{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
464 visninger | Oprettet:

Endnu et frustreret sundhedsindlæg {{forumTopicSubject}}

Er der gået inflation i ordet sundhed?

Er det et ord som det er OK at bruge blot der er stamtavle på hvalpene?

Endnu engang er der en annonce i markedet. Labradorhvalpe. Ejeren af annoncen skriver på sin hjemmeside at hun går meget op i sundhed og skriver i annoncen af det sundhedsmæssige ser meget fornuftigt ud.

Indrømmet, den hanhund hun har parret med er fin (god sundhedsstatus, god afstamning (søskende, forældres søskende osv., og en nogenlunde afkomsstatestik (har ikke så mange afkom røntgenfotograferet og indtil videre 83% HD-frie, hvilket er gennemsnitligt).

MEN tæven har C-hofter og et indeks på 84,84!?!?

Er avl på en tæve med HD og et indeks markant under 100 at lægge vægt på sundheden????

Ja, jeg synes altså at der er gået et eller andet galt, når man kalder det god sundhed.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endnu et frustreret sundhedsindlæg
  • #1   31. jul 2006 Er det ok for racen at avle på c hofter - ????
    Det jeg mener er - kan racen avlsgodkendes med c hofter - ?

• #2   31. jul 2006 Enig - det er rigtig trist, at folk ikke selv kan se, når en tæve ikke egner sig til avl.

• #3   31. jul 2006 Luna's far havde c-hofter.. Men det er tilbage i 2003. Ved ikke om reglerne har ændret sig siden da..

• #4   31. jul 2006 c hofter er da ikke sundt, og det gør det heller ikke bedre for hende at få hvalpe :0(, en hund kan leve fint uden smerter med c hofter, men de skal ikke avles på efter min mening.

• #5   31. jul 2006 Ja, labber kan desværre god avlsgodkendes med C-hofter, men jeg mener ikke selv at man bør avle på hunde med C-hofter.

Men jeg synes faktisk at det er værre at avle på en hund med et så lavt indeks.

Og hvad siger I andre. Er det i orden at avle på en dårlig avlshund, hvis blot man finder en OK avlspartner?

Personligt mener jeg jo at begge avlsdyr skal være af god kvalitet, hvis man vil være seriøs i sit avlsarbejde.

• #6   31. jul 2006 Juelsgaard: Vi har selv en hund med HD D (Desværre - vi havde sådan håbet at kunne få hvalpe på hende med tiden) Vi kunne ALDRIG drømme om at avle på hende, vi havde allerede besluttet at var det værre end B, så ville vi ikke avle på hende...

Men hvad er indeks?? Meget nysgerrig...

• #7   31. jul 2006 Katja Luise: HD-indekset er et tal som beregnes ud fra hundens egen HD-status, dens forældre, dens halv- og helsøskende, dens bedsteforældre og dens eventuelle afkom.

Indekset udtrykker hvordan man formoder at hunden avler med hensyn til HD. 100 er racens gennemsnit og en hund med et indeks over 100 må forventes at avle bedre end gennemsnittet (altså mindre HD) og en hund med indeks under 100 må forventes at avle dårligere end gennemsnittet.

Så jo bedre hundens afstamning er jo højere HD-indeks og jo flere HD-frie søskede og afkom den har jo højere indeks.

Derfor bør man efter min mening ALDRIG avle på et avlsdyr som har et indeks under 100, for så er den jo altså dårligere end racens gennemsnit.

• #8   31. jul 2006 Juelsgaard *

index på under 100 kan være tysk... hvis der under SV.

Det danske ligger på over 100

bare lige så du ved det.

• #9   31. jul 2006 Mange tak for svaret, jeg har godt hørt om den statistik så aligevel, vidste bare ikke at det var det der hed indeks :o)

• #10   31. jul 2006 Pia: Det er jeg fuldstændig enig i. Det er allervigtigst at se på afstamningen.

I det pågældende tilfælde har moren fået røntgenfotograferet 3 afkom og 2 har HD. Faren har også 3 afkom hvor 1 (denne hunde) har HD. Farfaren har 53 afkom røntgenfotograferet hvor 13 har HD (altså hver 4. hvilket jo er alt, alt for mange).

Så jeg giver dig helt ret. Indeks og afstamning er det vigtigste og det er også derfor at jeg synes det er trist at den pågældende tæve anvendes i avl.

• #11   31. jul 2006 Babett: Det må jeg vist bede om en nærmere forklaring på. Det forstår jeg ikke.

• #12   31. jul 2006 Juelsgaard *

Det Tyske HD indextal er under 100 - så alt er godt hvis der er under 100.

Det danske indextal skal være over 100 - så er det godt.

• #13   31. jul 2006 Juelsgaard- jeg forstår godt de indeks og synes det lyder udmærket.... Men det jeg ikke rigtig forstår er, hvordan ser man på miljøet, kosten, belastningen osv. så er det da alligevel ikke optimal????????????
    F.eks. kender jeg en hanhund med god afstamning mht. hofter, men det har vist sig at han giver HD, er det unormalt??????

• #14   31. jul 2006 Babett -

du kan da godt ha en hund med tysk index over 100 - så er det bare ikke forbedrende HD-mæssigt ..
    Og jeg synes da personligt, at et HD-index skal være noget over (eller under i Tyskland) 100 før det er godt .. er du ikke enig ??

Kommentér på:
Endnu et frustreret sundhedsindlæg

Annonce