{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.403 visninger | Oprettet:

Grand Danois opdrætter {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg søger efter et godt sted med dejlig sunde, racetypiske og glade GD'er. Det må gerne være opdræt af de gule, men andre farver er også okay bare ikke harlekin.

Søger for en veninde og håber på at der herinde er nogen der kan anbefale et par gode steder.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grand Danois opdrætter
  • #1   6. dec 2010 Din veninde kan med fordel kigge på grand danois klubbens hjemmeside - der er en oversigt over opdrættere smiley

www.granddanoisklubben.dk

• #2   6. dec 2010 Ja der har vi været smiley Men det kunne jo være nogen kunne anbefale nogen smiley Og så kunne vi kigge nærmere på dem smiley

• #3   6. dec 2010 www.jensendoggi.dk

• #4   6. dec 2010 (link fjernet)

• #5   6. dec 2010 (link fjernet).
    Helle og Jesper har nogle rigtige dejlige GD'er

• #7   7. dec 2010 Helt klart Grand kroyer som Janne anbefaler...

• #8   7. dec 2010 Helt sikkert Grand Kroyer!!

• #9   7. dec 2010 Til Siri Anja NB Janne H vil i ikke lige forklare mig hvorfor i anbefaler Krøyer. Hun har produceret 5-6 kuld og endnu ikke opdrættet en eneste gd der opfylder standard 235! Dette burde da være minimums kriterier
    Mvh. Ditte

• #10   7. dec 2010 ditte C - så du mener de hunde der står på den liste her (link fjernet) er dømt HELT forkert o forhold til standarden ?????

• #11   7. dec 2010 Rikke C: jeg kunne bestemt også godt tænke mig at øre hvorfor du mener at Maria's hunde ikke opfylder standarden.

Syntes da det er mærkeligt at hun har lavet flere Champion, hvis ikke de opfylder kravene.....

• #12   7. dec 2010 Hej Smydi desværre ja. Man kan jo også anlægge den vinkel at din hun skal opfylde visse kriterier for at tilmeleds int. udstilling, og det er der så nogle der bryder. mvh Ditte

• #13   7. dec 2010 hvad kriterier er der

hunden skal have stamtavle og det er det

resten er op til dommeren

og Maria har lavet flere champions, så mange blinde dommere kan der sq ikke være i verden

jeg har nu meget svært ved at se hvor hendes hunde ikke opfylder standarden

• #14   7. dec 2010 En eller anden kunne sgu godt have fortalt mig at Grand Krøyer ikke laver rigtige grand danois. Hvad skal jeg nu stille op med de tre skravl jeg har??

• #15   7. dec 2010 JAnne H - ENIG!!

• #16   7. dec 2010 Til Janne kriteriet er at gd avles i 3 selvstændige farvevarianter, og i resses hunde- gul/tigret linje- er der i 2 og 3 led harlekin og sort. Derfor. Desuden er titlerne ikke konfirmeret i FCI. Mvh Ditte

• #17   7. dec 2010 Ditte, du bliver nødt til at uddybe denne her:
    "Desuden er titlerne ikke konfirmeret i FCI"

Så når titlerne DKCH SECH NOCH NORDCH INTCH er opnået på en hund, der formaster sig til at have brandforkert farve i linjerne, så gælder titlerne slet ikke?
    Selv om de står på hundeweb og er anerkendt af DKK og dermed FCI?

• #18   7. dec 2010 nu har jeg læst standarden igennem flere gange

kan ikke se hvor der står man ikke må bruge sort eller harlekin i sin gul/tigret linie

så kan du ikke lige fortælle mig hvor det står henne ?

og Mie

samme sad jeg og tænkte på

• #19   7. dec 2010 Til Mie Fordi noget står på webben er dette ikke ensbetydende med at dette er konfirmeret og genkendt i FCI.
    Til Janne læs art.32 2010 under cirkulere i FCI
    Mvh Ditte

• #20   7. dec 2010 Ditte....link?

• #21   7. dec 2010 ja det gjorde mig sq ikke klogere

det er reglerne for at opnå cacib

• #22   7. dec 2010 Hold nu op, Ditte!
    Et internationalt championat er jo netop konfirmeret af FCI.
    Hvorfor sidde og digte?

• #23   7. dec 2010 Mie jeg har set status gjort en gang i 1980 for gd og kun 30% blev genkendt af FCI. I nogle tilfælde beholdes en titel andre gange inddrages de. En gd kan godt have en titel, men ikke nødvendigvis være genkendt. Personlig synes jeg det bliver en god ting, med tvungen DNA, når den nye standard kommer mvh Ditte

• #24   7. dec 2010 ditte C - Den harlekin hanhund der blev verdensvinder i år, ja hans far er gul og hans mor er harlekin.... men det gør måske ikke så meget?

Hvad er din mission med at svine en opdrætter på denne måde ??? Trådstarter spørger om <i>et godt sted med dejlig sunde, racetypiske og glade GD'er.</i>

Rønnebærene er vist sure, hva' ???

