{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

Selektering af avlsdyr {{forumTopicSubject}}

Da jeg, uvist af hvilken årsag, er afskåret fra at skrive noget i en anden tilsvarende tråd, må jeg jo skrive i min egen tråd.

Med hensyn til hvordan man selekterer, tror jeg det er begrebet "det bedste" der skiller vandene.

Hvad er "det bedste" ?

Er det hunden der stod øverst på skamlen til DM ?
Er det hunden der har givet flest sygdomsfri hvalpe ?
Er det hunden der kom bedst gennem mentaltesten ?
Er det hunden hvis søskende eller forældre har opnået gode resultater.
Er det hunden der BÅDE har eksteriør og brugsegenskaber i orden?

Og hvad er brugsegenskaber ?

Er det de egenskaber der skal til for at hunden kan klare belastningen ved de højeste prøver ?
Er det de egenskaber der skal til for at Hr. og Fru Jensen kan bruge den til hvilken som helst disciplin indenfor hundesport de har lyst til ?

Hvor mange i Danmark har brug for de egenskaber der gør hunden til "en frygtløs forsvarer for sin ejer" ?

Hvem skal definere hvem "den bedste" er ?

Og HVIS det kan defineres, skal alle opdrættere så bruge de samme få individer til avl ?

Hvornår bliver matadoravl så et problem ?

Måske er opdræt slet ikke så simpelt som mange tror.

Eller hur ???

Mange spørgsmål. Er der nogen der sidder med de vises sten, så værs'god at byde ind....uanset hvem I er.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selektering af avlsdyr
  • #1   7. maj 2007 Det er vel derfor at vi ved så mange racer af primært brugshunderacer ser flere linier - en udstillings- kontra brugslinie, netop fordi købernes definition på 'det bedste' er forskellige...

Og ingen har vel påstået at avl var simpelt?
    Det tror jeg ihvertfald ikke at de dygtige opdrættere vil mene...

• #2   7. maj 2007 jeg synes udtrykket "udstillingshund" er li'så dumt som udtrykket "kamphund".

En udstillingshund er ikke en lallende idiot der ikke kan andet end se godt ud...

De kan faktisk...i langt de fleste tilfælde....bruges.

• #3   7. maj 2007 Jeg har da ellers hørt flere med hunde af brugshundelinjerne sige det modsatte..
    Både hos schæferne og hos belgierne hører man da at udstillingsmodellerne ikke er at prale af brugsmæssigt...

• #4   7. maj 2007 Mie

Netop det du skriver om at købernes definition på "det bedste" er forskellig, er grunden til at jeg ikke mener man kan snakke om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at avle på (indenfor rimelighedens grænser)

• #5   7. maj 2007 Amalie, hvordan udleder du det?

To af Weee's øverste spørgsmål om 'det bedste' omhandler sundhed....

• #6   7. maj 2007 Mie

"Jeg har da ellers hørt flere med hunde af brugshundelinjerne sige det modsatte..
    Både hos schæferne og hos belgierne hører man da at udstillingsmodellerne ikke er at prale af brugsmæssigt..."

Det er de samme der mener at en dansk lydighedschampion eller en elitehund i DCH ikke er noget at prale af....igen....vi har ikke alle sammemening.

• #7   7. maj 2007 Bliver der overhovedet talt om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert at avle på?
    Bliver der ikke "bare" talt om videreudvikling af racer, at avle på de bedst egnede individer ud i det hunden nu skal bruges til og det være sig brugsegenskaber o.a. ud over den generelle sundhedsstatus...

• #8   7. maj 2007 Mie

Jeg giver nu Amalie lidt ret.

For hvis man udelukkende skal bruge avlsdyr med høje brugsprøver og SAMTIDIG gå så højt op i sundhed som JEG ville gøre......så er det godt nok en seriøs indskrænkelse af udvalget...

• #9   7. maj 2007 Mie

Hvor ?

• #10   7. maj 2007 Nej, der er heldigvis ikke ti bud der skal overholdes når det kommer til avl af de forskellige racer...

Men udover det åbenlyse i at avlen bør være så bredspektret at avlen ikke kommer hunden til skade, så er det jo netop hvad man ser/har set i al den avl udelukkende baseret på den fysiske udformning..
    Hvis man havde tænkt mindre på at fremelske deformiteter så var der en del racer der ikke havde de sundhedsproblemer som de idag er invaliderede af..

