Schæfer hund {{forumTopicSubject}}
Hej.
Ved ikke om det er den rigtige kategori jeg har valgt.
Men min kæreste og jeg har snakket en del frem og tilbage om hvilken hund vi gerne ville ha,
Og vi er så endt med en han schæfer, da jeg har set folk skriver det er lidt hips som haps pm det er en tæve eller han.
Grunden til vi gerne ville have en schæfer er at vi gerne ville have en rigtig god vagthund men som sammentidigt er en god familie hund, har læst lidt om højavl, da jeg tror en brugshund er lidt for voldsom til os, men hvad kan jeg forvente af en højavls hund med hensyn til træning?
Lidt om os.
Vi er en familie på 3 vi har en søn på et halvandet, vi er begge vokset op med hund(e) vi bor i en rimelig stor lejlighed.
Og det er også først til næste sommer vi har tænkt os at købe hund, så udnytter tiden til at finde ud af om det virkelig er den slags hund vi ville have.
Mvh.
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
maj 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 31
Og selvfølgelig en kærlig familie hvor den ville vokse op som et ekstra medlem
Forventer at jeg skal kunne træne med den, uden jeg skal drive den i gang, men den skal ikke til nogle konkurrencer, og vigtigst af alt den skal være god til børn
okt 2011
maj 2015
Men hvis det så er jeg skal have en schæfer som også kan passe på hjemmet, så er det en brugshund jeg skal have?
Det vi kan tilbyde hunden kan du læse lidt længere oppe.
okt 2011
TS: nej, i skal ikke vælge en schæfer af brugslinjer bare fordi den skal kunne vogte, det kræver en hel del mere aktivering, end en træning en gang om ugen, og et par daglige gåture.
Og så er jeg forresten enig med maj-Britt, hvis det eneste grundlag for anskaffelse af hunden er, at den skal fungere som vagthund, så er der en del flere og bedre alternativer.
okt 2011
okt 2011
maj 2015
Vi startede faktisk med at vi ville anskaffe os en staffordahire Bull terrie, men da jeg gerne ville have en hund man kan lidt mere med, og som en bonus kan passe på huset.
Nej fik også formuleret det forkert, for ved godt at en brugshund skal have noget mere aktivitet, og det ville nok være en for stor mundfuld til os.
Divenzie,
Har skrevet at jeg ville går til hunde træning med den, så ja jeg ville gå på et træningshold, har netop også skrevet at den skal være rigtig god til børn, har også skrevet at jeg ville træne dagligt med den.
Hvilken slags træning har vi så ikke fundet ud af.
Hvor lange gå ture afhænger jo også af vejret, og selvom det er dårligt vejr skal den selvfølgelig også have nogle gode gåture, men der er jo forskel på når det er sommer og man er ude hele dagen og når det er vinter.
okt 2011
maj 2015
For skriver jo netop at vi skal ud og gå uanset vejr.
Men om sommeren er man jo ude hele dagen, hvor om vinteren er det sjældent at man gå ude hele dagen.
okt 2011
maj 2015
maj 2015
Er det bare en udstillingshund? Eller kan jeg godt træne med den, og håbe på den også kan passe på hjemme, eller er det for meget at forvente?
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Og gik til træning med dem.
maj 2015
Hvilken slags træning gik du til med dem?
Og hvordan tror du en højavls hund ville kunne passe på hjemmet? Ikke som en vagthund hvor den ikke kan andet, men bare som en "bonus"?
okt 2007
okt 2007
De var ikke vagthunde på den måde, at de var frådende uhyrer, fordi der kom nogen ind. Med den ene, jeg havde, kunne fremmede folk godt komme ind, det var straks værre, når de skulle ud igen. Han lagde sig nemlig op ad hoved døren - Og der blev han.
maj 2015
Så prøver jeg igen
Det skal være et ekstra medlem af familien, som sagt startede vi med at kigge på en staff men ville gerne have en hund som jeg kan mere med så nej den skal ikke kun fungere som vagtsystem, men som sagt ville det jo være en "bonus"
Har også skrevet at jeg ikke præcist ved hvad træning jeg ville gå til, men at der jo netop er over 1 år til vi ville anskaffe os den, så jeg netop har tid til at finde ud af sådan nogle ting.
