Parring - Hvor sent ? Parring - Hvor sent ?
Min Vizslapige er nu blevet 2 år og planen og tanken om et kuld hvalpe nærmer sig
Jeg vil allerhelst have et sommerkuld,hvilket betyder at hun så skal parres i den først kommende løbetid,der sandsynligvis kommer i majmåned...
Kiwa har fået tjekket albuer og hofter,resultatet blev 0/albuer og A/hofter ,så langt så godt...
Og jeg troede at jeg havde fundet hanhunden til hende...
Fandt en lækker egnet Vizslahan i Sverige...men... det viser sig at han har D-hofter og det duer absolut IKKE...
Så nu er spørgsmålet,mens jeg igen leder efter en ny han,er det for sent at vente til hun er 3 år,med at parre hende ?
Hun bliver 3 år d.27/1-14.
jun 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 635
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
4 år synes jeg, som tommelfinger-regel, er grænsen for aldersmæssigt at få det første kuld...
Men tingene er jo ikke sort/hvide når man har med levende væsener at gøre.
Min tæve var absolut, på ingen måder klar til hvalpe da hun var omkring 2 år. Hun var slet, slet ikke udviklet nok. Hverken fysisk eller psykisk. Da hun rundede de tre, kunne jeg se at hun var godt på vej til at få en pæn fylde, struktur og sindsmæssigt at være afballanceret og mere "moden. Men 3 år var for hende stadig lige tidlig nok. Så jeg parrede hende på 2. løbetid i hendes tredje leveår, og altså lige inden hun fyldte 4.
Men nej, synes ikke 3 år er for gammelt til det første kuld.
Generelt set.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Det er trods alt vigtigere at finde den rette hanhund med gode gener og så vente ½ år eller 1 helt år, for den sags skyld.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 30 Svar: 367
Mht hendes udvikling,ja så er hun jo stadig en ung hund,hun har klart fået mere fylde og udvikling i krop og sind det sidste års tid,men er da helt sikkert ikke færdigudviklet endnu...
Så nu vil jeg arbejde videre på "projektet" - uden at få dårlig samvittighed eller stress over at vente et års tid endnu
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.749
Optimal parringsalder er derfor mellem 3-4. år for mig. Jeg er klar over at det giver en anelse mere stivhed i skelet og led, men hvis tæven holdes i form, er det underordnet.
Det ekstra år giver den store fordel at man kan se tævens færdige sind, have hende mentaltestet, hun kan have vundet flere titler og man kan undgå sygdomme.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.749
Jeg har i hvert fald opdaget vigtigheden i at forældredyrene er helt færdigtudviklede før de avles på, så man ser deres endelige evner inden for sporten og færdigudviklet kropstype, sind mv.
Parring - Hvor sent ?