1.424 visninger
|
Oprettet:
Højavls schæfer vs. Hvid schweizisk hyrdehund {{forumTopicSubject}}
Bare af nysgerrighed, der bliver snakket en del om at højavls schæferen har mistet en del af deres drift/brugsegenskaber og der er stor forskel på den og schæfere af brugslinier.
Men hvor stor forskel er der så på schæfer af højavl og den hvide schweiziske hyrdehund (som jeg har forstået primært er avlet som udstilling og familiehund)
Jeg tænker bare at hvis man gerne vil ha schæfer, men måske ikke mener at brugslinierne er det rette valg, men samtidig ikke bryder sig om udviklingen af højavls schæferen, ville den hvide hyrdehund så være et godt alternativ eller er der størr forskel på racerne?
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
JEG ville til hver en tid vælge en hvid Schweizisk hyrdehund, eller hvid schæfer som jeg vælger at kalder den, frem for højavls schæferen..
Ingen af hundene har drifter som jeg kan lide det (jeg er selv til schæferen af brugslinjer). Men hvis du er omhyggelig med hvilken opdrætter du vælger, så er den hvide langt mere interessant, og kan stadig godt indeholder gode drifter. Min far har en hvid, og han er fantastisk på en træningsbane og indeholder massere af drive!- en rigtig dejlig hund
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvis man vil træne med hunden, så er en udstillingschæfer lettere at have med at gøre driftmæssigt end den hvide.
Jeg kender nogle stykker, der har hvide og de arbejder på at få brugsegenskaber tilbage i racen - det er virkeligt et stort projekt bare at få dem klar til en IPO 1. De samme mennesker ville have noget kortere vej til en tilsvarende med en schæfer.
Personligt ville det for mig være enten/eller.
Hvis jeg var ligeglad med brugsdelen helt og aldeles, så ville jeg vælge den hvide. Var jeg ikke, så ville jeg vælge en brugslinjeschæfer.
Jeg ville nok helt gå udenom udstillingslinjerne trods det, at jeg selv har haft en fantastisk af slagsen.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.890
jun 2008
aug 2006
Dog er der ikke den store forskel hvis vi taler lydighed - i forsvarsarbejde har udstillingsschæferen stadig en lille fordel driftsmæssigt..
Den hvide har udelukkende været avlet til udstillingsbrug siden ruder konge var knægt. Derfor er brugsegenskaberne helt væk.
aug 2006
De er to forskellige racer netop fordi de i mange generationer har haft helt forskellige avlsmål.
De har en fælles fortid og har også lidt egenskaber til fælles, men i bund og grund er der ikke det fællesskab mellem racerne.
jun 2008
Nu hvor vi snakker schæfer så kiggede jeg mentaltests videoer på youtube og blev lidt overrasket over en de schæfere jeg så, de reagerede meget usikre på pludselig lyd og visuel overraskelse, og virkede enormt utrygge, jeg ville ha troet at en schæfer ville gø og advare og derefter vise nysgerrighed, men de reagerede med at flygte og ville ikke nærme sig efterfølgende. (det var nu også højavlsschæfer jeg så, lignede det) og så så jeg en hvid der var meget ligeglad med leg og jagt og ville hellere snuse, den virkede enten ligeglad eller trygget.
Jeg kender ikke så meget til racerne men undre mig.
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 159 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.779
Hvorfor er det at mange schæfere i dag ser ud som om de er ved at knække sammen i bagparten, krydset hænger som jeg ved ikke hvad, for ikke at tale om deres gang med bagparten???
Har for ikke mange mdr siden været med på et skue for racen, og blev noget målløs over nogle af kommentarende i et par kritikker fra dommeren, Ung hund på (lad os sige) 7 mdr, af prima type, dog noget løs i haserne?
Så er det jeg tænker, det kan da på ingen måde være særligt smart for vovserne?
Det er ikke for at starte en vild diskussion op, men er bare noget nysgerrig?
aug 2006
Kristine, det handler om at man i udstillingsmodellerne har fremavlet det, som dommerne har belønnet - et flot trav.
Det handler dybest set om mode. Men heldigvis er der en tendens til at det netop påtales i modsætning til før, hvor det blev belønnet.
Og nej, det er ikke smart. De kan jo ikke bevæge sig frit på andre måder end når de traver.
jun 2008
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Jeg synes, at det er synd, så mange racer tilsyneladende ødelægges af denne "tilpasning" af eksteriør. Især fordi det ofte sker på bekostning sundhed og brugsegenskaber. En schæfer uden byttedrift er ikke en schæfer i min verden. En jack russel, der ikke kan smide mikkel ud, er ikke en jrt. Min "egen" race er ødelagt af kommodeben og ekstrem underbid.
jun 2008
aug 2006
Nr. 2 af slagsen i DK, der opnår det
Jeg ved dog ikke om det er generelt for kennelen - ejeren er en køber, der i øvrigt selv opdrætter racen.
