{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.900 visninger | Oprettet:

Nu må I gerne hjælpe mig - drægtighed {{forumTopicSubject}}

Hvornår i drægtighedsperioden skal man allermest være påpasselig. Her tænker jeg på, hvornår æggene sætter sig fast i livmoderen.

Nogle siger 14 dage og andre 21 dage. Grunden til jeg spørger er at der er udstilling i Sofiero ved Helsingborg på lørdag. Der er Bianca 14 dage efter parring. Udsætter jeg hende for unødig risiko ved at tage hende med?

Dyrlægen har jeg talt med, og han siger at man selvfølgelig ikke skal stresse sin hund alt for meget, men i hvilken periode. Et andet "issue" er at hun skal have ormekur inden. Dyrlægen siger at der er ingen risiko ved at give Milbemax til drægtige tæver.

Lad mig høre om hvad I ved omkring dette. Skal jeg blive hjemme? Hvad synes I.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu må I gerne hjælpe mig - drægtighed
  • #1   8. sep 2010 Mine har fået milbemax ca 8-14 dage før fødsel.
    Ang at tage tæven med på udstilling... vores tæve har været med rundt overalt siden hun blev parret og indtil hun simpelthen selv "sagde fra"... ik udstillinger men køreture, besøg ved venner og familie etc. Hun er stærk psykisk og ik en der stresser nemt op.

• #2   8. sep 2010 jeg mener de føste 14 dage er de mest kritiske - men at man skal passe på op til 4-5 uger, da tæven da stadig kan absorbere fostrene

• #3   8. sep 2010 Hanne: det er helle ikke sprøgsmålet som sådan om tæven stresser - det gør vores heller ikke ... men hvis tæven kommer med rundt, så kan man risikoere at kroppen siger, at der slet ikke er tid til det med hvalpe .... lidt svært at forklare. Desuden er der jo altid en risiko for at få en virus på en udstilling og det kan også få hvalpene til at gå til grunde. Så jeg ville nok blive hjemme med min tæve.

• #4   8. sep 2010 desudne er kennelhost i familie med herpesvirusen og har hun den i dvale, så kan en omgang kennelhoste aktivere herpesvirusen og så mister man let hvalpene

• #5   8. sep 2010 nu har jeg aldrig taget en gravid tæve med på udstillinger... men jeg har da udstillet nogle af de andre, hvor jeg derhjemme har haft en gravid tæve... jeg har (7-9-13) ik slæbt noget med hjem endnu fra en udstilling... men der er vel også chance for at slæbe alt muligt med hjem fra gåture, eller besøg fra andre som har hunde i deres hjem, eller træf.... det kan vel bæres i tøjet, på sko, de andre hunde.
    Jeg isolere ik mine hunde i hjemmet fordi jeg har en parret/gravid tæve. Og jeg har endnu ik prøvet en af vores tæver har mistet hvalpene eller er blevet syg.

• #6   8. sep 2010 Er 100% enig med platugler. Jeg vill aldrig tage en drægtig tæve med på udstilling, der er ingen grund til at stresse hende unødigt...

• #7   8. sep 2010 Synes helt klart at du skal blive hjemme Gitte.

• #8   8. sep 2010 Hun er vaccineret for kennelhoste og har fået den ind igennem snuden også. Så der burde hun være godt dækket ind.

• #9   8. sep 2010 Uanset hvad, ville jeg blive hjemme, ville som sagt ikke stresse tæven unødigt...tænk på, hvis hun går tom, så vil du helt sikkert tænke, om der mon ville være kommet hvalpe, hvis du var blevet hjemme. Så enten lad være med at parre hende og tag til udstilling, eller par hende og lad være med at tage til udstilling:-)

• #10   8. sep 2010 Jeg ville heller ikke tage en drægtig tæve med ud blandt så mange andre og risikere noget. Jeg lod Eisa blive hjemme fra træf og skue i søndags, fordi hun blev parret sidste tirsdag og onsdag... Ang. ormekur, så plejer jeg også at give en ormekur ca. 2 uger før forventet fødsel, så hun ikke viderebringer orm til hvalpene.

• #11   9. sep 2010 En ting som jeg gerne vil slå fast, er at tæven ikke skal behandles "som syg" fordi den er drægtig. Den skal stadigvæk have motion og aktiveres, og nogenlunde have de samme oplevelser som den plejer at have. Kan vi blive enige om det?

Kennelhoste kan den få alle steder hvor den møder andre hunde. Det kan man ikke gardere sig imod med mindre hunden bliver hjemme alle 9 uger. Jeg kan ikke forestille mig at en gang kennelhoste kan være skyld i at tæven går tom eller mister sine fostre.

Min dyrlæges svar er at man ikke må stresse tæven unødvendigt i den første tid. Hvor han samtidig sagde at hun var jo vant til at blive udstillet både i ind og udland. Det er ikke ormekur og kennelhoste der gør mig bekymret.

