er 100 % opmærksom på sin hund.. meen det er stadig ik ok... hunden er jo stadig barn og vil måske ik have noget a gøre med de små...

  • #4   21. sep 2006 Det er jo forskelligt hvad folk synes, men min holdning er at man ikke avler på hunde under to år. Og hende, som har opdrættet min hund venter altid til hunden er mindst tre, og det er en lille race. Mener det er vigtigt at hunden også er klar til at få hvalpe rent mentalt. De skal være voksne først.

  • #5   21. sep 2006 Ja, selvfølgelig kan der ske uheld, selvom folk som har tæver og evt. både en tæve og hanhund bør være klar over risikoen og være meget, meget opmærksomme på at det ikke sker.

    Men planlagt avl på en tæve under 2 år, det forstår jeg altså ikke.

    Det virker på mig som om tæven bare hurtigst muligt skal i avl og tjene nogle penge og det har jeg ingen forståelse for.


  • #6   21. sep 2006 Nej det er absolut ikke i orden - slet ikke på en stor race som jo netop er senere udviklet

  • #7   21. sep 2006 ok jeg aner intet om det her :o) men er der forskel på hvornår store og små hunde er klar til at få hvalpe?
    Og er det forskelligt fra race til race også?


  • #8   21. sep 2006 Nellys opdrætter - hun har jo ofte parret sine tæver ved 18-20 mdrs alderen - både Nellys mor og Nellys søster som i øvrigt er 7 mdr yngre end Nelly ( moderen blev parret 2 løbetider i træk ) blev parret som 20 mdrs

    fordi det skulle give mere bryst - har i hørt noget så latterligt??

    Med de nye matadorsavls regler må welsher kun få 18 hvalpe så det har Nellys mor - Nellys lillesøster fik et stort kuld på 10 hvalpe så hun har lige et tilbage - så vil jeg vædde med at de begge kommer ud til nye hjem - for så kan hun ikke bruge dem mere

    Er det ikke vulgært???


  • #9   21. sep 2006 Anja: Man må ikke give dyr panodil. Især katte er meget følsomme overfor panodil og vil ofte blive forgiftet (og med stor dødelighed), men også små hunde bliver nemt forgiftet.

    Man kan som sådan godt give kodimagnyl, men jer er imod at man giver smertestillende uden at have en diagnose, for det kan nemt skjule symptomer, sådan at hunden først kommer til dyrlægen når den er meget syg.

    Så hvis man mener at hunden har brug for smertestillende, så synes jeg at man skal kontakte sin dyrlæge.


  • #10   21. sep 2006 Nicola. Hold kæft en gang vås. Det er under alt kritik at avl på en tæve under 2 år.

  • #11   21. sep 2006 Der er ikke noget som hedder ups´er ! Der er noget som hedder planlagte hovsa-kuld, som ofte har en pengegrisk egoistisk person bag sig !
    Der er intet som er så vigtigt at hundenes ve og vel ikke kommer først ! Så derfor venter man også til tæven er fyldt 2 år med at kaste sig ud i kuld. Det er hvis man er ansvarlig altså.
    Tålmodighed er en dyd, især når det geælder avl på hunde !


  • #12   21. sep 2006 MGP: Selvfølgelig må man det. Og jo, jeg er da enig i at man kun bør avle på racetypiske individer (men det indbefatter i min verden også hunde som får 2.pr. på udstilling), men jeg mener jo som altid at sundheden må være 1. prioritet uanset hvad når man avler.

    Jeg synes det er fint at avle på en 2. pr. tæve hvis den har en sundhedsstatus der absolut kan bidrage med noget possitivt.

    Og jeg afskyer de som avler smukke hunde, men hvor sundheden halter.

    Målet må selvfølgelig være en smuk hund med et godt temperament og en god sundhed, men som sagt, altid sundheden først og så temperamentet og så må man forsøge at avle sig frem mod det perfekte udseende bagefter.


  • #13   21. sep 2006 Godt skrevet reese..

  • #14   21. sep 2006 De er bestemt ikke i orden at avle på så ung en tæve. Det er noget forbandet svineri :o(

  • #15   21. sep 2006 Og dem som siger, "jamen det var et hovsakuld" Det er ikke nogen undskyldning i mine øjne. Jeg kan ihvertfald godt finde ud af at passe på min tæve mens hun er i løbetid. Så svært er det heller ikke.

