1.038 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Føde uden hjælp?? Føde uden hjælp??

Hej HG...
Jeg har en Chihuahua Tæve som er gravid, og nu har jeg hørt fra så mange forskellige og læst på nettet. og nogen siger at man skal "hjælpe" hvalpen ud når hun presser, og at jeg skal åben den "pose" hvalpene er i, og suge slim ud af deres hals.
Andre siger at ´man bare skal lade hende klare det selv, at jeg bare skal være der for hende selvfølgelig.
Så mit spørgsmål er så : Hvad mener i?? :

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føde uden hjælp??
  • #1   9. jul 2012 Nogle kan finde ud af det selv, og andre skal have hjælp smiley

• #2   9. jul 2012 Jeg mener at det skulle du have sat dig ind i længe før tæven overhovedet blev drægtig (det hedder det hos hunde).

Og så mener jeg du skal have fat i en meget erfaren fødselshjælper, ellers kan din uvidenhed komme til at koste din tæve livet.

• #3   9. jul 2012 du skal vudere situationen. nogen tæver skal have hjælp, andre klarer det selv. man er nød til at se på hvordan hun reagere.

sidste år fik min ene tæve hvalpe, hun er en lille hun på 6.5 kilo og ventede 8 hvalpe. ved de første klarede hun det fint, men efter følgende måtte jeg hjælpe hvalpen ud af hinden.
    vi har lige fået kuld på min anden tæve, og hun klarede det hele selv. måtte kun hjælpe en enkelt hvalp med at blive suget fordi han havde slugt vand, og trak næsten ikke vejret.

du skal bare huske at du ikke bare må hive en hvalp ud uden hun har en ve.

hjælp til selvhjælp er kodeordet....

• #4   9. jul 2012 Min mors tæve klarede alle 4 hvalpe selv..

Så det er ikke alle tæver der skal have den hjælp som du beskriver..

• #5   9. jul 2012 Jeg har den holdning, at man så vidt muligt skal nøjes med at være tilskuer og holde fingrene væk, MEN selvfølgelig være parat til at træde til, hvis det er nødvendigt.

F.eks. skal man heller ikke blande sig og tvinge hunden til at forholde sig i ro, hvis den begynder at hoppe og rulle sig (uden klagende lyd).
    På den måde kan hun nemlig flytte på en ufødt hvalp, hvis hun fornemmer, den ligger forkert.

• #6   9. jul 2012 Jeg takker mange gange for jeres tid og svar smiley

• #7   9. jul 2012 Louise, jeg ville nok alliere mig med en erfaren opdrætter første gang, for nervøsitet forplanter sig til tæven, og man kan lære rigtig meget ved at have en erfaren fødselsmedhjælper i stuen eller evt. at have en på hånden telefonisk.

Der kan ske så mange uforudsete ting, og så er det godt at have en at rådføre sig med. Held og lykke med fødslen smiley

• #8   9. jul 2012 De ting skulle du have sat dig ind i før parringen. Find bogen "hvalpe på vej".
    Du skal have tæt kontakt til dyrlægen, for mange chi's ender med kejsersnit.

• #9   9. jul 2012 Hej Louise V,
    Jeg er selv lige blevet "førstegangsmor" ift en chihuahua fødsel og jeg var død nervøs smiley Men det gik faktisk godt, stol på dine instinkter og få nogle gode råd om hvor lang tid der må gå mellem hver hvalp osv - jeg var glad for at vide der kunne gå op til fire timer hehe. Da Moniques første hvalp kom, pressede hun den selv ud, men havde svært ved at åbne fosterhinden, så det hjalp jeg med og så klarede hun den selv derfra. Den anden hvalp var så død (og havde været det længe) og der skulle hun have lidt hjælp, men jeg trak bare en lille smule i den da hun prede og vupti, så var den også ude :).
    De fødsler jeg har været med til før har været ved større hunde (bearded collie) så det var meget anderledes det her - men rigtig meget held og lykke og jeg kan anbefale dig evt at tage kontakt til din/eller en anden opdrætter og høre hendes råd - jeg fik ihvertfald mange gode råd af en opdrætter og hun tilbød at være med over computeren også hvis jeg havde brug for det - det gav en kæmpe tryghed - glæder mig til at høre hvordan det er gået
    smiley

