{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.424 visninger | Oprettet:

Højavls schæfer vs. Hvid schweizisk hyrdehund {{forumTopicSubject}}

Bare af nysgerrighed, der bliver snakket en del om at højavls schæferen har mistet en del af deres drift/brugsegenskaber og der er stor forskel på den og schæfere af brugslinier.

Men hvor stor forskel er der så på schæfer af højavl og den hvide schweiziske hyrdehund (som jeg har forstået primært er avlet som udstilling og familiehund)

Jeg tænker bare at hvis man gerne vil ha schæfer, men måske ikke mener at brugslinierne er det rette valg, men samtidig ikke bryder sig om udviklingen af højavls schæferen, ville den hvide hyrdehund så være et godt alternativ eller er der størr forskel på racerne?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højavls schæfer vs. Hvid schweizisk hyrdehund
  • #1   25. jul 2014 Nu møder jeg nok en del kritik, men hul i det..
    JEG ville til hver en tid vælge en hvid Schweizisk hyrdehund, eller hvid schæfer som jeg vælger at kalder den, frem for højavls schæferen..
    Ingen af hundene har drifter som jeg kan lide det (jeg er selv til schæferen af brugslinjer). Men hvis du er omhyggelig med hvilken opdrætter du vælger, så er den hvide langt mere interessant, og kan stadig godt indeholder gode drifter. Min far har en hvid, og han er fantastisk på en træningsbane og indeholder massere af drive!- en rigtig dejlig hund smiley

• #2   25. jul 2014 Der er stadig 80% af avlende udstillinglineschæfere, der er avlskårede - og dermed har en IPO1 som minimum. Man kan dog godt nogle gange stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af denne - det er er ikke ligefrem et bulletproof system, desværre.

Hvis man vil træne med hunden, så er en udstillingschæfer lettere at have med at gøre driftmæssigt end den hvide.
    Jeg kender nogle stykker, der har hvide og de arbejder på at få brugsegenskaber tilbage i racen - det er virkeligt et stort projekt bare at få dem klar til en IPO 1. De samme mennesker ville have noget kortere vej til en tilsvarende med en schæfer.

Personligt ville det for mig være enten/eller.
    Hvis jeg var ligeglad med brugsdelen helt og aldeles, så ville jeg vælge den hvide. Var jeg ikke, så ville jeg vælge en brugslinjeschæfer.

Jeg ville nok helt gå udenom udstillingslinjerne trods det, at jeg selv har haft en fantastisk af slagsen.

• #3   25. jul 2014 C&N: Tak for svar, jeg har set en kennel der virker som om de fokusere på arbejdsegenskaber, men jeg kender ikke så meget til de hvide.

• #4   25. jul 2014 CH: Hvordan synes du højavlschæferen adskiller sig fra den hvide, når du skriver den er letter at have med at gøre driftsmæssig?

• #5   25. jul 2014 Den har mere drift og er derfor lettere at motivere.

Dog er der ikke den store forskel hvis vi taler lydighed - i forsvarsarbejde har udstillingsschæferen stadig en lille fordel driftsmæssigt..

Den hvide har udelukkende været avlet til udstillingsbrug siden ruder konge var knægt. Derfor er brugsegenskaberne helt væk.

• #6   25. jul 2014 I bund og grund er det ikke så meningsfuldt at sammenligne de to.

De er to forskellige racer netop fordi de i mange generationer har haft helt forskellige avlsmål.

De har en fælles fortid og har også lidt egenskaber til fælles, men i bund og grund er der ikke det fællesskab mellem racerne.

• #7   25. jul 2014 CH: ok tak.

Nu hvor vi snakker schæfer så kiggede jeg mentaltests videoer på youtube og blev lidt overrasket over en de schæfere jeg så, de reagerede meget usikre på pludselig lyd og visuel overraskelse, og virkede enormt utrygge, jeg ville ha troet at en schæfer ville gø og advare og derefter vise nysgerrighed, men de reagerede med at flygte og ville ikke nærme sig efterfølgende. (det var nu også højavlsschæfer jeg så, lignede det) og så så jeg en hvid der var meget ligeglad med leg og jagt og ville hellere snuse, den virkede enten ligeglad eller trygget.
    Jeg kender ikke så meget til racerne men undre mig.

• #8   25. jul 2014 Nu må jeg har stillet min nysgerrighed?
    Hvorfor er det at mange schæfere i dag ser ud som om de er ved at knække sammen i bagparten, krydset hænger som jeg ved ikke hvad, for ikke at tale om deres gang med bagparten???
    Har for ikke mange mdr siden været med på et skue for racen, og blev noget målløs over nogle af kommentarende i et par kritikker fra dommeren, Ung hund på (lad os sige) 7 mdr, af prima type, dog noget løs i haserne?
    Så er det jeg tænker, det kan da på ingen måde være særligt smart for vovserne?

Det er ikke for at starte en vild diskussion op, men er bare noget nysgerrig?

