{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.497 visninger | Oprettet:

HJÆLP!!!! Kejsersnit og ingen moderfølelse!!!!! {{forumTopicSubject}}

Vores Grand Danois endte op i et kejsersnit kl 10 idag, fordi en meget lille, død hvalp spærrede for sine søskende i fødselskanalen. Det gik sådan, at ud af 6 hvalpe har vi nu 5.
Moderen, Honey, er stadig noget groggy, men har spist og været ude og tisse.
Hun tillader at de dier ved hende, når vi ber hende om det, men er ellers ikke interesseret og går fra dem.
HJÆLP please!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!!!! Kejsersnit og ingen moderfølelse!!!!!
  • #1   29. jul 2012 Fuldkommen ro omkring hende, den der er mest knyttet til hende er den eneste der må være i rummet, sæt dig ind i kassen og få hende til at ligge sig og falde til ro

  • #2   29. jul 2012 Helt enig med Flatrunner... og så skal der en masse tålmodighed og endnu mere ro.

    Håber det bedste for jer


  • #4   29. jul 2012 Hun ligger der nu og de dier...men kun fordi min mand siger hun skal. Hun har ikke vasket dem og virker nærmest lidt bange for dem.

  • #5   29. jul 2012 Flatrunner: Hun er fra et hjem med 5 små børn og stresser aldrig....men hun ved vel nærmest ikke hvor hvalpene kom fra???

  • #6   29. jul 2012 Har du selv prøvet at være i narkose? Det tager tid at blive sig selv igen. Efter et kejsersnit har man smerter, så i skal smertedække tæven korrekt.
    Sørg for hel ro og vis hende at i er der for hende. I skal gnubbe hvalpene forsigtigt i måsen hvis ikke tæven gør det. Ellers får de ikke afføring og urin ud.


  • #7   29. jul 2012 Ja jeg har. Hun skulle da gerne være smertedækket af den medicin hun fik og har mere med hjem fra dr dyr. Hun har selv spist og været ude og tisse.

  • #8   29. jul 2012 Hejsa smør hvalpene ind i lever postej ,det vil hun slikke af -derefter vil de få hendes lugt -og hun vil høj sandsynlig herefter tage sige mere af dem -men vær obs på at det ikke er et begyndende kalk scok der er på vej


  • #9   29. jul 2012 Leverpostej er prøvet og det vil hun kun ha fra os og ikke fra hvalpene...

  • #10   29. jul 2012 Jeg synes også I skal holde linien til dyrlægen åben. Der kan komme flere spørgsmål.
    Jeg krydser fingre for at tæven tager over når hun kommer sig ovenpå narkosen og chokket. I må være hos hende konstant de næste dage.


  • #11   29. jul 2012 Det er bestemt ikke usædvanligt det i oplever. Tæven ved netop ikke hvor hvalpene kommer fra og de lugter også forkert.

    Døgnovervågning af en eller to faste personer, fuldstændig ro og læg hvalpene til regelmæssigt, samt sørg for at de får tisset og skidt. Så lad hende komme ordentligt til sig selv og se om det ikke kommer af sig selv. Men der kan godt gå op til et par dage.

    Men som Nicolai & Malene siger, hold godt øje med hende og hold linien til dyrlægen åben. Tjek evt hendes temperatur en gang imellem for at tage evt problemer i opløbet.


  • #12   29. jul 2012 Tak...hun er en god og kærlig pige, så jeg kan da næsten ikke tro andet. Men man blir i tvivl og nervøs. Hun fik et skud kalk hos dr dyr i øvrigt, det skal vel forebygge kalk chock?

