{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.352 visninger | Oprettet:

Zobel farvet cocker nu ikke-anerkendt ved FCI {{forumTopicSubject}}

Farven ZOBEL på cocker spaniel:
FCI har accepteret forslag fra FCI Standard Commision vedr ændring af cocker spaniel standarden vedr farven ZOBEL som UØNSKET (undesirable). The Kennel Club (UK) har allerede ændret standarden i enighed med det British Spaniel Council.
I praksis betyder det at cockere i farven ZOBEL - ikke længere burde kunne opnå en højere præmiering end sufficient til good. Hvilket allerede ER blevet praktiseret på udstillinger i udlandet. Der hersker endnu nogen forvirring blandt FCI´s dommere om hvilken standard de skal dømme efter - den nye eller den gamle.
Den nye standard er endnu ikke blevet offentligtgjort på FCI´s hjemmeside, da den først skal oversættes til de 4 FCI sprog.
Hvad opdrættere gør med deres zobelhvalpe er også et spørgsmål, disse skal tage stilling til og de vil sælge dem til en billigere pris - på grund af den nu uønskede farve.

Hvad er jeres mening? Jeg ved godt hvad min er smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Zobel farvet cocker nu ikke-anerkendt ved FCI
  • #1   16. nov 2012 hvad fave er Zobel?

    Der er vel en god grund til at de gør det?


  • #2   16. nov 2012 Hvad er argumentet for ændringen?

  • #3   16. nov 2012 og hvad er din mening? :b

  • #4   16. nov 2012 The British Spaniel Council mener, at den zobel farve aldrig har været en original farve i racens historie og at den er opstået som et result af krydsningsavl dvs fra anden race. Desuden går bølgerne højt i England, da mange ejere af sable /zobel farvede cockere, nu ikke kan udstille - men de kan godt registrere hvalpe med farven. En del af debatten omhandler især temperament.
    For mig at se, ligner zobel, at det er rød med misk mask af sort. Dvs hverken flerfarvet eller helfarvet. Men zobel findes i et hav af varianter - DKK har i skrivende stund 7 varianter - men da FCI nu har anerkendt den engelske kennel klubs racestandard (og dermed farven) så skal ALLE FCI lande følge trop.


  • #5   16. nov 2012 Hvad skulle problemet med tempramentet være?

  • #6   16. nov 2012 Skal lige indskyde, at i forrige weekend blev en zobel farvet cocker disq pga farven - handler protesterede, men dommeren fastholdte sin bedømmelse.
    De få opdrættere i UK, der har sable/zobel cockere, tager flere hundrede PUND ekstra for en hvalp, hvis den er zobel - og det er nok også (tror jeg) en grund til den engelske kennel klub vælger at fravælge farven i standarden. For hvorfor tage 200-500 PUND ekstra for en alm hvalp KUn pga farve????


  • #7   16. nov 2012 De skulle efter sigende være mere aggressive. De få zobelfarvede jeg har set - har ikke haft det bedste temperament - men dermed ikke ment alle er sådan. I DK har vi dog ikke mange zobel farvede. Det er dog et helt andet billede, hvis vi ser på Øst Europa

  • #8   16. nov 2012 det er vel den gamle debat om cocker rage der er på banen igen?

  • #9   16. nov 2012 Ikke hvis du spørger alm cocker opdrættere. Men ja, jeg tror det har bl.a. noget med det at gøre - og så at farven ikke er så gammel set i historisk perspektiv.

  • #10   16. nov 2012 Jeg har ikke cockere, men har dog altid syntes at farven zobel slet ikke passer til en cocker!

  • #11   16. nov 2012 Bare fordi en hund har en sjælden farve, det gør den ikke mere værd i mine øjne. Derimod en hund, der HAR bevist sit værd, DEN er mere værd end én der ikke har.

  • #12   16. nov 2012 det har vel den fordel at holde de andre farver mere rene? Altså man kan ikke bare sige at en dårlig rød er zobel. Og standarden er jo til for at holde racen så original som muligt!
    MEN jeg synes ikke en standard skal bruges til, at begrænse hvor meget en opdrætter tager for hvalp. Så skal den brune labrador også gøres uønsket - hvilket jo er komplet ulogisk og desuden så ændre moden sig. Så er det pludselig sorte cockere der er specielle..

    Men jeg har ingen personlig holdning til det..


