{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.347 visninger | Oprettet:

Søger råd {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg søger nogle råd omkring alv, jeg har to labrador på henholdsvis 2.5 år og 3 år (Karla og Milo)

Vi vil gerne have et kuld hvalpe på dem, og jeg vil gerne gøre det efter bogen, men jeg har ikke prøvet at få hundehavlpe før.

Nogle som har nogle råd så jeg kan komme rigtig fra start.

Begge hunde er med stamtavle, der er bare den ene ting, at Karla står i DKK og Milo står i RKJ hvad gør man i denne situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger råd
  • #1   9. feb 2015 Du vil ikke kunne stambogsføre i dkk. så umiddelbart vil jeg mene du skal opfylde de krav der nu måtte være i den anden klub og stambogsføre der.

• #2   9. feb 2015 sorry. det er da en klub under dkk... jeg trækker mig lige, det ved jeg intet om hvordan du gør

• #4   9. feb 2015 Maj-britt, Milo har fået taget alle testene og alt var i top, og har bestilt tid til tjek af Karla.

Kan se at du hedder DKK-snob, så kan næsten fornemme at du nok er inkarneret DKK menneske.

Liniemæssigt, passer de ikke 100% sammen, men det gør de tilgengæld på alle andre fronter, men er godt selv bevist om, at det er linierne man bør kigge på først.

• #7   9. feb 2015 Jeg kan godt følge jer, men jeg er ikke ude i at avle den næste markprøve stjerne hund eller udstillings hund, men blot en god familie hund med gode gener.

• #8   9. feb 2015 Daniel, det ene udelukker jo ikke det andet.

Så fordi man ønsker det bedste match til sin tæve, på alle punkter, er det ikke ensbetydende med at man ikke får gode familie hunde ud af det.

Der er jo ikke noget i vejen med at stræbe efter det bedste og hvis du gerne vil gøre det efter 'bogen' så mener jeg at man skal stræbe efter det bedste hver gang.

Der er ikke noget galt i, ikke at bruge sin egen hanhund, fordi det ikke er det bedste match

• #9   9. feb 2015 Men så lad mig spørge, hvordan definere i det bedste match til min tæve, hvad kigger i efter?

Jeg kan jo kun kigge på mine og se hvordan de er, ved godt at det ikke er til at sige med sikkerhed hvordan mine hunde vil nedavle deres gener, er også godt klar over, at bare fordi at jeg mener, at mine hunde er fantastiske, er IKKE grundlag nok for at få et kuld hvalpe.

• #11   9. feb 2015 Taste fejl. RJK skulle der stå.. Retrivernes jagthunde klub

• #13   9. feb 2015 Birgitta hvis du læser længere oppe så er Milo blevet testet, og der er bestilt tid til karla.

Som du skriver i starten, med at det er underligt at parre en jagthund med en DKK hund, og det kan jeg 100% følge dig i, det er også mit dilemma, men lad os sige om 5 år når de får et kuld havlpe så vil jeg gerne selv beholde en af de hvalpe..

Jeg er fuldt ud med på at der er høje dyrlæge regninge forbundet med det. .

Og igen hvis du læser længere oppe, så er jeg ikke ude i at frem avle den næste stjerne hund, blot nogle sunde og raske hvalpe.. hvis folk vil have en højt præmieret markprøve eller udstillings hund, så skal de kigge andre steder

• #15   9. feb 2015 Om 5 år er det i hvert fald for sent at avle på tæven

• #16   9. feb 2015 Der er bare rigeligt med "alm" gode labber... Hvorfor ikke nøjes med at avle på dem, hvor der er en lidt bedre grund til at avle?

Er med på, at I synes det kunne være hyggeligt at prøve, men mener bare man bør have en bedre grund før man sætter sin tæve i avl.

• #18   9. feb 2015 Det er det delte meninger om, den bog jeg har læst, siger de at en tæve er klar som 2 årig og sidste kuld som 8 årig... Og det er absolut ikke fordi at jeg skal masse producere hvalpe, de skal måske have 2 kuld..

• #20   9. feb 2015 Sidste kuld inden 8 år men aldrig første kuld så sent... Første kuld skal være inden tæven er 4 år.

