{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.742 visninger | Oprettet:

Avl og ændret adfærd ved hanhund {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har tænkt meget over avl og om det kan have en indflydelse på ens hanhunds adfærd, hvis man beslutter sig for at han skal være avlshan.

Går lidt og leger med tanken om at min Mickey måske skulle blive en avlshan når han bliver klar til det, men det er indtil videre kun en tanke. Der er jo lang tid til at det ville kunne lade sig gøre og ville i første omgang få ham tjekket for patellaluxation m.m. samt udstille ham.

Men her kommer mit spørgsmål:
Hvis en hanhund først får lov til at parre vil det så kunne ændre hans adfærd eller på nogen måde have konsekvenser for ham?

Har lige et ekstra spørgsmål:
Hvilke ting ville i ellers anbefale man fik tjekket for når det kommer til den tid?

Mange venlige hilsner
Tanja

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og ændret adfærd ved hanhund
  • #2   17. feb 2011 Min hanhund blev meget hurtigt meget voksen efter at have parret. Han var 2 år, og i princippet kunne man jo osse tilskrive alderen de forandringer jeg bemærkede.
    Men det skete altså nærmest "over nat" at han var blevet en voksen hanhund. Det sidste lille ryk, tog han så da Gaia flyttede ind.
    Det viser sig bl.a. ved at han finder sig i mindre fra andre intakte hanner -ikke at han er agressiv eller noget, men han er ikke længere videre interesseret i leg med dem, og holder sig blot til at hilse og så ellers ignorere dem. Er de påtrængende, siger han hurtigt fra, hvor han før ville give dem længere tøjler.

Derudover fandt han ud af at tæver kun er interessant en lille del af løbetiden, så en løbsk tæve for ham ikke længere op af stolen -er den højløbsk er det en anden sag, for så er det jo NU hun er lækker.

• #3   18. feb 2011 Min han har reageret meget som Michelles. Han er rigtig meget Hanhund - ikke aggressiv eller hysterisk, men meget bevidst om, at han ejer hele verden og at livet går ud på, at vise sig og markere - ikke på leg og sjov.

Han har dog aldrig haft tendens til, at stikke af.

• #4   18. feb 2011 Har i så fortrudt i har avlet på dem?
    Eller er det meget små gener?

Prøver nemlig at veje for og imod. Hvad med positive ændringer i adfærd er der nogen af dem?

• #5   18. feb 2011 Hannerne ændre adfærd, de får smag for det søde liv smiley
    Albert mener stadigt at alle der kommer på besøg har lækre tæver i bilen. Nu har de også parret flere gange, har hver især lavet 5 kuld og nogle af dem krævede omparringer.
    De blev mere obs på de andre hanner, dog ikke vildt meget, da newfoundlands ikke må vise kønsdominans og derfor er meget " diskrete" og man som hanhunde ejer har en stor forpligtelse til at " sørge for lederskab" med så stor en race.
    Vi har aldrig haft problemer med vores hanner sammen, men i dag er de skilt og når vi møder Louis er han tændt på Albert hvis der er tæver i nærheden.
    Jeg har bestemt ikke fortrudt at de er blevet brugt. Føler det er en stor applaus til mine hunde at nogen vil bruge dem ( Jeg har aldrig selv søgt tæverne) men må erkende at det er p***** irriterende at Albert ikke bare kan slappe af ;o)

• #6   18. feb 2011 Vil bestemt ikke sige at der er noget positivt i mine hundes ændret adfærd, men vil da heller ikke betegne adfærden som meget negativ...

• #7   18. feb 2011 min han har ikke ændret sig efter han blev avlshan, han er stadig blid og rar

• #8   18. feb 2011 Tak for alle svarene.

Kunne dog stadig godt tænke mig at høre fra flere.
    Ved ikke om det kan være racebestemt også?

Troede faktisk ikke at parring ville gøre så meget ved hans adfærd. Vil han så ikke være en lydig og nusseglad hund længere?

Undskyld det lidt dumme spørgsmål, men er meget interesseret i at vide mere om det og jeg kan ikke rigtig læse det nogen steder.

• #9   18. feb 2011 (lige et ekstra spørgsmål til de spørgsmål jeg lige har stillet)

Vil en hanhund ikke, uanset om han har prøvet at parre eller ej, være meget interesseret i tæver?

• #10   18. feb 2011 Mine har da ikke ændret psyke, er stadig lige søde, lydige osv. De har bare fundet ud af hvad de også kan *lol*

Kommentér på:
Avl og ændret adfærd ved hanhund

Annonce