• #25   7. dec 2010 Hvor er relevansen, Ditte?
    I forhold til at trådstarter efterspørger en god kennel, der laver sunde og velfungerende GD'ere?

• #26   7. dec 2010 Smydi jeg har været der en del år og dette er ikke nyt for mig. Det er kun i DK dette samsurium med at blande farver foregår. Det er nok mere et spørgsmål om at jeg er vred over at se min race fremstillet dårligt. Det handler om hvad opdrættere kan bidrage med til racen. Og her i landet er det meget lidt. Og slet ikke farvebl hunde. Der er over 240 hvalpe på den franske hvalpeliste. og 300 stk på den tyske. som vel at mærke opfylder standarden. mvh Ditte

• #27   7. dec 2010 "Det handler om hvad opdrættere kan bidrage med til racen."

Og du stiller dig simpelthen til dommer over hvorvidt Grand Krøyer kan bidrage til racen, fordi at en tæve, hun ikke engang selv har lavet, er ud af farveblanding?

Er farve din eneste præference for ordentlig avl?
    Hvad med sundhed? Hvad med temperament?
    Hvad med at "din" variant af GD (de 240 franske og 300 tyske pragthvalpe) ikke vil kunne opnå ret meget mere end en flad 2. præmie herhjemme, fordi de ikke opfylder racestandarden som den tolkes herhjemme?

Skid hul i det, for den er ren stribet.......................

• #28   7. dec 2010 Tak for alle de dejlige henvisninger.... smiley

Og Ditte - dette skal være en familiehund og det betyder intet om en sort hund har en gul mor eller hvad du prøver at sige.

Det der er vigtigt er sundheden og temperamentet.

Lige et spørgsmål. Er det sandt at gennemsnitsalderen er højst ved de sorte og lavest ved de gule og tigerstribet??? Helt ned til 5,5 år??

• #29   8. dec 2010 En gang berner

Vedrørende gennemsnitsalder - det kommer jo an på hvor sunde linerne er. Ganske som hos andre racer smiley
    Fx kan jeg læse at man hos kennel Grand Kroyer HD tester hundene - det fortæller mig at det er en fornuftig opdrætter.
    Det er let nok at være "kæphøj" og sige det ikke er et problem i racen hvis man ikke selv så vil bevise det vel?

Jeg er også helt enig med dig i at farvevalget i stamtavlen er af mindre betydning kontra sundhed - og en ting er sikkert - det er temperamentet også "ligeglad med" .

Til Ditte

Det er yderst ukollegialt det du skriver om GK.
    Så vidt jeg har læst er der 2 hunde der konkurerer om BIR og BIM så at sige hvergang, hvoraf den ene er fra GK?

Desuden er jeg bestemt ikke selv tilhænger af fransk avl. Jøsses hvor der bliver dækket over mange fejl og mangler!
    HD foretaget i Frankrig er til dags dato ALDRIG verificeret til samme status i andre lande vedr jagthunde! Den er ALTID dårligere.
    Man går ikke synderligt op i tandfejl og mangler - der er flere Champs der mangler både det ene og andet.... så deeeet.......

• #30   8. dec 2010 Ditte: sidder vi virkelig og brokker over en opdrætter, fordi en hund hun har købt, ikke er efter den farve forældre du mener er såååå vigtig?? jamen jøsses da også...hvor er alle de andre vigtige ting?? sundhed, temperment og smuk ydre?? Det må godt nok være nogle sko der klemmer gevaldigt smiley

• #31   8. dec 2010 Hvordan kan man se om resultater er godkendt af FCI eller ej?

• #32   8. dec 2010 Til søster Mcfluff det kan du ikke se nogen steder, da specialklubben ikke anmoder om status/genkendelse. læs iøvrigt FCI sidste generalforsamlingsreferat. Mvh Ditte

• #33   8. dec 2010 ditte: hvis det ikke kan ses nogle steder, hvordan ved du så at det ikke er godkendt ??

• #34   8. dec 2010 platugler sidst specialklubben anmodede om genkendelse var i 1980 og kun 30-33%% blev genkendt af FCI. Tingene er desværre ikke blevet bedre. Mvh Ditte

• #35   8. dec 2010 Nu må jeg indrømme at du totalt har tabt mig - hvad er det lige nøjagtig der anmodes om godkendelse til ??

• #36   8. dec 2010 Que?

• #37   8. dec 2010 platugler

ikke godkendt, men genkendt

*G*

jeg mangler forresten stadig svar på hvorfor jeg skulle læse reglerne for at opnå et cacib

læser ingen steder at man ikke må have harlekin i sin linie, endda helt ude i 4. led

og kan se Smydi heller ikke må få svar på sit spørgsmål

• #39   8. dec 2010 Er der overhovedet nogen der har spurgt ejeren af den kennel selv om avlen?
    Altså Grand Kroyer?

