{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Er blevet spurgt om de må låne min han {{forumTopicSubject}}

Jeg har en alaskan malemute ( 2 år til marts)
Jeg er blevet spurgt om han skal lave hvalpe med en tæve på samme alder.
De er begge uden tavle, hvis han skl lave hvalpe, hvad skal tæve og han så testes for. Og ville i gøre det, hvis begge er raske. Det er først aktuelt om 6-12 måneder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er blevet spurgt om de må låne min han
  • #1   29. dec 2013 Altså JEG ville sige nej da jeg er imod tavleløs avl.
    Men hundene skal i min optik minimum testes for arvelige lidelser og ting racen tit bliver ramt af.


  • #2   29. dec 2013 ¨gætter på du får et rungende nej smiley

  • #6   29. dec 2013 Det må være et kæmpe nej tak, her fra! Det er der en række grunde til:
    1.jeg er imod tavleløs avl. (hvordan vil du sikre dig at din han og tæven ikke er nært beslægtet?)
    2. Mutten er ikke en hund for alle og enhver, og folk der virkelig vil racen er nok mest tilbøjelig til at købe med tavle.
    3. Der er en generel overproduktion af hunde i DK.
    4. Det kan godt være din hund og tæven er sunde, men det er lagt fra sikkert at resten af familien er det. Se punkt 1.


  • #7   29. dec 2013 Mutten skal kontrolleres for ad,hd og øjen lyses. Men eftersom de er uden tavle kan du ikke kontrollere de ikke er i familie. Der er desværre ikke gode nok hjem i dk til de mutter der produceres og det syntes jeg er er stort problem

  • #8   30. dec 2013 Der avles rigtigt mange mutter i DK for tiden, så jeg tvivler på at I kan komme af medihvalpene.

    Mutter skal tjekkes for HD, AD og øjenlyses.


  • #9   30. dec 2013 Specialklubben er altid et godt sted at starte -der står i reglen hvad man skal/bør undersøge racen for før avl.

    Dernæst bør i overveje om i kan finde gode hjem til hvalpene. Mutten er jo ikke ligefrem en hund for hvem som helst og samtidig kan de jo få ret store kuld -kan i finde GODE hjem til et sted melle 6-12 hvalpe?
    Der er da godt nok massr af folk der synes mutter ser søde og vamsede ud og som måske kunne tænke sig en, men sådanne hjem bør jo fravælges, i hvert fald hvis man er bare en lille smule interesseret i at hvalpene får et godt liv. Så at finde egnede hjem hos folk der ved hvad de går ind til med sådan en race, og som samtidig vil købe uden tavle, kan være lidt af en opgave.

    Og hvis ike der findes egnede hjem, er tæveejer så klar til at beholde et helt kuld hvalpe til de rette hjem dukker op?

    Man kan self sige at som hanhundeejer kunne du være ligeglad, det er jo ikke dig der står med arbejdet. Men jeg synes nu at man, osse som hanundeejer, har et ansvar for de hvalpe man er med til at sætte i verden.


  • #11   30. dec 2013 Birgitta - mutten har faktisk øjenlysning for karaterat som avlskrav.. Det er derfor ikke i deres anbefaling..

    Ad er ikke et officielt krav eller anbefaling. Men er da ikke en tosset ide at tjekke. En mutte med ledsmerter -uanset hvor de kommer fra, er ikke for sjov.


  • #12   31. dec 2013 Jeg ville også sige klart nej til tavleløst kuld. Hvordan vil du tjekke indavlen mellem de to hunde, tænk hvis de har samme far?

    Hvis i beslutter at gøre det, skal både han og tæve undersøges for alle racespecifikke sygdomme, HD/AD med godt resultat samt øjenlyses. Dernæst må unigate på om de 2 hunde er et godt match. Hvis de begge viser tendenser til frygt og nervøsitet, ville jeg ikke lave sådan en parring.


  • #13   31. dec 2013 Unigate = undersøges

  • #14   31. dec 2013 Birgitta -nu var det så ikke mig men derimod Malene der skrev AD + øjenlysning smiley

    med det sagt: AD er ofte mere invaliderende end HD, og efterhånden som flere og flere tester for det (i mange år har man jo ret ensporet fokuseret på HD i mange racer), kan man da osse se at det ikke er helt irrelevant at teste for, så jeg synes da absolut det er en god ide at teste for dette -det er ikke så voldsomt meget dyrere end kun at teste for HD. Hunden er jo allerede bedøvet og ligger klar til røntgen -det er jo blot et ekstra billede der skal tages og sendes ind smiley

    Og øjenlysning er et krav... og i øvrigt ENDNU en af de ting man åbenbart glemmer i tavleløs avl (ikke kun hos mutten men sådan generelt). Alle kender til HD og alle ved at uha det skal man passe på med og få testet for.
    Men åbenbart er det fløjtende ligegyldigt om hunden bliver blind som 4-års e.l. -eller det skulle man tro, for det er aldrig noget der nævnes når der snakkes avl på tavleløse smiley


  • #15   31. dec 2013 Ville aldrig købe mutte uden øjeglysning. Kataract er stort problem for mutter

  • #17   31. dec 2013 Birgitta -at specialklubben ikke har sat det som krav eller anbefaling, betyder ikke at det ikke er en god ide at teste for eller at det ikke kan være et problem i racen.
    Tag blot et kig på bulldogs -hvis man skal forvente at alt hvad racerne har tendens til, er enbefalinger eller krav fra specialklubbens side, så har bulldogs jo praktisk talt ingen problemer smiley

    De krav der stilles er jo nogen man har kunnet blive enige om i klubben -det er ofte en god rettesnor for hvadracen har af problemer, men det er ikke en facitliste for hvad racen kan lide af. Labberne har f.eks. krav til øjne, hofter og albuer, men det er alligevel en god ide at teste for bl.a. EIC, fordi det osse er noget man har fundet ud af foekommer i racen. Det er ikke et krav, men det er en god ide.

    Jeg er på ingen måde mutte-ekspert, men med en aktiv race af den størrelse, synes jeg test for AD giver rigtig god mening. Og uanset om hunden hartavle eller ej, bør man jo kun avle på sunde dyr


Kommentér på:
Er blevet spurgt om de må låne min han

Annonce