1.571 visninger
|
Oprettet:
Nogle der forventer/planlægger blandings kuld nu? {{forumTopicSubject}}
Ja hvornår og hvilke racer ?
Cassandra- stolt madmor til blandingen Muffin
dec 2005
Følger: 21 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 19
ja mops og griffon petit brabancon
de er 4 uger på onsdag og har lavet den blanding før...
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 237 Svar: 1.098
bl. papoodel
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
dec 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 79
Cairn/DSG/bichon
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
sep 2007
Hvor ser du nogen der skriver at det er særligt uheldige blandinger?
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
sep 2007
Det hænger da fint sammen
Jeg har heller ikke noget imod blandinger, på den måde at jeg synes de er lige så søde som enhver anden hund, derfor synes jeg stadig at blandingsavl er meningsløst (og i 90% af tilfældene også hovedløst)
sep 2007
Er det mig der er stine?
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 581 Svar: 2.470
Hvis de har lyst til at lave et kuld hvalpe af bladninger kommer det vel ikke jer ved!
Og hvem siger at de er hovedløs avl?
mar 2008
mar 2008
Nemlig
sep 2007
Det er vel også en af grundene til at INGEN kommenterede da jeg sagde at jeg håbede at de var undersøgt for alle arvelige sygdomme inden for alle de racer de indholder
sep 2007
Det kan man da helt selv om
Min bedste veninde har to fantastiske blandinger, jeg elsker dem begge inderligt
Den ene var nogle af deres venner der boede hos dem et års tid og efterlod hunden da de flyttede
Den anden var nogle mennesker der kendte hendes mands mor (de bor på en gård sammen med hende) som kom og smed hunden af og sagde at de kunne aflive eller beholde
Ingen af de to hunde skulle i mine (og min venindes øjne) have været til
Men nu hvor de er her elsker vi dem
sep 2007
sep 2007
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
sep 2007
sep 2007
Jo det kan de have, det er ikke noget de bare har, og det er muligt at se sig for, i hvert fald når den HAR tavle, men jeg har da på ingen måde heller tænkt mig at bruge ham i blandingsavl eller nogen som helst andre former for avl, og jeg har ikke brugt ordet bastard, så den og din bulldog/rotte blandig må stå for egen regning
Jeg er så fuldstændig ligeglad med om min hund har en fancy smart farve
Men han kan sagtens trække vejret uden problemer
Jeg har heller aldrig skrevet at puddel papillion var en mere uhensigtsmæssig blanding end så meget andet
Men at blandingsavl som oftest er hovedløst, da folk skældent tester hundene for noget som helst, hvilket vel tildels er blevet bekræftet i denne tråd ved at ingen skriver at de har testet
sep 2007
Jeg skriver tildels fordi jeg IKKE drager nogen konklusion
Men bare undrer mig over at man ikke skriver at man faktisk har gjort sit forarbejde (hvis man har) når det bliver bragt på bane
Så måske du skulle have styr på tingene inden du drager konklusioner
sep 2007
Jeg er tildels blevet bekræfter i mine fordomme i og med ingen råber op om at de har testet deres hunde
Vil da skynde mig at sige at jeg også synes tavle avl kan være hovedløst men der er der jo som regl nogle minimums krav til opdrætter
Samt en masse ting man som køber kan tjekke med en tavle i hånden
sep 2007
Har jeg sagt det?
Jeg finder det bare naturligt
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 16
lige så er jeg for raceavl.
men jeg er dybt imod at avle på tvivlsomme forældre. og jeg syntes blandingsavl skal lave på baggrund af to rene, testede og etablerede racer. hen ad vejen kan man tilføje en race mere. Eks Eurasier. Det er blevet en skøn race, men den kommer jo af blandingsavl.
-min pointe er, avlsmålene er alt for slappe i DKK. Det syntes jeg i hvertfald som kommende hvalpe købere. Hvorfor pokker må man avle på c hofter på racer som er gennemsyret af elendige hofter? -er hensynet til racens avlsmæssige materiale højere end det enkelte individs livsvilkår. -især når det handler om større brugs hunde?
Blandingsavl giver mulighed for at få et udvalg af avls-materiale med kvalitet, men det forpligter ikke mindre end race avl.
Ved blandingsavl kan man kombinere to racer og få en stærkere hund, men det kræver testede forældre (som raceavl) hensyn til racemæssige præg og deres sind i kombination, og selvfølgelig størrelse, bygning, sundhed m.m. Deri ligger begrænsningen.
Raceavl avler på c hofter. Det er tilladt? Det er ligesom om at de etablerede og udbredte racer, efterhånden også slækker på deres krav, til avl, købere m.m..
Skal vi til at sælge hunden som skal neutraliseres som et krav i salgskontrakten og først tillade salg af avlsdyr, når køberne er godkendt til dette og forstår avlsmålet?
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 16
Hvis eks schæferen som race ikke har nok sunde og helt sygsomsfrie individer til at sikre avlsmateriale i fremtiden, er det så en race som skal overleve?
-jeg ved godt at miljø spiller en vigtig rolle i eks HD, så man må tilføje om køberene af denne race, er deres ansvar bevidst, for så er HD: B vel ikke nødvendigvis et problem? eller er det?
men jeg er enige i at lave afkom bare for at lave afkom (ren eller ej), det er hovedløs avl. og det er ejeren der mangler at have hovedet med i forløbet og ikke kun hjertet.
Nogle race klubber bør måske også skrue ned for produktionsniveauet svarende til dalende efterspørgsel, eller er det for risikablet i det lange løb, pga for dårlig blandingsavl?
sep 2007
Jeg er ikke sikker på hvad du svarer mig på
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Jeg kan ikke se det store problem i at avle "blandinger" så længe man gør det med samme forudsætninger som med tavle! Dvs at man tjekker for div.
Heller ikke renracer uden tavle!
Altså helt ærligt racerne skal jo komme et sted fra!
Nogle der forventer/planlægger blandings kuld nu?