• #10   9. jul 2012 Hov forresten, som Nicolai og Malene siger så hav en dyrlæge ved hånden, har ikke lige fået tjekket hvor du bor, men en af vores dyrlæger (vi bruger to forskellige) hun har døgnåbent og det var hende jeg brugte da Monique gik igang - hende ringede jeg til flere gange i løbet af dagen for at fortælle hvordan det gik så de havde fingeren på pulsen og kunne sige til hvis hun skulle afsted smiley

• #11   9. jul 2012 Du skal slet ikke være så nervøs ;)men vær ved din tæve hele tiden hun er tryg når du bare er der for hende,og når hvalpen er født,og hvis mor ikke straks pakker ud gør du det bare :)og forsigtigt river navlestrengen over,gnub hvalpen med et tørt stykke,og sug den med sådan en næsesuger man bruger til babyer, og læg hvalpen ved moren,bare du er rolig er din tæve rolig:-) og så pøj pøj med det :-))

• #12   9. jul 2012 Rart med nogle gode svar, som andre kan have glæde af. Selvom man har læst stolpe op og side ned, så er der alligevel en snert af nervøsitet, og især hvis det er første gang.

At nogen begynder at nedgøre TS i stedet for at give konstruktive svar, synes jeg ikke er på sin plads. Hjælp dog i stedet for. Jeg har selv været der, og guderne skal vide at selvom man har styr på det hele, så er man da nervøs. Det synes jeg i øvrigt jeg er hver gang, og nu hvor vi (forhåbentligt) venter hvalpe til august, så er jeg da igen nervøs. Der er ingen fødsler der er ens.

Jeg vil råde dig til, at have en ved din side, som kan hjælpe dig, og sørge for at du ikke går helt i selvsving, hvis det ikke går helt efter bogen. Jeg har altid dyrlægen til rådighed, og jeg skal love dig, at jeg har ringet til ham mange gange selv med 3 fødsler på bagen. Selvfølgelig kan det ikke undgås at skrækhistorierne fylder mere end alle de fødsler hvor det er gået helt fint. Så får man de negative tanker frem. Sådan er vi mennesker tilsyneladende indrettet.

Jeg håber det kommer til at gå godt, og ser frem til at få gode nyheder engang når hun har født. Held og lykke.

• #13   9. jul 2012 Det er netop på grund af sidste gang at jeg nu prøver at spørge her inde. Sidste gang hjalp jeg hende med det hele men hvalpen var dødsfødt. Har forsøgt at undersøge meget mere siden sidst men der er bare så mange med forskellige meninger, så derfor ville jeg høre her inde. da jeg jo ved at alle her inde har med hunde at gøre og måskekomme med nogen gode råd..

• #14   9. jul 2012 to fødsler er ikke ens smiley min tæve er høj drægtig for anden gang, og jeg er igen max nervøs smiley har heldigvis en erfaren fødselshjælper ved min side, hun var pgså med sidste gang. så vil råde dig til at have en hjælper, det gav ihvertfald mig meget tryghed smiley held og lykke med det hele smiley

• #15   9. jul 2012 kender hende jeg har købt 2 af mine hunde af smiley Har også snakket med hende og hun siger at jeg bare skal ringe når der sker noget så vil hun være der for mig, godt nok igennem telefonen men, er dejligt at vide at jeg ikke står helt alene med det smiley og har nummeret på vores dyrelæge så håber det bedste ellers ligger dyrelægen kun 5 km her fra. det er en hurtig tur i bil hvis det bliver nødvendigt smiley

• #16   9. jul 2012 Jeg synes det lyder som om du har tjek på tingene smiley

• #17   10. jul 2012 Skønt at du har opdrætteren ved hånden - eller telefonen smiley

• #18   10. jul 2012 Rart at høre Louise. Mange gange hjælper det at vide at man har en livline, og du har endda 2, så det skal nok gå godt.

• #19   13. jul 2012 Tror måske der er ved at ske noget. hun spurter rundt for at bygge rede i hende kasse. og hun stønner nogen gange med en lille smule piv i...!

• #20   13. jul 2012 Ih hvor spændende smiley

Kommentér på:
Føde uden hjælp??

Annonce