  • #13   16. nov 2012 Jeg er ikke for pris- karteller. Alle må sætte den pris på deres hvalpe, som de føler de er værd. MEN at tage flere hundrede pund (eksempel er taget fra UK) for en hvalp, uden præmieret forældre, KUN pga farven - det er i min verden forrykt! Ja tak, man kan ikke garantere, at to Champions giver Champion afkom, men man kan ihvertfald slet ikke garanteret noget med 2 "alm" familiehunde. Jeg tror lige så meget, at det er én af de tungest vejende grunde til, at kennel klubben i UK har valgt at fjerne farven fra anerkendte farver i racestandarden. Således opdrættere ikke kan "flå" alm hvalpekøbere KUN pga en sjælden farve.

  • #14   16. nov 2012 Line - lige præcis. De helfarvede cockere bliver "rene" i farven uden at få et kuld med en "hovsa" farve. Selv helfarvede hvalpe - med meget hvidt (som ikke er tilladt i ringen) sælges i stor stil - og fred være med det. Men zobel behøver kun at ligge i én af forældredyrerne for at der kommer hvalpe i kuldet med farven.

  • #15   16. nov 2012 Er det sådan en?

    profilbillede
  • #16   16. nov 2012 Eksempel på zobel Cocker... Jeg har aldrig set sådan en.

    profilbillede
  • #17   16. nov 2012 Ja Tine B - det er en zobel farvet engelsk cocker. Ser dog ud til, at den er liver/zobel. Men er ikke helt inde i alle farve varianter af zobel.

  • #18   16. nov 2012 Cathrine - som tidligere skrevet, der er også meget få af dem i DK, så umiddelbart, er der ikke mange herhjemme, der vil blive ramt af den nye ændring...men nogen opdrættere vil dog rammes.

  • #19   16. nov 2012 Desværre afholder det ikke folk fra at avle zobel hvalpe. For et par dage siden var det et glimerende eksempel på en pige der har en blå fransk, som er en ikke anderkendt farve, og parrede den med en anden blå. Hvalpene er uden stamtavle og vupti 16.000 for en hvalp med sjælend farve og uden sundhedsundersøgte forældre.
    Så et forbud kommer man ikke langt med hvis det er for pengenes skyld. For folk er sgu ligeglade med tavlen så....


  • #20   16. nov 2012 Madam Mim - hvor fantastisk smiley Så tror jeg godt jeg ved hvem du er. Jeg har et fantastisk nært samarbejde med min Dianas opdrætter. Og ja, spørg du hende - hun har lært mig meget om dette ...Nu har hun også 25 års erfaring.

  • #21   16. nov 2012 Hvis det udelukkende er grundet at den ikke er pæn nok til at udstille .. synes jeg det er noget ævl .. men det har jeg iøvrigt syntes om cockerspaniels i lang tid. Der er ikke meget jagthund tilbage i dem . .så at de går op i en så ligegyldig ting som farve på kræet, er imo blot endnu et tilbageskridt for racen.

  • #22   16. nov 2012 Martine - nu er det ikke pga den ikke er pæn nok til at udstille, at farven fjernes fra standarden, men pga farven IKKE regnes for at være en del af den oprindelige standard for racen.
    Der findes faktisk en del udenlandske zobel farvede cockere, der er INT CH og BIG vindere på store anerkendte udstillinger.


  • #23   16. nov 2012 Så det er pga farven ikke regnes for at være en del af den oprindelige standard ?

    Men .. det er resten af hunden, eller hur ?

    Seriøst - ævl ! Der er alligevel intet tilbage af den oprindelige jagthund, så skidt da være med at farven også er blevet anderledes.

    Udstillingspjat ..


  • #24   16. nov 2012 åh jeg tror nu da de fleste cockere kan arbejde hvis de bliver trænet.. Der er alt for mange der mener det samme om udstillingslabberne, men det passer ingen vegne hen..
    Desuden er cockeren også delt i to linjer, hvor der er en ft-"version" om de internt anderkender hinanden ved jeg ikke.Men der kan man vel sagtens også kunne argumentere for at udseendet halter efter? Ret mig hvis jeg er forkert på den.
    Men der er mange labradorer af jagtlinier, som jeg ikke mener ser korrekte ud. Og det ses ofte at på kvalifikationsprøven (som består af en eksteriørdel og en brugsdel - hvor begge skal bestås for at bestå generelt, ofte af to forskellige dommere) der er faktisk mange labber som dumper/diskvalificeres til eksteriør delen..

