22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Hundegenetik, farver mm. {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke om dette skulle have været i OT, men da det er et reelt spørgsmål omkring hundegenetik, tænker jeg det gerne må være her?
Jeg er i gang med en virtuel hundeside (eller det vil sige, jeg planlægger den kun lige nu) jeg er helt inde i rottegenetik, og tænker derfor, at der må da også være en masse at lære inden for hunde.
Jeg har derfor nogle spørgsmål:
- Hvis vi antager at man laver raceren avl, er det så standart at skrive hvad man forventer i kuldet? (af farver.. med rotter skriver man farver, aftegning, ører og pels.. hvad gør man med hunde?)
- Hvilke stadier vil i beskrive en hund går i, og hvornår er den avlsklar? (tænker hvalp, unghund, voksen og ældre/gammel.. hvornår er ca. alderen?)
- Hvor tit dør hvalpe under fødsel?
- Hvad hedder hundens faktiske udseende? (Hos rotter hedder det fænotypen, er det det samme hos hunde? Her er der også en genotype, der viser genetisk hvad rotten er)
- Hvilke standart-tjek (IKKE racetjek!) bør man lave på sin tæve / hanhund inden den indgår i avl?
Dette er som sagt til en fiktiv hjemmeside, så en overfladisk forklaring er helt okay ;)
jun 2009
Følger: 233 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.006
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Men ang farver kommer det jo meget an på racen. F.eks. ved labradoren findes der gul, brun og sort, så det er ligesom de 3 farver der spiller ind (Det afhænger jo af linjerne i hundene, hvilke farver der findes)
Hvorimod chihuahuaen må have alle farver og farvekombinationer (undtagen merle) så her kan det virkelig være svært at fortælle hvilke farver der forventes, for der kan i nogle linjer, komme stortset alt.
Men ja synes egentligt det er ret normalt at man skriver hvad man forventer.
stadier må en anden overtage, men der er mange, for der er vel hvalp,unghund, ung voksen, voksen, ældre voksen, gammel. ??
og hvilke tjek der skal til inden man avler, kommer igen an på racen. De store racer døjer f.eks. tit med HD og AD, så der skal det selvfølgelig tjekkes, hvorimod mange af de små døjer mere med PL, så der er det det der bliver tjekket for, nogle racer døjer selvfølgelig med flere ting eller andre ting. Så der skal man igen kigge på den specifikke race.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
du kan læse mere her:
http://www.doggenetics.co.uk/index.htm
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
De mest almindelige, efter min mening er:
Creme/rød (fawn)
zobel (vildtfarvet)
black and tan
Hvid med aftegn
Choko (evt med aftegn) er også blevet ret populær.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Der er mere end 5 standardfarver på engelsk cocker, så 3 er slet ikke nok.
Rød
sort
sort/tan
blue roan
sort/hvid
orange roan
og så er chokolade eller liver ved at komme frem.
Zobel eller zobel/roan kan også forekomme, men den engelske kennel klub har fået fastlagt, at det er en uønsket farve og kan derfor ikke udstilles. Zobel farvede hvalpe kan registreres, men zobel/roan er slet ikke muligt og man ender med en hvalp der skal reg. som flerfarvet...
Hundegenetik, farver mm.