2.328 visninger
|
Oprettet:
Valg af hvalp! {{forumTopicSubject}}
Er lidt nysgerrig...
Når i har hvalpe, lader i så hvalpekøberne vælge selv, eller vælger i, som opdrætter, hvilken hvalp der passer til køberen?
Hos mig, får køberne ikke lov at vælge selv, men ved ikke om det er det samme andre steder?
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
okt 2013
Følger: 11 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 7
Jeg har lige været ude og købe en hundehvalp, og den tog jeg fordi jeg synes hun var skøn og dejlig. Var det en vildbasse, så kunne jeg nok godt selv vurdere det ikke var noget for mig.
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
MEN... der skal også være plads til ønsker og at tale om tingene. Men som udgangspunkt bliver beskeden at man kan ønske, men ikke kræve en bestemt hvalp
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
sep 2014
Selvfølgelig er jeg ligeglad med hvad deres livret er og hvor mange år de var før de lærte at gå - men ting, som påvirker deres hundhold, vil jeg da som minimum kende til inden jeg sender en hundehvalp nogen som helst steder hen?!
okt 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 320
Alle hundene var identiske udseensmæssigt, så det var hende der bestemte ud fra personlighed.
Så den som faktisk var til salg, var det ikke den jeg fik.
Ved den anden hund, der valgte jeg ud fra billede at det var den hvalp jeg kom for at se om jeg klikkede med
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 438
Personligt vil jeg selv vælge min kommende hund, sælger må hellere end gerne komme med deres mening om, hvilken de mener ville passe ind, men i sidste ende skal det altså være mit eget valg, som bygger på, hvilken hvalp jeg har bedst kemi med.
feb 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 230
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det er jo netop i denne samtale, at man vælger sin hvalp, hvis man er omhyggelig med at få en god samtale med opdrætter!
Så den dér del med jeg-vil-gerne-vælge-min-egen-hvalp kommer jo til udtryk hvis man gør sin kommunikation godt nok
Men derudover sætter jeg da også pris på, hvis opdrætter - som No'Vi'Ki siger - tager imod ønsker, men selvfølgelig ikke krav om en bestemt hvalp. For mig ligger hele nøgleordet bare i kommunikation mellem opdrætter og køber, så man har meldt klart ud, hvad man har af ønsker, så opdrætter kan gøre sit bedste for at imødekomme dem. Så kan man vist ikke kræve mere
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.910
Jeg lyttede også til ønsker om specifik farve, men pointerede, at farven havde absolut laveste prioritet i min fordeling af hvalpene.
En whippet er en nem hund som voksen, men som hvalpe er de nogle vildbasser, nogle værre end andre. Kender flere whippetejere, der har været ved at opgive deres hvalpe/unghunde, fordi de slet ikke havde forestillet sig at få en så aktiv, destruktiv krokodille i huset, unghunde bliver jævnligt til omplacering.
Kuldets værste vildbasser er kommet til ejere, der har erfaring med racen eller stor hundeerfaring generelt, den værste er blevet her
De lidt roligere til førstegangs ejere og en til en familie, hvor den skal fungere med en sindig fransk basset.
Et par købere afviste jeg fordi de ikke kunne acceptere min måde at gøre tingene på, en anden trak sig selv, efter besøg da hvalpene var 6 uger gamle, vedkommende kunne ikke håndtere hvalpenes bideri, hun havde kun mødt voksne whipper og var slet ikke forberedt på aktivitetsniveauet hos de små.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Folk ønsker køn og farve, så må man indenfor de fordelinger se, hvilken hvalp der passer bedst til folk.
Jeg har fået lavet en hvalpetest på de hvalpe jeg har solgt, den tager jeg ikke som noget endegyldigt svar på, hvordan hvalpene er, men jeg bruger den som et af flere hjælpemidler til at fordele hvalpene, for sådan en test er ikke fyldestgørende for at vurdere en hvalp.
Jeg synes ikke der har været kæmpestore udsving i, hvordan mine hvalpe har udviklet sig mentalt, der har ikke været kæmpestor forskel på, hvem der var bulderbassen og hvem der var den stille - jeg synes kuldene har været rimelig harmoniske og derfor har det ikke spillet den helt store rolle ift hvordan hvalpene blev fordelt.