    Generelt for brugshunde synes jeg man skal prøve at lave et goldencross hvor begge dele bliver fremelsket, ellers ender man i to ekstremer (uden at sige at cocker eller labber er det). Men jeg ved hvor utrolig meget det kræver at arbejde på fx praktisk jagt med hunden OG tage på udstillinger. Det tager jo gerne 1-2 år før en labrador er klar til alm. jagt...


  • #25   16. nov 2012 Line Bæk

    Det er sjældent at en bruger laver et indlæg hvor jeg er HELT igennem uenig .. men det har du så lige klaret.


  • #26   16. nov 2012 <i>Jeg må da indrømme jeg synes det er flotte dem de har sat ind her i tråden.</i>

    Du er ikke den eneste smiley


  • #27   16. nov 2012 FT - cockere er ikke anerkendte ved DKK, de kan - endnu - ikke få tavle ved DKK. Men alm cocker spaniels findes der opdrættere, hvor der fokuseres på den jagtmæssige side og andre, hvor man ser på skønheden i racen. Jeg er ligeglad med den jagtmæssige side, og det er de fleste alm hundeejere også. Jeg mener personligt, at en alm familie, der gerne vil have en cocker som familiehund, de er ilde stedt, hvis de får en "rigtig" jagt minded cocker. Jeg har haft en rigtig jagt cocker og den kravlede på væggene. Dem jeg har nu, kan slappe af OG være tændte, men kun når det gælder.

    Madam Mim - Hanne tog også mig under sine "vinger, da jeg fik Cæsar. Cæsars opdrætter havde ikke den nødvendige tid til at hjælpe mig og jeg havde ikke meget erfaring i at udstille. Da jeg så købte Diana ved hende, var jeg stolt over at kunne fremvise Hannes opdræt og få noget med hjem smiley


  • #28   16. nov 2012 Hvis det var fordi, der var problemer med temperamenteteller sundheden hos zobelfarvede hunde, så kan jeg udmærket forstå det. Men ellers lyder det meget drastisk at ændre standarden pga. en farve.

    Brugs- vs. udstillingstyper er altid en interessant diskussion. Det kan jo undre, at det er sådan. Ret beset burde standarderne jo være udfærdiget udfra hvordan hundene så ud, da racen blev anerkendt. Men sådan er det desværre ikke. Jeg synes dog stadig man skal stile efter begge dele: Hunde der kan bruges og som samtidig ligner det, de skal forestille at være.


  • #29   16. nov 2012 Uenighed er vel godt - det giver adspredelse, ellers vil tingene for hurtigt blive indspist smiley Så jeg ser det som en god ting, at alle ikke er enige. Jeg vil så heller aldrig kunne træne en hund til niveau du har - det har jeg simpelthen ikke evnerne til. Så for mig er det rigtig dejligt at kunne have en hund som opfylder mine interesser og som jeg alligevel kan håndtere..



  • #30   16. nov 2012 DKK Cocker - Det er rigtigt at ft'erne ikke er godkendt i DKK (udstillingskravet var i vejen), men så kan man bare gøre, som jeg gjorde for mange år siden, hente en ft cocker i Sverige med SKK tavle og så overføre denne til DKK smiley

    De svenske cockere af jagtliner har intet at komme med i en udstillingsring, men de kan arbejde smiley


  • #31   16. nov 2012 Kirsten H - hatten af for FT-cockerne, de kan arbejde måsen ud af pelsen..uden at blinke. Ingen af de alm cockere jeg kender, kan tilnærmelsesvis det samme som en FT-cocker. MEN det er ikke en hund jeg vil anbefale til en alm hundeejer, der kun vil have en hygge/familie hund.

  • #32   16. nov 2012 DKK cocker - Jeg har haft en enkelt udstillingsline cocker også og vil til hver en tid foretrække ft'en også som familiehund.

    Ja, den skal aktiveres, men med rigtig aktivering er det en meget velafbalanceret hund, der tåler mere før den "vælter".
    I Herning stod jeg tæt på cockerringen den ene af dagene og jeg blev faktisk lidt trist over at se, hvor bløde nogle af hundene var.

    En skramlen med et bur og hunden røg bagud, en støvsuger og hunden nægtede, at bevæge sig nærmere end 10 meter fra denne, den udvikling er jeg ikke begejstret for.

