Man skal godt nok lægge øre til meget (brokketråd) {{forumTopicSubject}}
Mine hanner er netop blevet beskyldt for at bidrage til indavl i den danske avl af den simple grund at de er brødre og begge står på klubbens avlsliste. Der bliver ikke engang taget højde for at de er fra engelsk og skotsk avl, og derved bidrager med nyt blod til den danske avl.
Utroligt som os med hanhunde skal lægge øre til meget.
- Det er altid hanhundens skyld hvis avlen går galt.
- Det er altid hanhundens skyld hvis tæven går tom.
- Det er altid hanhundens skyld hvis tæven ikke er villig
- jeg kunne blive ved
Godt at vi holde ved alligevel
Har I fået andre sjove bemærkninger?
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.519
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Hvis nu de begge er så gode at folk står i kø for at få deres tæver parret af dem,
og hvis du fuldstændig kritikløst gav dem alle lov.
Hvis racen så samtidig kun fik få kuld om året. Så kunne dine hanners gener (som i sagens natur må være meget ens) jo hurtigt tage overhånd.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Vi har belgierheste, og her er antallet herhjemme ret begrænset. Inseminering bliver ikke rigtigt brugt i racen, så det nye blod der kommer, kommer vi importerede hingste. Og det hænder jo så at der er en særligt god hingst, og SÅ skal den dælme osse bruges med det resultat at man får et par årgange med føl der stort set alle er i familie med hinanden.
Det er jo samme problematik med hundeavl -HVIS en hanhund (eller flere hanhunde af samme linier) bruges rigtig meget, så kan det blive svært at finde avlsmateriale der ike altsammen er i familie med hinanden -men altså: det er jo først et problem HVIS de hanhunde bruges voldsomt meget.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
Og hende der mener at mine er med til at bidrage til indavl, burde nok liiiige tjekke sin egen hunds stamtavle først og se om den er værd at bruge (jeg ville ihvertfald sige nej).
Har I ingen sjove kommentarer som I har fået med på vejen?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Her er der ikke oplevet sære avlsrelaterede kommentarer -det mærkeligste var vidst et ret insisterende tilbud om parring af Gaia, fordi hanhundeejer gerne ville have en hvalp efter hende... men det er nok mere træls en mærkeligt, den slags hører man jo af og til
mar 2009
Ja den på gåturen har jeg hørt flere gange. Dog spørger de fleste ind til hvordan jeg holder ud at holde 3 hvalpe på samme tid
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Har også hørt mange andre spændende ting han har givet videre. Forskellige sygdomme osv. Sjovt nok ikke noget nogen hvalpe har eller noget han har. Så aner ikke hvor det kommer fra.
Det bedste var dog da jeg hørte han var skuldræd, angst og en ekstremt blød hund. Det er bare så imponerende at folk kender min hanhund så utrolig meget bedre end jeg selv gør...
mar 2009
Sjovt nok har kun en af de "store" danske avlere brugt min ældste i avl, som regel er det nybegynderne der vælger mine hanner, så måske går der allerede rygter jeg ikke kender til? Åh det er en farlig tankebane jeg har gang i
sep 2007
Avler som har lavet min nye hvalp havde engang en unghunde som blev alvorligt syg. Kramper, lammelse osv. Det viste sig at den havde spist sådan en flåt-dims man sætter i halsbåndet og var forgiftet. I dag, tre år efter, hører hun stadig at den havde epilepsi.
Folk har SÅ travlt. De skulle overveje bare at spørge, hvis de er i tvivl
sep 2007
Heldigvis er der også så langt mellem gode tæver i racen i Danmark, så jeg er sgu ikke engang fristet
Og verdensmesteren i lydighed, samt nogle af de dygtigste folk i sporten har hvalp efter ham. Så helt galt kan det ikke være
mar 2009
Jeg ved heller ikke om jeg ikke hører rygterne, da jeg er så involveret i klubben som nu (bestyrelse og stævneleder), måske de ved hvordan de skjuler dem for mig. Jeg håber det ihvertfald ikke. Jeg har ikke hørt fra de hvalpe der kommer fra mine to hanner på en årrække af 5 år, skulle have noget som helst med hverken sundhed eller fysik, men som hanhundeejer ved man ikke særlig meget. Jeg kan følge ganske få og de har det helt fantastisk og får gode præmieringer.
