{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.719 visninger | Oprettet:

cavalier med underbid {{forumTopicSubject}}

Hej alle cavalier ejere, min lille 6 mdr tæve har efte, at hun har skiftet tænder udviklet underbid, det kan ikke ses hvis ikke man kigger ind i munden på hende..

Er der nogen der ved om dette kan forsvinde efterhånden som hun vokser færdig, eller om det desværre er permanent?? Og i så fald, hvordan der ses på det til kåringer?

Tanken var at jeg ville trække hvalpe på hende, hvis hun kunne godkendes.. Men det ser vist ikke sådan ud smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  cavalier med underbid
  • #1   12. jul 2010 jeg tror ikke du skal regne med at det forsvinder mere - jeg vil tro at den ikke må bruges i avl og der vil blive slået hårdt ned på det, på en udstilling ...

• #2   12. jul 2010 Tror ikke en Cavalier med underbid kan avlsgodkendes, da det jo er en ret stor fejl for racen. Min mosters har også underbid og af samme grund, kunne hun heller ikke godkendes til avl smiley

• #3   12. jul 2010 Nej underbid er ikke godt og man avler i hvert fald ikke på en cavalier med underbid, jeg mener slet ikke de kan godkendes i DKK men hvad de andre klubber siger ved jeg ikke, men jeg ville aldrig trække kuld på en med underbid da det kan være aveligt.

• #4   12. jul 2010 Og selv hvis man skulle få en avlsgodkendelse i hus hos en uopmærksom dommer, er det jo nok værd at overveje om man virkelig vil avle på en hund med den fejl. Det kan jo gives viere til hvalpene.

• #5   12. jul 2010 underbid på en cavalier bliver heller ikke godkendt i ddh

• #6   12. jul 2010 Ja det er det.. jeg var også bange for at det kunne være aveligt smiley hmm, må kontakte avleren og høre om de andre i kuldet også har fået det.. godt nok ærgerligt, hmm.. Vil nu prøve at udstille hende en enkelt gang alligevel tror jeg, bare for at høre hvad de ellers syntes om hende..

Men har ikke tænkt mig at risikere at føje noget dårligt til racen ved at avle på hende...

• #7   12. jul 2010 Linnea så meget vokser en cavaliertæve altså ikke efter den er 6 måneder gammel, så jeg tvivler meget på det bid retter sig.

• #8   12. jul 2010 Kan se din hund er ud af nogle af de samme linier som min mosters, som også har underbid. Måske det er noget der ligger til den familie.

• #9   12. jul 2010 Linnea S: Ej det er jeg glad for at høre.. Håber at det er det der er tilfældet med min.. Vi har også selv snakket om at det evt kunne være fordi hun vokser en del nu, og at underkæben derfor er vokset mere end overkæben..

• #10   12. jul 2010 Tinna: Nå ja, det kan jo være.. Hvilke linier er det de har fælles?

• #11   12. jul 2010 En cavalier med underbid kan godt avlsgodkendes i DKK og afhængig af, hvilke kvaliteter hunden i øvrigt indeholder, ville jeg ikke udelukke den fra avl.

Min tæve, der har hvalpe nu, har tangbid, hvilket godt nok ikke er helt så slemt, men hun har alligevel fået exc. og vundet en rimelig stor juniorklasse.

Jeg har valgt at parre hende med en ældre hanhund (for at være mere sikker på sundheden), som har lavet en del hvalpe - alle med korrekte bid. Jeg beholder selv en tæve fra kuldet.

Underbid/bidfejl er i racen og arvegangen er kompliceret. Selvfølgelig er bidfejl ikke en ønskelig ting, men man risikerer lige så nemt at få hvalpe med underbid ud af 2 forældre med fint bid, som hvis man bruger en hund med underbid.

Det skal understreges, at hunden på alle andre måder bør være virkelig fin og sund, før man vælger at bruge en hund med bidfejl i avl ! !

Du kan dog sagtens udstille hunden - bidfejl er ikke en diskvalificerende fejl i racen og det er meget forskelligt fra dommer til dommer, hvordan han/hun vurdere et forkert bid.
    I grove træk kan man sige, at tyske all round dommere vil trække meget ned og at engelske specialdommere nemmere vil se lidt gennem fingre med det, hvis resten af hunden eller er fin.

• #12   12. jul 2010 Stephanie: Townfield og Lamslag - og der er hvertfald et navn der går igen smiley

• #13   12. jul 2010 Linnea: TS?

• #14   12. jul 2010 ... lige en tilføjelse... man kan ikke være 100% sikker på biddet, før hunden er 1-1½ år gammel, så der er bestemt håb endnu! Er biddet hele tiden det samme? eller er det nogle dage værre end andre?Hvis det "kører" lidt, er det et godt tegn.

