{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.371 visninger | Oprettet:

Matadoravl i Danmark? {{forumTopicSubject}}

Kan man, med undtagelse af de få danske racer, tale om at matador avl kan være et problem i Danmark?
Jeg tænker på at de danske hunde kun er en meget lille del af den globale "gene pool" for næsten alle FCI racer.
Og med den øgede import af hunde og muligheder med frosen og nedkølet sæd, mener jeg det er forkert at se på DKK hunde som "gene pool" for disse racer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matadoravl i Danmark?
  • #2   12. feb 2014 Jeg er til dels enig, men hvor lille skal en genpulje være for at man kan kalde det matadoravl ?

• #3   12. feb 2014 Jeg kan sagtens følge din tanke men....

Rigtig mange opdrættere sælger hovedsageligt til Dk og bruger hovedsageligt hunde, født og opdrættet i Dk.
    Der bliver importeret et antal og det er godt for den avl der fregår i Dk.. Men er importerne og eksporterne i et antal så vi bare kan lade avlerne se stort på matadoravlsgrænserne? Jeg ved det virkeligt ikke men jeg tvivler...

• #4   12. feb 2014 Helt enig, man kan ikke se på DKK hunde som genpulje for en race.

Men den store udveksling af avlsdyr fra land til land, kontingent til kontingent, kan give en anden udfordring for de talmæssigt meget små racer, for nu skal man virkelig være opmærksom på ikke at indsnævre genpuljen. Det har været dejligt sikkert, at man hele tiden har vidst, at man kunne skaffe "nyt blod" ved at gå ud af landet. Man kunne hele tiden stoppe indavl og/eller indsnævring af genpuljen, ved at skaffe ubeslægtet avlsmateriale hjem, men i og med at det bliver gjort mere og mere, kan det godt blive sværere at finde ubeslægtede avlsdyr, også selv om man er villig til at gå langt efter det.

Jeg ser hos pyreneere, at der specielt i nogen lande er en meget stor tilbøjelighed til brug af matadorhanner, og så kan muligheden for at skaffe nyt ubeslægtet avlsmateriale fra de områder/lande godt være ret begrænset i forhold til antal pyreneere i området/landet.

• #5   12. feb 2014 DKK definer det som 25 % af det gennemsnitlige årlige registreringstal, set over de sidste tre år.
    Jeg mener dette er forkert, og at man skal se den globale genpulje og ikke DKKs.
    Denne DKK regel bliver desvære brugt af nogen som begrundelse for at bruge mindre gode danske hanhunde.

• #6   12. feb 2014 Den er jo en downside HB smiley

• #7   12. feb 2014 Housebuster hvad vi du så kalde det når en hanhund får lov til at lave over 100 hvalpe her i Danmark hvor der er DKK tavler på dem alle

• #8   12. feb 2014 Laika jeg ser ikke et større problem end at en hund er far til 100 hvalpe i f.eks USA

• #9   12. feb 2014 jeg mener at der er en grænse her hjemme hvor mange hvalpe der må være efter en og samme hanhund .

• #11   12. feb 2014 Den ene af de racer jeg har, der er matadoravls grænsen på 4, og de får som regel 4-8 hvalpe i et kuld, så det er hurtigt overstået smiley Men det er så lille en race, at der er specielle forhold hvis du opdrætter i DKK.

• #12   12. feb 2014 Pia, derfor ændrede DKK også reglerne/retningslinjerne for de talmæssigt små racer allerede efter en sæson, så der ikke er en matadoravlsgrænse for de racer, der i gennemsnit registrerer under 100 hvalpe om året.

Her kan du bruge din han, alt det du vil, så længe du ikke bruger ham til indavlskuld (max 6,25 %)

• #14   12. feb 2014 Pia. Fint nok, det er bare mit indtryk, at mange har hørt om reglen, som den var, da den blev indført, men ikke er klar over, at det ikke længere forhodler sig sådan.

• #15   12. feb 2014 Jeg sad i vores specialklubs bestyrelse da reglen blev indført, og dengang ønskede jeg at vi udtalte os imod den, men et flertal mente ikke vi kunne tillade os at forholde os til den, når vi som lille race er undtaget

• #16   12. feb 2014 Jeg er med i KSS (små selskabshunde i DKK) og vi har en del mindre racer.
    Så jeg har talt med Helle Friis (Genetiker på SUND) og efter hendes udsagn har vi i dag ikke et genspredningsproblem i Danmark - heller ikke for de små racer.
    Men samtidigt sagt at man selvfølgelig altid skal være opmærksom på hvordan man bruger generne.
    I KSS blev der i 2013 importeret 170 hunde til landet, og vi er generelt gode til at hente nye gener hjem.

• #17   12. feb 2014 Vi var da ikke undtaget helt fra starten. Jeg sad som formand for vores klub, da de første regler kom, og jeg ringede med det samme til DKK for at høre, hvordan det skulle tolkes for vores race. På det tidspunkt måtte en pyrhan blive far til 4 hvalpe, hvis man skulle gå direkte efter teksten i reglen.

DKK var ganske klar over problemet, og uden at give et direkte svar på hvor mange kuld man kunne trække efter en pyrhan uden at komme i problemer, blev der nævnt en 4-5 kuld alt efter størrelse.

Det gav lidt ro på hos os, og som sagt, så blev reglen jo hurtigt ændret.

• #18   12. feb 2014 Lene nu var jeg ikke formand, men Niels Vaseli refererende fra formandsmødet at vi skulle være undtaget. Dette var før den blev vedtaget

• #19   12. feb 2014 HB, måske har jeg ikke været på det formandsmøde. Det husker jeg ikke. Det første skriftlige, der kom ud, skabte nervøsitet og uro bland vores opdrættere, derfor ringede jeg for at høre hvordan, det ville blive tolket. Jeg tror nu, det var nævnt, at man godt var klar over, at man ikke kunne køre det helt rigidt hos de talmæssigt små racer. Men folk var nervøse over det.

• #20   12. feb 2014 Vi har længe ikke haft 1 kuld hvert år, så al avl på blodhunde er matadoravl hvis man bruger DKKs definition på blodhunde i Danmark.

• #21   12. feb 2014 Som skrevet tidligere er definitionen på matadoravl delt i 2:
    Mere end 100 hvalpe om året og mindre.
    Under 100 hvalpe om året gælder reglen om at kuldene "bare" skal være under 6,25 % indavl. Så kan man lave alle de kuld man ønsker.
    I sagens natur begrænser dette automatisk de helt små racer, da de på et tidspunkt er nødt til at gå ud af landet efter nye gener.

• #22   12. feb 2014 Tak Peter - det var netop lige det jeg ville have skrevet.
    Det er ret vigtigt at man ser begge regler, især ved de antalsmæssigt små racer

Kommentér på:
Matadoravl i Danmark?

Annonce