4.560 visninger
|
Oprettet:
Gravid trods tidligere kejsersnit {{forumTopicSubject}}
Hvis en hund tidligere har fået lavet kejsersnit, hvad er jeres mening om at de får hvalpe igen ??
Gerne jeres personlige mening og evt hvad i har hørt fra dyrlægen...
Jeg troede selv, at det var slut med flere hvalpe, men dyrlægen sagde noget andet og nu hvor jeg tænker mig om, kan mennesker jo også godt få flere børn selvom de har fået lavet et kejsersnit, men må indrømme at jeg er meget splittet om det er ok...
Så gerne en masse meninger og erfaringer hvis i da har nogen ;o))
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Men jeg har egentligt ingen mening om hvad andre kan/må gøre i den retning
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.128
men nu er jeg jo ikke avler
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Men der kan jo være mange årsager til kejsersnit, min tæve fik kejsersnit sidste år fordi hun kun ventede én hvalp og derfor lavede hun ikek nok hormoner til at fødslen gik i gang. De prøvede at sætte fødslen igang fordi vandet var gået, men nej ingen veer.
I sidste uge fik hun så sit andet kuld - hun fødte 5 store hvalpe helt normalt ;-)))
Jeg rettede mig meget efter, hvad min dyrlæge vejledte mig til, og hun sagde, at havde denne fødsel også end i et kejsersnit skulle jeg ikke bruge hende mere, to kejsersnit er nok - og det mener jeg faktisk også.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 70
vores Malou fik kejsersnit sidste gang , ( fødte første hvalp selv ), men 2 hvalp var noget større og fødslen var gået istå og ville ikke rigtig igang igen og endte derfor med kejsersnit...
Deraf kom vi til at snakke om, det med at få hvalpe igen senere, hvor jeg var meget imod, men må også indrømme, at jeg er meget pylret med mine hunde og synes det var så forfærdelig synd for hende, selvom hun jo ikke var synderligt mærket af operationen..
Men i forbindelse med det sagde dyrlægen, at hun kunne sagtens få hvalpe igen, men blev det igen et kejsersnit, ville hun ikke gøre det mere.....
Men skriv gerne flere erfaringer, både gode og dårlige..
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Hendes første kuld var normal fødsel, nr 2 kuld indeholdt en hvalpe der var alt for stor og for at redde resten af kuldet (en hvalp) fik hun kejsersnit.
En hvalp(voksen hund) fra det første kuld døde i en ulykke 6-8 mdr. efter kejsersnittet og hundemor var lige startet løbetid. Opdrætteren spurgte dyrlægen til råds og han sagde at hvis hun skulle have kuld efter kejsersnittet, så var løbetiden efter et godt valg (for vores race). kuld nr 3 blev født normalt.
Så jeg vil sige at man skal spørge sin egen dyrlæge som kender hunden og den bør få flere kuld efter kejsersnittet.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Men må indrømme at om jeg finder det ok fortsat at avle på en tæve der har fået kejsersnit, afhænger af hvorfor det var nødvendigt.
Jeg mener ikke man skal avle på dyr der ikke kan reproducere naturligt. MEN man kan jo altid være uheldig at rende i problemer der intet har at gøre med tævens evne til at føde sig selv. Og er det i sådan en situation, ville jeg ikke se noget galt i at prøve igen.
Men er det fordi tæven af den ene eller anden grund ikke er i stand til at føde selv, så burde det være slut efter 1 kuld.
apr 2011
sep 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Alle tæver kan komme ud for at en hvalp sidder på tværs og derfor skal have kejsersnit, det har jo intet med hendes fødeevne at gøre.
F.eks har jeg en fransk bulldog, der fødte 3 hvalpe naturligt, derefter sad en omvendt, dvs at pandeskallen gik mod skambenet, og det ville være umuligt for tæven at føde den naturligt. I sådan et tilfælde har det jo intet med fødselsevnen hos tæven at gøre.