• #11   7. maj 2007 Weee, i den tråd som jeg formodede at dit indlæg gjaldt...
    Men det er måske bare en generel betragtning og generel undren?

• #12   7. maj 2007 Mie

Næh...men tråden forsvandt da jeg forsøgte at skrive i den, så jeg kan ikke følge med mere..

• #13   7. maj 2007 Amalie, jeg mener ikke man kan sidestille at en hund nedslides pga fysisk arbejde med at den er svag, og at dette er noget der føres videre til afkom..

En ellers sund og rask hund, der bruges fysisk hårdt nedslides jo åbelyst hurtigere end sofahunden der ellers kan være af nøjagtigt samme linier..

• #14   7. maj 2007 Amalie

Jeg holder lige min mening om dem der bruger hunden på den måde for mig selv ;O)

• #15   7. maj 2007 Amalie

Dagens bedste idé...

i lige måde.

• #16   7. maj 2007 Jeg synes at det kan væres svært at definere den bedste......

for mig, så vil jeg gerne have et avlsdyr, der producere sunde afkom, der også gerne skulle ligne den race jeg nu engang har. De fleste hvalpe bliver jo solgt som familiehunde, men jeg hjælper gerne de hvalpekøbere som måtte have et ønske om at træne på lidt højere plan, med at finde den rette hund til dem. Og den er der, selvom der måske ikke står IPO3 på alle dyrene i stamtavlen.
    det hjælper ikke meget, at søskende og forældre har fine resultater, hvis hunden selv producere noget møg. I teorien er det super, at de har gode resultater, men i praksis betyder det mindre, dog med henblik på, at der er
    større CHANCE for at den laver noget "godt", når baglandet er i orden.

• #17   7. maj 2007 Amalie, det er jo også en race der bliver brugt..
    Og så har en del af racen jo de fysiske "handicaps" i form af grotesk skrånende vinkler at det ikke undrer mig det mindste at racen døjer mig med dårlig ryg..

Men hvis vi formoder at en avlshund der er undersøgt fri for HD, AA og dårlig ryg bliver tidligt aflivet eksempelvis fordi den har fungeret som politihund eller er brugt i anden sammenhæng så mener jeg ikke at man dermed kan udlede at den avlshund er svag og videregiver disse svagheder men simpelthen må tilskrives det hårde liv den hund har ført..

• #18   7. maj 2007 Lykke, jeg giver dig helt ret.

Jeg er bare så'n lidt.....alt med måde.

Hvad skal jeg med en højeksplosiv superdriftstærk hund hvis jeg kun gider træne et par gange om ugen ?

Jeg ville jo ha' en hund der render på væggen af frustration.

• #19   7. maj 2007 Weee, den race eller den specifikke linje fravælges vel så bare når man søger efter sin fremtidige hyggetræningsghund?

• #20   7. maj 2007 Nej Mie, den race fravælges ikke *gg*

Men linjerne...ja.

Og igen....godt der er noget for enhver smag.

• #21   7. maj 2007 Ja, ellers ville det saftsuseme enten gå galt for nogle eller blive røvsygt for andre....

• #22   7. maj 2007 Ka' I sove godt *ss*

• #23   7. maj 2007 nat nat

• #24   7. maj 2007 I lige måde, Weee!

• #25   7. maj 2007 Hvad er "det bedste" ?

Er det hunden der stod øverst på skamlen til DM ? - "Ja"
    Er det hunden der har givet flest sygdomsfri hvalpe ? - "JA"
    Er det hunden der kom bedst gennem mentaltesten ? - "JA"
    Er det hunden hvis søskende eller forældre har opnået gode resultater. - "Ja"
    Er det hunden der BÅDE har eksteriør og brugsegenskaber i orden? - "Kommer jo an på racen. En selskabshund har vel intet med brugsegenskaber at gøre?"

Og hvad er brugsegenskaber ?