  • #13   29. jul 2012 Det er ikke sikkert det er nok

  • #14   29. jul 2012 Selv tæver der har født normalt skal nogle gange lige have startet moderfølelsen, Ja selv tæver der har haft kuld før skal lige genfinde moderfølelsen og derfor har de behov for at man er der, hjælper med at få hvalpene lagt på plads, flyttet når de ligger forkert... og når vovsemor så ligger med hele kuldet... så flytter hun sig igen og så kan man starte forfra.
    Og når din tæve ikke har oplevet at HUN har født dem, så er det vist meget normalt at hun tænker.... hvor er de kommet fra....
    Når vi har nyfødte og jeg er ved at få nok af mangel på nattesøvn, så tænker jeg... godt det kun er kort tid... og pludselig kan hundemor det hele og så er der nattero.... men vi regner altid et kuld for et 24 timers job de første uger


  • #15   29. jul 2012 jeg var ude for præcis det samme for lige over 5 uger siden da min tæve fik 2 hvalpe ved kejsersnit.
    Kejsersnit kl 17 fredag aften, først mandag morgen tog hun selv initiativ til at rengøre og vise interesse.

    Hun accepterede også at hvalpene diede, men kun ved at jeg lagde dem til.
    Når de peb kom hun ikke over til dem, hun rengjorde dem ikke og lå ikke sammen med dem.

    Så jeg stod op hver 1,5 time og lagde hvalpene til, herefter rengjorde jeg dem med en vatrondel (fik dem til at tisse og evt. lave stort), og herefter sørgede jeg for at holde dem godt varme med gelepakker og herefter en varmelampe.

    Jeg pressede ikke Almunia, min tæve, for at snuse til hvalpene (stak dem ikke op i hovedet på hende eller lignende) men hver gang jeg aede eller på anden måde omgik hvalpene, snakkede jeg med glad stemme.
    Det hjalp også at nusse hvalpene, herefter nusse Amunia på kinden, nusse hvalpene, og så Almunia på kinden, hurtigt efter hinanden en del gange men jeg talte venligt og glad. Her blev hun lidt interesseret.

    Men lige pludelig mandag morgen var der noget der sagde "klik" og faldt på plads for hende. Efter de havde diet, troede jeg hun ville rejse sig som hun plejede, men så slikkede hun lige den ene hvalp, virkede selv lidt overrasket over det, og så var hun ellers den perfekte hundemor efter det.

    Jeg havde fået fortalt at jeg ikke skulle regne med hun ville få det moderinstinkt hvis det ikke var kommet senest 24 timer efter kejsersnittet, men jeg gav bare ikke op.

    Blev ved med at snakke og skabe god stemning om hvalpene, give ro (som ser også bliver skrevet her i tråden) og så kom det pludseligt.

    Almunia var ikke glad for at komme ud og gå, og ville gerne hjem hurtigt, det var jo et godt tegn på at der lå noget instinktivt i hende... hvordan har din tæve det med at gå ture nu hvor hvalpene er der??

    Jeg prøvede også det med leverpostej, det ville min tæve heller ikke.

    Jeg håber det kommer hos din tæve!!


  • #16   29. jul 2012 hov, glemte lige at skrive, at Almunia fandt meget mere ro når jeg sad ved siden af hende hver gang hun diede, stille og roligt aede hende og ryggen og ved hofterne.
    Eller bare lige ligge en hånd på hende.
    Ikke noget der skal tage fokus fra "opgaven" i at die, men lige nok til at hun ved du er der og kabe tryghed.


  • #17   29. jul 2012 Tusind tak for jeres opmuntring og gode råd. Det er godt nok dejligt at høre, her midt i minikaos...og skønt at høre, at det er lykkes for jer andre, som har prøvet det.
    Én ting er hvad vi har læst og lært ifm fødsel, et andet er sgu når man står der og/eller det ikke gik efter bogen. Føler mig lidt "snydt" smiley
    Honey var ok med at komme med sin far ud en tur men ville gerne ind igen, dog ikke direkte til hvalpene, men det var da dem hun kiggede på straks.


  • #18   29. jul 2012 Er det i øvrigt alle racer, der skal lægges til hver halvanden time døgnet rundt?

  • #19   29. jul 2012 Ja.

