1.492 visninger
|
Oprettet:
Alder for hanhund... {{forumTopicSubject}}
Halløj og godmorgen.
Nu spørger jeg af ren nysgerrighed...
Hvor gammel skal en hanhund være, efter jeres mening, før den bliver brugt til avl?
En tæve skal vel nok være omkring de 2-3 år, men gælder det samme for en hanhund?
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 52 Svar: 313
Der er desværre mange af dem, da de ikke har forstand på avl overhovedet.
(Det har jeg i grunden heller ikke, men ville da undersøge hvad avl var inden jeg gik i gang!)
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
man nogle er fuldkommen syg efter det så de siger nok minst 1 år
man de kan godt for nok de er kønmoden
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 130
Dette er kun noget jeg tror, da jeg ikke kender hende der har hanhunden. Og det kan jo i realiteten være et billede hun har uploadet meget sent i forhold til hvornår hunden er fra...
Men hvis det er som jeg tror, så synes jeg også det er meget tidligt at avle på en hund. Det er jo næsten umuligt at vide om en hund af den alder fejler noget....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
jul 2010
Han er købt helt med vilje som blandingshund, da vi er lidt skræmte over racesygsdomme, der gjorde at vi måtte aflive vores schæfer inden han blev 2 år..
Denne gang skulle vi have en hund uden tavle og uden papirer og uden forventninger...
jul 2010
jul 2010
Med det i bagagen var beslutningen at vi denne gang ikke skulle de samme ting igennem. Derfor blev vi enige om en blanding og dermed ingen forventninger om avl og udstilling. Det skulle kun være en familiehund denne gang.
Jeg ved godt der sikkert er samme risici med sygdomme, men forventningerne er der ikke, til at skulle alt muligt.
Så kald mig modig eller hvad du vil, det her har været for at beskytte mig selv mod braste forventninger...
jul 2010
Jeg vidste ikke at hanhunden var så ung da jeg købte hunden. Det er først noget jeg har fundet ud af idag...
Jeg har ikke sagt at min hund er sygdomsfri fordi den er blanding. Jeg skriver netop at jeg godt ved at der er samme risiko for sygdomme. Men mine forventninger til at sygdommene IKKE kom var der ved vores racerene schæfer, og de er der ikke nu. Jeg havde måske urealistiske forventninger om en rask hund da jeg købte ham, og de forventninger gjorde rigtig ondt da de blev smadret. Og de forventninger jeg jeg ikke nu...
Og hvad har verdensherredømmet med det her at gøre?
Og hvorfor så nedladende?
jul 2010
Det var ikke pga sundhed at vi valgte en schæfer dengang. Det var pga. racen, dens egenskaber og kvaliteter. Vi valgte en med en god tavle og fra et godt sted i forhåbning om at vi slap uden om sygdommene. Og vi skal også have schæfer igen... Vi har en hvalp tilgode fra opdrætter... Men ikke lige nu. Skal sunde os godt og grundigt oven på tabet og så skal vi have mere plads end vi har nu.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
Du skriver at alle mulige sygdomme begyndte at komme?
jul 2010
jul 2010
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
Jeg personligt mener de skal være en 15-18 måneder - (pomeranians) fordi mange sygdomme kan man teste for ved 12 mdr. alderen. Jo ældre en hund bliver før man bruger den, jo mere kan man teste for og se om den kan bringe noget godt ind i racen.
I har været uheldige med jeres schæfer. Det er ikke ensbetydende med jeg synes I skulle have købt en blandingshund, for hvor I kan være uheldige med en stamtavle hund der har I stadig mulighed for at finde ud af via stamtavlen, hvorfor den netop var syg.
Med en blandingshund - og med 4 racer i, kan I mere risikere at jeres hund kan udvikle sygdomme for alle de racer der er i den.
Jeg siger ikke den får dem, men risikoen er der.
I og med I har købt en blandingshund, så vil jeg tro at dem der har faren som du snakker om, har været totalt ligeglad med både sygdomme og om de burde avle på denne, så jo jeg synes bestemt han var for ung.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Og til dit spørgsmål, så er det rigtigt ufornuftigt at bruge en "ufærdig" hund, uanset køn, til avl.
Nogle skavanker kan afsløres når hunden er færdigudviklet som ca. 2 årig, hvor også temperamentet kan afgøres, og derfor bør man selvfølgelig vente til man ved, hvad det enkelte individ sandsynligvis videregiver som genetisk "rygsæk", mens nogle racer, som den pomeranian der skulle være i din, også kunne være bærer af den meget ubehagelige sygdom der hedder BSD, som først viser sig når hunden er langt ældre.