Men jeg har valgt at blive hjemme på lørdag, for vi skulle sejle til Helsingborg. Det kan være hun ikke bryder sig så meget om det. Så det vil jeg ikke udsætte hende for.

Men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan komme med andre steder hen, hvis jeg ved at jeg ikke stresser hende. Hun har forandret sig meget det sidste halve år. Hun har været ked af at køre i bil siden jeg kørte galt med hundene i bilen i 2006. Først for et halvt år siden begyndte hun at lægge sig ned eller sidde i buret når vi kørte. Hun har endelig fået trygheden tilbage efter uheldet, og det er rigtig positivt. Før da stod hun op hele vejen uanset hvor langt vi kørte. Så jeg ved at nu stresser jeg hende ikke mere ved at køre bil.

Skal en hund virkelig pakkes ind i vat, fordi den er drægtig?

• #12   9. sep 2010 Gitte: hun ska bestemt ik pakkes ind, det er også min holdning. Dejligt hun er blevet mere tryg ved at køre bil, det er bare super. Med hensyn til hva du ska gøre i weekenden, har du selv taget beslutning om. Og om det er rigtigt eller forkert, kommer kun dig ved.

Men håber da lille pigen, har en masse i maven.

Knus herfra...

• #13   9. sep 2010 Gitte: Jeg har det netop som dig... jeg kan heller ik se hvorfor de skal isoleres... jeg bruger min sunde fornuft og da jeg kender mine tæver bedre end andre, så ved jeg lige nøjagtig, hva de kan "klare". Lige det med sygdomme, så har jeg det sådan, at ja på en udstilling er dre rigtig mange hunde på et sted og ja de kan slæbe med hjem derfra. Men dvs at jeg fra feb-nu faktisk ik har skullet tage nogen steder med nogen af hundene af angst for at slæbe noget med hjem til enten en gravid tæve eller hvalpene (har haft 2 kuld på to forskellige tæve lige efter hinanden).

• #14   9. sep 2010 kan kun sige det samme som Tine.

Og så kan jeg sige at du ikke har ret i at kennelhoste ikke kan have en betydning for fostrene - men det er jo op til dig om du vil tro på det. Jeg har det fra den førende dyrlæge i dk, indenfor reproduktion.

• #15   9. sep 2010 Jeg var på udstilling med Bianca da hun var drægtig med første kuld. Inden problemer og hun fødte 6 dejlige hvalpe.

Hvem er førende indenfor reproduktion. Jeg er spændt på om det er den samme jeg kender til?

• #16   9. sep 2010 Det er Birgitte

Fordi man tager afsted, så betyder det jo ikke at man fanger en virus - det er jo det sammen som hvis man tager til afrika, så er der jo heller ikke 100% risiko for at få malarie, men der er en risiko og så er det jo op til en selv om man vil forebygge

• #17   9. sep 2010 Platugler: læser da det heller ik som Gitte siger at man ik kan få kennelhoste på udstillinger, men at man li så nemt kan få det hvis man f.eks. går tur...

• #18   9. sep 2010 Mht kennelhoste, så er der som nævnt mange slags, og nogle af dem, er meget krasbørstige, hvor hunden bliver MEGET syg. Jeg kender en hund, der nær var død af det. Og det ville da være en trist måde at miste hvalpe og evt tæve på.

Nej, den skal ikke pakkes ind i vat, men lige som Tine skriver er der nogle ting det ikke er nødvendig at gøre, hvis den er parret.

Tror ikke rigtig at der er nogen, der har skrevet, at den skal blive hjemme i huset, man skal bare undgå stressede situationer. Lige såvel ser man gang på gang folk der tager hen og scanner deres hund, helst næsten før det er muligt at se om den er drægtig. den bliver scannet drægtig...men der kommer ingen hvalpe. Igen kan det være den stressende situation ved dyrlægen, der kan gøre at tæve så vælger at absorbere hvalpene....

• #19   9. sep 2010 jackie: det siger jeg heller ikke at hun siger - jeg siger bare at jeg holder min tæve væk fra situationer hvor der er en forhøjet risiko for at få en eller anden form for smitte. Hvor det skel går, er jo op til den enkelte

• #20   9. sep 2010 Nu har jeg kun fået en tæve scannet. Men synes bare det lyder vildt hvis en tæve kan stresse så meget op over et dyrlæge besøg, at den mister hvalpene ved det. fortæller det ik mere om tævens temperament?

Vores den ene tæve var højgravid, da vi holdte et lille internt chi-hvalpe-træf med mig og 3 andre mennesker plus deres chier, hvoraf den ene også var højgravid. Kender da min tæve og ved at hvis hun trængte til ro, så ville hun gå ind i stuen og putte i en dyne. Men hun er den type, der elsker opmærksomhed og elsker at være med i alting. Så hun lå rundt på skift ved folk, for at få nulret mave og det vidste jeg på forhånd at hun ville være sådan. Hun har været med på køreture/besøg helt op til fødslen, da hun elsker det og er vant til at komme med os rundt.
    Nu skal I ik tro vi ik passer på dem, for det gør vi... men vi kender altså vores tæver bedst og udsætter dem ik for mere end vi ved de har det fint med.

