29. okt 2012 Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 494
Tavleløs avl Tavleløs avl
Uhh sikker et følsomt evne på baggrund af de emner der er oppe og vende lige nu
Men! Lad os forstille os at jeg tænker jeg vil avle, og så sender min hund igennem den helt store sundheds undersøgelse dvs. hjerte, røntgen, allergitest, tænder - you name it !
Hvad er folks mening egentlig så om avl på tavleløse hunde?
Vil lige understrege at dette er FIKTIVT! Jeg har ingen intentioner om avl what so ever! Dette er bare en tanke der faldte mig ind efter at have læst en masse emner hvor helbred på tavleløse og blandinger påpeges ved avl på disse
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
MEN, du er stadig komplet uviden om hvad der gemmer sig bag i linjerne.... mange sygedomme kan springe generation over og bare ligge og "ulme".. og pludselig ude i 3. generation kommer de frem...
Det er jo netop derfor vi er nogle der råber ; Stamtavle.... og ikke som SÅ mange andre råber : Snobberi......
Stamtavlen er et værktøj, som bruges til at komme så langt som muligt i forhold til racetypiske og SUNDE hunde....
Mange råber også Indavl..... der smiler jeg tit.... Med en stamtavle kan man i det mindste vælge dette fra...
Når der ingen tavle er, har du ikke noget der ligner en ide´om disse hunde kan være beslægtet.... Men som om at det er ok, "Hvad vi ikke ved har vi ikke ondt af"
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Du kan tjekke nok så meget for sygdomme, men hvis man ikke ved hvad man leder efter, eller hvis sygdommen ikke er brudt ud endnu, hvis den har sprunget et led over eller lign , jamen så avler du pludselig på en hund med tendens til kræft/døvhed/allergier/svær HD osv...
jul 2008
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
-og hvis man alligevel vil ligge så meget arbejde i det, så hvorfor ikke med tavle?(
tavle hunde, er ikke nødvendigvis dårlige hunde:)
jul 2008
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Man avler for at holde en racebestand vedlige. Dvs at individerne skal holdes raske og racetypiske. Dette arbejde deltager man kun i, når man avler med tavle.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Det nytter jo ikke at parre 2 HD-A hunde hvis resten af søskende har HD.
Ergo er hvalpene voldsomt disponeret.
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
Tavle er helt sikker det sikreste, men som sagt, og nu formuleret anderledes..
Hvis man tester og undersøger for det man kan, for at være så sikker som muligt, så er det ikke noget der får mit i kog:)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Er man overbevist om at der ikke findes bedre hunde med tavle, så giver det mening, men ellers ville jeg ikke selv gøre det. Jeg har det ligesådan med tavleavl - hvis man kan finde andre kuld der er bedre (og hvad det betyder afhænger jo af hvad man selv vil med sine hunde) så foretrækker jeg at købe frem for at producere.
Men altså, det støder mig ikke, hvis folk gør et ordenligt stykke forarbejde. Der er jeg nok bare nærmere ærgelig over at der ikke er papir på, så det arbejde kan anerkendes, og være med til at gavne racen.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det er ikke noget jeg kender til i min egen race. HOLD da kæft, nogle nørder vi har i racen, der fanme kan huske blodlinjer tilbage til ruder konge var knægt...
Nå men - jeg selv ville ikke undvære værktøjet stamtavlen er - og da slet ikke i forhold til HD-index, som jo afslører familiens sundhed omkring HD.
Ej heller ville jeg købe en hund, der ikke havde dokumentationen i orden - hverken i forhold til sundhed eller brugsegenskaber.
Eksteriør er jeg ligeglad med.
Men at andre vælger anderledes er fint for mig. BARE de gør hvad de kan for at lave sunde og raske hunde - og altså tjekker alt, der er relevant og kun avler på et tilfredsstillende resultat.
apr 2005
apr 2005
Og jeg har kendskab til mange som ser på tingene som vi gør !!
mar 2007
Jeg ser tit diskussioner hvor opdrættere er sååå seriøse omkring HD og AD.. Enten så parre de alligevel på alt eller også er hunden tjekket hos dyrlægen, men resultatet er ikke offentliggjort...
aug 2006
Fordi arvelighed ikke er en entydig størrelse
Fordi arveligheden inden for en række sygdomme slet ikke er klarlagt
Som sagt - i min race er der bestemt ikke 9 ud af 10, der ikke kigger linjer og egenskaber i linjerne.
Det ville deres forretning gå ned på fordi hundene blev for dårlige - både eksteriørmæssigt for dem, der avler på det, brugsmæssigt og sundhedsmæssigt.
apr 2005
Også i Amstaff verden er der flere der tjekker for det der ikke er krav, end dem der ikke gør....
Flere og flere syge hunde, hvad bygger du på det ?
Så bare her ved 2 forskellige racer er det bestemt ikke 9 ud af 10 der ikke tjekker...
Og jeg har kontakt til andre racer, hvor jeg absolut heller ikke ser det billed.... Mit klare indtryk er at de brådne kar er i undertal....
apr 2005
mar 2007
Sidder lige og kikker på en hunderace der bruger index.. A status og 88 i index.. Alt index under 100 forringer avlen for HD...