    Vi ser det samme med gravhundene nogle af udstillingsliniehundene har ingen mod og næsten ingen drift smiley
    Gravhunden på min profil er min søns, af udstillingslinier, hun er sød, rimelig driftstærk og alligevel pokkers svær at arbejde med i forhold til en jaglinie hund med drifterne i top.


  • #33   16. nov 2012 Kirsten H - jeg var i Herning begge dage. Så har du ikke mødt mine smiley Men ja, desværre er nogle cockere lettere at gøre forskrækket. Jeg vil dog aldrig mene at en blød hund er en dårlig ting, jeg er ikke selv vildt begejstret for et "hårdt" sind. Men det var vist lidt off topic smiley

  • #34   16. nov 2012 Hvis det kun er p.g.a farven ikke er orginal fra racens oprindelse så er det noget fis, og snobberi. sorry.
    Er det derimod pga der er problemer med nogle sygdomme ved farven så er det vel ok.
    Derfor kan det ikke sammenlignes med de blå Fb fra den anden tråd.
    Om folk vil betale mer pga farven er vel op til folk selv så længe vi taler sunde hunde. Jeg vil .eks have en brun maltipoo , men den er meget dyrere end eks de hvide fordi de er sjældne.


  • #35   16. nov 2012 jeg har så FT springer som så absolut ikke kan sammenlignes med DKK modellen. Derudover har jeg mødt en del FT cockers gennem klubben og da jeg har boet nogen år med en standard (DKK) orange cocker må jeg indrømme at de bestemt heller ikke kan sammenlignes og jeg vil til hver en tid vælge som Kirsten. FT udgaverne er en prøvelse for deres mennesker men magen til livsstykke skal man lede meget længe efter.

    F.eks hvor mange hunde bliver man nødt til i stå øvelsen at klikkertræne begge ender af hunden fordi halen logre så meget at selvom forparten står, bevæger måsen sig så meget at hunden tripper på stedet.;-) det måtte jeg med Funky.Det ville man ikke opleve med en standard. Ja de er selvfølgelig glade hunde, men de fører nu sig selv med noget mere ro end en FT. smiley


  • #36   16. nov 2012 Tænk jeg anede ikke cockere kunne være zobel. Men hvis det er korrekt at farven er kommet ind i racen ved indkrydsning med andre racer, synes jeg da det er fair nok at udelukke dem fra avl.

    Jeg forstår dog ikke at en dommer kan diske en zobel hvis det kun er uønsket (men ikke en diskvalificerende fejl) -det burde jo ikke være muligt eller...?

    Ang pris, så mener jeg man skal tage hvad man mener ens hvalp er værd --og det er jo i sidste enda køberne der bestemmer om der er noget galt med prisen, for er der det, jamen så er der jo ganske enkelt ikke købere til hunden.

    Jegkan da undre mig over at købere er villige til at betale "overpris" for en hund blot pga farven, men det betyder da ikke at opdrætter skal sænke prisen.


  • #37   16. nov 2012 Jeg ved intet meget om cockere, fordi jeg siden jeg var ung og mødte nogle ment at de var nervøse både den almindelige cocker og den amerikanske. Er det bare en fordom jeg har eller er der noget om snakken , sorry, OT.

  • #38   16. nov 2012 Jeg har faktisk læst en artikel som forklarede hvorfor de røde cockere har tendens til at være mere hidsige, og det handlede ikke om "cocker-rage". Men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den.....


  • #39   16. nov 2012 Burde diskussionen egentlig ikke hedde hvorfor FCI følger standarden for den engelske kennelklub, for den er jo slet ikke en del af FCI?

  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #40   16. nov 2012 Hvordan kan man diske en ´Zobe¨l når der i den nye standard står at den højst kan opnå en sufficient til good ?

  • #41   16. nov 2012 DKK cocker - Jeg så heldigvis også mange, der vimsede glade og ubekymrede rundt smiley
    Det slog mig bare, for jeg har ikke før oplevet så mange, der virkede så nervøse/lidt nervefaste.
    Blød er nok et forkert ord, jeg har selv en blød race.

    Tilbage til emnet for en kort stund smiley
    Jeg synes det er i orden at forbyde de zobel, hvis de ikke oprindeligt har været i racen.
    Jeg betragter de forskellige racer som en del af et lands kulturarv, som vi skal værne om, så selvfølgelig skal oprindelseslandet have lov til at indføre bestemmelser om farver.