Er det de egenskaber der skal til for at hunden kan klare belastningen ved de højeste prøver ? - "Brugsegenskaber kan vel kun måles på hunde der kategoriseres som brugshunde, og af de er det vel individuelt fra race til race, hvilke egenskaber de skal have, alt efter hvad standarden siger. Brugsegenskaberne og test heraf er vel også en form for garanti til hvalpekøberne at de får en hund der lever op til det formål den er avlet til og skal benyttes til."
    Er det de egenskaber der skal til for at Hr. og Fru Jensen kan bruge den til hvilken som helst disciplin indenfor hundesport de har lyst til ? - "Det vil igen afhænge af racen. Ikke alle racer kan bruges til al slags hundesport. Karaktertest er jo til for at sikre at hunden faktisk er af den type racen skal være, og har temperament som racen skal have. Derved har Hr. og Fru Jensen en god forudsætning for, at den hvalp de får, lever op til hvad er standard for racen og herved får de hvad de forventer. De sikrer at de ikke får temp på en rottweiler, når de ønsker temp på en puddel"

Hvor mange i Danmark har brug for de egenskaber der gør hunden til "en frygtløs forsvarer for sin ejer" ? - "Det har vel f.eks. en der skal have en tjenestehund eller decideret vagthund?
    Alle racer skal absolut ikke være frygtløse forsvarere, men de der skal, ja, de bør vel også være det? Hvordan er du tjent med at købe en hund af en race der bør være en frygtløs forsvarer, men som løber under sofaen når det banker på døren? Eller omvendt."

Hvem skal definere hvem "den bedste" er ? - "Det bedste er vel altid det de der først og fremmest og vigtigst af alt er sunde og raske, dernæst er det bedste det der både temperamentsmæssig og udseendesmæssigt lever op til standarden. På den måde kan en hvalpekøber altid vide hvad man får."

Og HVIS det kan defineres, skal alle opdrættere så bruge de samme få individer til avl ? - "For de fleste racers vedkommende har man vel forhåbentlig så mange gode hunde, at man sagtens kan nøjes med dem, uden at behøve at tage alt det dårlige ind i avlen. Hvordan skal det gavne racen? Hvordan skal det gavne den enkelte hund, der eks bliver syg? Hvordan skal det gavne hvalpekøber?"

Hvornår bliver matadoravl så et problem ? - Bare fordi du ikke avler på det dårlige, behøver vel ikke matadoravl at blive et problem? Eller mener du at der hovedsaglig eksisterer dårlige hunde? I så fald er det jo nemlig et bevis på hvad der sker når avlsdyr ikke er nøje udvalgt og testede i hoved og r**, så ender man op med en masse syge og måske endda sindssyge hunde.

Og svar mig så på: Hvordan er jeg tjent med, at købe en chinese crested, der pga at man ikke skal udelukke nogen avlsdyr går og bider alt og alle, på samme måde som andre hunde opdrætteren har lavet? Hvordan er jeg tjent med en hund, der pga at man ikke skal udelukke nogen, har konstant svamp i ørene og fødder?
    Hvordan er andre tjent med at jeg skal bruge ham i avl, fordi man ikke må udelukke nogen?

Hvis der var brugt selektiv avl, havde jeg været dette foruden.

• #26   7. maj 2007 samtale for 4 personer!!!!

• #27   7. maj 2007 Kipler

Når jeg forsøger at sende PM til dig, så står der på min skærm:

"Du har ikke adgang til at skrive til denne bruger.

Det kan skyldes at brugeren ikke ønsker beskeder fra:
    Venner
    Gruppemedlemmer
    Brugere på filterlisten"

• #28   7. maj 2007 Vanja.

Ja, jeg snakker om brugshunde.

Jeg har måske udtrykt mig dårligt ??
    Jeg mener ABSOLUT ikke man skal bruge revl og krat....tværtimod.

Men jeg ved hvor svært det er at finde avlshunde selv hvis man ser bort fra kravet om brugsprøver.

Hvis så en IPO 3 er et yderligere krav når man endelig har fundet et egnet emne, så begynder lokummet sgu at brænde....

Det jeg egentlig prøver at sige er...hold kæft hvor er opdræt nemt så længe det kun udstrækker sig til teori på ef hundeforum.....lidt li'som det er nemt at opdrage naboens unger ;O)

Derfor spurgte jeg i en anden tråd "hvor mange af jer har selv opdrættet et kuld hvalpe" ???

Den perfekte hund findes ikke, og tilbage står det faktum, at jo større krav du stiller til avlsdyr, jo mindre bliver udvalget. Og et eller andet sted bliver man nødt til at gå på kompromis. Tilsyneladende en ikke-eksisterende detalje så længe man kun opdrætter i fantasien *ss*

• #29   7. maj 2007 Babett.

Tak for et af dine sædvanlige intelligente input ;O)

• #30   7. maj 2007 Weeee.. .