Så der kan jeg ikke se noget problem.
apr 2011
Det der er vigtigst for mig er ,at tævens liv ikke udsættes for fare, og derfor mener jeg, at man skal rådføre sig med sin dyrlæge der kender hunden og kender årsagerne til kejsersnit.
nov 2006
feb 2006
Dog ville jeg også springe en løbetid over, med mindre tæven gik usædvanligt længe imellem løbetiderne, så som 1 år...
nov 2006
sep 2007
nov 2006
sep 2007
nov 2006
feb 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Nå men mente self tæven evne til at føde selv ;o)
apr 2011
Et sår efter et kejsersnit springer ikke op efter 6 -9 måneder, så rent kropsmæssigt er der ingen problemer med et kejsersnit hurtigt efter. Det kan være en lige så stor ulempe at vente så man har nået at danne masser af arvæv, så der kan en hurtig drægtighed/graviditet måske være en fordel.
Men jeg sprang en løbetid over inden jeg parrede min tæve igen, men hun har også en cyklus på 6 måneder, så det passede med at hun blev parrret et år efter hun havde født, og det er gået helt uden problemer for hende.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Der er ingen grund til at avle på tæver med skavanker, når der findes så mange andre hunde derude.
Vores tæve fik ikke kejsersnit, men måtte have vestimulerende af dyrlægen for at klare fødslen. Vi har valgt at sterilisere hende, godt nok af flere årsager, men hun skulle ikke have flere hvalpe efter den oplevelse.
Der er masser af hunde i racen, der kan føde uden problemer, og jeg overlader hermed avlen til dem.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Vi har haft 2 kejsersnit - een med en hvalp med sædefødsel, der sad i klemme, og een med defekt hvalp, hvor moderkagen havde sat sig bunden af hornet, og hvalpen ikke blev udviklet. Denne blev født 3 dage for tidligt og standsede resten af fødslen.
Ellers synes jeg der er en del "tæver" i denne tråd, der burde gå ud af avl, med alle de kejsersnit -:)
apr 2011
Hvis der kun er en hvalp dannes der ikek nok homrom til at sætte fødslen i gang, er der for mange hvalpe kan livmoderen blive slap fordi den har været så udvidet.
Det ser jeg ikke som noget problem.
I naturen vilel de ufødte hvalpe bare gå til og så vilel de dumpe ud på et tidspunkt, men nu om dage sørger man jo for at give tæven en sprøjte, så hun kan presse dem ud så de er i live.
Jeg synes der er mange meget værre problemer i avlen end at en tæve msåke ikkw får nok veer, det er ne meget lilel ting, hvis ellers tæven er sund og rask og har godt temperement.
apr 2011
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.128
feb 2006
feb 2006
feb 2006
feb 2006
apr 2011
Og så skal de gøre opmærksomme på sig selv - lav noget reklame og nogle små udsendelser om de forskellige racer, fortælle om hvad tavlen betyder - så de ikek lader BBC og Bubber køre det løb, og hvor det kommer til at fremgå at opdrættere af racehunde er store idioter der kun tænker på hunde, bor grimt, er ligeglade med deres familier, opdrætter syge hunde sov osv.
Tegn et positivt bilelder af racehundene og opdrætterne og bring budskabet ud - folk aner intet om tavler og forskellen på tavle vs ingen tavle.
feb 2006
feb 2010
Når man ser på registreringstallene på de små selskabshunde, så kommer en stor del af dem som elendig import.
Folk ved bare ikke hvor slemt det er, og støtter ved at købe en sådan hvalp.
nov 2006
feb 2010
De bliver ikke importeret på almindelig vis.
De kommer formentlig ind via hundehandlere m.m., og papirerne er mere eller mindre hjemmelavede.
Så sælges de uden stamtavler i DK.
En selskabshund i østeuropa koster vel omkring 6-800 kr. Så der er mange penge at hente.
