{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.643 visninger | Oprettet:

Jens M
Jens M
Tilmeldt:
9. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Hvor mange kuld..... {{forumTopicSubject}}

Jeg forsøger på denne måde herinde at få svar på et spørgsmål og håber nogen har gode forslag. Jeg konstaterede for nogle måneder tilbage en kennel der ville parre deres tæve for 5 gang i træk. Altså tæven skulle have det 5 kuld efter at have haft hvalpekuld 4 gange i træk. Jeg har en bekendt der avler hvalpe og vedkommende blev lige så forarget som mig. Jeg kontaktede Dansk kennel klub for at høre om dette var tilladt for synes at kunne læse mig frem til at det er det ikke og for at gøre dem opmærksom på den kennel hvis ikke de var det allerede. Jeg fik et svar fra Jørgen Hindse at det måtte man ikke og der ville blive skredet ind øjeblikkeligt som han skrev. Herefter gjorde Dansk kennel klub så ikke mere hvilket betyder at denne tæve skal have sit 5 kuld hvis ikke den allerede har fået det.
Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved det eller hvad man skal eller bør gøre ved det eller er jeg bare for nærtagende? Er der nogen der har erfaringer med sådan noget eller om det er ganske almindeligt for kenneler at gøre sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange kuld.....
  • #1   9. maj 2014 Det er bestemt ikke almindeligt. De fleste kenneler trækker max 5 kuld på en tæve og efter hver fødsel bør der springes en løbetid over. Dette kun hvis tæven er sund og rask og kan føde uden komplikationer. Alt andet er utroligt useriøst og egoistisk af opdrætterne. Når kennelklubben ikke gør noget for at forhindre dette, går klubben jo imod deres etiske anbefalinger, hvilket er ret sørgeligt.

  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #2   9. maj 2014 Ja jeg er helt enig men hvis man så har gjort dansk kennel klub opmærksom på det og de ingenting gør hvem kan man så gå til ? for det kan da ikke være rigtigt at man på den måde driver rovdrift på en tæve man bruger til avl?

  • #3   9. maj 2014 Er vedkommende medlem af DKK ?
    Ellers er det svært


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   9. maj 2014 ja det er en DKK kennel og også derfor underligt de ikke reagerer efter de har skrevet der vil blive skredet ind øjeblikkeligt

  • #5   9. maj 2014 Har du checket på hundeweb om der er registreret 5 kuld for kort tid efter hinanden?

  • #6   9. maj 2014 Jens DU må ha fat i dkk igen ,og så taler du med store ord Det er simpelthen noget svineri Det kan heller ikke være rigtigt at de siger at det må hunden ikke og at avleren så vil få med dem at bestille SÅ MÅ DE gøre noget Basta smiley

  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #7   9. maj 2014 Jeg skrev som skrevet til DKK at de reklamerede med det 5 kuld så altså inden den blev parret for 5 gang og ja jeg har netop tjekket det på hundeweb som også DKK gjorde. Jeg skrev direkte til Jørgen Hindse igen efter jeg så den stakkels tæve var parret igen og han svarer ikke. Det er svineri og så useriøst og stakkel hund men hvad gør man?

  • #8   9. maj 2014 Prøv at sende en mail til Jens Glavind

  • #9   9. maj 2014 De kan jo godt have gjort noget - ved dy f.eks. at der ikke er sendt brev ud med henstilling om at stoppe avl på denne tæve e.l.?
    Men var tæven allerede parret på det tidspunkt kan det jo ikke gøres om. Altså vil der først blive skredet ind hvis avler vælger at ignorere henstillingen ( eller ignorere hvad man nu muligvis kan have gjort fra DKK's side)

    Jeg aner naturligvis ikke om DKK har gjort noget. Det var blot en mulig forklaring.


  • #10   9. maj 2014 Ting tar tid i DKK.
    Det er en forening, så evt. Beslutninger og sanktioner skal op på møder.
    Ind til da kan man informerer kommende hundekøbere om de bør være OB's på etikken i opdræt..
    Det kunne alle hundekøbere have godt af at høre..