Ligeså snart man kommer ind i racehunde verden og bla. udstiller, så får man godt nok en øjenåbner. ALT skal tjekkes også det man ikke lige kan finde.. Hvert et blad skal vendes for at man er sikker på , ikke at få en hvalp med en eller anden skavank... Hvis alle var så seriøse var dette slet ikke nødvendigt...
aug 2006
Så længe arvegangen på samtlige sygdomme ikke er fastlagt, så kan vi altså ikke styre noget som helst 100%
Men vi kan da gøre hvad vi kan, om ikke andet. Og det er da min oplevelse at de fleste forsøger på - ellers ødelægger de jo altså deres egen forretning.
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 494
Jeg har som sagt ingen intentioner om at avle noget som helst her
Blev spurgt af en kammerat om Franco ikke skulle parre hans Boxer tæve når han var stor nok, og svaret var bare NOOOOOO!
Ku liiige se en kæmpe hund med boxerens energi :S Ville på ingen måde have samvittighed til at sætte sådan nogle hvalpe i verdenen :S
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
aug 2006
En tavle er kun noget værd, hvis man rent faktisk bruger den til det, den er skabt til
okt 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 494
Det er den eneste stamtavle jeg liiiige er i nærheden af, så kan kun forholde mig til den hehe
feb 2012
aug 2006
Men det skal ikke ligge tavleavlen til last - det er jo både købere og opdrættere, der har ansvaret for, at der ikke altid kun sælges hunde opdrættet på en ordentlig måde
(og så foreningens information om, hvordan man bruger tavlen, naturligvis)
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
- Kan hvalpene så ikke få sygdommen også?
Håber det dog ikke, for det synes jeg tit jeg ser på DKK tavle hunde.
feb 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 21
mar 2007
Jeg har kikket på en anden race .. Havde kontakt med en opdrætter, der virkede så seriøs med sit avl, trods der ikke var AD og HD krav for racen.. Alt så fantastisk ud. Pludselig en dag sidder vedkommende og skriver på et forum at h*n ikke ville sende HD og AD billederne ind på nogle hanner . Godt nok havde DKK åbnet for at alle måtte bruges i avlen, men tænk hvis de trak det tilbage, så stod vedkommende med 2 hunde der ikke måtte bruges !
feb 2012
aug 2006
Helt ærligt - havde jeg sådan en mistillid, så ville jeg ikke kunne købe hund.
Jeg er ikke enig i den konklusion. Der er folk, der laver lort i den, men ikke 90%... DEN påstand ville jeg også virkelig gerne se hvordan man er kommet frem til.
feb 2012
mar 2007
mar 2007
Selvfølgelig i forhold til racen, skal forældredyrene være tjekket, men desværre siger en HD fri hund ikke særlig meget , hvis hunden er den eneste fra et kuld på 12 hvalpe der er tjekket og begge forældredyr er førstegangs parring
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Det gør blot arbejdet vanskeligere at man selv skal samle trådede - fremfor alt stod på stambogen, mendet er jo det der er udfordrende og spændende ved avls arbejde..
Stamtavlen er stamtræet man selv som opdrætter udfylder med viden.
mar 2006
CEA er der ingen regler for, ud over at status skal være kendt, Grunden herfor er at det kan konstateres i hvalpetiden, og vil aldrig forværres. Dvs at det som hunden kan se, kan den se hele livet (medmindre der sker noget andet med øjet). Almindeligvis vælger folk at avle på maks let eller mellemgrad, med frie partnere. På den måde har sheltieklubbens medlemmer halveret fremkomsten af sygdommen i DK på blot 6 år.
Forskellen på de to sygdomme er også at PRA altid fører til blindhed og har en simpel og klarlagt arvegang, hvor CEA sjældent giver problemer og er stortset umulig at forudse. På sigt vil man dog nok godt kunne begynde helt at udelukke CEA fra avlen - men vi skal lige derhen hvor fejlen er mere sjælden og forudsigelig.
mar 2006
Avler du på syge gener er det fuldstændigt underordnet om du blander eller ej. Blandingshunde kan få alle de samme sygdomme som racehunde kan. Det har ikke noget at gøre med hvilken race hunden er, men hvilke gener den specifikke hund man avler på har.
For nogle problemer giver det mening - f.eks havde man held med at blande pointer ind i dalmatiner for at få bugt med visse nyreproblemer - men det er ikke så simpelt at man bare kan blande sig ud af alle problemer - ellers havde man også gjort det.
aug 2006
Problematikken ligger i, at det kan være svært at se om der skulle ligge noget skidt gemt under det gode, som man gerne vil fremhæve.
Indavl i sig selv er uproblematisk, men er man imod det, kan man bare lade være med at købe en hund, der er indavlet. Så enkelt er det egentlig.
Om det er med stort held man laver designerracer, det vil jeg stille mig kritisk overfor. Ihvertfald når vi lige ser bort fra det som en indtægtskilde for dem, der har slået sig på det erhverv.
Chi'er får ikke kun dårlige knæ, hvis der bliver avlet ind. Der kan sagtens avles ud men alligevel forstærke et gen for løshed i knæskallen.
Den eneste chance man har for at komme uden om genetisk betinget patella luxation er at lade være med at avle på hunden, der lider af det. Og det kræver tjek.
Tavleløs avl