Jeg synes det er vigtigt at man som opdrætter snakket ordentligt med folk og hører, hvad de vil med deres hund, så man i fællesskab finder frem til, hvem der matcher bedst med hvem, men det er i sidste ende mig der bestemmer. Jeg har dog den erfaring, at når hvalpene først er "fordelt" så forelsker folk sig helt automatisk i den hvalp der bliver deres
feb 2005
Hvis jeg kom ud et sted, og skulle vælge en hvalp, og der så var en som bare var lige dén hvalp jeg ville have, men den allerede var valgt, jamen så blev det ikke der jeg fik hund. Jeg vælger ikke hvalp efter bestemte kriterier, det ligger jeg i racevalget, selve hvalpen vælger jeg 100% efter hvilken jeg har kemien med, og vil ikke "påduttes" en hund, hvor jeg ikke selv har følelsen af, at det skal være lige præcis dén.
sep 2014
Fordi opdrætter 'parer' dig med en hvalp, er du jo ikke tvunget til at købe den. Så du kommer vel aldrig ud for at få en hund med hjem, som du ikke vil have?
feb 2005
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Nu skriver jeg du, men det er ikke ment sådan personligt på dig det var bare en forklaring
feb 2009
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.910
Den hvalp køberen evt. falder for, eks. fordi den er stille, rolig og gerne vil nusses med, og det er netop det de søger, kan i virkeligheden være den med mest krudt i numsen, men måske er den lige netop den dag træt, fordi den har tonset rundt i timerne forud og derfor opfører sig som det de eftersøger.
Køberne får korte øjebliksbilleder af hvalpene og det er efter min overbevisning ikke det rette, at vælge hvalp på.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Jeg har inden tæven har født haft nogle rigtig gode samtaler med opdrætter om hvilke kvaliteter jeg søgte, hvad jeg skulle bruge hunden til, hvordan vi er som hundeejere etc.etc. og ud fra det er hvalpen blevet valgt til mig/os Vi har begge gange fået det perfekte match
Jeg har dog allerede ved første samtale fortalt opdrætter at jeg ønskede en tæve
feb 2009
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Jeg har ikke lyst til at have en tæve
Men derudover så tænker jeg egentlig det vil være rart med en opdrætter der finder bedste match
(De tre vi har har alle tre været den sørgelig rest der var tilbage i deres kuld )
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Og nu ligger Resy og snork bobler ved mine fødder Hmm.....
Ej.... vi havde frit valg, og ville egentlig have haft en han... Men opdrætter kom med nogle ret gode argumenter for, hvorfor hun syntes, at Resy skulle flytte herhjem...
Og jeg er SÅ glad for, at vi lyttede til hende...
Selvom det så betyder, at vi på et tidspunkt ender med at have huset fuld af hvalpe
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.042
sep 2014
Der er vel for søren ingen, som har TVUNGET nogen til at gå hjem med en hvalp, de vitterligt ikke ville have?!
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Og så er det faktisk svært, som en anden har nævnt, så er det tit den samme hvalp folk vil have. Jeg har erfaring for, at har hvalpen et kendetegn, eks en blis, så er alle vilde med den, for den er genekendelig. Hos min race forsvinder blissen som regel bare med tiden, og det er jo ikke blissen der gør en god hund
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Men den tillid kræver altså også at jeg kan mærke at opdrætter er lydhør overfor mine ønsker, planer og hvad der er bedst for mig som køber
Det er en tillidssag for begge parter...ikke kun opdrætter som (forhåbentlig) aflevere en del af sit hjerteblod, og for køber som skal have den hund de ønsker sig.
Har man farvepræferencer, hvilket jeg egentlig synes er ok, hvis man samtidigt er villig til at vente til den rette hvalp temperamentsmæssigt dukker op. (sundheden er forhåbentlig prioriteret i valget af opdrætteren allerede) Jamen så må man som sagt vente det længere, men det giver vel også opdrætter og køber mulighed for en bedre dialog og kendskab. For nej farve skal ikke gå ud over sundhed eller pasende temperament. men det er vel ok at have en præference.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Men på den anden side, skal man så ikke også være lidt af en speciel avler, hvis man ikke tænker på hvilken hvalp der passer bedst på køberens ønsker?
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
En gang har jeg efter et besøg sagt nej til at sælge en hvalp, da deres argumenter var helt hen i vejret. Han skulle kastreres fordi ellers ville han jo strejfe og han skulle trænes med meget hård hånd ellers tog han magten. DER satte jeg simpelthen foden ned og sagde nul og niks.