  • #16   21. sep 2006 nej DET gør man ikke.. Parrer på store tæver før de er minimum 2 år.. Og er helt enig i dine synspunkter Juelsgaard.

    Sundhed er det vigtigste.. Fulgt op af racetypiskhed (er der noget, der hedder det????)

    Og nej, der er ikke noget, der hedder ups-kuld.

    Som Reese også har skrevet.. har man sagt a må man også sige b...


  • #17   21. sep 2006 Ikke nok med den skal være gammel nok - den skal også være mentalt moden.
    De der tror et kuld kan give en bedre tæve har i mine termer knas i hatten.

    En 2. pr på udstilling gives til en racetypsik hun med mindre væsentlige fejl, og er altså ikke at kimse af.


  • #18   21. sep 2006 hun = hund

  • #19   21. sep 2006 M.F.N

    Hmmm - der er ingen regler om hanhunde.
    men personligt ville jeg vælge at den var over 2 år - så ved du evt fejl og mangler - biddet har sat sig osv.
    Evt søskende er blevet gamle nok til også at vise tegne på diverse så....


  • #20   21. sep 2006 Jeg vil synes at en hanhund først skal indgå i avl når man er sikker på at den har kvaliteter til at forbedre racen.

    Det gælder temperament (der kan jo nogle gange godt være stor forskel på en hunds "hvalpetemperament" og "voksentemperament"), udseende (det kan være svært at vurdere om hunden er racetypisk inden den er helt udvokset) og i særdeleshed sundhedsmæssigt (altså at den kan tjeckes for HD, AA og hvad der ellers måtte findes af arvelige sygdomme indenfor racen).

    Så alt efter race så er 1½-2½ år efter min mening fornuftigt når vi snakker avl på hanhunde.


  • #21   21. sep 2006 Selvfølgelig kan der ske hovsa kuld!
    Bailey som først lige er blevet 2 har haft et kuld hvalpe!
    Hun skulle ALDRIG have haft hvalpe.
    Hun bliver nu sterreliseret, for jeg vil ikke risikere at hun, med den psyke hun har, får hvalpe igen.
    Men JO sgu, der kan ske hovsa kuld.
    At det er uønsket og ikke velset er noget helt andet.

    Avl på tæver under 2½ år er forkasteligt og uansvarligt i mine øjne...


  • #22   21. sep 2006 vil altså også lige sige...at hovsa kuld kan forekomme....
    Molly fik sine P sprøjter planmæssigt....og jaws var blevet kemisk kastereret....
    ALLIGEVEL gik molly i løb.....og ALLIGEVEL hoppede jaws på hende....

    Og tro mig....ringede til dyrlægen da jeg opdagede molly havde noget snask....og hun beroligede mig at det ihvertfald ikke kunne være løb hun var i.....mente tværtimod det nok var betændelse i livmoderen ..for hun havde jo fået hendes p sprøjter....så hun mente det helt sikkert var betændelse i livmoderen istedet...og vi skulle holde øje med hende...
    Opdager dette om torsdagen.....jaws var blevet kemisk kastereret nogle dage forinden...fordi han gik og strintede alle vegne....
    >Tirsdag hører jeg min datter råbe til jaws at han skulle gå væk....
    Går ind og ser hvad der sker...da jeg kan høre en masse trippen på gulvet....og der hænger de altså sammen...

    >Vi havde slet ingen mulighed forhindre det skete...vi Havde fagkundskabens ord for det IKKE kunne være løb....hun Havde fået hendes p sprøjter planmæssigt....jaws var kemisk kastereret....og ALLIGEVEL sker det...
    Så jow...Hovsa kuld kan ske....

    Var tosset på dyrlægen....over det vi betalte for i dyre domme....IKKE virkede....
    Skiftede dyrlæge på stedet...
    Og det der slog hovedet godt og grundigt på sømmet var...da Molly fødte...den selv samme dag....der lå i postkassen en påmindelse om at hun snart skulle ha sin 3. p sprøjte...
    Hmmmm...og hun viste hun var blevet parret..
    Godt nok meget styr på tingene ved den dr dyr da....HRMPF


Kommentér på:
Avl på ung tæve

Annonce