    Madame - Hos jagthundene mener jeg i høj grad nervøsitet har noget med manglende drift at gøre, det ses hos ufatteligt mange udstillingslinier af jagthunde.

    At hunden ikke bryder sig om at blive udstillet, er en sag, men hverken cockere, gravhunde, settere, pointere jeg kunne blive ved, skal flyve tilbage med et skræmt udtryk, blot fordi, der bliver skramlet med et bur eller klapret med en stol.
    Manglende drift = manglende mod = nervøs hund

    Jeg synes det er så trist for en hund uden drift er nærmest umulig at arbejde med, det giver alt for mange sorger og bøvl for ejeren, både begynderen og den erfarne.
    En nervøs hund skal der konstant tages hensyn til i forhold til den belastning den udsættes for og den tåler ikke mange førerfejl.
    Er drifteren i orden er hunden lettere at træne, for man har mange flere strenge at spille på i forhold til at belønne hunden.
    Eks. bruger jeg både godbidder, trækketov, freesbee og skind til at belønne whipperne med og skindet er den ultimative særlige belønning.
    Vores gravhund, med moderat drift, kan kun belønnes med godbidder, hun tænder slet ikke på jagtlege.

    Min ene whippet hader at blive udstillet, hun røvkeder sig, sikkert fordi jeg ikke har været dygtig nok til at "bilde hende ind" at det er fantastisk og dejligt at løbe rundt i ringen og bliver derfor sjældent slæbt med, men hun farer altså ikke nervøst sammen ved den mindste lyd af den grund.

    Sarah - Min søns gravhund, hun logrer lige så meget som en ft smiley
    Selv, når hun står på et udstillingsbord og dommeren rykker ud i halen logrer den på fuld kraft smiley


  • #42   16. nov 2012 Kirsten -meget god point ang drift vs mod (og manglende trænbarhed i øvrigt)

    Ang de røde cockere, så havde mine bedsteforældre og min onkel sådan nogen da jeg var barn. De var nu ganske fredelige. Min bedstemor var dagplejemor, og hundene var fantastiske med ungerne, bestemt ikke agressive, hidsige eller sky.

    Så jeg tror nu det er med så meget andet, at selvom nogen problemer måske kan forekommer hyppigere i en farve end en anden, så har det mere med linierne end med farven at gøre -og visse linier kan jo godt have en farve der slår meget igennem, og dermed er det så ofte den farve der har problemer, fordi der er mange hvalpe af lige den inie som har den farve (var det helt volapyk? et er vidst ved at være sengetid)

    Det betyder jo ikke at "problemfarven" ikke kan fås af andre og bedre linier... Medmindre der da er tale om en sjælden farve, som det åbenbart er tilfældet med zobel


  • #43   17. nov 2012 FCI følger den engelske standard, da racen oprindeligt er fra England.
    Enig, én ting er at tildele en zobel en good eller sufficient, som der lægges op til, noget helt andet er så, som dommer, at tildele hunden disq kun baseret på farven. Men dommere har ret til at fortolke standarden indenfor rimelighedens grænser selvf.
    Jeg har da fået at vide på min tæve, at hun havde for meget vinkling bagpå (hvad der er en lodret løgn) hvorefter de hunde, der ligner en amerikansk cocker til forveksling pga vinkling, fik tildelt det CK min hund ikke fik.

    Ang rage - så er det meget få cockere, hvis ingen, der har fået den sygdom hæftet på sig i dagens DK, men det ER en ting man som ejer af helfarvede cockere skal være opmærksom på. Der har været konstanteret rage i cockeren siden 1930´erne, og det kan IKKE forveksles med dårlig opdragelse, da cocker rage ikke kan opdrages væk.