I det sidste kuld kom en køber som gerne ville have en lille model da de rejser meget. Vi snakkede om det og hun endte med at købe den største fordi han var mest rolig og passede bedst som udstillingshund, som hun også gerne ville.
I mit hoved snakker man om tingene og så ordner det sig helt selv. INGEN skal vælge en hvalp til mig! Vi kan snakke om det, men jeg vil i sidste ende bestemme hvis en hvalp passer bedre end en anden. Er den solgt er det bare ærgerligt, men ville nok slet ikke have valgt den opdrætter hvis den endegyldigt bestemte.
Indenfor min race er det meget normalt at man vælger efter farve. Jeg havde selv sat krav til min tæve at hun skulle være glathåret og med farve. Der kom kun en i kuldet med de krav og hun var reserveret til mig da hun var blot minutter gammel. Nu var jeg så heller ikke ny og det viste sig hurtigt at hun var en håndfuld, men på intet tidspunkt bedte opdrætter mig om at tænke over det en ekstra gang.
apr 2008
mar 2009
Jeg mener, brugshunde og familiehunde har vel hver deres købere. Brugshunde sælges til folk der har en helt klart en forestilling om hvad hunden skal kunne, hvorimod en familiehund som regel ikke skal mere end varme folks fusser under bordet?
apr 2008
Jeg mener bare, at har man god kommunikation med opdrætter og TYDELIGT forklarer sine ønsker og krav, så vil der måske ikke opstå en situation, hvor man ikke selv synes, at man passer med hvalpen - fordi man netop er ærlig og forklarer, hvis man ikke mener, at man passer sammen med hvalpen (og så kan opdrætter jo forklare, hvorfor denne hvalp blev valgt, og man kan så tage stilling til det herefter)
mar 2009
Jeg har f.eks. bestilt en hvalp fra udlandet når hun laver den helt rigtige parring igen. Jeg har førsteret på en tæve, men det er mig der bestemmer hvilken. Kommunikationen er der mellem mig og køber helt fra start. Hun ved hvad jeg vil have og hun har samværet med hvalpene, men i sidste ende er det mig der vælger! Det er vi helt enige om og hun rådgiver mig kun mellem de hvalpe hun har. Hun udvælger derved ikke en hvalp til mig, men vi snakker om det og jeg beslutter hvilken en af dem det skal være. Grunden til at vi allerede har taget den snak er nemlig fordi jeg ikke er interesseret i at der er nogle der vælger for mig og derved er flere opdrættere valgt fra i udvælgelsen. Det er en jagthund og jeg ved hvad jeg vil have og hvad der passer i min nuværende flok.
Måske har man bare ikke så specifikke krav når det kommer til den almindelige familiehund og så er det måske bedst at opdrætter udvælger, men det skulle helst være en aftale begge kan stå inde for i sidste ende
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Jeg har bestemt heller ikke haft grund til at være utilfreds med de hunde jeg har fået på den måde Jeg har så også det kriterie; at jeg ikke vil købe en hund fra et kuld, hvori der er en hvalp som jeg tænker 'den vil jeg bare IKKE have' om (og jo, jeg har valgt et kuld fra på den baggrund). En enkelt gang havde jeg selv en anden hvalp i tankerne end den opdrætteren valgte til mig. Jeg spurgte hvorfor jeg fik den jeg gjorde og hun gav mig et god begrundelse. Jeg mødte siden den hvalp jeg selv havde haft i tankerne som voksen hund: Og sørme om ikke opdrætteren havde ret; han var aldrig blevet nogen synderlig god ag/lp hund.
To gange har jeg købt hvalp et sted hvor man som køber selv skulle vælge. Selvom jeg besøgte hvalpene flere gange så var jeg alligvel det var rigtig svært da de blev 7 uger og valget skulle stå. Med den ene valgte jeg rigtigt og fik den hund jeg håbede på, med den anden valgte jeg forkert; jeg fik en sød og rar hund, men agility og lydighed duede hun bare ikke til. Hun var alt for ukoncentreret og manglede i den grad drive.
Selvfølgelig er det jo en forudsætning for at opdrætter skal kunne vælge hvalp til en at man beskriver ret nøje hvad der er man vil med hvalpen
Valg af hvalp!