• #40   8. dec 2010 ok, så jeg skal forstå det sådan at fordi denne opdrætter har købt en hund efter en farvekombination, som ikke er velset, så er denne opdrætter ikke ok, i følge Ditte ??

• #41   8. dec 2010 Der findes et samparinsregelsæt for racen som skal overholdes. Det er vel ligeså nemt at overholde regler som at bryde dem. Om du vil "slås" med uønskede farvekombinationer er et valg. Mvh Ditte

• #42   8. dec 2010 Ditte: og du siger at Maria bryder disse regler i hendes avlsarbejde?
    Hvis hun gør det, hvorfor skrider jeres klub så ikke ind ??

• #43   8. dec 2010 Ditte

Vil du mene at det ville gavne racen at fjerne GK og avlen derfra så?

• #44   8. dec 2010 Platugler prøv at spørge dem hvorfor, og samtidig hvorfor der ikke er forskellige stambøger eller i det mindste nogle anmærkninger på dem som ikke opfylder standarden. Mvh Ditte

• #45   8. dec 2010 Stramningerne kommer med den nye standard, med tvungen DNA mm--- så lad os håbe nye tiltag vil gavne racen. mvh Ditte

• #46   8. dec 2010 Med tvungen DNA - har klubben vel et specifikt ønske?
    Hvilket i så fald?

• #47   8. dec 2010 forskellige stambøger??

altså racen har kun et nr,ergo må alle hunde med det nr vel få samme stambog

syntes stadig det er imponerende at Maria kan få så gode resultater på sine hunde der åbenbart ikke er ægte grand danoirs

• #48   8. dec 2010 Enig Janne - der er da noget der halter der?

Har du svaret på det Ditte?

• #49   8. dec 2010 Så, dvs at iflg FCI, så er der slet ikke udstillet GD'ere i Danmark siden 1980?

• #50   8. dec 2010 jeg mangler stadig at få vist hvor der står man ikke må blande farverne

• #52   8. dec 2010 Hej Camilla-tillykke med Hektor- ja det er utroligt at "stambogsfarvebetegnelserne" er fjernet og så på så fin en dreng !. I år 1980 blev DKK af FCI pålagt manuelt at farvebetegne GD bestanden i Dk. Det kan da være det sker igen. Til Janne at man ikke må blande farverne fremgår af at racen opdrættes i 3 selvstændige farvevarianter, samt af samparingsregelsættet. Slå det op! Mvh Ditte

• #53   8. dec 2010 nej jeg vil da ikke

du kan da vise mig hvor det står istedet for at jeg skal lede rundt efter det

havde da været en del nemmere hvis du præcis kunne vise mig hvor det står henne istedet for at jeg skal gætte mig frem

og sjovt, jeg kan godt se farvebetegnelser inde på hundeweb

• #54   8. dec 2010 Okay! Så her bliver svaret selektivt.

Skal jeg opfatte det som du ikke er i stand til det Ditte?

• #55   8. dec 2010 til knusende ro jeg tror ikke lige jeg forstår dig? vil du forklare mig lidt mere hvad du ønsker jeg skal svare på mvh ditte

• #56   8. dec 2010 Hvorfor skal knusende ro bruge tid på at forklare dig noget som helst når du ikke gør det samme den anden vej?
    Det eneste du gør er at brokke dig over at tingene ikke liiiige går efter dit hovede og henvende folk til at søge rundt på nettet som forvildede høns for at underbygge en påstand DU er kommet med! Hvad med at gøre det selv?

• #57   8. dec 2010 jeg synes egentlig jeg har skåret tingene meget godt ud. Hvis man tror at danske forhold om GD er korrekte, ja så har man meget at lære om racen. MT det er skam ikke et spørgsmål om noget går efter mit hoved. Det er et spørgsmål om opdræt internationalt kontra dansk, og dk retter sig ikke efter" regelsættet ", det er der problemet er. mvh Ditte

• #58   8. dec 2010 og igen

så vis dog det regelsæt istedet for

hvor svært kan det være

og meget undskyld , men i dk er det altså det danske man skal rette sig efter

jeg skal jo heller ikke rette mig efter hvad andre lande gør når jeg skal avle

• #59   8. dec 2010 Til Janne det er et regelsæt man kan få fra Deutsche Dogge klubben som i alt sin enkelhed går ud på at gul/tigret må samparres harlekin/sort må samparres og blåt må parres med blåt og sort efter blåt. Jeg ved ikke om det ligger på DD klubbens hj. Der er ikke nogle særregler for danmark- STANDARD 235 SKAL FØLGES. Det er tyskland der er racens hjemland mvh Ditte

• #60   8. dec 2010 hvad de gør i tyskland gør de i tyskland

har da intet med danmark at gøre ??

kan virkelig ikke se Maria har brugt nogle regler

• #61   8. dec 2010 Til Janne det er da meget godt hvis du kan se farvebetegnelserne , vi er da flere der ikke kan. ditte

• #62   8. dec 2010 korrekt at det ikke står på udenlandske hunde

står f.eks ikke på din

så der kan jo osse være harlekin i ??