  • #11   10. maj 2014 Jens - er helt enig i at det er for mange kuld og det er uetisk opdræt. MEN - hvad havde du forventet at DKK gjorde? Sendte nogen ud og fjernede tæven, eller hvad? Og hvorfra ved du at der ikke er gjort noget?
    Du må tænke på at DKK kun er en privat forening - det er ikke en "myndighed" som har ret til at fx fjerne folks hunde. Deres eneste mulighed er at opfordre folk til at opføre sig etisk mht avl. Derefter er de nødt til at give folk mulighed/tid til at reagere før de kan træde ind med fx sanktioner i form af disciplinærsag/forhindre stambogsføring/ekskludering eller hvad du havde forestillet dig.
    Igen - jeg giver dig helt ret i at det er forkastelig avl med så mange kuld og så lige efter hinanden. Men du må også være realistisk i dine forventninger til DKK. Der er ting de KAN gøre og ting de IKKE kan gøre.... Du får ikke en "dyrepoliti-reaktion" fra dem, det har de ganske enkelt ikke myndighed til.


  • #12   10. maj 2014 Herinde omtales/beskrives DKK ofte som et kvalitetsstempel eller garanti for en vis kvalitet. Nu er kvalitet heldigvis et relativt begreb - lidt i retning af "det opnåede i forhold til det forventede". Så bare forventningerne er lave nok...........
    Jeg tænker nepotisme og kammerateri.


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #14   10. maj 2014 Corgitossen: Jeg havde forventet at DKK akred ind og gav tæven et avlsforbud da de jo har overtrådt DKKs etiske regler i den grad. Og det både kan og gør de altså lægger et avlsforbud på tæven så hvalpene ikke kan få stambøger. Og det er jo godt nok men er bare ikke sket.
    Og jeg skrev til DKK i december måned da jeg så på deres hjemmeside at de planlagde den 5 parring i træk her i foråret så inden den blev parret. Nu er en parret og har måske også fået det 5 kuld. Så selv om DKK sender et brev ud så hjælper det jo ikke den stakkels tæve på nuværende tidspunkt.


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   10. maj 2014 Glemte at skrive at da jeg fandt ud af denne her kennel gik jeg ind og tjekkede deres tidligere tæver da de også opdrætter cairnterrier og der havde en af deres cairnterriertæver også fået avlsforbud fordi den havde fået 6 kuld så DKK giver avlsforbud og der tegner sig et billede af en utrolig grisk og kold opdrætter. Og vedrørende DKK hvorfor lave etiske retningslinjer som opdrætterne skal følge hvis ikke DKK slår ned på opdrætterne når de så overtrædes. Så kan sådanne retningslinier jo være ligegyldige.

  • #16   10. maj 2014 Det er etiske retningslinier ikke regler.


  • #18   10. maj 2014 Søren N - my point exactly...

  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #19   10. maj 2014 Men deres tidligere tæve i avlen har fået avlsforbud så DKK går da ind og regulerer deres etiske retningslinjer i nogen tilfælde så forstår ikke at der ikke skrides ind her. Kennelen har jo allerede ved det 4 kuld i træk overtrådt DKKs etiske retningslinijer.

    Der står i punkt 3: Pkt. 3
    En tæve bør maksimalt have 5 kuld i sin levetid – og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Det er opdrætterens ansvar, at tæven får passende pauser mellem kuldene.
    » Se mere


    De tæver, der udvælges til avl, skal have tid til at restituere sig imellem kuldene og leve et godt hundeliv ved siden af deres funktion som avlsdyr. Som udgangspunkt betyder det, at en tæve ikke bør føde mere end ét kuld om året. For tæver, der kommer i løbetid hvert halve år, vil det sige, at kun hver anden løbetid bør udnyttes til parring. En tæve kan undtagelsesvis parres i to på hinanden følgende løbetider, f.eks. hvis det første kuld var meget lille (1-2 hvalpe) eller hvis tæven har væsentligt mere end 6 måneder mellem sine løbetider.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #20   10. maj 2014 Og hvorfor er det ikke regler?. Hvis man ville hundende det bedste ville man udelukke folk der laver over 5 kuld. Det gør man lkke for det vil koste medlemmer og penge i kassen.

