Dagens dumme spørgsmål.. (hvalpe eller ej) {{forumTopicSubject}}
Som nogle af jer nok kan huske, så fik Tasja uventet hvalpe.. og lige en omgang livmoderbetændelse..
Hun kom så i behandling for livmoderbetændelse.
Efterfølgende er der flere der har sagt at hun enten skal have hvalpe i den næste løbetid eller have fjernet livmoderen..
Kan det virkelig passe?
Må erkende at jeg ikke har lyst til at min hund skal gennem så stort indgreb og have fjernet underlivet.. Men samtidig med så er hun nok liiiige ung nok til at skulle have hvalpe igen.
Er risikoen virkelig så stor for at hun får varige men af ikke at få et kuld hvalpe i næste løb? ( eller fjernet livmoderen).
Inden at folk også herinde hugger hovedet af mig vil jeg lige påpege at det kuld hvalpe hun fik ikke var planlagt sidst og at hun altså fik abort sprøjte.
Man kunne ikke se på hende at hun var med hvalpe. Og dyrlægen havde sagt hun var tom..!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Derfor behandler man kun medicinsk på avlstæver, som forventes parret i næste løbetid.
Det er voldsomt etisk ukorrekt at parre din tæve i næste løbetid, idet hun både er for ung og lige har haft et kuld hvalpe, så du har kun to muligheder nu:
1. Vente og se om betændelsen dukker op. Hvis ja, så sterilisere.
2. Sterilisere straks.
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 317
Hun er dog slet ikke nået til løb endnu.
Men efter at folk har sagt det tilpas mange gange ville jeg lige høre om der virkelig kun var "par eller fjern underliv".. ingen mente at man kunne vente og se om hun overhovedet fik livmoderbetændelse igen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Det er jo et rutineindgreb som temmeligt mange hunde gennem tiden har fået foretaget, og det er ikke noget der sædvanligvis giver problemer (men igen -ALLE indgreb har self en eller anden grad af risiko).
Jeg tror faktisk jeg ville frygte livmoderbetændelsen mere end sterillisationen, selvom man self kan gøre en del ved at holde godt øje, når nu man ved at det er en reel risiko
jan 2007
nov 2013
For var jo til at starte med planen at hun skulle have haft den fjernet, for mente den første dyrlæge var eneste udvej. Mens en anden sagde at han med held havde behandlet flere med livmoderbetændelse.
Årh. Er bare rigtig blevet skræmt væk fra fjernelse af livmoder efter alle de skræk historier jeg har fået
Vil helt sikkert lige snakke med dyrlægen som behandlede hende.
Om han mener at risikoerne er de samme uanset om hun er betændt eller ej. For så vil jeg nok næsten foretrække at prøve at lade hende gå gennem løb uden hverken at fjerne eller parre hende.
jan 2007
Generelt har jeg det lidt sådan, at jeg ikke umiddelbart ville sterillisere uden grund. Men er der medicinsk grund til at gøre det, ville jeg ikke tøve.
Jeg ved ikke hvordan det er med risikoen for endnu en livmoderbetændelse når de har haft en gang, det er heldigvis ikke noget jeg har erfaringer med, men hvis det er rigtigt at risikoen er meget stor for at de får det igen, så ville jeg sterillisere.
Som sagt er det jo et rutineindgreb og noget der normalt forløber uden de store problemer.
Men ja, snak med dyrlægen, der tror jeg du får den bedste vejledning -og gør så hvad du mener er bedst for din hund
nov 2013
Tænker også lidt.. at hvis der "kun" er en risiko for det, så ville det måske være bedre og se.. alt efter hvor stor risikoen er for at det kommer tilbage.
Som du også nævnte vil jeg jo netop også være meget obs på det, da jeg ved at der er en chance for at det kommer igen.
