1.036 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Avl på tæve (hvor ofte?) - spørgsmål Avl på tæve (hvor ofte?) - spørgsmål

Hej.
Jeg er ikke vildt meget inde i avl, da jeg ikke selv vil avle på min tæve. Men har da et par spørgsmål, som jeg håber jeg kan få svar på smiley
Hvor ofte må en tæve få hvalpe? Er der ikke noget med, der skal gå noget tid mellem kuldene?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl på tæve (hvor ofte?) - spørgsmål
  • #1   31. maj 2012 Man kan godt trække to kuld i træk, men så skal der også være en løbetidspause. Det kommer an på, hvor hærget tæven er af at have hvalpe.

Og max 4 kuld på et liv

• #2   31. maj 2012 En tæve i super form, som har problemfrie drægtigheder, kan godt tage to drægtigheder i træk. derefetr skal der være et års pause. Max fire kuld i alt.
    DKK har anbefalinger omkring avl. Prøv evt. at læse dem.

• #3   31. maj 2012 Mange tak for info smiley Jeg vidste ikke man "måtte" få 2 kuld i træk. Kender en der lige har fået hvalpe igen - det er 5 måneder siden den sidst havde hvalpe, så ville lige tjekke om det egentlig var okay.

• #4   31. maj 2012 DKK´s etiske anbefalinger siger max 5 kuld og tæven må ikke være mere end 8 år. Det er en anbefaling, som jeg synes er fair for tæven, men en seriøs opdrætter vil løbende vurdere hvor mange kuld en tæve skal havei sit liv. Det afhønger af kuldstørrelse og tævens fysiske og mentale form.

• #6   31. maj 2012 Nu er det jo ikke alle tæver der har 2 løbetider pr. år. Min går næsten et år imellem og er mega hurtig til at restituere sig. Så går det ikke at springe en løbetid over.

Så hold for øje, at det er hvis tæven går i løb regelmæssigt 2 gange pr. år, at man skal springe en over.

• #7   31. maj 2012 De etiske anbefalinger og egne anbefalinger behøver jo ikke være ens, vel?

• #8   31. maj 2012 Helt enig med Julie P og Malene smiley
    Jeg har en tæve som altid kun får 2 hvalpe og man kan ikke se på hendes pels, kropsform eller andet at hun har dem, så hun fik 2 kuld i træk, 2 års pause, 1 kuld og så overvejer jeg om det sidste bliver nu her i næste løbetid eller om vi skal springe én over.
    Har ikke dårlig samvittighed over dét, og ved jo hun får et lille kuld.

• #9   31. maj 2012 Denne person som har fået 2 kuld hvalpe har begge gange fået 10-11 hvalpe. Jeg er ikke så meget inde i avlen, men vil det ikke tage meget hårdt på en tæve, at få så store kuld så tæt på hinanden?

• #10   31. maj 2012 med så store kuld ville jeg klart vælge at springe en løbetid over.
    det kan ikke undgå andet en at slide på en tæve

jeg springer iøvrigt altid mindst en løbetid over, der går næsten et halvt år inden pelsen er fin igen på en japansk spids og så nænner jeg ikke at ødelægge det med det samme igen ;o)

• #11   31. maj 2012 Max 3 kuld her og ingen kuld direkte efter hinanden, synes ikke det er ok...

• #12   31. maj 2012 luna har nu haft 2 kuld og nr. 3 er på vej, regner nok med at der så kun kommer 1 mere, måske 2, men så er det nok...overvejer at lade hende få 2 kuld i træk, ordi hun altid tager rigtig god tid, den sidste kuld blev født i marts sidste år, nu forventer hun hvalpe i slutning af juni og der var kun 1 løbetid hun sprang over, så jeg synes det er noget andet end med en tæve, som kommer i løbetid igen efter kort tid, fx hvis tæven blev parret i december og er i løbetid igen nu her, så synes jeg det er for kort tid

• #13   5. jun 2012 Hvor mange har haft hvalpe her og set hvor lang tid der går før at de har fået deres vægt igen ,min tæve fik hvalpe i Dec 5 stk og det er først nu at hun er ved at få sin normale vægt igen ,og sin pels ;-/
    Tænk på at det er ligesom en kvinde der skal have et barn ,hvor slidt man bliver smiley

Kommentér på:
Avl på tæve (hvor ofte?) - spørgsmål

Annonce