• #15   12. jul 2010 Tak MB jeg havde bare hørt fra andre der havde cavalier med underbid at dommeren ikke ville give mere end en 2 præmie som det hed sidst de udstillede hundene pga biddet, men det er da fint det sagtens kan lade sig gøre alligevel, hvis man nu står med en lækker hund.

• #16   12. jul 2010 Nadja: En 2. pr. (good) er nok til en avlsgodkendelse.

• #17   12. jul 2010 Okay jeg troede faktisk de skulle have en Very good for at blive godkendt, men så lærte jeg da noget nyt idag smiley

• #18   12. jul 2010 Tinna: Okay..

Majbritt: hmm vil prøve at kontakte avler i morgen, og høre hvad hun har af erfaringer med det.. For som min lille tøs ser ud nu, fejler hun intet andet end det underbid, hun er en glad og fræk hvalp, der elsker og lege og hygge..

• #19   12. jul 2010 Nadja: Det er der helt sikkert også nogle dommere, der ikke vil!! Det kan også være, at hunden "kun" har været til en 1. pr./very good og at dommeren så har sagt, at hunden får en 2. pr./good pga. biddet. Havde hunden ellers været til en exc., kunne det være den var blevet trukket til very good pga. tænderne (tænkt situation - man ved jo aldrig, hvad den enkelte dommer kigger på)

• #20   12. jul 2010 Nadja: Nej, desværre... synes nu en very good sagtens kunne være et minimum ! Kan en hunde på et par udstillinger ikke opnå mere end good, bør man nok overveje, om den skal i avl.

• #21   12. jul 2010 Tak MB det bliver dejligt når jeg selv kommer med i ringen, så finder man altså ud af noget mere end når man bare kigger på smiley Men jeg regner med at starte i september eller oktober i babyklassen smiley

• #22   12. jul 2010 Nadja: Det bliver spændende!! Der er vel kun knap 2 uger til du får hende?

• #23   12. jul 2010 Maj-Britt: Har først lige opdaget det i denne uge, så har endnu ikke set om det skifter, men det vil jeg da helt sikkert se efter nu, kunne da håbe at de rettede sig efterhånden..
    Så skal hun da helt klart udstilles alligvel, tror jeg vil prøve at melde mig til en hvalpe/unghunde klasse i løbet af sensommer/efteråret

• #24   12. jul 2010 Kunne håbe at hun kan godkendes, kunne være super hyggeligt at have hvalpe, men kun hvis jeg er sikker på at hun er god nok..

• #25   12. jul 2010 MB ja der er 2 uger til jeg henter hende og jeg glæder mig helt vildt, så skal vi jo op imod hinanden fremover hvis du beholder tæven smiley

Nu yngre hun er nu hurtigere vil hun vænne sig til at blive udstillet så meld du hende bare til, der er en del udstillinger de næste par måneder hvor hun kan komme med i hvalpe klassen.

• #26   12. jul 2010 Stephanie & Sabrina S: Ja, bare afsted med hende!! Det er aldrig for tidligt :o)

Nadja. Ja, det skal vi :o) Glæder mig som et lille barn til at stille noget af mit eget! Hun ser ret fin ud indtil videre, selv om hun er lidt bette ;o)
    Mus gjorde sig så umage med hende, at hun ikke var helt færdig, da hun kom ud :o) ... men det skal nok komme!

• #27   12. jul 2010 Nadja: Okay, tror jeg at jeg vil gøre . Nogle råd i forhold til at vænne hende lidt til det hjemmefra?
    Står udstillingerne på klubbens hjemmeside?

• #28   12. jul 2010 Stephanie & Sabrina S: Afsted til ringtræning!! Og træn hende daglig i at stå på guld og på bord.

• #29   12. jul 2010 Stephanie & Sabrina S: Ja, det gør de. Og på hundeweb.

• #30   12. jul 2010 Stephanie & Sabrina S. Ja det er vigtigt at hun lære at stå og kigge på dig i stedet for at sætte sig ned og så skal hun kunne få vist tænder.

MB det kan jeg godt forstå du gør, jeg glæder mig også til at komme med i ringen efter at have kigget på i flere år smiley Nu så jeg nye billeder af hende i går og hun udvikler sig rigtig fint smiley

• #31   12. jul 2010 tænderne er ikke noget problem, men skal have trænet hende til at stå..

• #32   12. jul 2010 min milo er født men nomalt bid, men da ham skiftede tænder udviklede han underbid. og det er desværre ikke forsvundet. det er desværre blevet lidt værre. altså så han underlæbe stikker lidt ud så man kan se den.
    heldigvis ikke noget der genere ham.

Kommentér på:
cavalier med underbid

Annonce