    Kan videre undre at de selv er med til at give tilladelser til at få flere en 5 kuld og som er imod deres egne anbefalinger. Jeg giver intet for det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #22   10. maj 2014 Jeg anbefaler ikke andre,men man kan godt undre sig over at man ikke er bedre på det her punkt. I stedet for at fremhæve sig selv på andres bekostning, burde man bruge sine kræfter på at blive i nu bedre I egne rækker.

    Hvad grund er der til at man har det som anbefaling og ikke en regel?.


  • #23   10. maj 2014 Måske fordi 3 kuld kan være en større belastning på nogle tæver end 5 kuld på andre?
    Efter min mening skal man ikke lave stive regler bare for at lave regler


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #25   10. maj 2014 Er ikke for bare at lave regler men for at beskytte de hunde der bliver brugt til at lave det ene kuld efter det andet. Hvordan kan man overhovedet kan være imod det?

    Pia. Ja det bliver påtalt efter at hunden har fået hvalpe og man selv som klub har givet tavle til dem. Hvis man ser sådan på det er det vil også ok at en hund får 8 kuld og har det godt? Hvor går grænsen.

    Den grænse er der folk der går over,fordi at det ikke står som en regel,så stive regler min bare ...


  • #27   11. maj 2014 DKK har jo først set det nu hvor nogen gør opmærksom på det?
    Jeg tror ikke de har en automatisk pop up besked når dataen på en hund i systemet overskrider deres anbefalinger.
    Og de kan ikke handle før de har noget at handle på.

    Det gør de så formentlig nu. Selv om det tar tid og for os udenfor kan se ud til der intet sker.

    Og så er det i øvrigt også tilladt som hvalpekøber at være kritisk. Hvem køber de hvalpe fra kuld nr. 4 eller 5 i træk? Havde de stadig haft to store hvalpe de ikke kunne komme af med grundet deres avls politik så kunne det være de ikke havde trukket nr. 5..

    Jeg vil lige sige jeg ikke har set dataen på hunden. Så reelt set ved jeg ikke hvor længe der har været mellem kuldene i den pågældende sag, men kommenterer ud fra Info i tråden og generelt.


  • #28   11. maj 2014 Ved vi hvor længe der har været mellem løberiderne? For i træk siger jo ikke meget ellers.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #29   11. maj 2014 For mig er det enkelt. Jeg er imod at hunde skal igennem det ene kuld efter det andet også i selv om det forgår i Dkk.

    Ginne. Og hvorfor er det man vælger ikke at have det. Det må være meget nemt at have et system der viser når en hund overskrider 5 kuld.Når det så sker,får det kuld ikke tavle i Dkk og opdrætter bliver smidt ud. Ganske enkelt


  • #30   11. maj 2014 Nu har pågældende jo ikke overskredet de 5 kuld. Den venter det femte..

    Og jeg aner ikke noget om hvad det Ville kræve at deres system blev sat anderledes op.. Det må du snakke med it nørderne om..
    Jeg siger bare at ting tar tid i DKK.
    Og et sted er det heldigt nok. Det er trods alt en kæmpe orgination, hvis formanden sad og tog egne beslutninger for 30.000 medlemmer som det fald ham ind, så ville de et i mine øjne være problematisk.

    Ved vi tæven ikke går 1 år mellem løbetiderne?


  • #31   11. maj 2014 Og hvem siger opdrætter er medlem?
    Man kan ikke smide nogen ud der ikke er medlem..
    Og hvem siger opdrætter ikke bliver smidt ud hvis denne er?
    Men disciplinær sager tar altså mere end to sec. At håndterer, fordi det er en stor orgination, hvor den slags sager tages op og vurderes inden der afsiges 'dom'..