Vi har også et barn, så den skal ikke fungere som kun vagthund, har også skrevet jeg ville træne med den dagligt.
Og har faktisk snart skrevet det flere gange.
Hvis du mener hvor mange timer og minutter om dagen, afhænger det jo selvfølgelig også af vejert som jeg så fint også har skrevet, hvor at om sommeren er man ko selvfølgelig mere ud end om vinteren, MEN at jeg da helt klart også træner med den om vinteren.
og synes nu egentlig jeg skriver rimelig præcist hvad jeg ville med hunden, men prøver igen.
Det skal være en fantastisk familie hund, som jeg kan træne dagligt med, gå nogle lange ture sammen med vores barn da vi er meget ude mennesker, og hvor et stort plus ville være hvis den også passer på hjemmet.
maj 2015
Hehe ja det da helt perfekt at den "bare" passede på ham indtil de hentede ham
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
okt 2007
maj 2015
jul 2006
maj 2015
Det var også den første der kom op da jeg søgte på det.
jul 2006
maj 2015
Kan også se de lige har fået valpe.
maj 2015
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er ikke helt ukompliceret.
Min anbefaling er at få jer en hund som en del af familien og lad et alarmsystem tage sig af ubudne gæster.
jul 2006
maj 2015
Zarah, tusind tak for svaret
aug 2006
Det er menneskers opgave at passe på hunde - ikke omvendt.
Hvis du ser fuldstændig bort fra ønsket om at at have en hund, der passer på hjemmet, er rottweiler og schæfer så racer, I ønsker. Altså hele pakken?
Der er ingen af dem der er tjent med at blive valgt alene ud fra det ene kriterie - at de kan passe på hjemmet.
Det gælder i øvrigt for begge racer at de ganske naturligt beskytter deres mennesker, men også at man skal kigge sig omkring for der kan være væsensproblemer i begge racer.
aug 2006
Det er et kæmpe arbejde at have unghund af disse racer - og for mit eget vedkommende har specielt hannerne været en ordentlig mundfuld at kapere.
Under alle omstændigheder er det rigtig godt at I allerede nu ser jer omkring og afsøger muligheder - det er gode tegn at I giver jer tid, for så er der en reel og god mulighed for at i finder den race og den hund, der passer til jer.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.134
De fungere upåklageligt herhjemme.
Men man skal ikke købe en Schæfer bare fordi man ønsker en vagthund. Man skal tage hele pakken.
maj 2015
Men ja det er lige præcis det, heller at vi er lidt i god tid
Nu som kongelig medlem.
Må igen henvise til at jeg ikke kun har tænkt på den den på grund af den også beskytter hjemmet, men også for man kan træne med den, og at det skulle være en rigtig god familiehund, Men har nu også læst flere steder at man næsten ikke Lan samlingen en brugs schæfer og en højavls schæfer, og at de næsten er 2 forskellige racer, det var såment derfor jeg også spurgte indtil hvad jeg kunne forvente af en højavls, da jeg har læst flere steder at folk mener den faktisk ikke dur til så meget og at man har "ødelagt" hundes egenskaber der.
aug 2008
maj 2015
apr 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 221
Jeg må bare sige, at det kan være lidt bøvlet at have den slags hunde, når man har mindre børn. Tiden de kræver er også betragtelig. Træning på daglig basis er krævende, og det skriver du også at du er indstillet på. Jeg kender dig ikke og håber ikke, at du er en af dem, der mener, at bare man kaster bold med hunden, så træner man med den. Disse hunde kræver temmelig meget træning for at være gode og velafbalancerede famillehunde.
