889 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Parring - Hvor sent ? Parring - Hvor sent ?

Min Vizslapige er nu blevet 2 år og planen og tanken om et kuld hvalpe nærmer sig smiley
Jeg vil allerhelst have et sommerkuld,hvilket betyder at hun så skal parres i den først kommende løbetid,der sandsynligvis kommer i majmåned...
Kiwa har fået tjekket albuer og hofter,resultatet blev 0/albuer og A/hofter smiley ,så langt så godt...
Og jeg troede at jeg havde fundet hanhunden til hende...
Fandt en lækker egnet Vizslahan i Sverige...men... det viser sig at han har D-hofter og det duer absolut IKKE...
Så nu er spørgsmålet,mens jeg igen leder efter en ny han,er det for sent at vente til hun er 3 år,med at parre hende ?
Hun bliver 3 år d.27/1-14.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring - Hvor sent ?
  • #1   25. apr 2013 Det tror jeg at der er mange meninger omkring. Min egen tæve var 4½ år da hun blev parret, så jeg har ikke haft problemer i den henseende, og der var ingen komplikationer.

• #2   25. apr 2013 min tæve blev drægtig med hendes første kuld et par måneder inden hun fyldte 4 år.
    4 år synes jeg, som tommelfinger-regel, er grænsen for aldersmæssigt at få det første kuld...
    Men tingene er jo ikke sort/hvide når man har med levende væsener at gøre. smiley

Min tæve var absolut, på ingen måder klar til hvalpe da hun var omkring 2 år. Hun var slet, slet ikke udviklet nok. Hverken fysisk eller psykisk. Da hun rundede de tre, kunne jeg se at hun var godt på vej til at få en pæn fylde, struktur og sindsmæssigt at være afballanceret og mere "moden. Men 3 år var for hende stadig lige tidlig nok. Så jeg parrede hende på 2. løbetid i hendes tredje leveår, og altså lige inden hun fyldte 4.

Men nej, synes ikke 3 år er for gammelt til det første kuld.
    Generelt set. smiley

• #3   25. apr 2013 De etiske regler - i hvert fald indenfor DKK - siger at tæven ikke må være over 4 år ved første kuld (eller parring?), så hvis hun er fyldt 3 ved næste løbetid, skulle der ikke være noget i vejen for det.
    Det er trods alt vigtigere at finde den rette hanhund med gode gener og så vente ½ år eller 1 helt år, for den sags skyld.

• #4   25. apr 2013 Tak for svarene,nu kan jeg med ro i sindet vente til næste år smiley
    Mht hendes udvikling,ja så er hun jo stadig en ung hund,hun har klart fået mere fylde og udvikling i krop og sind det sidste års tid,men er da helt sikkert ikke færdigudviklet endnu...
    Så nu vil jeg arbejde videre på "projektet" - uden at få dårlig samvittighed eller stress over at vente et års tid endnu smiley

• #6   25. apr 2013 Jeg har ændret mening omkring parringsalder efter jeg har lært, at mange sygdomme først viser sig efter hundens andet år.
    Optimal parringsalder er derfor mellem 3-4. år for mig. Jeg er klar over at det giver en anelse mere stivhed i skelet og led, men hvis tæven holdes i form, er det underordnet.
    Det ekstra år giver den store fordel at man kan se tævens færdige sind, have hende mentaltestet, hun kan have vundet flere titler og man kan undgå sygdomme.

• #8   25. apr 2013 Det er en god pointe Søren, at det kan være anderledes med netop brugshunde.
    Jeg har i hvert fald opdaget vigtigheden i at forældredyrene er helt færdigtudviklede før de avles på, så man ser deres endelige evner inden for sporten og færdigudviklet kropstype, sind mv.

Kommentér på:
Parring - Hvor sent ?

Annonce