Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stamtavle - Siberian
  • #1   24. maj 2013 Nej ikke medmindre den er købt med stamtavle.

• #2   24. maj 2013 Hvis ikke der er stamtavle kan du ikke få en;)

• #3   24. maj 2013 En siberian husky uden stamtavle kan aldrig få det.

• #4   24. maj 2013 De eneste hunde (så vidt jeg ved) som kan "få" en "stamtavle" uden at være født med en, er DSG, for de kan indmønstres smiley

• #5   24. maj 2013 Man kan jo undre sig over at der ikke er blevet købt hund med tavle, hvis man gerne ville have hund med tavle.....

• #6   24. maj 2013 Der er vist ikke mere at sige kan jeg se - holder med Anne Julie F smiley

• #7   24. maj 2013 anne julie: kunne jo osse være personen efter købet har fundet ud af for at udstille osv skal man bruge en tavle ikke alle mennesker der ved det

• #8   26. maj 2013 Havde man gjort sin forarbejde godt nok, så ville man vide at tavlen ikke kun er til avl og udstilling. Den er et fantastisk værktøj til at finde den rette hund.

• #9   26. maj 2013 anne: men nu er nu engang sådan er feks første gangs hunde ejer ikke altid ved hvad der skal være obs på osv.

• #10   26. maj 2013 I dag er der så mange oplysninger til nye hundeejere ved stort set alle - dyrlæger, kenneler, opdrættere, nettet m.v.
    Jeg vil holde med Anne Julie F, at hvis man gør sit forarbejde grundigt, så finder man også ud af hvad en stamtavle står for og kan bruges til.

Jeg må indrømme jeg stadig undrer mig over dette spørgsmål dukker op i ny og næ, for det er vel efterhånden kendt at man ikke kan få stamtavle på sin hund med mindre den havde den med ved salg.

• #12   26. maj 2013 madam mim: hvis du går hen og spørger en person der aldrig har haft med hunde og gøre osv, er jeg sikker på du vil blive overrasket over hvor lidt de ved om hunde, og sker tit at folk der aldrig har haft med hunde at gøre bestemmer sig for at få en hund, og de går tit ud fra at hvis dyrelægpen siger forældre er sunde og raske samt hvalpen er, er alt i den skønneste orden

• #13   26. maj 2013 Maj-Britt: Jeps, og hvis folk ikke var blege for at bruge lige så mange penge på en hund, som de uden at blinke, bruger på mobiltelefoner, pc´er og fjernsyn. Så ville det også være rigtig fint.

• #14   26. maj 2013 Det ville jeg da heller ikke forvente Tumle, men jeg ville da forvente at folk der vil købe hund ved noget om tingene og har undersøgt det til bunds!
    En husky er heller ikke en hund for alle og enhver ved jeg, så gik ud fra TS havde læst op på racen og derigennem også stamtavler på disse!

Enig med Maj-Britt

• #16   26. maj 2013 madam: ikke hvis hun bare har set den og tænker det er en pæn hund sådan en vil jeg ha, dem findes der desværre osse mange af.

• #17   26. maj 2013 maj-britt: kunne jo være det var et impulskøb fra seddel i den lokale butik? ser tit der hænger seddeler nede ved vores købmand her i byen om sunde raske hvalpe efter sunde raske forældre, som er dyrelæge tjekket

• #19   26. maj 2013 maj-britt: kommer vel and på om man bare skal have et kølskab der kan køle sin mad og tager den billigste man kan finde smiley og sådan tænker nogen folk jo osse de skal jo "bare" have en hund fordi det kunne være hyggeligt, og man havde jo lige set en seddel ved købmanden.

men så lære man vel af sine fejl når feks køleskabet ikke køler så godt og den er dyr i drift, eller når hunden begynder at bøvle med div. ting, og så er man forhåbelig kloger ved næste køb og undersøger tingende bedre smiley

• #20   26. maj 2013 Tumle ja desværre er der rigtig mange der gør det og brænder fingrene. Det håber jeg så ikke TS har gjort - udover stamtavlen.

• #21   26. maj 2013 madam mim: min første hund han var uden tavle, og så hans forældre samt hvalpende var dyrelæge tjekket, og da han ikke skulle bruges til noget fancy som udstilling osv, kun noget træning samt være en jeg kunne bruge min fritid på at hygge med, tænkte jeg at alt var iorden og skulle ikke bruge den tavle til noget, men blev hurtig klogere, han havde, allergi, hd, og utilregnlig i hovedet, og måtte aflives som ca 2 årig, og først der efter at kæmpe med ham i 2 år gik det opfor hvor vigtig en tavle er, og der er helt sikkert flere som mig der ude smiley

• #22   26. maj 2013 Tumle jeg kan fortælle dig jeg lærte på samme hårde måde da jeg købte min første perserkat. Vi bliver heldigvis klogere med tiden.
    Nu ved jeg så ikke hvornår du fik din første hund, men der er meget mere oplysning i dag ang. køb af dyr end der var da jeg købte min første hund (1979) og første kat (1980).