    Hvis du læser dkks medlemsblad hunden kan du hver måned læse om diciplinærsager der har ført til udelukkelse fra opdræt. Så de handler på de oplysninger de har. Måske kan man læse om denne om et par måneder..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #33   11. maj 2014 Søren. Meget enig.

  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #35   11. maj 2014 Når jeg skriver 5 kuld i træk, så betyder det 5 kuld i træk altså parret i hver løbetid uden nogen pauser ! Og opdrætter er DKK medlem og jo det kan man jo se på hundeweb. Og som skrevet flere gange så har tæven fået 4 kuld i træk og er parret igen og skal altså have det 5 kuld så jo det er allerede overskredet hvis du læser det jeg kopierede fra DKK.
    Og som jeg også skrev længere oppe så fik jeg et direkte svar fra Jørgen Hindse så de svarer altså når man skriver og jeg skrev faktisk ikke direkte til ham men bare til DKK. Så DKK blev opmærksomme på de 4 kuld i træk inden tæven blev parret for 5 gang så de kunne have skredet ind hvis de ville.


  • #37   12. maj 2014 Jeg læste det som om du havde kontaktet DKK efter 5. Kuld var i tæven.
    Så misforstod jeg.
    JEg ville rette henvendelse igen.

    Generelt så kommer der mange vurderinger ind i vurderingen af om tæven er klar til næste kuld.
    Derfor spurgte jeg til hvor lang mellemrunden mellem kuldene er. Nogle tæver går jo 4 måneder mellem løbetider - så kan man tro der ikke har været en mellem. Nogle tæver går 10-12 måneder og så kan man argumenterer om der skal være en løbetid iden for hun er formentlig kommet sig efter så lang tid. Kuld størrelse kan også betyde noget og race.

    Der med ikke sagt jeg synes 5 kuld i rap er en god til at skrive på cv'et. Men skal vi diskuterer en konkret sag skal vi vide hvad vi snakker om. Og det gør vi ikke her.
    Derfor må man skrive generelt.


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #38   12. maj 2014 Jeg ved da at DKK ikke har skredet ind inden hunden blev parret for havde de gjort det kunne de kommende hvalpe ingen stamtavle få og så havde opdrætteren næppe parret hunden. Så det må vi gå ud fra. De opdrætter ikke hvalpe uden stamtavle.
    Og når tæven er parret efter hver løbetid så betyder det at der ikke er meget længere end omkring 4-6 måneder måneder mellem hver løbetid for tæven når jo ikke når ind i en normal løbetidscyklus men det afhænger af hvor længe hvalpene dier ved hende. Og hvis du læser DKKs egen formulering så står der nævnt eksempler på hvor lang tid er er mellem løbetiderne så det spiller ingen rolle. Tæven er parret hver eneste gang den er kommet i løbetid så det 1. kuld er født: 23 oktober 2011. 2 kuld er født: 23 juni 2012. 3 kuld er født: 5 februar 2013. 4 kuld født: 13 september 2013 og så er tæven parret igen i midten af marts 2014.Så vi ved fuldstændig i denne konkrete sag hvad er er sket så der er ikke noget at misforstå og skal DKK leve op til de regler de selv har bestemt så skulle de have lagt et avlsforbud på denne hund ved første henvendelse.


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #39   12. maj 2014 Pia: At undersøge sagen kan DKK gøre på et splitsekund for de har selv registreret alle 4 hvalpekuld og allerede der burde de af sig selv have skredet ind. Mere undersøgelse behøver der ikke for alle 4 kuld er stambogsførte ved DKK.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #41   12. maj 2014 Det er set flere gange at Dkk først skrider ind når skaden er sket. En hund får x antal kuld og hvalpe på x antal tid og når det så er sket,får personen meldt at der ikke må avles mere på hunden og det er så det. Hvorfor ikke skride ind noget før og beskytte hunden.

    Sjov at der altid når der er tale om Dkk er folk der vil beskytte dem. Hvis det var uden for Dkk vil flere af de samme råbe op om hunde handler osv. Når jeg læser om en hund der har fået 57 hvalpe på ca 5år,så er det alt for meget og det uanset at det forgår i Dkk.


