{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Må man det? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og kiggede annoncer her på markedet for nysgerrighedens skyld, og så faldt jeg over en del hvalpeannoncer der lyder således:

"Deres mor har stamtavle, men det har deres far ikke, derfor har hvalpene heller ikke."
^ Eller omvendt, at deres far har stamtavle, men moderen har ikke.

Må man det for avlsforbundene? I DKK kunne jeg ikke forestille mig dig, men hvad med de andre forbund? DRU osv.

Victoria
- som synes at det er lidt mærkeligt at bruge en ikke-tavle hund på sin stamtavle tæve...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må man det?
  • #2   6. jan 2012 Hmm.. Jeg så også her den anden dag en DKK hund parret med en tavleløs hund.

  • #4   6. jan 2012 I alle klubber skal begge forældre have stambog. I DKK gælder kun FCI stambøger. I de andre klubber anerkendes DKK stambog + klubbernes egne stambøger,for at hvalpene kan blive stambogsførte.
    Iøvrigt er det forbudt at opdrætte hvalpe uden stambog i alle klubberne.


  • #5   6. jan 2012 Så det vil sige, at man godt må fx. sælge parringer af sin hanhund med tavle til div. tavleløse tæver, hvis man ikke er medlem af en klub?

    Men hvis man er medlem af fx. DKK, så må man ikke?

    (Ps. dette indlæg er ikke for at pisse jer der elsker tavleløse hunde og blandinger af, det er blot nysgerrighed smiley


  • #7   6. jan 2012 Okay, tak for svar smiley
    Troede heller ikke at det var "lovligt" at parre tavleløst og så måske hoppe på en tæve med tavle bagefter.

    Men nej, forstår heller ikke at man har en god (dyr) tavle-tæve og så vælger man en random hanhund uden stamtavle.
    Parringerne (herinde i al fald) fra en tavlehund og en ikke-tavlehund er der egentlig ikke så stor forskel i priserne, så jeg ville da også hellere ofre de ekstra penge og vælge é med tavle...


  • #9   6. jan 2012 Okay, det er da altid noget - hvis de overholder forbudet

  • #10   6. jan 2012 ¤ Victoria Friis ¤

    At man har en "god (dyr) tavle-tæve", er jo ikke ensbetydende, med at man bare kan ringe efter en hanhund og lave stamtavlehvalpe... Ved min race, skal man med sin tavletæve have bestået færdselsprøve, IPO1 eller PH, Udholdenhedsprøve, DNA-teste tæven, HD og AD fotograferes, samt have et udstillingsresultat med minimum god, før den kan stille til en avlskåring..
    Så måske ikke alle hunde kan "bestå" alt det.. Måske har hunden fejl.. HD? Overbid? Andre tandfejl? Patella? Eller andet der gør at de vælger at parre med en han uden tavle..


  • #11   6. jan 2012 Cocio: Ja, men hvordan i al verdenen vil man forsvare det?
    Hvis hunden ikke er bestået i sundhedsprøven hos klubben, så burde den da slet ikke avle!?
    Man avler da ikke på fx. HD og patella. og "bare" finder en hanhund uden tavle.


  • #12   6. jan 2012 Hej.
    Det er sikkert fordi at den med tavle ikke er blevet udstillet eller ikke lever op til kravene for at blive avlsgodkendt.
    Der er rimelige høje krav for at få hunde avlgodkendt.
    Men man kan godt købe en hund med tavle og så avle med den og ikke få lavet tavle på hvalpe.
    Ved dru bliver man smidt ud omgående uden varsel og der bliver avlsforbud og det er vist det samme ved dkk.


  • #13   6. jan 2012 For et stykke tid siden blev en smuk brun labradorhan udbudt til tavleløs avl. Da hunden blev tjekket på hundeweb viste det sig at han både havde rigtig dårlige hofter og albuer. Ejeren jublede i sit logmeter over at han nu var far til 27 hvalpe....

    Bla. derfor begynder mine alarmklokker at bimle og bamle når jeg læser annoncer hvor tavlekræ laver hvalpe uden.


  • #14   6. jan 2012 Hej Anne Julie F
    Lige nøjagtig det der vil jeg give dig ret i og jeg tror at det tit er derfor at der bliver avlet med tavle hunde til hunde uden tavle.
    Men derfor ikke sagt at man ikke kan få gode og søde hunde uden tavle eller blandinger for det kan man absolut.


  • #15   6. jan 2012 Coton: Selvfølgelig kan man det, ingen tvivl der. Man har bare meget begrænset mulighed for at gennemskue om den hvalp man står med har et godt bagland eller ej. Måske er det også derfor folk "opfinder" (af mangel på bedre ord) grunde til den hvalp de står med skulle være sund, f.eks myten om at blandingshunde skulle være sundere, alle tavlekræ er usunde og indavlede osv. Jeg ved det det ikke, jeg tænker bare højt.

  • #16   6. jan 2012 hej Anne Julie F
    Ja man har stort set ikke nogen muligheder for at finde ud af om forældrene har noget hd eller andet hvis der ikke er tavle på, Da det ikke skal tjekkes på hunde uden tavle inden man bruger dem til avl
    Der er noget mere tjek med hundene når man avler med tavle for at de må bruges i avl. Og derfor er man også mere sikker på at hvalpen er sund og rask.


Kommentér på:
Må man det?

Annonce