• #23   26. maj 2013 jeg blev først født i 85 så en del efter smiley men er opvokset med hund og med forældre der mente blandinger var sunder en race rene hunde, og sådan ser mange i min familie desværre stadig på det og de ryster på hovedet over jeg kan finde på at give 10.000kr for en hund når jeg kan få det samme til 4500

• #24   26. maj 2013 He he he he Det gør min familie også Tumle smiley

• #25   26. maj 2013 nå ja og min mor er vild med schæfer og mener så længe det er schæfer fra tyskland så fjeler de intet med hofterne, hun har så desværre en schæfer hun ikke kan styre nu fordi hun ikke magter at aktivere den smiley

• #26   26. maj 2013 øv da også Tumle! Det er trist at se på når man ved bedre selv.

• #27   27. maj 2013 tak for informationen fra alle kanter
    jeg var ikke ude på at starte en disksution eller noget lignende. jeg var bare kommet et sekund i tvivl. jeg har undersøgt racen helt i bund før køb og jeg vælger ikke hund efter dens stamtræ men vurdere selve hunden.
    jeg har ikke noget at bruge stamtavlen til, da jeg ikke går til konkurrencer af nogen slags kommer jeg aldrig til.

men tak for ydmygelserne og spydige bemærkninger.

• #28   27. maj 2013 En stamtavle er et redskab at vælge hund ud fra.
    Den viser forfædre og deres sundhedsoplysninger. Den viser udstillingsresultater og prøver.
    Så kun med en stamtavle ved du, at du får en hund med størst chance for at være sund og racetypisk.

En stamtavle er absolut ikke kun til konkurrencer og avl. Man kan deltage i konkurrencer uden stamtavle også.

• #30   27. maj 2013 Du kan ikke vurdere hunden uden stamtavlen Mia. Hvordan gør du det?
    Du ved jo intet om forældrenes sundhed, mentalitet, udseende, bevægemønstre osv osv.

• #31   27. maj 2013 Hvis du ikke skal bruge bogen til noget, hvorfor vil du så gerne få en til hunden?

Og det er ikke for at være spydig eller i den dur, men man bruger jo netop bogen til at vurderer hvilken hund den hvalp man ser på bliver til.. Man ser på forældrehundene, til tiptipoldeforældre og vurderer om det var gode hunde.. Vurderer om der var noget skidt eller godt i dem. Alt Det man ikke kan se i hvalpen som 8-10 ugers.. Om hofterne kan holde til et helt hundeliv eller om der er arvelig katerat. Levetid - kan man forvente 5 eller 15 år med hund.. Og hvis man vil bruge hunden til noget bestemt, om forfædre har været egnet til dette formål..

Vi havde selv en husky i 16 år kun som familiehund, men stambogen var da vores sikkerhed for vi ikke pludselig stod med 50 kilo hund, når vi ønskede en mellemstørrelse. At vi vidste hvad vi kunne forvente, samt at vi havde opdrætterene hjælp til evt. Problemer der kunne dukke op. Det oplevede vi så ikke - jana var en god hund.. En enkelt gang ringede vi og snakkede omkring vægt - da egen dyrlæge mente vores hund var for tynd. Opdrætter var uenig. Og opdrætter havde helt ret..

Jeg kan godt forstå du faldt for den skønhed der.
    Det er en flot og sikkert skøn og god hund du har.

Men det ændre ikke ved du ikke har givet dig selv de mest optimale hundekøbsbetingelser. Men det er jo derfor du har betalt det mindre.. Et helt legitimt valg, man skal bare være klar over man har ringere mulighed for at vide hvad det faktisk er man har valgt.

• #32   27. maj 2013 Og så er det også værd at tænke over at det ikke er de super-gode hunde der bruges til tavleløs (eller blandings)avl.

Og med supergod, mener jeg ikke kun i en udstillings eller løbsmæssig sammenhæng. Men også når det kommer til temperamentet og sundheden.

Jeg kender til en super smuk brun labrador med tavle i DKK som blev udbudt til avl uden tavle. Jeg tjekkede på hundeweb, og gæt hvad jeg fandt ud af. Hunden havde både rigtig dårlige hofter og albuer. Derfor kunne den ikke bruges til avl inden for DKK.

• #33   27. maj 2013 Ja ja der var jo for nylig vi havde en historie om en der var i panik herinde fordi hendes husky viste sig at være en bror/søster parring!
    Så selvfølgelig kan jeg godt se man kun bruger stamtavlen, hvis man udstiller................. hmmmmm!

• #34   30. maj 2013 jeg har udelukkende skrevet ingen konkurrencer af nogen slags. derved mener jeg hvad jeg har skrevet.

jeg var udelukkende interesseret i at finde ud af om der var en lille mulighed for at få tavlen hvis nu det skulle blive nødvendigt en gang. og det har jeg så fået svar på. så kan v vidst godt lade den ligge der.

det er sidste gang jeg spørg om noget her inde. det bliver jo bare havlet ned fra alle sider. ikke en spor god oplevelse.

• #35   30. maj 2013 Du er da vidst anelse nærtagende smiley

• #36   30. maj 2013 Nej du bliver skam ikke HAGLET ned herinde. Du får svar som du spørger og det er helt almindelige svar fra folk der har forstand på hunde og kender til risikoen ved at købe hunde uden stamtavle.

Ja du har fået svar, du kan ikke få en stamtavle på din hund, hvis den ikke havde den med da du købte den.

Kommentér på:
stamtavle - Siberian

Annonce