• #9   25. jul 2014 Maya, hvilken kennel har du kigget på?

Kristine, det handler om at man i udstillingsmodellerne har fremavlet det, som dommerne har belønnet - et flot trav.
    Det handler dybest set om mode. Men heldigvis er der en tendens til at det netop påtales i modsætning til før, hvor det blev belønnet.

Og nej, det er ikke smart. De kan jo ikke bevæge sig frit på andre måder end når de traver.

• #10   25. jul 2014 Jeg tror den hed made to measure.

• #11   25. jul 2014 Det her er måske lidt off topic ift ts indlæg, men .......... smiley :
    Jeg synes, at det er synd, så mange racer tilsyneladende ødelægges af denne "tilpasning" af eksteriør. Især fordi det ofte sker på bekostning sundhed og brugsegenskaber. En schæfer uden byttedrift er ikke en schæfer i min verden. En jack russel, der ikke kan smide mikkel ud, er ikke en jrt. Min "egen" race er ødelagt af kommodeben og ekstrem underbid.

• #13   26. jul 2014 Charlotte D. Er det rigtigt forstået at de går op i brugsegenskaberne hos made to measure? Jeg har også hørt det om mildere temperament, men har ikke mødt nok til at kunne vurdere det.

• #14   26. jul 2014 Jeg kender en fra Made to Measure, som jeg tror får en IPO1'er..

Nr. 2 af slagsen i DK, der opnår det smiley

Jeg ved dog ikke om det er generelt for kennelen - ejeren er en køber, der i øvrigt selv opdrætter racen.

http://www.hundegalleri.dk/galleri/40776-hvid_schweizisk_hyrdehund_made_to_measures_fender

Som I ser er Fender fra 2008 - han er ikke nogen helt ung herre mere. Selvom han nok har egenskaberne til at nå det, så har der skulle arbejdes meget på det.

• #15   26. jul 2014 Her er deres kennelhjemmeside.

http://www.ibanez-white-shepard.dk/3361439

En fra deres A-kuld træner også IPO. Der er også en chance for at den kommer igennem, men det har krævet stort arbejde fra ejerens side.

• #16   26. jul 2014 Men - bare lige for at lave en lang enetale her smiley

Hvis du er interesseret i at lave brugshundearbejde, så er den hvide altså ikke egnet. Jeg har enorm sympati for mine gode træningskammerater, der gør det store arbejde og forsøger at få brugsegenskaberne tilbage i racen, men de knokler altså. Det er mere end svært, det, de gør. Og det kræver nogle hjælpere, som er ud over det sædvanlige at uddanne den slags hunde i forsvarsarbejde.

De har et mål og en drøm, derfor arbejder de sådan på det. Ingen ved, om det vil lykkes og det de gør er langt mere op ad bakke end nedad.

Er det brugshundearbejde man ønsker at lave med sin hund, så er den hvide ikke et oplagt valg. Ikke hvis man gerne vil lykkes bare lidt med det, ihvertfald. Oddsene er desværre pt. mest for at det ikke lykkes.

• #17   26. jul 2014 CH. Tak for dine svar, jeg synes nemt debatten om disse racer bliver mudret og svær at gennemskue og jeg synes det er rigtig vigtigt at forstå hvilken der paseer til ens behov og ikke bare tro at den hvide bare er en hvid schæfer men at der faktisk er forskel, så kan man også bedre træffe et fornftigt valg, både for en selv men da også for den kommende hund.

• #18   26. jul 2014 Det bliver nemlig ofte lidt en slåskamp smiley

Sådan behøver det ikke at være - hvis man betragter racerne med respekt for det de er og det, de er lavet til, så er man også fair imod dem smiley
    De er jo dejlige - og forskellige.

• #19   26. jul 2014 CH: nemlig smiley

• #21   26. jul 2014 Lone og Anders som der linkes til kæmper en god kamp for at få de hvide tilbage til brugsarbejdet. Men efter DKK har fået fat i dem gør de (DKK) deres bedste for at pille alt hvad der hedder brug ud af dem. Da de linier der har brug i sig ikke er "pæne" nok i udstillingsringen.

Jeg har haft hvide siden 2002 og er ret sikker på at min nuværende bliver min sidste. Hun står over for PH kåring, har UHP,FP , AB og B, Forprøvet redningshund, har bestået narkohundeprøven i vagtregi og har kørt med mig på gaden som vagt MEN fungere i gruppe C kommer hun ALDRIG til. Der er hun på linie med højgøjserne. Hun er desuden kusine til den hvide der har en IPO 1 (en af mine venners.).

profilbillede
  • #22   26. jul 2014 Et mere.

profilbillede
  • #23   26. jul 2014 Kender du Chris, Sarah?... Eller - det kan jeg jo så regne ud, at du gør *GG*

• #24   26. jul 2014 CH: det gør jeg:) Vi har trænet sammen i tidernes morgen smiley
    Desuden er Komsaa far til vores Juice, så vi er i "familie" på flere hunde smiley

• #25   26. jul 2014 Hyggeligt smiley

• #26   26. jul 2014 Charlotte D: ok det fik jeg bare indtryk af, når jeg har set på deres kulds hvalpetest.