• #63   8. dec 2010 Nice! Så i følge dig må jeg gerne kupere mine hunde fordi det gør de i deres hjemland! Dr dyr, here we come............

• #64   8. dec 2010 Til Janne det kan jeg så forsikre dig om der ikke er, mine bliver avlskåret i Tyskland med DNA osv, desuden er de udaf meget gamle" farveægte" stammer som er nogle af de eneste der ikke er farvebladet i. Desuden afsløres der tit om nogle avlshanner er ressisive bærere af uønskede farver, og disse hunde indgå ikke mere i avl. Til MT du bytter om på tingene det er i usa og danmark du kan udstille kuperede hunde. Ditte

• #65   8. dec 2010 har ikke tid vender tilbage i aften. Ditte

• #66   8. dec 2010 jøsses - så fordi det er en regl i tyskland, så mener du at det kan du så kræve at det også er i dk,,, hmmm, sikke mange regler danske boxeropdrætter så bryder....

men forklar mig lige, UDEN at sige at jeg selv skal lede efter svarerne - er problemet at Maria har købt en hund, som er afkom af farvekombinationer, som ikke er godkendt i tyskland? Er det der problemet ligger for dig, for Marias opdræt.... eller ?? håber på et fyldesgørende svar på hvad problemet for dig er, lige netop med Marias opdræt....så drop venlist dine modspørgsmål og udenomsnak

• #67   8. dec 2010 Der er da andre lande end de to man ikke kan udstille kuperede hunde i

• #68   8. dec 2010 Temmeligt ucharmerende at diskutere Reese´s opdræt herinde .. Synes det virker lidt som misundelse over Reese´s hundes resultater.

En skide opkomling, som tør gå lidt imod strømmen måske ?? Og så ovenikøbet maler sådan en som dig, Ditte, op af væggen ...

Pis også !!!

• #69   8. dec 2010 kan man jo ikke læse udfra tavlen....

iøvrigt har Reese jo ikke lavet en eneste hvalp som er fejlfarvet

hun har lavet gule og tigret, så hvad er lige problemet

lyder mere og mere som misundelse fra din side

er det fordi hendes hunde klarer sig godt i udstillingsringen

har gode mentalresultater

er sunde og raske

eller hvad er lige problemet??

• #70   8. dec 2010 LOOOOOOOOOL Martine

Men er HELT enig! Også med Janne

• #71   8. dec 2010 Nu gider jeg ikke gentage mig selv mere. Hvor svært kan det være at forstå: I GD udstilling taler vi FARVECACIB til de 3 varianter. Og i mindst 3 generationer skal hunden være "ren" for at modtage FARVECACIB. Så kan det ikke nytte at gradbøje regler fordi man nu synes det er ok at hunden kun er "ren" i 2 generationer. Og 50% af afkom er mulige bærere af uønskede farver i farveblandede hunde. Mvh Ditte

• #72   8. dec 2010 står nu intet om FARVE i det link jeg selv måtte finde

iøvrigt er det i 4 led, ikke i 2.led der er harlekin i Reese´s hanhund

så igen

hvad fanden er problemet ??

• #73   8. dec 2010 Ditte, forstår du ikke at folk i tråden her ikke reagerer på at der farveblandes GD? Jeg er helt sikker på at de fleste herinde er hamrende ligeglade med hvor meget der farveblandes GD'ere.

Det der reageres på er at du finder behov for at gå ind og tale nedsættende om en anden opdrætters hunde om et emne, som slet ikke er vigtigt i tråden.Og som pågældende opdrætter overhovedet ikke praktiserer!!

Men det er du ganske givet klar over og bruger bare farven til at give en rask sviner... Sympatisk ellers..

Så det ville da egentlig være fint hvis du kaldte en spade for en spade og så ellers oprettede en separat tråd med dit farveævl og så hvor mange der gad deltage.

• #74   8. dec 2010 Hold da op for en tråd jeg fik sat igang hihi... smiley

Men grunden til jeg spurgte om alderen var fordi jeg fandt denne tekst på nettet:

Sakset fra GD Bladet 1-2007:
    Gennemsnitalderen for sort/harlekin er 7 år

Gennemsnitalderen for Blå er 6,2 år

Gennemsnitalderen for gul/tigret er 5,5 år

• #75   8. dec 2010 Er der ikke lige ender vil svare mig på, om det er en hund Maria har købt, som i den grad falder Ditte for brystet ??