Jeg vil anbefale dig at anskaffe dig feks. en lækker labrador ( som jo også skal trænes, men ikke på samme måde som de to andre racer) Når baby er blevet ældre, så kan I anskaffe jer en schæfer, hvor I måske har mere tid end I har nu ( som småbørnsfamille, mener jeg)
Jeg skriver ikke ovenstående for at nedgøre jer på nogen måde - jeg er bare glad for de 2 racer og har selv været i samme situation som jer. Jeg har set det ALT for ofte at småbørns familler tager munden for fuld og køber en eller anden speedyGonzarles hunderace, og den betaler så prisen, fordi den pludselig er blevet røvirriterende, gør, tager babys legetøj, savler overalt, fælder mv.... og hvorfor er den det... ja fordi den er understimuleret og ikke får brugt hjernen nok.... og så ender de ofte med at skifte hjem gang på gang eller i bedste fald ender de hos dyrlægen som 15 måneders.
Jeg blev heldigvis "bidt af en gal hund", så nu træner jeg hund i et par timer hver dag og elsker det Mine børn er også gamle nu 18 og 16 år, så jeg har tid til det.
Jeg håber, at du træffer den rigtige beslutning. Evt kan du tage ud i en schæferhundekreds og tale med folk om de 2 typer af hunde og høre hvormeget folk træner deres hunde - bare for at få et indblik i hvor meget det i virkeligheden kræver.... Held og lykke med at træffe det rigtige valg for netop din famille.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
De to schæfere er fantastiske vagthunde, lukker folk ind, men ikke ud igen..
Alle tre hunde kræver en del mental stimulering, ellers er de destruktive eller pibende..
Det gælder desuden for schæferen, at unghundene kan have perioder, hvor de er destruktive og/eller virkelig "ustyrlige"... Så det skal man også tænke på inden anskaffelsen..
Alle tre hunde gøer, når der kommer nogen, og stopper kun, fordi vi har lært dem at stoppe.. Det vil nok være vigtigt at træne tidligt i hundens liv, når I bor i lejlighed..
En schæfer kan sagtens være en god familiehund, men som en anden er inde på, har schæferen et blakket ry, og man skal derudover se sig godt for, inden man vælger sin opdrætter..
maj 2015
Havde ikke lige helt tænkt på det med andre forældre kan være nervøse for vores hund.
Til det med at kaste bold, er jeg udemærket godt klar over det ikke er nok, for mig ville træningen på daglig basis være noget lig med det vi træner der hvor jeg ville gå til valpe træning, tænker der er nogle ting man træner dernede som man også træner derhjemme.
Kender en som har en brugs schæfer og det var ham som anbefalede mig en højavls schæfer, men har naturligvis også tænkt mig at tage ud hvor de evt træner med dem og tage en snak med dem.
Ved netop godt det ikke er bare en hund man lige anskaffer sig, det er derfor jeg undersøger det i så lang tid før jeg ville anskaffe mig en hvis det bliver sådan en hund.
maj 2015
Men derfor skal hunden jo stadig lære at den ikke skal gø konstant.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
maj 2015
aug 2008
Ved ikke om andre har oplevet det samme?
aug 2006
Omkring trænbarhed er der et skisma, som man skal gøre op med sig selv. En brugsschæfer er både lettere og sværere at træne end en af udstillingslinjer. Det kommer helt an på føreren.
Brugslinjeschæferen er mere driftig, lettere at motivere, mere signalfølsom - og netop det sidst gør, at det for den middelmådige hundefører bliver til en stor udfordring.
Den skal ikke have så mange gentagelser før tingene sidder fast og det gælder også de fejl, man laver.
Der er mere krudt i brugslinjeschæfere - men ikke så meget at de løber på væggene når de er kommet over deres unghundeperiode.
Begge varianter elsker deres familie, er fantastiske børnehunde (når vi lige tager dem der med væsenssvagheder ud af ligningen), og bliver en soulmate hvis man lader dem.