Sarah: Er det special klubben der ikke ønsker mere brugs præget hunde? Synes det er ærgerligt at nogle lægger så meget vægt på udseende at der ikke er plads til at avle efter egenskaber.
    Hvis man nu ønsker at træne lydighed/DCH program eller lignende, falder racen så stadig igennem? Jeg gik på et tidspunkt på agility hold med en hvid, tror dog ikke den var med stamtavle, og den var ret nem at træne, kunne jeg forstå, men de trænede jo selvfølgelig ikke brugsarbejde.

• #27   26. jul 2014 Maya: de avler ikke efter det på nogen måde. De avler efter det ydre fuldstændigt som emd højavlen.

• #28   26. jul 2014 Lige et tillægs spørgsmål, hvis man nu ønsker sig en schæfer, men det er måske ikke lige hardcore brugstræning man kommer til at beskæftige sig med, men selvfølgelig træning i en eller anden form, f.eks. DCH program, hvilke en type skal man så vælge?
    Nu er det ikke fordi jeg skal ud og ha hund, men tænker alligevel lidt over det, og jeg er af princip ikke meget for at støtte et opdræt der fokusere så meget på udstilling at det skaber problemer for hunden, og det har jeg forstået er tilfældet med højavls schæferne, men vil jo heller ikke købe en brugshund hvis jeg ikke kan opfyld dens behov.

• #29   26. jul 2014 Sarah: ok.

• #30   26. jul 2014 Hvis man ikke skal bruge den til IPO ville jeg vælge en hvid men ville hive den hjem fra f.eks sydafrika. Der laver de linier der kan arbejde. (LÆS: spor, lydighed, hyrde osv.)

• #31   26. jul 2014 Sarah: ok, Sydafrika, den havde jeg ikke lige forudset.
    Det er lidt mere kompliceret end jeg havde forstillede mig, men det er dejligt med nogle input der har erfaringer med racerne og som er ærlig.

• #32   26. jul 2014 Nu må Sarah eller andre evt. korrigere mig, men...:
    For et stykke tid siden snakkede jeg med en avler af brugsschæfere. Jeg fortalte, at jeg ville ha' en sund hund, men nok ikke ville gå til ipo med den. Han svarede, at han godt kunne forstå, at jeg ikke ønskede en frø-schæfer, men at de ind i mellem havde kuld, hvor enkelte eksemplarer havde meget dæmpet drift. Han sagde, at det kunne ses tydeligt inden hvalpen blev 8 uger.

• #33   26. jul 2014 En frøschæfer??? smiley

• #34   26. jul 2014 Maya: når det så er sagt laver Made-to-measure nogen super smukke og dejlige hunde til familie og udstilling og hyggetræning.

Og det med ærligheden: man kommer længst med ærlighed der er ingen der vinder hvis man ønsker en grå schæfer og får en hvid.

• #35   26. jul 2014 En frø-schæfer kaldte han de højavlshunde med "lav" bagende. smiley

• #36   26. jul 2014 nååårh .. ja ok. Jeg vil så sige at jeg desværre begynder at se flere og flere der faktisk skråner en del mere end godt er. smiley

Ja og indenfor de grå er der jo også linier der er mere flade i driften .. men generelt synes jeg jo ikke man skal købe en hund der er lavet til at bruge, hvis man ikke ønsker at bruge den. Højavlen er ikke så arbejdskrævende som de grå og heller ikke de hvide...

• #37   26. jul 2014 Sarah: jeg synes også, det jeg har set på hjemmesiden, så godt ud.
    Men det handler jo også om at man er ærlig over for sig selv hvad man egentlig ønsker og hvad man kan tilbyde og det skulle jo helst gå op i en højere enhed.

Det med ærligheden i disse debatter, der tænker jeg at jeg ofte oplever at folk bliver lidt race blinde og forslår deres race lidt for ukritisk, efter min mening, og det er ofte de positive sider/oplevelser der bliver fremhævet, men der er jo og ulemper (i mangel af bedre ord) hos alle racer, og dem synes jeg nogen gange bliver negligeret.

• #38   26. jul 2014 Sarah: har forresten lige tjekket din hvide schæfer, hun ser super dejlig ud, men sikke en barsk historie hun har med sig, heldigvis lyder det til at hun er kommet i paradis hos dig.

• #39   26. jul 2014 Maya: Ja hun er en god pige hende Walle. smiley

Jeg foreslår Faktisk sjældent mine egne racer.. men det er nok fordi jeg ikke ønsker dem i forkerte hænder..

Kommentér på:
Højavls schæfer vs. Hvid schweizisk hyrdehund

Annonce