• #76   8. dec 2010 ditte C du er da helt ude i hampen med din fortolkninger og overførsel af tyske regler ! DKK's regler om GD er godkendt af VDH og dermed basta.
    Det sker osse for mange andre racer bl.a. gravhunde. tyskland er gravhundenes hjemland og står for racestandarden og i tyskland kan en gravhund blive champion uden brugsprøve men i danmark er der krav om en første præmie for at udløse championatet og mindst en 5 præmie for at modtage certifikat. det med farvevarinter der dømmes særskilt er nyt her i dkk om man så stadig vil tillade farveblandinger må blive specialklubbens ansvar at søge DKK om hvilke regler de vil medgå. Og jeg kan sige uden at rødme at Janni's GD nok er de mest fantasktiske GD'er man kan få i dk lige i øjeblikket og jeg kan med sindsro sige at temperamentet og sundheden er i top hos hende. Jeg kender til hendes hundes aner langt tilbage fra midten af 1980'erne og jeg må sige din indstilling til GD avl ikke harmonerer med hvad der er gængs i scandinavien eller bare udenfor tyskland. Ja jeg ved at der er to GD klubber i tyskland og jeg må sige at VDH har givet folk den mulighed at vælge og udfra det som du skriver kan jeg se at du nok ikke lige har den type GD som er mest populær her i DK. og jo jeg ved en del om GD har i mange år udstillet kennel great granada's hunde og ja jeg er i familie med en GD opdrætter. mvh Ghita Pensdal

• #77   8. dec 2010 Det var dejligt med et seriøst input, Ghita!

• #78   9. dec 2010 Kan I så ikke også være søde at svare på TS spørgsmål?
    Det er immervæk hendes tråd smiley

• #79   9. dec 2010 jeg kan anbefale janni som omtales her kennel blaaholm og kennel danish danehouse. hvis man vil hvae det bedste der findes i scandinavien så kig lige på en svensk kennel som heller Diplomatic's

• #80   9. dec 2010 Ghita

Janni? Kan det mon være Maria med Grand Kroyer du mener?

Har du forresten set hvor selv samme har parret sin tæve henne?

• #81   9. dec 2010 Hej # En gang berner - altid berner :O) # ,

Jeg vil anbefale dig at besøge en del forskellige opdrættere og møde deres hunde. Det er OK med anbefalinger, men tag ud og oplev stederne og hundene selv. Ikke alle kemier passer sammen. På den måde kan du også få mødt de mange forskellige typer af Grand Danois der findes i Danmark. Det er jo et familiemedlem du skal have i mange år, så et godt forarbejde er så bestemt at anbefale.
    Og som du kan se på alle de ovenstående indlæg er der meget fnidder i GD andedammen i Danmark. Gør dig dine egne erfaringer og drag herfra din beslutning.

• #82   9. dec 2010 TIL JANNE H:

DU SKRIVER:
    nu har jeg læst standarden igennem flere gange

kan ikke se hvor der står man ikke må bruge sort eller harlekin i sin gul/tigret linie

så kan du ikke lige fortælle mig hvor det står henne ?

DET STÅR TYDELIGT HER I STANDARDEN

Pels
    Farve:
    Grand Danois avles i tre selvstændige varianter:
    1) Gul og tigret,
    2) Sort/hvidbroget og sort,
    3) Blå.

DESUDEN HAR JEG DETTE SVAR FRA FCI:

FROM: "Grazie Soravia" <soravia.g@fci.be> | Save Address
    DATE: Tue, 31 Jul 2007 15:50:43 +0200
    TO: <mail@sletmose.dk>
    SUBJECT: [ZS1] Farbverpaarungen bei Deutsche Doggen

Dear Mrs Vallente,

At the request of Mr Declercq, we let you know that actually there is no changing. The attribution of the different CACIBs to each variety is to be respected.
    That's to say, following colours can be crossed together:
    a) fawn and b)brindle (they become one CACIB for the two varieties),
    and following colours can be crossed together :
    c) black and d)harlequin (they become one CACIB for the two varieties)
    e)blue - are not allowed to be crossed.

Deutsche Dogge (235) (Great Dane)
    CACIB 13/03/01 FR/
    EN /DE/SP

a) Fawn

b) Brindle

c) Black

d) Harlequin

e) Blue

Rottweiler (147)

06/04/00 FR/
    EN/DE/SP

Yours sincerely
    the FCI Secretariat
    G.SOravia

Dear Mrs Valente,

Please find attached the official letter from the VDH concerning the
    crossing between color varieties in the great dane, and also an article
    (excerpt from the VDH revue Unser Rassehund under DIE DEUTSCHE DOGGE HEUTE).
    I'm sorry but these documents are only in German.
    It is not easy for me, I'm not expert and an other difficulty is to explain
    these things in english. That's why it will be better if you could contact
    directly the VDH/Germany, the country of origin of the breed. They will
    give an answer to all your questions.

For your last question, you're right : Blue x Black (crossing allowed if the
    black come from blue lines - see letter from VDH in attachment).

Yours sincerely
    The FCI Secretariat
    G.Soravia

PÅ MIN HJEMMESIDEN ( www.sletmose.dk) HAR JEG I BUNDEN AF STANDARDEN INDSAT ET LINK TIL DEN FARVE SAMPARRINGS REGEL DER LIGGER FOR FCI 235. EN SÅDAN SAMPARRINGS REGEL LIGGER FOR ALLE RACER OG ER GÆLDENDE FOR ALLE MEDLEMS LANDE.