Til gengæld kræver de ens opmærksomhed og mentale nærvær - kan man ikke give dem det, så skal man ikke have en schæfer. De trives kun med tæt forhold til deres mennesker.
Jeg er meget enig med Laila - men ender valget alligevel på schæfer, ville jeg vælge en af brugslinjer.
Og med min egen personlige erfaring med kønnene ville jeg vælge en tæve. Det er bare langt langt mindre udfordrende end en hanhund. Og udfordringer er der rigeligt af de første 2½ år af hundens liv.
aug 2008
Jeg ved heller ikke om jeg vil kalde det dårligt sind, jeg kunne ikke lige finde det rigtige ord. Har bare oplevet det nogle gange nu, men faktisk aldrig oplevet det hos de grå. Ja ja jeg ved godt der også findes grå med sådan et sind, jeg har det bare til gode endnu, mens jeg er stødt på et par højavls med de udfordringer.
aug 2006
Det er hunde, der er så usikre på deres omverden - inklusive mennesker, som racen ellers er skabt til at følge i tykt og tyndt - at de bliver nogle gale sataner.
Jeg ser det ikke i brugslinjerne, men desværre oftere og oftere i udstillingslinjerne.
Det er ikke nødvendigvis hunde, der vil være dumme inden for familiens vægge, men det er bestemt ikke hunde, man har liggende foran pejsen når der er besøg.
aug 2006
Både af den ene og den anden type.
Hvis hunde der IKKE stimuleres som de skal, opfører sig vanvittigt, har det ikke så meget med væsen at gøre, men mere med et liv i disharmoni.
aug 2008
Desværre.
aug 2006
Væsenssvagheder/væsensmangler er til at skelne fra dårlig adfærd, der er skabt ud fra dårlig behandling fra mennesker - ihvertfald i rigtig mange tilfælde.
Tag noget så simpelt som væsentesten før en prøve. Den afslører temmelig meget....
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.368
Og ja, det med at nogle racer har et ry for at være 'farlige' er da noget man skal tage med i sine overvejelser, hvis man har børn der skal have kammerater på besøg. Jeg har Dobermann (men ingen børn). Jeg oplever fx at forældre tager deres børn op eller går over på det modsatte fortorv når jeg kommer med min hund selvom de aldrig har haft nogen dårlige erfaringer med hende. Jeg tænker at disse forældre nok ikke ville lade poderne komme i mit hjem En god kammerat jeg har har afløst sin gamle labradorblandingshund med en Rottweiler tæve. Naboens børn hilste jævnligt på den gamle hund, men Rottweileren må de ikke hilse på. Den er jordens sødeste og rareste hund, men altså iflg naboen farlig.
Ikke at det skal afholde en fra at købe enten schæfer, rottweiler eller dobermann hvis det er det man helst vil have. MEN man skal være klar til at tage med i købet at man bliver sat lidt i bås som en der bare skal have en farlig hund eller en potensforlænger.
aug 2006
Når jeg ser hvordan folk kæmper med at motivere deres mindre driftige hunde, så tænker jeg, at os med brugslinjehunde slipper ret heldigt
Ja, det går stærkere det hele. Men om det er et problem ved jeg ikke lige...For mig er det bare virkelig sjovt at der er liv i hundene.
Men igen - ønsker man en sofakartoffel, så skal man ikke vælge brugslinjeschæfer... Så skal man slet ikke vælge schæfer eller andre brugshunderacer.
okt 2007
Det skal så lige tilføjes, at det er en del år siden og meget kan være sket i avlen i mellemtiden...
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.368
Meeeen jeg synes ikke helt det lyder somom TS ønsker sig en hund, der først og fremmest er en træningspartner
aug 2006
Han var en livlig sag og netop hans livlighed (og ønske om sundhed) var grunden til at vi valgte brugslinjeschæfer da vi fik hund nr. 2.