• #21   9. sep 2010 Hanne: der er da ingen der siger i ikke gør det rigtige - vi siger bare at man skal tænke sig om og ikke alle tæver tager tingene lige godt. Gitte spørger om vores holdning til dette og den får hun ..... jeg kan ikke forstå hvorfor du får det til , at vi ikke mener at du passer din hund ok. Du gøre ting som jeg ikke ville gøre - men det betyder da ikke at du gør noget forkert.... vi er vel vare forskelligt. Når tæven ikke er drægtig, så gåer jeg heller ikke ind for tæf andet komsammen med en bunke mere eller mindre fremmede hunde, men derfor kan det jo godt være rigtig for dig og din hund

• #22   9. sep 2010 Hanne: jo, det kan der være noget om, altså at det siger noget om temperamentet. Men prøv at lægge mærke til hen ad vejen, hvor mange der får scannet deres tæver, der skulle være drægtige, men så alligevel ikke får hvalpe...

ellers...helt enig med platugler.

• #23   9. sep 2010 Platugler: Det er rigtigt at ik alle tæver er ens... men i bund og grund, har det så ik noget med tævens temperament at gøre. Hvis den så nemt kan væltes af pinden over en scanning ved dyrlægen, at den absorbere sine hvalpe. Så virker det på mig ik som en psykisk stabil tæve med et godt og sundt robust temperament. Eller er jeg bare forkert på den?

• #24   9. sep 2010 Hov Lykke... nåede ik at se dit svar inden jeg var i gang med mit ... kan se vi er enige i det med temperamentet.
    Jeg er også enig med Platugler om at man skal bruge sin sunde fornuft... men når man kender sin tæve, så kunne man vel ik finde på at udsætte den for ting lige i dens sårbare periode, som den ik kan klare.

• #25   9. sep 2010 Lykke: Må indrømme jeg ik lægger så meget mærke til hvem og hvormange der scanner og heller ik hvem der herefter mister hvalpe. Så det ved jeg ik noget om. Men forfærdeligt er det da for dem som har oplevet det...

• #26   10. sep 2010 Hanne: den med scannigen kommer ikke fra mig - den er jeg ikke helt enig i ... tror det mere skyldes at dyrlægerne ikke alle er dygtige nok til at scanne og tror de har set noget der ikke er der, eller at det er fostre der alligevel var gået til. Men jeg er heller ikke helt enig i det du skriver .... der kan være tæver der er ok temperamentsmæssigt, men så ikke har et godt forhold til dyrlægen og dermed stresser max der.

Men jeg ser ingen grund til at lade min tæve være sammen med en bunke hunde, vel vidende at det øger risikoen for en virus

• #27   10. sep 2010 Platugler: Det har du selvfølgelig ret i... men hvis de har det rigtig dårligt med dyrlægen, så ved man jo det som ejer og kan jo så fravælge scanningen.

Det er rigtigt. Men feks vi fik hvalpe i april og igen her i juni. Dvs fra ca feb og til nu, har der været enten gravid tæve eller hvalpe i hjemmet. Jeg har stadig udstillet mine andre hunde løbende imens... og når jeg kommer hjem fra en udstilling, så bliver de udstillede hunde altså ik smidt i karantæne eller lukket væk i flere uger indtil man er sikker på inkubationstiden er ovre og der ik har været noget.
    Jeg ved ik om det er fordi jeres udstillinger er større og mere velbesøgt end vores. Men jeg har ik hørt om nogen i vores "chi-klub", som har prøvet at få slæbt noget med hjem.

• #28   10. sep 2010 Hanne, lige præcis. Man kan altså ikke gardere sig mod "verdenen udenfor". Hvis man skulle det, så har man kun den ene hund, som man benytter i avl. Jeg har ikke kendskab til nogen i gårdhundeklubben som har mistet hvalpe pga. kennelhoste. Måske fordi vi alle vaccinerer vores hunde imod det. Hvis en vaccine "ikke dur", så kan man lige så godt lade være med at få hunden vaccineret, det er jo falsk "varebetegnelse".

Jeg går til træning med Cassie og Beckie på 2 forskellige hold. De kan lige så godt komme hjem med kennelhoste. På disse hold er der en klar overvægt af hyggehunde, som nok ikke er vaccineret for kennelhoste. Faren lurer overalt.

Jeg synes jeg har garderet mig alt hvad jeg kan, og vil ikke gå og blive "skør i hovedet" over at tænke på hvad der kan ske.

Ved første kuld skannede jeg ikke Bianca, for jeg blev enig med mig selv om at der kom hvalpe eller ej. Ventetiden til at man kan se tydelige tegn på drægtighed er lang, men så har jeg ikke udsat hende for unødig stress ved en skanning.

Kommentér på:
Nu må I gerne hjælpe mig - drægtighed

Annonce