    Jeg synes dog ikke at man kan tage en pris for en hvalp, der er højere end "normalen" kun pga den er sjælden. Samtidig skal vi også se på tidens økonomiske problemstilling - mange tager ågerpriser for hvalpe, selvfølgelig har man som opdrætter lov til at kræve den pris man mener ens hvalpe er værd, men man skal helt klart også kigge på udbud og efterspørgsel. Nu er min race IKKE én af de racer, der sælges få af - tværtimod. Men med DKKs nye fravalg af avlsgodkendelser samt manglende helbredsundersøgelser for de fleste racer....så burde man evt. sætte prisen efter, HVAD ens opdræt har opnået af udstilling/prøver samt diverse sundhedsresultater. Men det var igen OT smiley


  • #44   17. nov 2012 DKK Cocker -nu taker jeg om "almindeligt dårligt temperament" som nogen lægger op til, og ikke om rage som jo er lidt en anden snak (og her må jeg erkende at jeg simpelthen ikke ved nok om rage og arvelighed til at sige ret meget om det). Men dårligt temperament, kan jo findes i visse linier (som ved alle racer) og er disse linier så en bestemt farve, kan det hurtigt blive til at "den farve har et skidt sind".

    Cocker rage kan jeg huske der var meget snak om da jeg var barn/teenager. Vi havde jo som nævnt flere cockere i familien, og det var da noget der blev snakket om, når folk hørte at mine bedsteforældre lod deres røde cockere gå sammenmed børn.
    Men det der beskrives længere oppe i tråden, men hunde der er sky, bliver bange for "ingenting" på en udstilling osv, er for mig at se ganske enkelt dårligt temp. og ikke rage. Og dårligt temp tror jeg altså har mere med linier at gøre end med farve -er en "dårlig linie" så tilfældigvis oftest rød, jamen så tillægges det jo hurtigt farven.

    Er der tale om en sjælden farve der kun forekommer i ganske få linier, er det self rigtigt svært om ikke umuligt at finde en hund med den farve som har et ordentligt temp.
    Men røde cockere findes der jo i hobetal, så mon ikke nogen af dem osse er af fornuftige linier smiley

    ang pris, så kigger de opdrætter ejo NETOP på udbud og efterspørgsel Der er større efterspørgsel på en bestemt farve, hvorfor de tager mere for den. DET er at forholde sigt il udbud og efterspørgsel.

    Igen -personligt fatter jeg ikke at man som køber vil betale væsentligt mere for en hvalp blot fordi den har en bestemt farve, og endda selvom den evt er af ringere kvalitet end de øvrige hvalpe.
    Men hvis der er købere der vil, så ingen alarm herfra. JEG gad bare ikke.

    Der hvor JEG står af, er hvis sælgerne ikke er ærlige omkring hvad de sælger. F.eks. hvis en farve kan have helbredsmæssige problemer tilknyttet, hvis farven gør hunden ikke kan udstilles eller hvad det nu måtte være og sælger så ikke oplyser det eller ligefrem lyver om det.

    Hos retrieverne ser man jævnligt udstillingslinier solgt som værende "dualhunde" der (ifølge opdrættere altså) kan begå sig fremragende i begge verdener (markprøver og udstilling), men det er jo kun en halv sandhed, for ja, de kan da ofte gøre det ok begge steder, men de er IKKE avlet til jagt sådan som en jagtlinie-hund er, og der er dælme mere end langt imellem dem der rent faktisk klarer sig GODT på markprøver. Omvendt er det jo ofte heller ikke der man finder champions i udstillingsringen (selvom jeg ikke har undersøgt hvor ofte det præcist forekommer)

    Jeg vil tro et er som at parre en FT cocker med en udstillngscocker, og så påstå at man har lavet en hund der er super egnet til både udstilling og jagt -jeg tror vi kan blive enige om at det vil være mere end heldigt, hvis hvalpene rent faktisk får lige netop det mix af egenskaber fra forældrene der giver hunde der topper i både den ene og den anden verden. Men det er det de sælges som.

    -den slags kan jeg forarges over. Det er enten total mangel på erkendelse af hvad det er man avler, eller bevidst vildledning af købere. Men om man vil sælge en hund dyrere fordi den er grønlysebrun med prikker på, er jeg ret ligeglad med. Hvis ikke der er folk der vil betale, skal de jo nok sætte prisen ned igen smiley


  • #45   17. nov 2012 bare fordi racen er engelsk SKAL man da ikke følge den engelske kennel klub. Vi tager f.eks. kraftig afstand fra dem og så vidt jeg husker gør cavalier klubben også

  • #46   17. nov 2012 Kennel HiJacks - engelske cockere ER netop engelske og skal ligne standarden fra England. At I så vælger at gå væk fra den oprindelige er da ganske underordnet, vi vil netop have - eller de seriøse vil - have en cocker til at ligne en rigtig engelsk cocker og ikke noget andet.