http://www.hundegalleri.dk/galleri/40776-hvid_schweizisk_hyrdehund_made_to_measures_fender
Som I ser er Fender fra 2008 - han er ikke nogen helt ung herre mere. Selvom han nok har egenskaberne til at nå det, så har der skulle arbejdes meget på det.
aug 2006
http://www.ibanez-white-shepard.dk/3361439
En fra deres A-kuld træner også IPO. Der er også en chance for at den kommer igennem, men det har krævet stort arbejde fra ejerens side.
aug 2006
Hvis du er interesseret i at lave brugshundearbejde, så er den hvide altså ikke egnet. Jeg har enorm sympati for mine gode træningskammerater, der gør det store arbejde og forsøger at få brugsegenskaberne tilbage i racen, men de knokler altså. Det er mere end svært, det, de gør. Og det kræver nogle hjælpere, som er ud over det sædvanlige at uddanne den slags hunde i forsvarsarbejde.
De har et mål og en drøm, derfor arbejder de sådan på det. Ingen ved, om det vil lykkes og det de gør er langt mere op ad bakke end nedad.
Er det brugshundearbejde man ønsker at lave med sin hund, så er den hvide ikke et oplagt valg. Ikke hvis man gerne vil lykkes bare lidt med det, ihvertfald. Oddsene er desværre pt. mest for at det ikke lykkes.
jun 2008
aug 2006
Sådan behøver det ikke at være - hvis man betragter racerne med respekt for det de er og det, de er lavet til, så er man også fair imod dem
De er jo dejlige - og forskellige.
jun 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Jeg har haft hvide siden 2002 og er ret sikker på at min nuværende bliver min sidste. Hun står over for PH kåring, har UHP,FP , AB og B, Forprøvet redningshund, har bestået narkohundeprøven i vagtregi og har kørt med mig på gaden som vagt MEN fungere i gruppe C kommer hun ALDRIG til. Der er hun på linie med højgøjserne. Hun er desuden kusine til den hvide der har en IPO 1 (en af mine venners.).
jul 2006
aug 2006
jul 2006
Desuden er Komsaa far til vores Juice, så vi er i "familie" på flere hunde
aug 2006
jun 2008
Sarah: Er det special klubben der ikke ønsker mere brugs præget hunde? Synes det er ærgerligt at nogle lægger så meget vægt på udseende at der ikke er plads til at avle efter egenskaber.
Hvis man nu ønsker at træne lydighed/DCH program eller lignende, falder racen så stadig igennem? Jeg gik på et tidspunkt på agility hold med en hvid, tror dog ikke den var med stamtavle, og den var ret nem at træne, kunne jeg forstå, men de trænede jo selvfølgelig ikke brugsarbejde.
jul 2006
jun 2008
Nu er det ikke fordi jeg skal ud og ha hund, men tænker alligevel lidt over det, og jeg er af princip ikke meget for at støtte et opdræt der fokusere så meget på udstilling at det skaber problemer for hunden, og det har jeg forstået er tilfældet med højavls schæferne, men vil jo heller ikke købe en brugshund hvis jeg ikke kan opfyld dens behov.
jun 2008
jul 2006
jun 2008
Det er lidt mere kompliceret end jeg havde forstillede mig, men det er dejligt med nogle input der har erfaringer med racerne og som er ærlig.
maj 2008
For et stykke tid siden snakkede jeg med en avler af brugsschæfere. Jeg fortalte, at jeg ville ha' en sund hund, men nok ikke ville gå til ipo med den. Han svarede, at han godt kunne forstå, at jeg ikke ønskede en frø-schæfer, men at de ind i mellem havde kuld, hvor enkelte eksemplarer havde meget dæmpet drift. Han sagde, at det kunne ses tydeligt inden hvalpen blev 8 uger.
jul 2006
jul 2006
Og det med ærligheden: man kommer længst med ærlighed der er ingen der vinder hvis man ønsker en grå schæfer og får en hvid.
maj 2008
jul 2006
Ja og indenfor de grå er der jo også linier der er mere flade i driften .. men generelt synes jeg jo ikke man skal købe en hund der er lavet til at bruge, hvis man ikke ønsker at bruge den. Højavlen er ikke så arbejdskrævende som de grå og heller ikke de hvide...
jun 2008
Men det handler jo også om at man er ærlig over for sig selv hvad man egentlig ønsker og hvad man kan tilbyde og det skulle jo helst gå op i en højere enhed.
Det med ærligheden i disse debatter, der tænker jeg at jeg ofte oplever at folk bliver lidt race blinde og forslår deres race lidt for ukritisk, efter min mening, og det er ofte de positive sider/oplevelser der bliver fremhævet, men der er jo og ulemper (i mangel af bedre ord) hos alle racer, og dem synes jeg nogen gange bliver negligeret.
jun 2008
jul 2006
Jeg foreslår Faktisk sjældent mine egne racer.. men det er nok fordi jeg ikke ønsker dem i forkerte hænder..
Højavls schæfer vs. Hvid schweizisk hyrdehund