{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.168 visninger | Oprettet:

Højavl og hvid schæfer {{forumTopicSubject}}

Jeg kommer i en hundepark hvor to hundeejere har aftalt, at parre deres hunde. Hanhunden er en hvid schæfer eller schweizisk hyrdehund som nogen siger, sammen med en højavls tæve.

De vil gerne have hvide hvalpe, og det siger ejeren af den hvide, at det er det de vil få ud af parringen.
Det er jeg nu ikke sikker på.
Jeg har også sagt til dem, at jeg syntes det er en dårlig idé at blande de to varianter af schæfere.

Har de ret i, at de vil få hvide hvalpe ud af det? Er det i det hele taget nogen god idé, at parre de to?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højavl og hvid schæfer
  • #1   1. jun 2013 Når det nu skal være blandingsavl, så er det da klart bedre end hvis de havde valgt en alaskan malamute eller en labrador for den sags skyld.

EDIT:
    farven ved jeg intet om

• #2   1. jun 2013 Nej de får ikke hvide hvalpe ud af det...Og ja det er en rigtig dårlig ide at parre de 2...Hvalpene blive underligt afbleget der hvor farven skulle være rødbrun eller gul...
    Men hvis de mener at de skal parres, så kan du sikkert ikke overbevise dem om det er en dårlig ide..

• #3   1. jun 2013 Uh, jeg er slet ikke inde i det, men er den hvide farve ikke recessiv? Dvs. at med mindre schæferen har bærer af det hvide gen, så kommer der ingen hvide hvalpe og hvis den er bærer så kommer der kun 50% hvide hvalpe? Men det er der helt sikkert andre der ved mere om end jeg.

Og nej, jeg ser heller ingen grund til at lave blandinger, hvorfor ikke bruge en avlshund af samme race? Og så naturligvis sørge for at de er tjekke i hoved og r*v. Schæferen som race har jo problemer med HD og allergi, så her er det da særligt vigtigt at tjekke, så man kan avle sig ud af problemet - også selvom man laver blandinger, så vil man forhåbentlig gerne lave nogle sunde hvalpe.

• #4   1. jun 2013 jeg stemmer i med Ib -når nu det SKAL være blanding, så er det da ikke den værste af slagsen. Racerne ligger tilpas tæt på hinanden til at man ikke burde få alt for mange overraskelser

Ang farven, så vil de næppe få et kuld hvide hvalpe. De blandinger jeg har set mellem de to racer, har alle været forskellige nuancer af grå (altså ikke som en grå (brugslinie) schæfer, men vel nærmest som en lys udgave af husky-farvet, dog ikke med samme aftegninger i hoved osv)

• #5   1. jun 2013 hov og så har jeg set en enkelt af den blanding der var hvid men med sadel som de gule schæfere

• #6   1. jun 2013 Næh det har de ikke. Jeg kender en på et andet forum, der har en af den kombination, og hun er da mere sort end en "almindelig" højavlsschæfer smiley

• #7   1. jun 2013 Hvis du skal blande med en hvid schæfer og være sikret hvide hvalpe skal man parre med en anden hvid hund for ellers er de 100 % på at få gule hvalpe . Hvilket ikke er kønt. (:
    Så nej, jeg ville ikke parre de 2 hunde, ( men går hellere ikke ind for blandings hunde ) men hvis de ikke vil høre må de jo føle. (:

• #10   2. jun 2013 Søren -det er ikke fordi jeg er uenig i dine betragtninger, men jeg tror den her snak om at forbedre/forringe racer er lidt tabt for alle andre end "hundenørder".

Optimalt set skulle al avl jo gerne forbedre eller i hvert fald som minimum opretholde det nuværende niveau. Men o praksis er det altså meget sjældent den slags hr og fru DK har i tankerne når de avler et kuld hvalpe.
    Det er faktisk ofte heller ikke penge der står højt på listen. Dem jeg oftest render på, er folk der bare gerne vil prøve den oplevelse det er at have hvalpe, folk der gerne vil have en kopi af den nuværende hund og fejlagtigt tror at det kan de få ved at få en hvalp fra den og andet i den dur.

At forklare dem om at forbedre racen, er lidt som at slå hovedet mod en mur, for ofte forstår de slet ikke de tanker -deres hund er jo self fantastisk, så hvordan kan afkommet blive andet end godt... uagtet hvad racestandarder, avlsanbefalinger osv siger.

Og så er der jo lige i dette tilfælde tale om blandingsavl, så der kan jo dårligt blive tale om at forbedre eller forværre en race...

• #12   4. jun 2013 Nu er en hvid schæfer jo ikke hvid men bare en rød hund med en meget svag intensitet af det røde ;-). De vil sandsynligvis få hvalpe med helt almindelig schæferfarve bortset fra at de tan-farvede vil blive meget lyst.
    Jeg kender faktisk en hund af den blanding. Farven er faktisk ikke særlig pæn og hunden har et skodtemperament for det har jo ikke lige været med i overvejelserne da man lavede kuldet. Her ønskede man netop også hvide hvalpe.....

• #13   4. jun 2013 Jeg har før set en blanding mellem hvid schæfer og den "almindelige" - hun var bare mere afbleget end den almindelige farve.

• #14   7. jun 2013 Jeg kan fortælle, at den parring heldigvis ikke bliver til noget smiley

• #15   8. jun 2013 det var dog en dejlig nyhed smiley

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 106
    #16   19. jul 2015 Søren D # 14
    Det var da en RIGTIG god melding smiley Har du været medvirkende til dette resultat? Hvis ja ... hatten af for dig!
    Alene overskriften i tråden, giver mig gåsehud!!!!
    Der findes ingen "Hvid Schæfer" ... altså har den såkaldte hvide Schæfer INTET med racen Schæfer at gøre ... hverken højavl eller brugslinien.