Og med så åbne grænser, skal der meget til for at stoppe dem.
jun 2007
feb 2006
feb 2006
apr 2011
Men jeg kan godt forstå at der måske indenfor nogen racer efterhånden er så mange krav, at det gør opdræt svært og holder folk fra at opdrætte med tavle,, så selvfølgelig skal kravene være rimelige, så man kun undersøger for de alvorlige ting
og så vil jeg igen igen påpege udstillingskravet indenfor mange racer, det tror jeg holder mange fra opdræt med tavle.
apr 2011
Jeg har hørt om en dansk briard opddrætter der var i Frankrig til et avlsgodkendelsesarrangement, som tog en hel dag og hvor man kiggede på HELE hunden - med objektive øjne!!!
Der var flere eksteriørdommere, der blev målt vinkler, højde, drøjde osv, der blev kigget på egenskaber og mentalitet. Egenskaberne blev så vurderet ude i det fri, hvor man kiggede påhundens instinkter eksempelvis.
Det kunne gøre meget bedre og mere fair end det udstillingidioti vi har i dag.
feb 2006
feb 2006
apr 2011
Jeg udstiller - bevares - det skal jeg jo, men jeg bryder mig ikke om det for det er ikke fair det der foregå altid.
Det er at trækek penge ud af folks lommer uden at man får noget brugbart ud af det.
apr 2011
feb 2006
og så er jeg ikke Krumme
at der ikke er AK for ret mange racer, er jo noget der bare kan tages op hos specialklubben og bede dem kigge på det ....
jun 2007
Der blev vist nævnt noget med unghundebeskrivelse som et alternativ til udstilling.
Det syntes jeg vil være et godt alternativ.... hunde i alle aldre burde kunne deltage.... nu er vi jo ikke så mange hunde i racen og de fleste udstillere er gengangere.... med hensyn til opdræt er det så vigtigt at familiehundeejere også vil tage et kuld.... Jeg har oplevet 2 gange at en hund er dumpet / fået kip fordi den ikke levede op til dommeres ideal for en udstillingshund.....
den ene havde pga et brud i et forben da hunden var hvalp et skævt ben (dyrlægen havde brugt en forkert tråd og da hunden stadig voksede blev benet trukket skævt).... hunden havde fået ok fra dyrlægen til at benet var stærkt nok, medbragte attest på det.... men dommeren syntes ikke den var pæn nok når fødderne ikke stod parallelle.
Og den næste dumpede / fik kip på et typisk lundehundeproblem "jeg vil da ikke gå rundt i den ring.... niks, hvis vi går ud på den anden side af snoren og jeg har min sele på, så vil jeg gå"...... især i det sidste tilfælde var en beskrivelse hvor der er tid og bliver taget hensyn til uerfarne handler og uerfaren hund mere retfærdig.
Og hvis det ender med at man for at kunne få en gylden pote på afkommet skulle stille til en beskrivelse i stedet for udstilling.... så kan vore hunde nok også klare det.....
apr 2011
Og jeg kommer til udstillinger Platuger - fordi jeg skal og jeg er ikek en dårlig taber. Sidst jegvar til udstilling deltog jeg slet ikke selv, så jeg havde intet i klemme mht bedømmelserne, men sikek et cirkus rent ud sagt, det var IKKE fair lad os sige det sådan. Andre folk med andre racer kom hen og spurgte - hvad skete der lige der???? Og ja, det var der ingen der kunen fortælle, for når en usoigneret hund med fejl farve blvier BIR så er der noget galt. Vi var mange der græmemde os over aqt den hund skulel repræsentere vores race i store ring.
apr 2011
Jeg synes det er et vink med en vognstang at folk ikke kan lide at komme og udstille, jeg kender rigtig mange der ikke tør være med.
Jeg tror vi kan få noget mere genetisk variation ved at få flere med ind over avlen, og det er jo langt fra BIS og BIR hundene der nødvendigvis bliver de bedste avlshunde. Selvfølgelig skal hundene ligne den race de er, men nogen gange går avlen jo også i forkert retning pga dommernes bedømmelser - det er jo i bund og grund det der har gjort mange af racerne syge.
apr 2011
Og igen dømmes der jo ikek altid efter at den sundeste hund skal vinde - for så havde vi da ikek alle de racer med forfærdelige skavanker!!!
apr 2011
apr 2011
Det er vel som man ser det?
apr 2011
apr 2011
Jeg synes det er meget vigtigt med genetisk variation, og jeg mener at enten er hunden racetypisk eller også er den ikke.