  • #42   12. maj 2014 Ja men de data har jeg jo som deltager i denne tråd ingen jordisk chance for at vide før du skriver det?
    Jeg og andre kan kun svare ud fra hvad du giver os af info..

    Igen tænkt eksempel - 4 kuld med 12 måneder i mellem, i 4 påhinanden følgende løbetider. alle kuld 2-3 hvalpe hos race som får 8-9 normalt. Kunne også have passet på denne tråd. Og så ser det ærligt ikke så slemt ud som det på dig lyder til at være.

    Men vi ved det ikke. Vi har ikke dataen. Det har du, og du læser vores generelle svar ud fra den kontekst..

    "hver løbetid" er et vidt begreb at sammenholde med "passende pause" før du deffinerer hvad begge dele er..

    Jeg synes stadig ikke det er et etisk ok opdræt du har beskrevet, nej. Jeg synes også det er noget svineri og at avler skulle have lov til at brænde inde med hvalpene og måske et vink med en vognstang kunne gøre sig godt også..

    Jeg synes også det er dårligt DKK ikke har præsteret at i det mindste forklare dig hvad de har gjort i sagen. og hvorfor de måske har valgt at handle som de har.

    Men skriv til DKK du er skuffet over at se der nu er endnu et kuld på pågældende tæve... Især da de havde lovet at handle på dine informationer de fik (der skriver du så dato og henviser til din tidligere mail).

    Så må de jo forklare dig hvad der sker eller ikke sker i casen.


  • #43   12. maj 2014 Nu ved vi det så.. Og tak for det.

  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #44   16. maj 2014 Pia med guldvingerne: Hvis du kigger på de datoer for hvornår de 4 kuld er født så kan du se at der ikke nøsvendigvis er 8 måneder imellem hver løbetid for en hund. Nogen er der 4 måneder nogen 8 og har hørt om længere periode imellem så det e helt individuelt. Men for den her tæve kan man se længde imellem løbetiderne nogenlunde og den er jo også forskellig fra almindelige løbetider fordi tæven har hvalpe hver gang. Så den kommer ikke ind i en almindelig rytme i forhold til løbetider men kommer i løbetid typisk nogle måneder efter hvalpene er afvænnet og flyttet.
    Og nej jeg ved ikke om der er skredet ind på nuværende tidspunkt men som skrevet hvis DKK havde skredet ind ved min første henvendelse hvor DKKs øverste chef endda svarer mig at det er under al kritik og de vil skride ind så havde kennelen nok ikke valgt at parre tæven for 5 gang hvis DKK truede med at skride ind. Så det er helt sikkert de ikke har gjort det. De overtræder deres egne retningslinjer som de selv har lavet og som de ind i mellem skrider ind overfor. Men svært at gennemskue hvornår de gør det når ikke engang i sådan et helt grelt eksempel.
    Ginne Bolognese: Hvis du læser det, så står der: passende PAUSER, altså flertal. Det vil sige i mellem de maksimale 5 kuld skal der være passende antal PAUSER. Så allerede her er den gal.


  • #45   16. maj 2014 Kan man få en PM med oplysninger så man kan slå det op på hundeweb?
    Det er svært at tage stilling, hvis vi ikke har informationerne


  • #46   17. maj 2014 Bare en tanke. Dkk kan jo ikke handle på hvad en tæveejer måske vil gøre, så de kan vel ikke skride ind før skaden er sket og der faktisk er et 5. Kuld på tæven.

    Men når det åbenbart ikke er første gang anbefalingerne brydes burde der så efter min mening mere til end bare en henstilling om at stoppe avl på netop den tæve.

    Men som Ginne siger, synes Jeh da du skal prøve at skrive igen og høre om de har tænkt sig at gøre noget eller om de evt allerede har gjort noget
    .


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #47   17. maj 2014 Man kunne lave regler for det istedet for anbefalinger? . Det vil gøre det mere enkelt for alle at have med at gøre og beskytte hunde mod at blive brugt som pengemaskiner. At komme bagefter med en løftet finger er til grin.