    Michelle - vi er enige langt hen ad vejen. Jeg synes dog det er at presse citronen, hvis man som alm opdrætter forsøger at sælge en hund til overpris kun pga farven er anderledes. Men nu er det heller ikke et problem vi har i stor stil herhjemme. Der findes opdrættere herhjemme, der forsøger at sælge hunde, hvor det er med stor udstillingspotientiale - og der står jeg helt af. De gør, som dem i UK med zobel - stor reklame for, at det er af yderst vindende hunde, og derfor er de mere værd og skal koste mere. Min erfaring er, at man ikke kan sælge en 8 ugers hvalp som andet end det er: en hvalp, der måske/måske ikke kan vises i ringen. Er farven dog imod den (fejlfarvet, helfarvet med masser af hvid eller zobel) burde den enten sælges billigere, eller med det forbehold, at den højst sandsynligt ikke kan bruges i ringen, hvis hvalpekøber har interesse i det.


  • #47   17. nov 2012 DKK-cocker -se jeg har det jo så lige omvendt. Jeg undrer mig over at man IKKE ser mere prisforskel, på hunde der ser lovende ud, og så "alle de andre"

    Forstå mig ret, hvis man vælge sælge hunden med udstillingsgranti (ikke bare lovende men at den rent faktisk ER en god udstillingshund), så er man jo nødt til at vente til hunden er ældre og så er prisen jo osse en helt anden.

    Men jeg forstår ikke at prisen er ca den samme på et kuld der bare har bestået minimumskravene på sundhed og eksteriør (og eksteriør er der så ikke længere krav til at få "testet") og så et kud der er lavet på virkeligt gennemtestede forældre sundhedsmæssigt og brugsmæssigt (hvadend det så er udstilling markprøver eller...)
    De sidstnævnte vil jeg jo mene man kan sælge som lovende jagt/udstillingshunde, hvis altså hvalpene, når de kommer til verden, stadig ser lovende ud.

    Jeg har hest, og man kan heller ikke se på et føl om den bliver den nye springstjerne. Men et føl med en god afstamning og som osse synes lovenede (et fornuftigt fundament, ingen åbenlyse eksteriørfejl osv) sælges jo noget dyrere end naboens lille Musse, af en helt tilfældig afstamning


  • #48   17. nov 2012 Nu er DKK tavler som sådan ikke tilfældig afstamning....Men et eksempel..Min hanhund kostede en del mere end min tæve, da han blev solgt med udstillingspotentiale, samt som udstillinghund - og han har ikke opnået andet end få Excellent, mange VG og et dansk CAC (hvad jeg aldrig havde troet). Min tæve derimod har næsten udelukkende fået excellent med CK...endnu intet dansk CAC, men vi håber...og hun er købt som alm familie....


  • #49   17. nov 2012 DKK -en DKK-hund kan da sagtens have e mere eller mindre tilfældig afstamning. Der er da mange som blot får deres hunde avlsgodkendt (= minimumskravene opfyldt) og så finder en han de synes er pæn/bor tæt på e.l. og vupti et kuld hvalpe med, hvad jeg kalder en tilfældig afstamning.

    At forældrene er top-hunde indenfor hvadend de nu dyrker, er naturligvis ikke en garanti for at hvalpene osse bliver det. Og det er da heller ikke sikkert at alle hvalpene som 8-ugers ser særligt lovende ud, men er der nu nogen der gør, synes jeg da det er helt fair at sælge dem som værende lovende til hvad de nu er avlet til.
    -og derfor osse sætte en højere pris.

    Det er jo det man gør med heste. Føllet ser lovende ud og har en god afstamning, jamen så koster den lidt mere... osse selvom man som køber kan risikere at den udvikler sig anderledes en håbet og forventet, og derfor aldrig kommer til at blive toppen af poppen.

    Sælge man en hund md GARANTI for et eller andet (f.eks. som decideret udstillingshund, ikke bare en lovende hvalp), så ville jeg have andre krav -herunder at hunden var så gammel så man faktisk kan se m udviklingen går rette vej, og så ville jeg osse forvente at den var ringtrænet (eller på begyndt jagttræning, hyrdetræning eller...) Og så måtte jeg nok osse affinde mig med en HELT anden pris end for en 8-ugers hvalp der "bare" ser lovende ud.