OG EN TING ER HELT KLAR. DER FINDES KUN ÉN STANDARD FOR RACEN OG DEN LIGGER I FCI. RACENS HJEMLAND ER TYSK OG DE SÆTTER STANDARDEN. HVAD DER LIGGER AF REGLER I FCI FOR GRAND DANOIS GÆLDER FOR ALLE FCI MEDLEMSLANDE. DKK ER MED I EN INTERNATIONAL ORGANISATION OG SKAL FØLGE DISSE. DET HAR HALTET GEVALDIGT GENNEM DE SIDSTE 30 ÅR, MEN FCI HAR I ØJEBLIKKET VÆLDIG FOKUS PÅ DISSE MANGLENDE EFTERLEVELSE AF REGLER. SÅ I DEN KOMMENDE TID VIL MANGE TING KOMME TIL AT ÆNDRE SIG.

• #83   9. dec 2010 Mie * med grækeren og GD'erne *

DU SKRIVER:

Hvad med at "din" variant af GD (de 240 franske og 300 tyske pragthvalpe) ikke vil kunne opnå ret meget mere end en flad 2. præmie herhjemme, fordi de ikke opfylder racestandarden som den tolkes herhjemme?

MAN KAN JO IKKE SIGE AT DE IKKE OPFYLDER RACESTANDARDEN, FOR DET GØR DE JO NÅR DET ER DOMMERE SYD FOR GRÆNSEN. OG JA OGSÅ PÅ EN DANSK UDSTILLING KAN DE FÅ EXCELLENT. MEN DEN SKANDINAVISKE TOLKNING OG ÆNDRING AF TYPEN GØR, AT MIN TYPE (DEN FRANSKE) IKKE KAN GØRE SIG HOS SKANDINAVISKE DOMMERE. SÅ VÆLGER MAN JO BARE DEM FRA, SOM I JO OGSÅ GØR MED JERES TYPE NÅR DER ER EN DOMMER TIL DEN SYDLANDSKE TYPE. DE DANSKE HUNDE SES JO IKKE PÅ UDSTILLINGERNE SYD FOR GRÆNSEN. FOR HER VIL DE JO FÅ EN FALD 2. PRÆMIE.

• #84   9. dec 2010 TIL # En gang berner - altid berner :O) #

DU SKRIVER:

Lige et spørgsmål. Er det sandt at gennemsnitsalderen er højst ved de sorte og lavest ved de gule og tigerstribet??? Helt ned til 5,5 år??

SOM DU JO SELV HAR FUNDET BLEV DEN STATESTIK LAVET AF GDK FOR NOGLE ÅR SIDEN. I DDC (DEN TYSKE GRAND DANOIS KLUB) ER DER HVER MÅNED I KLUBBLADET EN ALDERSOVERSIGT OVER HUNDE I ALDEREN 9-13 ÅR OG HER SES DET SAMME BILLEDE FOR DEN GULE VARIANT. DET ER IGEN HARLEKIN, SORT, BLÅ DER TOPPER ALDERSMÆSSIGT. OGSÅ DEN GRÅ HARLEKIN LIGGER I TOPPEN.

• #85   9. dec 2010 TIL Knusende ro .

DU SKRIVER:

Desuden er jeg bestemt ikke selv tilhænger af fransk avl. Jøsses hvor der bliver dækket over mange fejl og mangler! Man går ikke synderligt op i tandfejl og mangler - der er flere Champs der mangler både det ene og andet....

JA, DET ER DER JO OGSÅ I DANMARK, DA I HVERTFALD FOR GD’ERNE, HVOR JEG KENDER FLERE CHAMPIONS MED BIDFEJL OG OP TIL 5 MANGLENDE TÆNDER. SÅ INGEN FORSKEL HER. PÅ MIT FØRSTE OPDRÆTTER SEMINAR I GRAND DANOIS KLUBBEN DELTOG 12 DOMMERE OG MEDLEMMERNE HAVDE DERES HUNDE MED, SOM SÅ BLEV BEDØMT AF ALLE DISSE DOMMERE. HER VAR DER EN CHAMPION SOM BLEV BEDØMT MED FLERE TANDMANGLER OG MANGE MANGE EKSTERIØR FEJL. JEG SPURGTE HVORDAN EN HUND MED SÅ MANGE MANGLER OG FEJL KUNNE BLIVE CHAMPION? OLE STAUNSKJÆR SVAREDE ” HAN MÅ HAVE VÆRET DEN BEDSTE PÅ DAGEN OG DERVED FÅET SINE 3 CERT’ER”. SÅ AT HUNDENE ER CHAMPIONSELLER TOP PLACERET HVER GANG, ER IKKE I MIN VERDEN ET STEMPEL FOR KVALITET.

MAN SKAL HUSKE AT UDSTILLINGER KUN ER EN BEDØMMELSE PÅ BEAUTY OG HANDLING. VI HAR JO EGENTLIG IKKE EN SÅ KALDT AVLSGODKENDELSES PROCES, SOM MAN HAR I TYSKLAND, DER DESUDEN OGSÅ KRÆVER EN HD STATUS OG DNA TEST. OG SAMTIDIG GODKENDES PARRINGER UNDER 6,25 % IKKE.