    Man gør det ikke fordi at det vil koste medlemmer. Penge er vigtigere i forhold til dyrene. Det er den eneste forklaring der er.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #49   17. maj 2014 Syntes det er skræmmende at man ikke kan forstå at der er forskel på at få et par kuld og så over 5 kuld. Uanset hvad hunden har at byde med til racen er det ikke ok i mine øjne. Hvis man kun har en hund for at lave det ene kuld efter det andet er man en simpel hundehandler.

    Om du syntes at det er sure mundvige må du om. Mine tanker går på at beskytte de hunde ikke selv kan sige fra. Nogen ser alt i et andet lys når vi snakke DKK. Med tanke på hvordan folk bliver latterliggjort her inde når de tænker på at lave et kuld kan man jo tænke sit. Men de står jo så heller ikke i DKK


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #51   17. maj 2014 Hvis du ikke selv kan regne ud at det koster kræfter hver gang hunden skal igennem graviditet så er det sådan det er. Som det er nu er der ikke nogen regler for hvor mange hvalpe hunden må få,så de 5 kuld kan ligeså godt være * 8.

    Det korte og det lange er at anbefalingerne går på max 5 kuld. Når man så selv er med til at skrive tavler ud til 6 kuld er det imod det man selv prædiker. Kan man ikke se det må man være blind.


  • #52   17. maj 2014 Der er faktisk regler - ja regler - for antal hvalpe. 25% af en årgang er max.

  • #54   17. maj 2014 Vi overtræder matador grænsen hver gang vi har et kuld i vores race.
    Så heldigvis er det også en anbefaling


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #55   17. maj 2014 Pia. Hvad jeg mener er vil ligegyldig når der jo ikke tages hensyn til hvor store kuld hunden får. Jeg savner svar fra dig. Kan en hund få for mange kuld. Hvis ja,hvorfor så ikke have regler for at det ikke sker. Hvorfor anbefale max 5 kuld hvis man skriver tavle på hvalpe fra et 6 kuld.

    Når du selv er inde på at det er hårdt at få store kuld,kan det undre at du syntes at det er fint at en hund kan få flere en 5 kuld. Hvorfor ikke forholde sig til at det sker i stedet for at sammenligne med noget andet. Der må vol også være en grund til at man har anbefalingen på max 5 luld


  • #56   17. maj 2014 Max vil du mene at 5x1 hvalp altid er max for en tæve uanset tæven tilstand?

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #58   18. maj 2014 Modsat jer forholder jeg mig til det DKK selv har valgt og det er max 5 kuld. Her står ikke noget om hvis og hvis men max. Når man har valgt det må det være fordi at der syntes de at grænsen går og så er det mærkeligt at de ikke skrider ind når en hund har fået 5 kuld.

    Jeg vil mene at den hund der har fået 5 kuld har fået de hvalpe den skal have det uanset antal. At der er hunde der kan få flere kuld uden at være mærket af det,gør det ikke mere rigtig efter min mening. Efter 5 kuld har hunden om nogen bidraget til racen og så må det være det.

    Hvis vi ikke snakker om en race med meget få gode hunde der skal sikre racens overlevelse,forstår jeg slet ikke behovet for at skulle blive ved at avle på samme hund. Hvis en hund får de første hvalpe som 2 årige og de sidste som 7 er 6 kuld rigtig mange. Hunden får jo dårligt nok lov at komme sig før den igen og igen skal være drægtig.


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #60   23. maj 2014 Pia: DKK skrider ind overfor de her ting også når tæven bliver for gammel så får den avlsforbud. Og også ved det 6 kuld. Avlsforbud. Og når nu tæven har fået det 5 kuld for det har hun lige fået så kan der ikke være : passende antal PAUSER. Ikke PAUSE men PAUSER. Kan ikke lade sig gøre vel ? Så dermed er det allerede ikke efter deres anbefalinger og de burde skride ind som selveste Jørgen Hindse også startede med at skrive til mig. Herefter skete der så bare ikke mere.

Kommentér på:
Hvor mange kuld.....

Annonce