Men ja - man skal jo ville netop det - om man så træner mere end til husbehov eller ej.
maj 2015
Det muligvis en forkert indstilling det her, men Ville slet ikke have mig en lap. Så går vi nok over i en staff igen
(Er godt klar over at en staff også skal have motion og skal trænes så der ville også blive trænet dagligt og gået en masse ture, og ville starte til hundetræning med den)
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 259
Børn udviser ofte ubevidst signaler som en hund kan opfatte som truende, og i rigtigt mange tilfælde hvor hunde skader børn fortæller ejeren at den altid har været så sød og god ved børnene, og at det bare skete ud af det blå.
Det kan være en meget stor mundfuld at skulle takle en 2,5 årig pode, og en hvalp/unghund af en aktiv brugshunderace på samme tid. Meget kan gå galt uanset de bedste intentioner.
Jeg kan varmt anbefale jer at låne/købe bogen På talefod med hunden - de dæmpende signaler, og læse den godt igennem, og herefter gå ud og kig på hunde/børn og på hunde/hunde relationer. Det er lidt af en øjenåbner, og ved at lære hundens signaler bedre at kende vil man sikkert også være klædt bedre på til at afværge konfliksitiationer der opstår pga. forskellie i kommunikation mellem hund og menneske.
maj 2015
Men der er stor forskel på hundenes sind, og derfor er det vigtigt for os at vi ihvertfald har en hund som udgangspunkt har et godt sind overfor børn.
Men ja det lyder da som en god ide
Og vi er gået væk fra at få en schæfer.
maj 2015
Men har også snakket med min kæreste og det bliver nok en staff.
Så må vi vente med schæferen når vi har noget mere plads og knægten ikke er så lille.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
maj 2015
Ville aldrig købe en hund uden
jul 2006
maj 2015
Vi er helt vilde med en brindel, og ellers dem der er helt brune
Så det ville være et fint sted at kigge efter en hvalp
jul 2006
maj 2015
Tusind tak for det
aug 2008
maj 2015
apr 2006
maj 2015
Vi har faktisk haft snakket om en miniature Bull.
Men endte så på staffen
Men ja de skulle minde lidt om hinanden, bortset fra hvad jeg kan mindes at Bull terrien kan være noget mere stædig.
maj 2007
maj 2015
apr 2006
Det er temmelig svært i dagens DK at have sådan en hund. Han bider, men skader ikke andre hunde, men han slipper ikke igen. Han er verdens sødeste hund mod mennesker voksne som børn, men andre hunde.... puha..... jeg kender flere der er mere end en mundfuld. Så er der sygdomme.... et kapitel for sig selv, selvom nogle ikke mener at der er problemer med sygdomme hos MBT.
maj 2015
For selvfølgelig skal der også arbejdes med den hund, det skal der med alle, men den er bare ikke så stor og den har et fantastisk sind, og den skulle gerne ville træne lidt, men den er jo stadig en terrie
apr 2006
maj 2015
maj 2007
Desværre er findes der opdrættere der uden at blinke avler på dårlige hofter og albuer.
maj 2015
Men tak for rådet
maj 2013
Følger: 2 Svar: 48
aug 2006
Og hvad mener du "røv i bukserne" er?
maj 2013
Følger: 2 Svar: 48
aug 2006
I sådan en tråd her forholder man sig jo til lidt grove generaliseringer. Jeg møder rigtig mange schæferhunde på ugentlig basis - både af den ene og den anden type.
Det er umuligt at komme udenom at der er forskel på dem - ellers ville vi ikke have to varianter.
Der er individer af begge som skiller sig både positivt og negativt ud og heldigvis er der da gode udstillingslinjehunde derude, som virker, kan motiveres og har tilstrækkeligt mod i forhold til racens standard.
Men det er ikke det generelle billede - et billede som dog også forstyrres af, at man lægger vægt på forskellige ting i træningen af hundene.
Når hundene bliver brugsprøvet og udstillet bliver varianternes styrker og svagheder tydelige i forhold til hinanden.
Det kommer vi ikke udenom.
Kunsten er at erkende det og bruge den information til at finde den hund, der passer til en.
Schæfer hund