• #21   9. feb 2015 Som de andre skriver ALDRIG første kuld som otte årig, det skal tæven helst have senest som 4 årig. Hvis tæven har fået et kuld hvalpe tidligere, så kunne man måske trække et kuld mere som otte årig, ikke at jeg nogensinde ville udsætte min tæve for det(der er større risiko jo ældre tæven er). Du risikere jo at det bliver et stort kuld på 10 hvalpe, nu er labben jo ikke kendt for at have små kuld, det kan dræne den mest friske hund for kræfter.
    Men hvis du betvivler hvad vi skriver herinde, så kontakt din dyrlæge, selvom der er nogle brødne kar indenfor branchen, tror jeg næppe at du finder en dyrlæge der siger god for et første kuld på en tæve der er ældre end 5 år( og det er nok kun hvis det er et ups parring at de siger "ok" for det).

• #22   9. feb 2015 Tror at i misforstår, mener ikke at hun skal have sit første kuld som 8 årig.. Men sit sidste.. Og man vælger selvfølgelig ikke at få et kuld hvalpe på en hund der er 8 år som ikke kan klare at få et kuld, men vurdere selvfølgelig om hunden er frisk nok til det..

• #23   9. feb 2015 Jeg forstår ikke, at du mener at din hanhund vil være god til parre din tæve, for at lave nogle familiehunde.
    Jeg kan se at du tidligere, for tre måneder siden, har lavet nogle emner om at din hanhund stresser og ikke kan slappe af, jeg har ikke læst det hele der står i de to tråde.
    Det er da ikke nogle gener jeg mener der er særlig gode at avle videre på, uanset om det er familiehunde man ønsker eller jagthunde.

Du siger også at Milo har fået lavet alle testene, hvad er det for nogle tests du tænker på? Både AD og HD er ikke noget man kan teste for, der skal røgtenbilleder til og så skal det sendes ind og godkendes af den respektive klub man har stamtavle i.

• #25   9. feb 2015 AD, HD, øjenlysning plus testes for cnm og SD2... Som lige jeg husker på stående fod.

• #26   9. feb 2015 Jeg har læst lidt mere i dine gamle emner, det lyder ikke til at du går til hundetræning, så det vil jeg da på det stærkeste anbefale at du begynder til, så du kan få styr på de problematikker du har og lære en masse generelt om hundetræning også inden du vil have hvalpe. Selvom du vil bruge Milo til jagt, tror jeg at du vil få størst gavn af at komme på et almindelig træningshold/lydighedshold evt. i DCH.

Men jeg holder fast i at jeg syntes at det er rigtig dumt at bruge en så aktiv F1 lab på en "alm." lab for at lave familiehunde. Du risikere at hvalpene bliver kastebold, da det simplethen er for aktive til familien Danmark så de opgiver og ikke kan beholde hunden.

• #27   9. feb 2015 I forhold til at finde den rigtige hanhund til ens tæve, så er der en igangværende tråd om det her:
    http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/581486-hvordan_finder_man_bedste_match

• #29   9. feb 2015 Ja jeg havde problemer med milo, Jeg trænede ham simpelthen forkert. de problemer han havde, havde jeg skabt og de eksistere ikke mere, når jeg lufter ham nu, går han uden snor, og taget i betragtning at han er F1 lab så er han utrolig rolig, og blevet utrolig lydig.. Jeg gjorde mange fejl med ham, men de fejl er rettet til nu..

Jeg beklager at jeg ikke skære tingene ud i pap for jer, han har fået taget røntgen og de billeder er blevet set af RJK.

Jeg er af den overbevisning, at i sidste ende er det ejeren der er skyld i hvis man får en stresset og ulydig hund og ikke avlen eller racen for den sags skyld

• #30   9. feb 2015 Husk de øvrige test ud over røntgen smiley

• #31   9. feb 2015 Daniel jeg husker dine tråde, og du lyder som en rigtig god hundeejer smiley men det med at man lige har en han og hun og parre dem er ikke altid den bedste løsning.

• #32   9. feb 2015 Louise jeg er 100% enig med dig..
    Det er også derfor at jeg søger råd, man skal jeg starte et sted, ellers bliver man aldrig klogere, og går jo heller ikke hoved løst ind til det her og tænker de skal bare have hvalpe og så er alt andet lige meget..

• #33   9. feb 2015 cnm og SD2 er værd at læse om og teste for inden smiley

Kommentér på:
Søger råd

Annonce