• #86   9. dec 2010 Du mener vel OVER 6,25%

• #87   9. dec 2010 Marianne, hvor er det du mener vi er uenige?

Racestandarden tolkes forskelligt, som jeg (og du) skriver.

Der er én tolkning i Skandinavien, én tolkning syd for Danmark og én tolkning i USA - og ja vel også en tolkning i UK, for de ligner hverken de skandinaviske eller de sydeuropæiske.

Så er det jo op til én selv at beslutte hvilken type man kan lide og vælge opdrætter - og dommer - derefter.

• #88   9. dec 2010 Marianne

Der er helt sikkert fejl og mangler i de danske hunde.
    Det tvivler jeg SLET ikke på.
    Men godtgøre det så at yderligere at importere hvor man VED der er de samme fejl?
    Så heller "slå ned på" den eksistrende bestand og sæt kravene derefter - til hvad der er korrekt og hvad der ikke er?

"Og som du kan se på alle de ovenstående indlæg er der meget fnidder i GD andedammen"
    Tjaa - jeg læser det nu som det er EN opdrætter der bliver grisset til - det er vel ikke fnidder?

• #89   9. dec 2010 jo jeg kan skam godt læse

jeg er faktisk ret god til det endda

men at skulle læse breve sendt mellem andre mennesker er ikke noget jeg gør mig i

• #90   9. dec 2010 Sikke en "sjov" debat om Reese.. Tøser... det er jo ikke dette indlæg handlede om, så I må tage denne debat i andet forum.

Men til trådstarter kan jeg sige at jeg ville nok kontakte Kennel Maxidan, som er DK´s mest succesrige opdrætter og er kåret flere gange også i år som årest opdrætter. Hun er rigtig sød.

Ellers ville jeg anbefale din veninde at tage på et par udstillinger og se hvad det er for en type hund hun kan lide - der er altså MEGET forskel

Hvad farve, linier, type kan hun lide ? Og hvad betyder noget for din veninde.....

• #91   9. dec 2010 Marianne

jeg skal bede dig ikke at skrive hele indlæg med CAPS, da det er svært at læse og opfattes som råben.

• #92   9. dec 2010 Ups, ja selvfølgelig mener jeg over 6,25%. Sorry.

• #93   9. dec 2010 Til Janne H

Dette er ganske officielt. Det ligger på FCI's side. I denne mail uddybes det blot, så der ikke opstår tolknings problemer. På denne måde kunne I alle se FCI's holdning til dette farveblandings punkt.

• #94   9. dec 2010 Mie, jeg mener overhoved ikke at vi er uenige om de forskellige tolkninger af std. alt efter hvilken dommer man stiller op hos. Vi kan selv vælge så vores hundes resultater bliver derefter.

Jeg mener at disse tolkninger er forkerte, da det er samme standard der dømmes efter. De to typer er efterhånden så vidt forskellige at man nogle gange ikke skulle tro det ikke er samme race.

• #95   9. dec 2010 Hej Marianne tak for dine super gode indlæg med alle faktuelle oplysninger. Det er dejligt at læse og konstatere at der findes seriøse ildsjæle, som vil GD racen. Ditte

• #96   9. dec 2010 Til Githa du ved stadigvæk alt for lidt om racen 235, især efter så mange års bekendtskab! Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves. Ditte

• #97   9. dec 2010 Knusende ro,

Nu kan jeg se du ikke har GD'er, så du udtaler dig om din egen race's tilstand i Frankrig og ikke GD'en. Man kan jo ikke bare generaliserer at sådan er det for alle racer.

Disse fejl og mangler du taler om er ibestemt kke noget jeg kender til med mine franske linier. Men der skal et godt forarbejde til inden man vælger hanhund til parring eller ny hund. Og det kræver tid og gode kontakter. For min farvevariant i Danmark er der ikke mange individer der ikke stammer efter de samme to brødre, så nyt blod er at foretrække. Men selvfølgelig vil man da aldrig bruge noget hvor man ved der ligger graverende fejl.

• #98   9. dec 2010 uha fik jeg trådt dig over tæerne ditte? tja når man har deltaget på grand danois klubbens generalforsamlinger så ved man jo hvad det er for nogle folk som her prøver at skabe grobund for en total ukendt måde at opdrætte racen. Jeg er da ikke i tvivl om i er seriøse i jeres udgave af opdræt men det er jo lige det at i overhovedet ikke samarbejder med andre danske opdrættere, skyldes det måske at typen ikke passer jer eller er det fordi man ikke magter at komme med en type som kan gøre sig gældende.

• #99   9. dec 2010 Men nu laver Reese jo kun gule og brindle GD'er, så hvad er problemet i forhold til standarden?