Ang. brugshundetræning, så tager det ca. 3 år inden man har det hele i hus, dvs. fra A - AB prøver til BHP 3 / IPO 3.

Og det er ikke noget man komme sovende til - der skal virkelig arbejdes med hunden, og så er det tillige med en en glad og frejdig hund ham har som er glad for at komme på træningsbanen. og for at arbejde.

• #31   7. maj 2007 Babett

Øhh.....okay ;O)..........selv om jeg ikke lige kan få øje på relevansen til den her tråd.

• #32   7. maj 2007 Weeee...........Jeg har aldrig lavet et kuld, og jeg kommer aldrig til det, så jeg svarer ikke på spørgsmålene, men har en lille kommentar..........

"Måske er opdræt slet ikke så simpelt som mange tror."

Helt enig, så jeg undrer mig da over, så mange bare kaster sig ind i det.

Folk der ikke går efter at avle det bedste af det bedste ud fra racestandarter skulle overlade det til dem der vil og kan.

• #33   7. maj 2007 Weeee.. .

Hvis man vil være opdrætter af brugshund, så er det jo væenetligt at man får et godt og brugbart avlsmartiele, derfor har man det man kalder avlskåring, og for at bestå en avlskråing, er der visse krav man stiller til hunden, det er bla. brugshundeprøve som jeg skrev ovenfor,
    Og så er det ikke sikkert at hunden går igennem det nåleøje alligevel, man ser ofte at hunde der stiller til avlskåring, ikke bliver avlskåret.

For schæferen, er det en betingelse at der forlægger en DNA -test på hunden . til en avlskåring.

Har du ikke fået en avlskåring, så kan du ikke få stamtave på hvalpe , selv om der forlægger gode prøveresultater.

• #34   7. maj 2007 Janie

"så jeg undrer mig da over, så mange bare kaster sig ind i det. "

Me too ;O)

Men nu er der jo osse en himmelvid forskel på at være seriøs opdrætter til racens bedste og på at lave et kuld hvalpe fordi "Trille er sød". *ss*

• #35   7. maj 2007 Weeee........jeg tænker nu også på hvordan avlere opfatter "seriøs" ;o)

I min verden er man kun seriøs, hvis man med glæde opdrætter efter de hårdeste/strengeste krav man kan finde.

At tage de nemme krav, eller slet ingen, er for mig ikke det mindste seriøst.............Tværdigmod.

• #36   7. maj 2007 Babett

Ret mig hvis jeg tager fejl...

Til en avlskåring ser man udelukkende på den enkelte hund, og det er fint nok, at der er nogle krav de skal opfylde.

Men hvad med f.eks. hundens søskende ?

Hvis den pågældende hund er ud af et kuld hvor alle eller mange søskende har HD, så vil jeg ikke røre den med en ildtang, uanset hvor fin en avlskåring den har præsteret.

Har den f.eks. lavet hvalpe med dårligt temperament, så vil jeg heller ikke røre den.

Har den ene eller begge af dens forældre haft f.eks. anfald af epilepsi, så vil jeg heller ikke røre den.

og det er HER stamtavlen kommer ind i billedet, du ved den stamtavle som mange mener man kun kan bruge til at tørre røv med ;O)

• #37   7. maj 2007 Janie

Ja, begrebet "seriøs" kan godt være lidt diffust.

Alle opdrættere regner jo nok sig selv for at være seriøse....selv den mest usle hundehandler.

Ham, der stiller hos dyrlægen med sin blandingshund for at få den "avlsgodkendt" synes sikkert osse selv han er seriøs..

jeg ved sgu ikke hvordan man skal definere det.....uanset hvor seriøs man selv mener man er, så er der vel altid nogen der synes man er en imbecil spade *gg*

• #38   7. maj 2007 Weeee.. .

Så er den søskende spræt over hele landet, og hvordan de opfylder kontrakten med opdrætteren ang. HD / AD mm. det er jo op til den enkelte hundeejer,

Hvis hundeejeren ikke vil have sin hunde hd fotograferet, ellr noget andet - ja så er det.

Men nu bruger man jo avlsdyr - som har haft hvalpe med før, og ved hvordan det ser ud, ..

Ser jeg stamtaven på en hund, så kan jeg godt find på at købe hunden, blot ved at se på stambogen.

• #39   7. maj 2007 Nu er det altså således - for rigtigt mange racer - at genpopulationen er ufatteligt lav.

for min race er den nede på 4.

