orijen til drægtig tæve - mængde ? orijen til drægtig tæve - mængde ?
Jeg har en tæve - lige gået ind i 7.uge i dag. Hun er fodret med BARF hele sit liv - og er gennemsund og fin.
MEN - ved mit sidste kuld ( på anden tæve ) oplevede jeg tæven fik kalkchok et par dage efter fødslen - eller begyndende kalkchok var det. Jeg nåede at "redde" det inden hun blev for dårlig. Hun fik BARF hele vejen igennem og også rigeligt med ben. Det var et stort kuld.
Men denne her tæve er scannet - og dette kuld er mindst lidt så stort, så livrem og seler. Jeg gider ikke gå med en uvidhed om, om jeg kunne have gjort noget endnu bedre, så derfor er der nu købt orijen til den sidste tid op til fødsel. Der er forholdet jo helt korrekt mellem kalk og fosfor - men hvor meget skal hun have ?
Det er jo hvalpefoder, og der er flot angivet mængde af foder til hvalpe, men æh....intet til drægtige tæver. Han søgt på nettet, men har ikke fundet noget.
Jeg tænker at jeg måske skal gå ud fra samme mængde + øge ift det alm. voksenfoder ( hvalpemaden indeholder jo mere ),men hvad er det ?
Nogen som kan fortælle mig,hvilken mængde de angives til tæve på 22 kilo ( før drægtighed ) af det alm.orijen.
På forhånd mange tak.
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
jeg kunne heller ikke finder noget om mængde. men lod hende bare spise hvad hun kunne,
hun er ikke kendt for at overspise, så hun fik lov at styre det selv.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
Pregnancy: increase food by 10% in week 7, and 20% during weeks 8 and 9.
Lactation: increase food by 50% and feed 3 or 4 times daily.
Det har jeg fundet her:
http://www.zooplus.co.uk/shop/dogs/dry_dog_food/orijen/44954#feedingGuide
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
aug 2006
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Hun FÅR hvalpefoder nu.
Hun har fået BARF indtil nu,men jeg har øget mængden fra uge 6 + givet ekstra ben. Hun har de sidste 2 dage fået orijen - men er lidt blank mht mængden som udgangspunkt.
Hun er ikke glubsk,men dog vældigt glad for mad, så hun ville let kommet til at overspise, hvis jeg bare fodrer løs.
Men hvis 14 kilo = 250,så er 21 vel lige med 375 - såeh 400 gr.er nok ikke tosset som udgangspunkt.
Tak.
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Der står på posen hvad de skal have, når først hvalpene er født mener jeg, at der på posen bare står "free choice".
aug 2006
(link fjernet)
Og det er der på alle deres varianter.
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Lapinette - på opdrætterkurset MENER jeg, de sagde at en hund i de sidste uger af drægtigheden skulle have mellem 2-3 gange sit normale energibehov, afhængig af kuldstørrelse - hvis det hjælper noget
aug 2006
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Næh - vidste ikke du også gav orijen, men jeg forstår det godt. Donna får da også stadig ben og lidt kød, så hun får sådan set også begge dele.
Jeg har hørt de skal have 50 % foder oven i til sidst - og så endnu mere, når hvalpene er født. Men måske det kun gælder BARF ? Jeg kan nærmest ikke huske tiden før BARF mere
Den sidste uge kan de jo godt gå noget fra maden, så der plejer jeg bare at give dem alt hvad de vil have. Det virker til at regulere sig selv nogenlunde. Men lige nu er hun SULTEN og jeg vil jo hellere ikke overfodre. Men nupper de 400 gram denne uge + ben og sådan lidt diverse
orijen til drægtig tæve - mængde ?