Der findes en Hvid Norsk Gjeterhund og en Hvid Schweitzisk Hyrdehund (skønne hunde for resten smiley men ingen af disse racer har noget med racen Schæfer at gøre ... hverken højavl eller brugslinien!

Dog er det muligt at avle og registrere disse hvalpe i FCI regi .... som enten Norske Gjeterhunde eller Schweitziske Hyrdehunde (måske også andre navne) MEN en Schæfer bliver racen ALDRIG smiley

• #17   19. jul 2015 Du taler da som du har forstand til.. jeg vil jo så mene at en højavlshund som din heller ikke har en skid med en schæfer at gøre..

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#18   19. jul 2015 Zarah ... Hvis det er mig, du mener ... jamen så er det da op til dig, at mene om mine hunde, som du ønsker ... det er trods alt ikke dig, der hverken bedømmer, skriver papirer eller avlsgodkendelser..... Sådan er vi jo så forskellige smiley

Mener du derimod, at jeg er galt på den mht den såkaldte "Hvide Schæfer" som IKKE kan registreres som sådan herhjemme ... jamen så må det være DKK/FCI du må gå i kødet på ...

Herudover er nogle til den grå brugslinie (R.I.P. kære gamle Hassan og Sam) andre er højavl ... at jeg så fornemmer hvor dine "ekspertiser/interesser" ligger ... hvad har det med sagen at gøre??? Der eksisterer INGEN Hvid Schæfer i FCI regi ...... det er ene og alene dette, jeg forholder mig til smiley

• #19   19. jul 2015 det er dig og du ved heldigvis ikke en skid om hvad jeg gør og ikke gør. Men nok om det - hvis du vil sidde og forsvare dig selv så hyg dig med dine tåbelige udtalelser. Du er langt ude.

• #21   19. jul 2015 Tråden er to år gammel.

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#23   20. jul 2015 Line P .... Bingo smiley selvom tråden er gammel smiley

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#25   20. jul 2015 Den/de kommentarer tog jeg nu ikke så tungt ... sandheden er mange gange ilde hørt smiley
    Derimod syntes jeg din forklaring til CF var lige til et STORT bingo smiley
    Det var lige nøjagtigt det, jeg selv tænkte, da jeg nævnte, at racen "Hvid Schæfer" ikke eksisterer ....

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#27   20. jul 2015 Eet er jo, hvad den kaldes ... noget andet er, hvad den er.

Jeg læste et sted, at en del mente at Schæferen med tiden havde ændret sind (til det dårligere) ... det er der jo så til dels en logisk forklaring på, såvel som måske er på, at der bliver flere og flere dårlige og syge Schæfere.

Som Line så rigtigt skrev, så er der vist ingen tvivl om, at hvis omtalte ugennemtænkte parring var blevet en realitet ... jamen så var hvalpene også blevet solgt som Schæfere ... hvilket de jo langtfra var.
    Man ville altså risikere at fx fejlfarvede blandingshvalpe, sygdoms disponerede blandingshvalpe etc. etc. kom på markedet som Schæfere ... Det mener jeg er en meget forkvaklet indstilling at have ... og absolut ikke fremmende for racen Schæfer.

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#29   20. jul 2015 Det er det ikke, fordi racen ikke har noget med Tyskland at gøre ... Den er schweizisk (Berger Blanc Suisse) eller norsk ...

Din hund er jo også en hyrdehund uden at være en Schæfer ... men ein Hütenhund oder ein Hirtenhund ........ mit tyske er så heller ikke på toppen ... men at oversætte Schäfer direkte til hyrde, er nok ikke helt korrekt.

Du kan oversætte GS direkte ja ... men hvad så med Mallinois, Tervueren, Groenendal og alle andre hyrdende racer ... mener du så også, det er schæfere?

Jeg vil ikke modbevise, at i din ungdom kunne komme både en hvid og en sort hvalp i et kuld (selvom det for mig lyder lidt underligt) men kan så bare sige, at den hvide har været fejlbehæftet eller albino.
    Den sorte findes jo i dag under brugshunde linien, som sikkert ikke eksisterede dengang ... jeg kan ikke på stående fod huske, hvornår højavlen og brugs linien blev delt op ... men fakta er, at der findes 3 linier indenfor den racerene Schæfer... og ingen af disse indbefatter en hvid! Heller ikke under DSV...

• Nina F
    Nina F Tilmeldt:
    jun 2015

#31   20. jul 2015 Du får lov at kalde den, hvad du vil smiley så længe du ikke også forventer at kunne registrere racen internationalt smiley

• #32   20. jul 2015 at den hedder som den gør, er jo et spørgsmål om optagelse i FCI -de ville ikek godtage den som schæfer.
    I andre klubber kaldes den hvis schæfer.

Og helt ærligt er det da ligemeget med navnet, det væsentlige er vel at det er to forskellige racer, med fælles oprindelse, men hvor der i mange generationer har været forskelligt fokus i avlen, så de dermed har udviklet sig så forskelligt at de ikke længere er samme race ( i øvrigt, synes jeg, ikke så forskelligt fra højavl vs brugslinier i dag -de er da osse tilstrækkeligt forskellige til næsten at kunne kaldes forskellige racer)

At hænge sig i navnet synes jeg er lidt spild af tid

Kommentér på:
Højavl og hvid schæfer

Annonce