  • #20   29. jul 2012 Lige indtil de bliver større i hvert fald.

  • #21   29. jul 2012 Hvalpene skal tage 50-100 g på hvert døgn.

  • #22   29. jul 2012 Tak for svar smiley


  • #23   29. jul 2012 det er normalt at hvalpe godt kan tabe sig lidt det første døgn, så bare det at de holder vægten eller har taget lidt på er en succes... så bliv ikke deprimeret hvis hvalpene har tabt sig lidt fra dag 0 til 1.... hvis de ser ud til at trives så har de sikkert genvundet det dagen efter.

  • #24   30. jul 2012 Jeg har også prøvet det....vores mopsepige ville heller ikke være ved de små...uden vi "bedte" hende om det

    Vi gjorde det at vi lavede en redde af håndklæder og tæpper som en slags pølse omkring hende,,lagde hende midt imellem os i sengen ...og så blev hun der.
    Der gik ca 1 uger før hun slev passede dem af helt fri vilje,,,
    Det skal nok komme....Held og lykke


  • #25   30. jul 2012 Hahaha ja det ville blive noget af en pølse med en GD smiley Men forstår hvad du mener og det vigtigste må jo være at moderen selv kommer igang med at være mor.
    Honey startede så i nat med at slikke hvalpene og ligge hos dem riiiiimeligt frivilligt. Min mand har våget over dem hele natten og jeg tog så over til morgen.
    To nætter næsten uden søvn er godtnok pænt hårdt, nar man har passeret de 20 hmmmm-hmmmmm.
    Honey vil gerne ud nu, søger nogengange ind til hvalpene, men andre gange drøner hun op i stuen til de andre hunde. Hun er nysgerrig for at se, hvad vi andre laver, tror jeg?


  • #26   30. jul 2012 Alle hvalpe har i øvrigt taget lidt på smiley


  • #27   30. jul 2012 Tilykke - det er da fremskridt smiley

    Klap jer selv på skulderen - det er jeres fortjeneste lige pt at hvalpene trives og i det hele taget lever, så skal det andet nok komme.

    Hvad betyder et par søvnløse nætter så? Ellers kunne I måske dele natten i to i stedet for at tage en hel nat hver, så er det måske knap så hårdt. Og så være glade for at I er to om det smiley


  • #28   31. jul 2012 Tusind tak smiley Natten er allerede delt op, sådan at jeg går tidligt i seng og min mand bliver oppe. Så tager jeg over fra ved 5-tiden.
    Men hvalpene skal fortsat lægges til og holdes øje med mens de dier. Hun lægger sig ikke helt frivilligt og burde vel osse reagere på hvalpenes lyde?


  • #30   31. jul 2012 ja, egentlig burde hun reagerer når hvalpene giver lyd til at de er sultne, kravle op til dem og ligge sig klar så de kan die...

    Håber hun begynder på de ting snart... også at rengøre dem, ligge med dem osv.

    Jeg var alene om alt arbejdet, for søren da hvor var det hårdt. XD
    Indtil moderinstintet pludselig klikkede til på Almunia, så fik jeg da mere end 40 min søvn ad gangen. Pludselig føltes det som oceaner af tid jeg havde, sammenlignet med da jeg agerede hundemor. smiley


  • #31   1. aug 2012 tak for jeres hjælp og opmuntring, det er guld værd. Honey har nu fundet sin moderfølelse frem smiley Hun gør alt det hun skal, ligger med hvalpene, holder dem rene, giver dem mad. Hun er så småt begyndt at reagere på deres lyde ( læs : skrigen) når de mangler hende, men skal stadig lige ha at vide, at det er rigtig nok, gå du bare op og læg dig ved dem.
    Hvalpene spiser hver halvanden time nu, de trives og tager alle på hver dag.
    Honey er selv født af en mor som slet ikke fik moderfølelse, men hvor der blev malket mælk ud og givet flaske,- mon den slags går i arv?


