{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.091 visninger | Oprettet:

Mere rolig efter et kuld hvalpe? {{forumTopicSubject}}

God aften

Et lille indlæg for at få slået ned på myten, om at tæver bliver roligere hvis de får et kuld hvalpe.

Tag mit eget eksempel:
Vi havde en god trækhund i Nanna før hvalpene.
Nu har vi en m*otherf*cker god trækhund!
Jeg skal lige love for, at hun vågnede op så snart banditterne holdt op med at die. Og da de flyttede hjemmefra var hun tilbage, vildere og gladere end nogensinde før.
Hun løber syv km i galop før hun er til at bremse, og hun hviler kun kort tid, så er hun klar igen. Hvad sker der lige der? smiley
Det er endda selvom hun bruger mindst to timer dagligt på leg med sin 'dumme' hvalp, som blev tilbage smiley

Hvis en tæve bliver rolig efter et kuld hvalpe, så er det fordi hun er enten træt efter det hårde arbejde, eller bare fordi hun er blevet ældre. Tiden gør meget. Det er ikke pga oplevelsen med hvalpene.
Så fik vi slået det fast, igen smiley

Nu vil jeg ud og gå med hundene, een ad gangen, for ellers løber de sgu af med mig. Det er jo ved at være vinter, og så er der fart på.

Hav en god aften.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere rolig efter et kuld hvalpe?
  • #1   5. okt 2014 Ja her overvejer vi om det er årstiden det gode vejr uden det er for varmt, for efter vores forskrækkelse med Ipsen´s grænseværdier for Anaplasmose i august er hun nu i så meget vigør at vi i dag er blevet enig om at omdøbe hende til Quick Pot ..

God tur !

• #2   5. okt 2014 Tja, jeg kender nu en del opdrættere 8dygtige af slagsen) der siger at tæven faktisk "har godt af" et kuld hvalpe... altså ikke = derfor bør alle tæver få hvalpe, men mere som i: den bliver (hurtigere?) voksen og hviler mere i sig selv... slutresultatet havde måske været det samme, men det skete altså lidt hurtigere med et kuld hvalpe.

MEN, og det er et ret vigtigt men, synes jeg. Uanset om så et kuld hvalpe kunne gøre tæven til en verdensstjerne, så er det i sig selv vil ikke en god grund til at avle... Hvis avlen kun har til formål at ændre på tæven, så skulle man nok hellere lade være... Jeg mener fokus bør være på hvalpene og ikke på tæven når man avler...
    -og det lyder måske forkert. Ikke forstået som at man skal være ligeglad med tæven, den skal naturligvis passes og plejes efter alle kunstens regler og der skal ikke drives rivdrift på den osv... men i forhold til det at forbedre, mener jeg fokus skal ligge hos hvalpene

• #4   5. okt 2014 Min tæve er heller ikke blevet roligere, bare træt af at have teenage datter i huset smiley

Men kan godt følge Michelle's erfaringer med modenhed af tæven.

• #5   5. okt 2014 så er det godt at jeg har slået fast at Dana ALDRIG skal have hvalpe, tænk hvis hun blev værre end hun er i forvejen smiley

Hilsen Tanten... der har ansatte med ømme numser efter vovse-naps smiley smiley

• #6   5. okt 2014 Jeg er helt sikker på at modenheden kommer af sig selv på de tæver, den skal komme hos - hvalpe eller ej smiley

• #7   5. okt 2014 Det er nu ikke egne erfaringer -jeg lytter bare til de opdrættere jeg kender, når de kloger sig smiley

Men jeg synes det giver mening, selvom det på ingen måde giver grund til at avle på en tæve (eller til at avle tidligere for den sags skyld)

• #8   5. okt 2014 Malene -DET tror jeg osse den gør...Og jeg har heller ikke påstået andet... blot at opdrættere jeg kender, siger at det ofte kommer hurtigere når tæven får et kuld hvalpe...

• #9   5. okt 2014 Jeg tror bestemt også at nogen modnes, ligesom nogen ikke gør. Så det må aldrig være årsag til at avle. Det er jo rent gætværk om der sker det ene eller det andet.

• #10   5. okt 2014 Enig i at det aldrig må være årsagen til at avle.
    Man kan sige at mennesker heller ikke nødvendigvis bliver mere modne af at blive forældre, men nogle gør.

• #11   5. okt 2014 Lyder sgu dejligt med sådan et energi-boost!

Forstår slet ikke hvorfor nogen vil have roligere hunde... Jeg elsker mine hundes høje energiniveau.

• #12   5. okt 2014 Det er fantastisk Einstein smiley
    Hun giver den så meget gas, så vi har faktisk at chance for at vinde kategorien til næste løb smiley juhuu

• #13   5. okt 2014 Dejligt at høre smiley De tæver jeg kender, der har fået hvalpe har heller ikke sænket energiniveauet.

Håber det også kommer til at gælde for Ghini, hun var psykisk tidligt moden og hun behøver ikke blive mere voksen end hun allerede er smiley

Kommentér på:
Mere rolig efter et kuld hvalpe?

Annonce