{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Hvor gammel skal tæven være? {{forumTopicSubject}}

Ja bare en lille hyggelig diskussion om hvor gammel synes i tæven skal være når hun får sit første kuld?

Altså ved der er flere der mener at tæven skal være rundet 2 år, MEN er det ikke noget med at følger man DKK regler så skal tæven være minimum 16 måneder?

hvad mener i? og hvorfor? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor gammel skal tæven være?
  • #1   17. okt 2011 Fuldt udvokset både fysist og mentalt..

• #3   17. okt 2011 Jeanette

og hvornår er tæven det? det er vel egentlig meget forskelligt fra tæve til tæve er det ikke? smiley

Krumme

fedt at der ligesom er lavet nogle "tests" af en art på den race, så kan man ligesom sige at der er hold i meningen omkring de to år. smiley

Men jeg kan ikke helt finde ud af det der med reglerne inden for DKK, fordi mange ønsker at avle 100% efter Dkk's arvlsrestruktioner, men igen ser jeg tit folk få en kommentar eller to hvis de parre tæven op i anden løbetid dvs ca når tæven er 16-18 måneder. men hvorfor er det forkert når det faktisk er det DKK siger ? smiley

• #4   17. okt 2011 Hvis jeg skal følge de etiske anbefalinger i KSS, så må jeg parre når de er 13 mdr. Hvilket jeg synes er ALT for tidligt.

Selv parrer jeg aldrig før tæven er mindst 18 mdr. Det vil for mine sige 2. løbetid, så de ofte er tæt på 2 år før parring.

• #5   17. okt 2011 Hold da op 13 måneder .. det var dog også lidt tidligt synes jeg smiley

Jeg ser personligt ingen problemer i at parre en tæve op i anden løbetid, med mindre at tæven gik i løb som 5-6 måneder gammel og allerede går i løb anden gang som 12 måneder.

16-18 måneder for første parring synes jeg er fint.

• #6   17. okt 2011 2 år +/- et par måneder, tidligst!
    Som oftest passer det godt med 3. løbetid.

• #7   17. okt 2011 Kennel house og Ann-Sophie smiley

fedt i kommer med jeres mening, men hvad ligger til grund for netop jeres valg af parrings tidspunkt? smiley

• #8   17. okt 2011 Vi parre tidligst når de er 2 gerne 2½ da vi har en meget stor race og de er altså noget senere i udvikling synes vi. Kender mange med GD´er som først parre når de er 3-3½ for første kuld

• #9   17. okt 2011 Anja smiley

har i tavle på jeres tæver? hvis ja hvor? og hvad siger reglerne i jeres klub i forhold til det i vælger? smiley

• #10   17. okt 2011 Omkring 18 mdr er rigtigt fint.
    I den alder har tæven lettere ved at føde.
    En CHi bør faktsik rent fysiurgisk få det første kuld inden 18 dmr - herefter øges chancen for kejsersnit en del.

• #11   17. okt 2011 Peter F

okay det vidste jeg faktisk ikke, men det må vel så også være årsagen til at DKK siger 16 måneder? smiley synes bare der ofte kommer lidt ramaskrig når der ligges salgsannoncer op med tæver som har født i den alder? eller er det bare mig?

derfor jeg lidt prøver at få afklaret hvor gamle de egentlig bør være smiley

• #12   17. okt 2011 Vi har parret ved 18-20 mdr. Der går gerne 11 mdr mellem løb og derfor i 2. løbetid. Vi har endnu ikke haft den mindste form for komplikation under fødsel men det kan jo også skyldes andre ting.

• #13   18. okt 2011 Vi har talve hos DKK, og de siger omkring 2 år

• #14   18. okt 2011 Der er givetvis forskel på små og store hunde. Små hunde bliver hurtigere modne.
    Vi har gennem årene talt med forskellige dyrlæger om fødsler, og den generelle holdning er ,at tidlig fødsel er en fordel rent fysisk. Hvis man venter med første fødsel til efter 3 år, vokser chancen for komplikationer en hel del.
    Som jeg nævnte for Chi'en, er det et spørgsmål om, at hofteskål m.m. forkalker, og derfor ikke er så smidig når hunden bliver ældre.
    Med hensyn til at være moden, er det efter min mening mere et spørgsmål om holdning end noget andet. Hvordan vil man afgøre om en tæve er moden? Adfædr kan jo tolkes på forskellige måder.
    Jeg kan lige igen citere Birgitte Schjøth fra hendes mange seminarer:
    "Man skal ikke spekulere på om en tæve er moden til at få hvalpe - det bliver den"

Dette her betyder ikke at man skal avle løs på unge tæver, men omkrign 18 mdr for små hunde er fint.

• #15   18. okt 2011 Det er også det jeg mener med holdning til tingene.
    Det er jo så også ud fra nogle retningslinier (etiske) fra klubberne samt den holdning som erfarne folk, som beskæftiger sig med fertilitet og fødsler har.
    I den sidste ende er det jo ens egen indstilling, der bestemmer.
    Man skal bare passe på ikke at pådutte eller nedgøre hvis andre har en anden holdning.

• #16   21. okt 2011 Jeg ville parre omkring de to år.

Kommentér på:
Hvor gammel skal tæven være?

Annonce