Og tillykke med din hanhund og så kan vi vel bare sige skråt op med de rygter!
nov 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 459
mar 2009
Jeg mødte faktisk en herre i skoven for nogle år siden, som rigtig gerne ville hilse på mine 2 hunde dengang. Hannen var helt vild med opmærksomhed og elskede at folk ville hilse, hvorimod tæven ikke rigtig gad. Straks kaldte han hende sky, hvorefter jeg rettede ham og sagde "nej du er bare uinteressant for hende" - hold kæft han blev gal
nov 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 459
Men ja, folk har bare ikke nok at gå op i i deres liv
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.580
En hanhunds klagesang
Mit job er at lave hvalpe og jeg får 2 forsøg i alt.
De giver mig et klap på hovedet og sige "God dreng" og det er så det.
Mit job er at give dem halvdelen af tænder og toplinie, front og andet.
Husk... Jeg har kun ansvar for halvdelen..... De har også en mor.
Det er ikke mit job at bære hvalpe, passe dem og gøre dem stærke.
Det er deres mors og madmors job, med dette kan jeg ikke se noget forkert.
Det er ikke mit job at fravænne dem af eller give dem kalk og mad.
Få dem til at vokse op og gøre dem stuerene eller gøre dem klar til Showringen.
Det er ikke mit jop at planlægge avlen eller lære at producere godt.
At studere stamtavler, lære hvad der er og vælge ud dem der skal sælges.
Det er ikke mit job at garantere champion'er, det er opdrætteren der sammensætter forældrene.
At parre og få hvalpe, opfostre og vise frem, og håbe på at championen er der.
Det er ikke mit job at være til stede når pointene bliver givet ud.
Det er opdrætteren, ejeren, tæven og venner der tager æren med et råb.
Det er mit job at give en vinder. Det er kun gener jeg sælger.
Men hvis hvalpene viser sig at være dårlige og gæt på hvem der får skylden.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.850
Tænk på, at hvis ingen gider tale om jeres hunde er det fordi at jeres hunde er ligegyldige.
Grunden til at så mange taler om dem er jo netop fordi de er top-fede - hvad skulle de ellers tale om dem for ?
sep 2007
Men seriøst, så jeg virkelig ikke fristet. Der er så langt mellem snapsene herhjemme, så det passer mig fint slet ikke at overveje avl i Danmark
jan 2006
Hvis man ikke selv har den store succes med egne hunde, kan man da om ikke andet gå og svine andres lidt til.
Sådan har det altid været og sådan vil det vedblive med.
Min egen han fik en parring - tæveejeren havde fået at vide at han var en "lortehund" og spurgte ind til på hvilken måde. Svaret var "det er bare en lortehund" .. meget seriøst, ikk
Jeg har forlænge siden vænnet mig til at tage den slags for hvad det er - ligegyldigt ævl - længere er den jo ikke.
sep 2007
Virkelig klåågt!
Jeg tager mig overhovedet heller ikke af det, men finder altså lidt en tilfredsstillelse i naivt at konfrontere folk (hvis jeg finder ud af hvem det er) og spørge om de har noget de gerne vil vide om min hanhund? Siden de er mere end normalt interesserede i ham...
jan 2006
mar 2009
mar 2009
En hanhund på lidt over 1 år, som indtil videre havde været en stor skuffelse for opdrætter. Den havde ikke vundet en skid og faktisk disket på en udstilling. Den blev så solgt til eks-formanden med en tvivlsom stambog (hun indrømmede det selv overfor mig i telefonen at hun ikke troede at det var den rigtige stambog hun havde fået med). Efter blot et par måneder i hendes varetægt begyndte den at vinde ALT - virkelig alt. Det var pudsigt, tænkte vi andre. På en udstilling tæt på, blev jeg dog klogere. Der sad limrester ved ørerne og den manglede utrolig mange tænder (det er racen ellers ikke kendt for). Grunden til at den blev disket, var netop tandfejl. Nå ja, men den vandt jo og rygterne var mange.
Så begyndte afkom at dukke op til udstillinger og her kom nogle med så graverende fejl at de ligeledes blev disket (hvorfor man ikke tjekker det inden man stiller op, må guderne vide). Øresjusk og tandfejl på stribe, og her var tale hvalpe fra flere forskellige tæver, hvis linier normalt aldrig har haft problemer.
Efter 2 år skiller hun sig af med hanhunden, da den jo har vundet alt hvad der kan vindes og kører nu videre med en hvalp af ham - super smuk og uden fejl, men vi andre ved jo efterhånden hvad der gemmer sig...
Man skal godt nok lægge øre til meget (brokketråd)