• #100   9. dec 2010 Til Mie - At du opfatter det jeg skriver som værende nedsættende og ligegyldigt- er dit problem! Det du finder "nedsættende"-- er og forbliver et faktum. Nemlig at farveblandede hunde stiller til udstilling, hvor de ikke har noget at gøre! Er du ubekendt med at dine hunde er farveblandede og ikke må tilmeldes udstilling . Eller synes du det er ok at bryde reglerne. Mvh Ditte

• #101   9. dec 2010 Næh, Ditte, jeg er ikke ubekendt med hvad mine hunde indeholder.
    De indeholder aner, der er sunde både i krop og sjæl - lige hvad jeg ledte efter!

• #102   9. dec 2010 Marianne

Nu kender jeg en del opdrættere rundt om i verden - og de er kommet frem til samme iagttagelse. Og det er på tværs af racer.

Er derimod enig i man (ingen vel) er interesseret i fejl og mangler.

• #103   9. dec 2010 Til Mie hvorfor stiller du så de farveblandede hunde til int udstillinger.
    Ditte

• #104   9. dec 2010 Fordi jeg kan, Ditte. Fordi jeg må. Fordi jeg synes det er sjovt. Fordi at mine hunde hygger sig når de er med. Det er der såmænd mange grunde til.

• #105   9. dec 2010 Mie du skiver fordi du må? Må hvad. Marianne har fremlagt en del regelsæt. Jeg har fortalt dig at det må du ikke. Der findes utrolig mange andre ting man kunne foretage sig med sådan en hund. Ditte

• #106   9. dec 2010 DKK siger jeg må, Ditte. Det finder jeg noget mere troværdigt end dine rablerier.....

• #107   9. dec 2010 Mie der er måske en årsag til at de to ovenstående ikke er medlem af grand danois klubben og det kun er af nød man er medlem af DKK nemlig den eneste mulighed for at have kennelmærke

• #108   9. dec 2010 Men Ditte, jeg synes da at du skal skrive en mail til Ole Staunskjær og foreslå ham at starte til rally lydighed med hans verdensvinder, når nu du samtidig fortæller ham at han ikke må udstille den.

• #109   9. dec 2010 Til Mie har du på skrift at du må udstille, en given hund som ikke opfylder gældende udstillingskriterier, er det en dispensationsanm. eller ? Ditte

• #110   9. dec 2010 Har du fået nye batterier i pausen, Ditte?

• #111   9. dec 2010 nå jamen Mie så siger jeg at du godt må

er vel lige så godt som ditte der siger du ikke må

i guder rønnebærene er sure....

• #112   10. dec 2010 Det er dog den VÆRSTE gang bavl jeg længe har hørt.

Nu forlanger jeg altså beviser på at ex Mie ikke kan udstille!
    Så skal jeg nok personligt sørge for at det bliver overleveret til dommerudvalget samt DKK
    Og nej - der skal IKKE henvises til noget link her og der på nettet - jeg skal have kopi el original af den bestemmelse før hverken jeg eller ovestående kan gå nærmere ind i din påståede sag!

• #113   10. dec 2010 Til Knusende ro jeg synes at det er utroligt at du ikke har forstået mere efter marianne har lagt FCI udskifterne ud. mvh Ditte

• #114   10. dec 2010 Jeg synes at det er utroligt at du tager sagen her og bliver både personlig og perfid i stedet for at gå til DKK med dine bekymringer. Hvis du har ret, så efterlever DKK vel de regler, og så må Mie's "farveblandede" hunde ikke udstille mere fordi de i bogen bliver reg som fejlfarvet, no?

• #115   10. dec 2010 tak for alle jeres svar... På mandag skal vi ned og besøge Kennel Maxidan...

• #116   10. dec 2010 Rigtig god tur - hun har nogle dejlige hunde smiley

Vil meget gerne høre hvordan det er gået, vil også have en grande næste gang...

• #117   10. dec 2010 Gitte

Det er ikke nogen "bevisbyrde" du kan dokumentere så - ej heller hvad der før er skrevet.
    Hvis du havde så inderligt ret VAR og HAVDE du nok selv rettet henvendelse til DKK.
    Så jeg kan kun antage din "anklage" er pga du er ret så misundelig. Intet andet.

• #118   10. dec 2010 Til knusende ro Hvordan ville du forholde dig hvis DKK så stort på samparring af de to hårlagsvarianter, indenfor din egen race. Ditte

• #119   10. dec 2010 Ditte

Det ville jeg aldrig blande mig i. Så længe det er acceptabelt af min egen kennel klub - ja så må jeg stiltiende accepterer det men avle som jeg finder bedst og som jeg vil stå inde for.

• #120   10. dec 2010 # En gang berner - altid berner :O) #

God fornøjelse med besøget på mandag.

Vi har selv 3 stk Maxidan-hunde ... lige p.t. ... Sunde og smukke hunde alle 3 smiley

• #121   11. dec 2010 En gang berner

Det ser ud til de har fine hunde smiley
    Held og lykke

Kommentér på:
Grand Danois opdrætter

Annonce