    Det er ikke sådan det foregår i hundeverdenen, men jeg har ofte undret mig over hvorfor. Der er jo unægteligt mere arbejde, flere overvejelser osv, når man avler hunde med et helt specifikt mål, og derfor aflægger prøver, tager på udstillinger, udser sig det bedst mulige match til tæven osv, end hvis man bare lige får den avlsgodkendt og bruger hanhunden fra nabobyen


  • #50   17. nov 2012 Jeg tror ikke mange opdrættere "tør" sælge en 8 ugers hvalp som udstillingshund, i den alder er det håbløst at se, hvad den udvikler sig til i den sidste ende.
    Den kan se nok så lovende ud og alligevel vokse helt hen i vejret.

    De jeg har hørt om, som har gjort det, har refunderet en del af prisen, hvis hvalpen alligevel ikke udvikler sig som ventet.

    Ghini betalte jeg samme pris som øvrige hvalpe i kuldet for, til trods for, at hun var den mest lovende.
    Hun har udviklet sig som ønsket, så her holdt det stik.
    Til gengæld har jeg kontraktligt forpligtet mig til, at hun skal udstilles et vist antal gange.

    Både opdrætter og jeg får noget ud af den kontrakt, de bor et pænt stykke nord for Stockholm, men får via Ghini vist noget af deres opdræt "sydpå".

    Noget helt andet er det med en unghund/voksen hund, en hund med potentiale kan koste mange gange prisen for en hvalp.
    Jeg har selv betalt hvad der svarer til 3x hvalpepris for en gravhund på 15 måneder, der udviste eminente evner både i grav og i særklasse på drev.


  • #51   17. nov 2012 Nu er jeg faldet over denne besked fra et medlem af FCI kommitte :

    Dear All,
    The FCI General Committee accepted the proposal of the FCI Standard Commission to change the Standard of the English cocker spaniel with immediate effect 5 WEEKS AGO!!!! The wording about the colour is the same than of the Brit Standard, w...ord by word. The FCI utmost priority to keep the respect of the "country of origin" standard-wise and The Kennel Club already had changed the Standard with the agreement of the British Spaniel Council, whose opinion was that the SABLE colour never been a genuine, authentic colour in the breed-history and arrived as a result of some cross-breeding (in the USA?).
    When I'"ve asked the FCI office yesterday, why the new, already accepted standard didn't appaer on the FCI website, the answer was: they cannot publish it before it has tranlated for all 4 FCI languages....
    So it is all up to the judge"s experience, knowledge and decision what to do. I know quite a few judges, who already disqualified the sables before (f.e. John Gillespie in the Hungarian Clubshow many years ago).
    The new Standard has no "disqualification" criteria about the colour, but an intention that the colour has to be one of the listed one's. The sable and the particolour sable colour is NOT listed in the Standard. So it is up to te judge what he/she thinks about it. The result easily can be a disqualification. Obviously a dog whose colour is NOT in the Standard cannot win unless the judge wants to blame him/herself.
    My own decision is to give "sufficient" but only if the breed type is there and the dog's conformation is good, but it is only me.
    The good question will rise up: how to give a "breeding permission" for a dog with a "not-listed-in-the standard" colour, who -anyway and theoretically- can be able to produce a World winner black, gold or black/tan puppy (even though it is VERY unlikely knowing the general quality of the sables)........
    Don't ask me more questions, because I cannot take the answers for that. I have my own opinion which doesn't need to be the general opinion and I don't want to publish it because of this fact......

    Yours,
    Tamás
    (Member of the FCI General Committee)"


  • sonja
    sonja Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 3
    #52   13. jan 2013 Zobel er en meget smuk farve og de er ikke mere agressive end andre hunde så det er noget vås
    Når man ikke har forstand på farven skal man ikke blande sig og piske en stemning op


  • #53   13. jan 2013 Conny - nu henviser jeg til hvad englænderne har sagt! Og de har selv fremført som et argument for at farven er bandlyst, at det er bl.a. pga temperamentet. Det kan sagtens være farven er smuk, men den er ikke ønsket mere.
    Derfor er det vigtigt, at man som cocker ejer eller kommende køber bliver ordentlig informeret af opdrætter. En cocker med den farve vil - når FCI standarden er lavet om på DKKs hjemmeside, kun kunne få max Good. Og det vil da være synd for en evt kommende aktiv udstiller at få en zobelfarvet - og så kun have en Good i udsigt.


Kommentér på:
Zobel farvet cocker nu ikke-anerkendt ved FCI

Annonce