Møde en anden hund for første gang Møde en anden hund for første gang
Hej
I må meget undskylde at jeg spørg så meget for tiden, men jeg vil jo gerne være på den sikre side og helst have nogle erfarne avlere med på sidelinjen
Min hvalpe er nu 26 dage, og lever i bedste velgående, de er små og fede og spiser godt alle sammen.
De er begyndt så småt at begynde at vappe lidt rundt dog stadig lidt omtåget da de jo lige skal lærer at gå ordenligt
Mit spørgsmål er så, hvornår må de møde min anden hund? Jeg har en anden lille tæve ud over moderen, og hun er selvfølgelig rigtig nysgerrig og vil gerne se hvad der befinder sig ude i køkkenet..
Hun er meget ivrig efter at snuse til vores hænder når vi kommer hen til hende, for hun kan jo både lugte og hører at der er kommet noget nyt til i vores hus..
Moderen er beskyttende overfor hendes hvalpe ikke sur og bidsk på nogen måde, men skubber blot Chili væk når hun prøver at komme hen til dem?
Er det meget dumt at lade Chili snuse og sige "hej" til hvalpene, selvfølgelig under stramt opsyn, og mens hvalpen er i hænder hele tiden..
Chili forstår godt udtrykket "forsigtig", og jeg vil umiddelbart også sige hun sagtens vil kunne forstå at man skal være forsigtig med dem..
Da vi havde killinger for et år tilbage, var hun en god "reservemor" for dem, for hun begyndte selv at producere mælk, så måske hun bare vil blive som en mor for hvalpene også?
Meeen, hvor hurtigt skal man gå afsted med sådan noget??
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
tæver der har været oppe at toppes omkring hvalpe, har det med aldrig at blive gode venner igen.
mine hvalpe møder de andre hunde, når de kan gå ud af hundeløbegården. Det er ca ved 3 ugers alderen og det er under skarp opsyn fra mig for at læse alle signaler hundene imellem.
heldigvis har jeg hunde der gerne deles om opgaven
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.515
Men tæver er forskellige, et par af mine har været afslappede fra dag 1. en enkelt var ikke klar til andre hunde før meget senere.
Det vigtigste efter min mening er ikke at stresse moderen. Og så selvfølgelig skal de mødes under overvågning og med al mulig hensyntagen til hvordan de andre hunde er.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
Jeg ville aldrig tage en hvalp og præsentere den for andre hunde i huset når moderen ikke er klar til det...
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 142
Chili har været henne og kigge ned i kurven, hvor Blondie har lagt med alle hvalpene.. Jeg har været imellem dem så Blondie har kunne se at jeg kunne gribe ind hvis Chili skulle finde på noget, men der har hun faktisk virkede ligeglad..
Blondie (moren) er meget opmærksomhedskrævende og vil rigtig gerne kæles med.. og de gange hvor Chili er kommet gående og vi har snakket med Blondie har hun faktisk været ligeglad, så længe det er hende der blevet kælet med og ikke Chili..
Så så beskyttende er hun hellere ikke, hun har aldrig vist tænder eller knurret af Chili, men blot skubbet hende væk ved at gå ind foran hende og på den måde fået Chili til at bakke bagud..
Jeg har prøvet at sætte med en hvalp i hånden hvor Chili fik lov til at kigge på den, men jeg nussede Blondie som var oppe i kurven med de andre hvalpe og der blev hun bare liggende og lukkede øjnene og slappede helt af..
maj 2008
Det er jo ikke ligefrem sådan at hundene tager hinanden i hånden og sammen går over til kurven?
Hvordan kan man se at Blondie "invitere" Chili hen og se hendes hvalpe?
jan 2011
Og så måtte Tøsen gerne gå med i kurven og sove, men kurven måtte hun ikke gå til før alt det her skete...
maj 2008
Nu har jeg mor og hvalpene liggende i en kasse der har en høj kant, så moren kan hoppe over, men hvalpene vil jo ikke kunne hoppe over før de hvertfald kan gå uforstyrret, Det kunne være jeg måske skulle ligge tæpperne ud på gulvet nu, og i stedet spærrer et område af ude i køkkenet så de kan få lov til at gå lidt rundt..
Stadig uden Chili kommer i nærheden af dem
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
i starten har vi tæpper for, så de heller ikke kan få øjenkontakt, efterhånden som tæven selv ønsker det, kommer hun ud til de andre - stadig under skarp bevogtning.
når så hvalpene er omkring 3 uger, så begynder de så småt at kunne gå ud af buret sammen med moderen, ja Anikas beskrivelse er meget rammende.
hvis du har haft det sådan som du beskriver det, så vil jeg da næsten sige, de allerede er blevet introduceret og så må du vente på næste skridt til hvalpene selv går ud
jan 2011
Min kasse blev lukket op da de var 3 uger gamle under opsyn..
Da de var 4 uger gamle tumlede de rundt på gulvet og gik selv i kassen når de fik nok...
Chili skal da osse have adgang til dem når de er ude ad kassen. kan du så se at moderen bliver ireteret eller vred på Chili så må du jo lukke af...
maj 2008
Mange mange tak. .
Sidder helt og tripper nu, for vil gerne have lavet om derhjemme så de kan få lov til at gå rundt
jan 2011
Møde en anden hund for første gang