Nu må I gerne hjælpe mig - drægtighed {{forumTopicSubject}}
Hvornår i drægtighedsperioden skal man allermest være påpasselig. Her tænker jeg på, hvornår æggene sætter sig fast i livmoderen.
Nogle siger 14 dage og andre 21 dage. Grunden til jeg spørger er at der er udstilling i Sofiero ved Helsingborg på lørdag. Der er Bianca 14 dage efter parring. Udsætter jeg hende for unødig risiko ved at tage hende med?
Dyrlægen har jeg talt med, og han siger at man selvfølgelig ikke skal stresse sin hund alt for meget, men i hvilken periode. Et andet "issue" er at hun skal have ormekur inden. Dyrlægen siger at der er ingen risiko ved at give Milbemax til drægtige tæver.
Lad mig høre om hvad I ved omkring dette. Skal jeg blive hjemme? Hvad synes I.
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 71 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 691
Ang at tage tæven med på udstilling... vores tæve har været med rundt overalt siden hun blev parret og indtil hun simpelthen selv "sagde fra"... ik udstillinger men køreture, besøg ved venner og familie etc. Hun er stærk psykisk og ik en der stresser nemt op.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
feb 2006
feb 2006
jun 2005
Jeg isolere ik mine hunde i hjemmet fordi jeg har en parret/gravid tæve. Og jeg har endnu ik prøvet en af vores tæver har mistet hvalpene eller er blevet syg.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
nov 2006
sep 2006
Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
maj 2006
Kennelhoste kan den få alle steder hvor den møder andre hunde. Det kan man ikke gardere sig imod med mindre hunden bliver hjemme alle 9 uger. Jeg kan ikke forestille mig at en gang kennelhoste kan være skyld i at tæven går tom eller mister sine fostre.
Min dyrlæges svar er at man ikke må stresse tæven unødvendigt i den første tid. Hvor han samtidig sagde at hun var jo vant til at blive udstillet både i ind og udland. Det er ikke ormekur og kennelhoste der gør mig bekymret.
Men jeg har valgt at blive hjemme på lørdag, for vi skulle sejle til Helsingborg. Det kan være hun ikke bryder sig så meget om det. Så det vil jeg ikke udsætte hende for.
Men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan komme med andre steder hen, hvis jeg ved at jeg ikke stresser hende. Hun har forandret sig meget det sidste halve år. Hun har været ked af at køre i bil siden jeg kørte galt med hundene i bilen i 2006. Først for et halvt år siden begyndte hun at lægge sig ned eller sidde i buret når vi kørte. Hun har endelig fået trygheden tilbage efter uheldet, og det er rigtig positivt. Før da stod hun op hele vejen uanset hvor langt vi kørte. Så jeg ved at nu stresser jeg hende ikke mere ved at køre bil.
Skal en hund virkelig pakkes ind i vat, fordi den er drægtig?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Men håber da lille pigen, har en masse i maven.
Knus herfra...
jun 2005
feb 2006
Og så kan jeg sige at du ikke har ret i at kennelhoste ikke kan have en betydning for fostrene - men det er jo op til dig om du vil tro på det. Jeg har det fra den førende dyrlæge i dk, indenfor reproduktion.
maj 2006
Hvem er førende indenfor reproduktion. Jeg er spændt på om det er den samme jeg kender til?
feb 2006
Fordi man tager afsted, så betyder det jo ikke at man fanger en virus - det er jo det sammen som hvis man tager til afrika, så er der jo heller ikke 100% risiko for at få malarie, men der er en risiko og så er det jo op til en selv om man vil forebygge
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
nov 2006
Nej, den skal ikke pakkes ind i vat, men lige som Tine skriver er der nogle ting det ikke er nødvendig at gøre, hvis den er parret.
Tror ikke rigtig at der er nogen, der har skrevet, at den skal blive hjemme i huset, man skal bare undgå stressede situationer. Lige såvel ser man gang på gang folk der tager hen og scanner deres hund, helst næsten før det er muligt at se om den er drægtig. den bliver scannet drægtig...men der kommer ingen hvalpe. Igen kan det være den stressende situation ved dyrlægen, der kan gøre at tæve så vælger at absorbere hvalpene....
feb 2006
jun 2005
Vores den ene tæve var højgravid, da vi holdte et lille internt chi-hvalpe-træf med mig og 3 andre mennesker plus deres chier, hvoraf den ene også var højgravid. Kender da min tæve og ved at hvis hun trængte til ro, så ville hun gå ind i stuen og putte i en dyne. Men hun er den type, der elsker opmærksomhed og elsker at være med i alting. Så hun lå rundt på skift ved folk, for at få nulret mave og det vidste jeg på forhånd at hun ville være sådan. Hun har været med på køreture/besøg helt op til fødslen, da hun elsker det og er vant til at komme med os rundt.
Nu skal I ik tro vi ik passer på dem, for det gør vi... men vi kender altså vores tæver bedst og udsætter dem ik for mere end vi ved de har det fint med.
feb 2006
nov 2006
ellers...helt enig med platugler.
jun 2005
jun 2005
Jeg er også enig med Platugler om at man skal bruge sin sunde fornuft... men når man kender sin tæve, så kunne man vel ik finde på at udsætte den for ting lige i dens sårbare periode, som den ik kan klare.
jun 2005
feb 2006
Men jeg ser ingen grund til at lade min tæve være sammen med en bunke hunde, vel vidende at det øger risikoen for en virus
jun 2005
Det er rigtigt. Men feks vi fik hvalpe i april og igen her i juni. Dvs fra ca feb og til nu, har der været enten gravid tæve eller hvalpe i hjemmet. Jeg har stadig udstillet mine andre hunde løbende imens... og når jeg kommer hjem fra en udstilling, så bliver de udstillede hunde altså ik smidt i karantæne eller lukket væk i flere uger indtil man er sikker på inkubationstiden er ovre og der ik har været noget.
Jeg ved ik om det er fordi jeres udstillinger er større og mere velbesøgt end vores. Men jeg har ik hørt om nogen i vores "chi-klub", som har prøvet at få slæbt noget med hjem.
maj 2006
Jeg går til træning med Cassie og Beckie på 2 forskellige hold. De kan lige så godt komme hjem med kennelhoste. På disse hold er der en klar overvægt af hyggehunde, som nok ikke er vaccineret for kennelhoste. Faren lurer overalt.
Jeg synes jeg har garderet mig alt hvad jeg kan, og vil ikke gå og blive "skør i hovedet" over at tænke på hvad der kan ske.
Ved første kuld skannede jeg ikke Bianca, for jeg blev enig med mig selv om at der kom hvalpe eller ej. Ventetiden til at man kan se tydelige tegn på drægtighed er lang, men så har jeg ikke udsat hende for unødig stress ved en skanning.
Nu må I gerne hjælpe mig - drægtighed