Hvis man skulle indskrænkte sig til kun at avle på dyr, som klarer sig yderst godt til udstillinger, er det selvmord for racen.

LIigeså med hensyn til brugsarbejde. Det er yderst få i.f.t. antallet af hunde, som træner seriøst med deres hunde.

Langt de fleste ender som familie-hunde - og skal dermed være rummelige, rolige - med et godt sind.

Faktisk ikke helt uvæsentligt, når man påtænker avl. Utroligt mange har dårlige oplevelser med nervøse collies.

Og de er sikkert alle fra forældre med cert, og et hav af 1. præmier i bagagen - men det er sekundært for mig. Jeg vil have en mentalt sund hund.

Jeg er så også en af dem, som træner - og synes det er ufatteligt fedt at bruge tid på med sin hund (e).

Min ene tæve er 2. præmiehund. Hun får meget flotte kritikker - dommerne elsker hendes krops-bygning. Desværre har hun et lille overbid, som gør de ikke kan forsvare at give hende 1. præmie. Den seneste dommer undskyldte det oven i købet over for mig.

Men hun har et super sind. Ikke nervøs for noget eller nogen, altid venlig og imødekommende over for såvel fremmede hunde, som mennesker. Man kan fyre fyrværkeri af o.s.v. - hun er ligeglad. Hviler totalt i sig selv.

Hun skal have et kuld ved næste løbetid. For det sind er guld værd. Jeg har fundet en far hund - med samme sind. Lækker, lækker dreng. Han har så også fået en del 1. præmier - men det er sekundært - det er sindet, jeg er forelsket i.

Hans bid er så perfekt. Det håber jeg så han giver videre til hvalpene - for så kan det ligeledes blive gode udstillingshunde.

Deres ro og overskud gør, jeg også er sikker på det bliver hvalpe som er gode at arbejde med.

Det er selvfølgleig med stamtavle - og begge hunde har gennemgået alle sundhedstests, som de skal og bør.

Jeg synes, at det er yderst vigtigt, at sætte hvalpe i verden, som kan begå sig i vores samfund - og være kilde til stor glæde. Fremfor at avle på ultra-smukke hunde, som evt. har et nervøst sind, er meget aktive eller disponerede for stress.

Super smukke hunde med godt sind er selvfølgelig at foretrække. smiley

Det tror jeg også på, der kan komme ud af min kombination - men sindet skal bare være i orden.

• #40   7. maj 2007 Alle hunde har fejl, og den perfekte hund findes ikke, men efter min mening handler det hele tiden om at komme så tæt på det som muligt.

For mig er sundhed absolut det mest vigtige, en hund kan have nok så godt temperament, men må den aflives som 1 årig pga sygdom, så nytter det meget lidt, dernæst er temperament, for en hund kan se nok så pæn ud, men har den ikke et godt temperament vinder den ingen hjerter for det og vil højst sandsynligt enten blive aflivet, eller bare leve et liv hvor den hverken trives med sig selv eller andre. Udstilling er for mig også i sidste række, men dog synes jeg også at en vis bestræbelse efter at gøre det så godt som muligt bør være til stede. Der er intet poeng i at lave hvalpe der ikke engang lever op til en avlsgodkendelse, udseendesmæssig.

Jeg har selskabshunde, men som iflg standarden er meget intelligente og meget alsidige. Dog er der nogle opdrætter der på slet ingen måde avler på intelligens, hvilket fører til at hundene simpelthen er så dumme/uintelligente, at de ikke engang kan lære hvad "dæk" betyder. Det kan man ikke bruge til andet end pynt og da går man væk fra hvad racen bør være mener jeg. Jeg ser intet formål i det.

Jeg kan sagtens se, at er kun det perfekte godt nok, så vil man udrydde de fleste racer, men jeg mener alligevel at bestræbelserne bør gå på at lave det så godt som muligt. Man kan ikke gøre det sådan, at fordi halen er 1 cm for kort eller lang, så skal hunden udelukkes, men omvendt, så mener jeg man bør være yderst varsom, når racen er såpas spoleret, at halvdelen af individerne er nervøse og angst og jeg synes netop det er her man bør se ekstra nøje på individerne og vælge avlsdyr med stor omhu. Gør man ikke det ender man med at totalødelægge hele racen. En race udelukkende bestående af nervøse individer som ingen har interesse i at gøre bedre, fordi man ikke må udelukke nogen, vil uanset hurtigt uddø.
    Når det kommer til avl gælder det vel ikke kun om at bevare racen, men at holde den så god, både hvad angår helse, temperament og udseende som muligt? Hermed ikke sagt at de skal være perfekte, men så gode som det er muligt og her mener jeg også at man må tage hensyn til racens antal og hvor gode disse hunde generelt er, men uanset hvad, så mener jeg bestræbelserne bør gå på at lave noget godt, ikke blot at lave noget.