Det kan være et lotteri at købe hund, men vi håber selvfølgelig alle at forbedre odds ved at satse på stambogsførte hunde, hvor genetikken er rimeligt kortlagt. Og hvis man ikke har den at støtte sig til, må bør man ihvertfald sikre sig, at det individ man avler på er uden fænotypiske skavanker, og det kan man altså først når hunden er færdigudviklet.
jul 2010
Det var ikke meningen denne tråd skulle tage den drejning som den gjorde...
Jeg ved udemærket at en blandingshund er disponeret for sygdomme, det er et lotteri og vi håber bare at være vindere denne gang.
Det jeg mener er bare at med en tavlehund med en rask forhistorie, der havde vi nogle forventninger om at hunde ikke blev syg. Men det skete alligevel. Men denne blandingshund har vi ikke forventning om at han ikke bliver syg. Vi håber det naturligvis ikke, men vi ved at risikoen er der, det var vi naive nok til ikke at tro sidste gang...
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
OG - så skal det lige overvejes femhundrede gange mere...
Ærligt - du har købt en hund uden forventninger til sundhed, spillet hundelivets lotteri - Giver det mening at fortsætte lotteriet?
For det kan jo godt være din hund ikke selv er sygdomsramt, men det er ingen der siger, at den ikke har noget arveligt i bagagen, den giver videre.
Det har du ikke en jordisk chance for at vide.
Du husker sikkert selv smerten da du sagde farvel til din hund. Har du lyst til at give den videre til andre?
Eller at dine egne hvalpe skal gennem sådan en tur?
jul 2010
Jeg kan godt forstå jeres undring omkring vores hundevalg denne gang. Vi er flyttet tilbet mindre sted, end da vi havde schæferen. Og vi ville gerne have hund men vi har 2 små børn nu og føler ikke overskudet til en schæfer og udstilling osv. Derfor valgte vi at vi gerne ville have en lille hund. Og jeg læste en masse om forskellige racer og jeg blev bare lidt skræmt af alle de sygdomme de forskellige racer kan få. Derfor blev vi enige om at vi ville have en blandingshund for at vi ikke skulle gå og stirrer os blinde på øjne eller ører eller andet hvor sygdom kunne opstå. Og da jeg faldt over annoncen med det kuld hvalpe vores er fra så var jeg bare total solgt. Jeg spurgte om sygdomme hos forældrene, men jeg fik ikke spurgt om hvor gammel faderen var. Moderen var 5 år og det skulle være hendes eneste kuld.
Det har været det rigtige valg for os og vi håber selvfølgelig bare på at han ikke bliver syg.
Men jeg vil lige på det kraftigste at understrege at vi ikke skal bruge vores hund til avl. Det er ikke derfor jeg spurgte.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.087
Han har vist et godt helbred, og hans tidligere afkom har vist lidt resultater også.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Der ud over var flere af hans tidligere kuld tjekket med gode resultater.
En god han til mit første kuld. Når man er ny og endnu ikke har samme fingerspidsfornemmelse som de gamle og garvede må man gå endnu mere op i fakta
En ældre hund har vist hvad han er og kan. Jeg synes man bør starte omkring de 3-4 år med hannerne. Men kan godt accepterer undtagelser hvor man starter tidligere. Men det bør være undtagelser i mine øjne..
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.087
jul 2010
Med vores schæfer troede jeg at der ikke ville komme sygdomme. De forventninger har jeg ikke denne gang.
Jeg ved at der er mulighed for sygdomme, jeg har ikke sagt andet på noget tidspunkt.
jul 2010
Og jeg elsker bestemt ikke denne hund mindre end min tidligere..
Og hvilken interesse har du i at vide hvad der gør ondt på mig? Jeg ved udemærket at min hund kan blive syg. Lad dog være med så nedladende og ondskabsfulde kommentarer!!!!
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Jeg kan, bort set fra det, ikke se det onde og lede i det Krumme har skrevet, overhovedet.
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.334
Hvad med at svare trådstarter på det hun spørger om?
Hvorfor skal det altid komme til det her?
Det er det samme med muskelhunde tråde.
Hvem tror folk de er herinde, helt ærligt..
jul 2010
Det kan godt være jeg er tyndhudet, men at flage med "hvor ondt gør det på dig...?" synes jeg ikke hører hjemme i en tråd som handler om alder på en hanhund.......
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Men faktisk er, som du også selv har opdaget, hannen for ung, og moren er også for gammel til første kuld. 5 år og eneste kuld er lige i den sene ende..
Alder for hanhund...