Og så lige få en god snak med dyrlægen om indgrebet nu også er så farligt som jeg har fået bildt mig selv ind.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Jeg har været med til flere sterilisationer også akutte på grund af livmoderbetændelse og de er som sagt mere kompliceret, men alle lykkes(eller hvad man skal sige).
Personligt ville jeg ikke vente og se og så få den steriliseret, mens den har livmoderbetændelse.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Det er da klart, at skal man pille en flere kilo betændt livmoder ud, med risiko for lortet springer og bughulen fyldes med betændelse og bakterier, så er risikoen højere end hvis man skal fjerne en sammentrukket, sund og rask livmoder..
Hvis du alligevel påtænker sterilisering, så er det vejen frem.
Alternativet er medicinsk behandling igen og igen, indtil du enten vælger at få pillet livmoderen ud, indtil livmoderbetændelsen er så kritisk du ikke kan vælge at vente til risikoen er mindre, eller til du lægger et nyt kuld i hende.
I mine øjne er et kuld ikke en valgmuligheder..
sep 2008
Mit råd er at hun ikke skal have hvalpe på noget tidspunkt.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Min families gamle husky blev steriliseret som 13 årig. Efter en tilbagevenden livmoderbetændelse, som var forsøgt medicinsk behandlet i to omgange. Hun var lidt mere påvirket, men hun var også en mere mistroisk hundetype, der bestemt ikke skulle have taget sting, og som ikke kunne lide at være 'svag'. Efter et par uger var hun helt fit for fight igen.
Hun havde dog pelsforandringer efter steriliseringen. Ingen inkontinens.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Det gik rigtig fint
sep 2008
Man kan overhovedet ikke se hendes ar, selvom hun havde en på ca. 5 cm lige efter operationen. Jeg har fået en sund og velafbalanceret hund efterfølgende. Ingen inkontinens eller pelsforandringer. Hun er snart 10 år nu.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
nov 2013
Er blevet anbefalet at snakke med en dyrlæge med speciale i reproduktion.
Evt. tjekke infektions tal når hun kommer i løb og se om der overhovedet er grund til bekymring.
Og efter nogle gode historier om fjernelse, så kommer jeg nok heller ikke til at få et hjertestop hvis jeg får afvide at det bedste ville være operation.
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 815
Få hunden steriliseret!!
Min ældste er steriliseret uden komplikationer, hun var sig selv igen efter 2 dage og har ikke ændret sig overhovedet, hverken fysisk eller psykisk - bortset fra stofskiftet og appetitten.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Både Zenta, Laika og Tøsen er steriliseret.
Mine forældres gamle Labrador var IKKE og hun var ved at dø af livmoderbetændelse i en alder af 8 år.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Æh jo
nov 2013
Det går så fint med "lille" Hovsa, som nu hedder Fighter og bliver møg forkælet.
Han er ikke så lille mere.. Mødtes med dem igår.
Desværre har jeg ikke hørt mere fra Ups. Trods de lovede at jeg ville høre sååå meget fra dem og få lov at følge hende.. Men så længe hun har det godt, så gør det ikke så meget.
Lige et billede fra igår :
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.612
Udover at hunden ikke får livmoderbetændelse og livmoderkræft, så er der også en hvis beskyttelse af risiko for brystkræft ved sterilisation...
Har ud af 5 tæver haft 4 steriliserede .... af forskellige årsager, uden problemer ...
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.007
det er dejligt at følge sine "ups" hovsa"hvalpe sådan et kuld følger jeg også, Pap. Pomsere.....min patriark Rødtop blev steriliseret 2006 hun er nu 14 år og den eneste "gene" var/er en fantastisk stor flot pels Ane
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.612
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Riskoen for men/komplikationer for tæven er betydeligt større ved både drægtighed, hvalpefødsel og livmoderbetændele end den er ved en sterilisation så jeg ville klart vælge at sterilisere hende nu.
Dagens dumme spørgsmål.. (hvalpe eller ej)