  • #33   1. aug 2012 Ja det er arveligt. Jeg havde ikke avlet på en tæve med de gener.
    Jeg er glad for at høre at det går bedre nu. Fortsat held og lykke.


  • #34   1. aug 2012 jeg er enig i den med ro og tryghed.

    Da min gamle ayla blev født, der var tævens ejer ikke hjemme, men det var hende som de delte hus med... og hun formåede at stresse tæven så hun rendte rundt 'over-det-hele' og var helt oppe og ringe, da hun fik veer. Det var først da jeg kom, og fik sat mig ned på gulvet med hende stille og roligt - jeg var jo yndlingstanten - så fik tæven slappet af, og fik så endelig født sine hvalpe.


  • #35   1. aug 2012 Hihi havde ikke lige set det skulle være en GD pølse.-))
    Men super godt det går fremad!!!


  • #36   1. aug 2012 Det kan vel gå i arv genetisk men også miljømæssigt? Hvis denne tæves mor aldrig "fandt moderfølelsen frem" måske fordi hun ikke fik den fornødne hjælp og ro, så har hendes datter jo heller ikke noget forbillede at "arbejde ud fra", ligesom med mennesker?

    Eller er det så instinktivt hos dyr at det miljømæssige ikke spiller nogen rolle, men kun det genetiske?

    Nogen der ved noget om det?


  • #37   1. aug 2012 ville I heller ikke havde avlet hvis dette modergen kommer frem og det nok er pga kejsersnittet at det har taget lidt tid for hende at komme sig fysisk og psykisk over narkosen samt forståelsen af at det er hendes hvalpe??

    Hvis fødslen havde været naturlig og moderinstinktet ikke blev startet, så kan jeg forstå det, men ellers ser jeg ikke noget forkert i at avle på tæven igen.
    Også afhængig af hvad årsagen til kejsersnittet var samt en god dialog med dyrlægen om avl i fremtiden.


  • #38   1. aug 2012 Dette var ikke noget jeg personligt ville fravælge avlsmateriale på alene.

    Dejligt at høre det går godt med hvalpene.


  • #39   1. aug 2012 Dr dyr og den sygeplejerske, der blev kaldt ind til at assistere ved kejsersnittet, var begge benovede over, hvor rolig og samarbejdsvillig Honey var. Hun var venlig og dygtig sagde dr dyr og alt gik lige efter bogen, indtil det hele gik i stå. Dette var lige dér hvor presseveerne skulle have startet, men det gjorde de ikke fordi der sad en lille hvalp i vejen og ingen derfor kom i fødselskanalen. Ifølge vores dr dyr skal en hvalp være på vej til fødselskanalen, før der kommer presseveer. Ergo døde den lille hvalp og der kom ingen presseveer. Min mand var med som assistent og så, hvordan den lille var filtret ind i de efterfølgende søskende. Sort uheld, sagde dr dyr og at så dygtig som hun ellers havde været, skulle vi ikke tro, at hun var en dårlig avlstæve.
    Her knirkes, pives, hyles og smaskes i én salig blanding smiley Honey er frisk og vil gerne med ud, men kun lige 5 minutter, så iler hun ind til hvalpene.


  • #40   11. aug 2012 Lige en lille update til alle jer søde mennesker, som har været til megen hjælp for os. Alle hvalpe trives og følger deres individuelle kurve, de har stor vægt forskel. Honey passer dem godt, men skal have at vide når hun skal lægge sig hos dem,- hun reagerer ikke på deres lyde. Der er ro i "barsels-stuen" og Honey accepterer kun os i huset i nærheden af de små. Folk der vil se hvalpe, må vente til Honey siger ok for det.
    Igen tusind tak for jeres hjælp allesammen!!!
    Ps. Hvalpene bliver sat til salg i DBA, på Gi Pote og her på Hundegalleri smiley
    Mvh Jeanette.




Kommentér på:
HJÆLP!!!! Kejsersnit og ingen moderfølelse!!!!!

Annonce