Men et er udseendet noget helt andet er mentalitet og brugsegenskaber - de ting er faktisk vigtigere for mig end om hunden lige har et øre der kipper for lidt eller for meget.
Måske har min holdnign også noget at gøre med, at indenfor min race er der to typer hunde de rikek minder meget om hinanden - så nogen gange kan jeg undre mig over at de skal dømmes eftersamme standard - for er den ene ekstriør mæssigt korrekt så kan den anden type umuligt være det, for de ligner ikek hinanden. Hvem skal så bestemme hvad der er bedst?
Og igen skal vi kun avle på de hunde der bliver BIR eller BIM - jame nså uddør vores racehunde.
apr 2011
nov 2010
Følger: 63 Følgere: 61 Hunde: 8 Emner: 67 Svar: 936
jan 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 105
Jeg må ikk få flere...manmå få 3 kejsersnit..menneske som hund.... min tæve sku kejsersnit med kuld nr 3 ( ups kuld da en hund hoppede over hegnet og ind til hende ggggg) nåh men der skete det at der gik hul på livmoderen under en ve 1.juledag self så alle 5 hvalpe lå i bughulen og døde... alt kan ske...( hun fik fjernet hele livmoderen) hvorfor fik hun ks ? Som de andre skriver ville jeg nok tænke mig om.. for det kan blive rigtig dyrt og sætten i livsfare... men var det et uheld som hos min tæve...burde der ikk være dårligere odds hos hende end andre
jan 2009
jan 2009
Og hvem siger at det tilfældige forældrene... hannen er skam min egen ... der var bare en der ikke vidste at han skulle i den forhaven og ikke i baghaven.. og grunden til at det ikke var et planlagt kuld er bla at jeg skulle flytte osv.... så ingen tilfædige forældre osv....
Din mening er set læst hørt osv
apr 2011
Jeg kan da lige vedhæfte denne artikel:
http://lasseevensen.nablogg.no/?p=235
apr 2011
... det kommer altiså an på så meget!!!
Ang hunde, så mener jeg tre er ALT for mange. Som skrevet tidligere, så kan der være uheldige omstændigheder der gør, at hun hund ender ud i kejsersnit, derfor kan den godt bruges igen, hvis ellers fødselsvejen er normal. Men får samme hund igen et kejsersnit, så er det for mig no go at bruge den en tredie gang. Hver gang man sprætter den livmoder op, så kommer der et svagt sted og det øger alt andet lige senere drægtighed. Der er ingen grund til at sådan en hund skal udsættes for livsfare ved at parre den igen. Hunden er ligeglad med at få et tredie kuld, den er nok helelre fri. Desuden skal de gener nødigt gives videre, vore hunde skal gerne kunen føde deres afkom selv.
Ang kvinder, så er der heller ikke bare en regle der siger, at man uden probemer kan få tre kejsersnit, det kommer helt an på livmoderens struktur. Som det skete ved din hund, sådan kan det også ske hos mennesker, og så dør barnet altså eller det har stor risiko for at blive alvorligt handicappet pga iltmangel, så man skal tænke sig grundigt om og lytte efter lægernes råd.
feb 2006
Min stammoder fik to kuld og begge ved kejsersnit - det var ikke fejl ved hende at det kom dertil. Da jeg ikke følte at hun kom i ok form efter 2. drægtighed, så overvejede jeg ikke det 3. kuld - men det var ikke kejsersnittet der var udslagsgivende.
Hun havde to døtre som kom i avl med 3 og 1 kuld og begge fødte selv. Den med et kuld, endda da hun var 4 år, som jo er lidt sent for første kuld.
Hende med 3 kuld har fået 4 døtre i avl med ialt 5 kuld og 4 kuld er født naturligt og et ved kejsersnit(pga en stor hvalp på 700 gram, der slet ikke kom frem i fødselskanalen)
Så for mig, var der intet arv i det at min tæve ikke kunne føde selv og det har ikke givet mig problemer i linien.
Gravid trods tidligere kejsersnit