• #41   7. maj 2007 Sjovt denne debat altid ender i schæfere.

Amalie: Igen tager du fejl - "brugshund på højt plan holder ikke længe" - pladder i går blev en næste 8 årig hund nr 2 til DM :o)

Med hensyn til HD og søskende ja så er der jo noget der hedder et index i DKK/FCI så den regel med dårlige søskende mm holder ikke for så falde den "godes" index også.

Brugesegenskaber for schæferen, jamen nu er det jo ikke en fygtløs forsvarre man leder efter i schæfer avlen, det kan vi da ikke bruge til noget ;o)

Tror ski mange bliver skuffet når de køber en schæfer der ikke viser meget i forhold til egenskaber også FRU Jensen.

Ja kunne blive ved, men er ski lidt træt af at hele tiden skrive det samme.

• #42   7. maj 2007 TBS

"Ja kunne blive ved, men er ski lidt træt af at hele tiden skrive det samme."

Der er vel ingen der tvinger dig til at skrive ?

Bortset fra det så syn's jeg li'som du totalt har misforstået pointen i den her tråd.

• #43   7. maj 2007 Sebastian.

Måske du lige kunne uddybe HVEM der skal have HVAD ind med skeer...

For det var vel ikke bare en dumsmart bemærkning du kom med ?

• #44   7. maj 2007 Weee det kan da være men tror nu mere det er dig der har galt fat i hvad en brugshund er.
    Samt som vanligt ;o)

• #45   7. maj 2007 Weee -

Du skriver til Amalie :

<b>Amalie

Jeg holder lige min mening om dem der bruger hunden på den måde for mig selv ;O)</b>

og så bliver jeg simpelthen nødt til at spørge dig ..

Hvorfor har du så meget imod, at nogle mennesker har det sjovt/hyggeligt/spændene/interessant med at træne IPO med deres hunde ???

Jeg kan sagtens følge at du ikke selv har lyst til det - sådan har jeg det f.eks med DKK´s LP-prøver, de er da godt nok kedelige hvis du spørger mig .. men at være fordømmende overfor de mennesker der træner den form for hundesport .. nej da !!!

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre, hvad det er du mener der er så forkert ved alle os - fanatikere som du kalder os - som bruger vores hunde på netop den måde ...

????????

vh Martine

• #46   8. maj 2007 TBS

Så kan du vel øse af din enorme viden og fortælle mig hvor jeg tager fejl ;O)

Så skriver du ”samt som vanligt” ??? Kan jeg gå ud fra at du mener ”som sædvanligt” ??

Jeg kan ikke mindes at ha’ diskuteret med dig før. Du dukker nærmest op som en trold af en æske med dine stupide, hånlige og nedladende kommentarer.

Men siden du har SÅ svært ved at fatte hvad det er jeg gør mig til talsmand for, så skal jeg da gerne, for din skyld, skære det ud i pap uden at gøre det alt for indviklet..

Avlskriterier:

For nogen er brugsprøverne alfa og omega.
    For nogen er sundheden alfa og omega.
    For nogen er udseendet alfa og omega.

En opdrætter som, I MINE ØJNE, er seriøs, tager hensyn til ”hele pakken”, og dermed er det sværere at finde egnede avlsdyr end hvis man udelukkende interesserer sig for brugsprøverne og om den pågældende hund SELV har HD.

Hvordan DU kan få det til at jeg har en forkert opfattelse af hvad en brugshund er, må så stå for din egen regning, for det kan jeg ikke lige få øje på at jeg har udtalt mig om her.

• #47   8. maj 2007 Martine...min lille Pitbull ;O)

Det tvivler jeg slet ikke på at du godt kunne tænke dig ;O)

Så jeg synes du skal oprette en tråd om det, for det er vist den her tråd totalt uvedkommende.

Kommentér på:
Selektering af avlsdyr

Annonce