{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.742 visninger | Oprettet:

Langhåret schæfer, søger svar :) {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Af ren og skær interesse har jeg lidt spørgsmål.

Anses de langhårede schæfere som fejl? Kan de avlsgodkendes og udstilles?

Hvor tidligt kan man se på hvalpene om de blir lang - eller korthårede? Og skal begge forældre være langhårede for at hvalpene bliver det?

Har læst mig til at den helt oprindelige schæferhund er langhåret. Rigtigt eller forkert? smiley

Ja, i må endelig komme med alle de input i kan smiley

MVH Louise

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Langhåret schæfer, søger svar :)
  • #1   18. nov 2009 Spændende spørgsmål som jeg ikke aner en klap om, men følger lige med...

• #2   18. nov 2009 Jeg kan svare dig på lidt.. Ja de langhårede regnes som fejl og kan derfor ikke avlsgodkendes..

Har du prøvet at læse på schæferens sider? Der må da være en masse at læse..

Min kollega's tæve fik 2 hvalpe, og jeg mener, det allerede var til at se, at den ene blev langhåret, da de var en 3-4 uger gamle

• #3   18. nov 2009 Må vel hellere lige skrive, at jeg kun kan skrive om DKK hunde

• #4   18. nov 2009 nej de kan ikke udstilles og avlskåres/godkendes nu, men jeg har hørt at i 2010 der kan man, men kun dem som har underuld, ellers var det dem som ikke har smiley hehe

Nej to korthårede schæfer kan godt give langhåret schæfer, det er så vidt jeg har forstået en genetisk fejl smiley

Meeeeen der kommer nok nogen på banen som ved det hele 100% smiley

• #5   18. nov 2009 Så vidt jeg ved er de førhen blevet anset for fejl og har derfor ikke kunnet avlsgodkendes.

Men det bliver der meget meget snart lavet om på. Langhårende MED underuld vil fremover kunne avlsgodkendes :o)

Kan ikke lige huske hvornår det træder i kraft :o)

Min hunds far kunne ikke avlsgodkendes pga. han er langhåret så derfor har min hund ikke tavle.

Selv 2 korthårede schæfere kan få langhårede hvalpe. Det er noget genetisk som jeg er sikker på der er andre der kan svare meget bedre på :o)

• #6   18. nov 2009 De langhåret har indtil nu været anset som en fejl og er det lidt endnu. (under DKK) Jeg mener det er fra den 01.01.2010 at de langhåret MED underuld bliver godkendt under DKK regi.
    De langhåret har jo været godkendt i mange år under fra DDH regi ( www.den-danske-hundeforening.dk)

Det kan være svært som ny begynder indenfor avlen at se om en hvalp bliver langhåret eller korthåret. Jeg tror man siger om 6-7 uger kan man være rimelig sikker på hvilken type hår hunden får.

To langhåret schæfere kan kun få langhåret hvalpe.
    To korthåret schæfere kan både for korthåret og langhåret. For at dette skal kunne lade sig gøre skal begge forældre være bærer af det langhåret gen.

Har læst mig til at den helt oprindelige schæferhund er langhåret.´- om dette er korrekt ved jeg ikke noget om.

• #7   18. nov 2009 de langhåret schæfere er ikke en fejl i ALLE de små foreninger, har forspurt, da jeg selv er på udkig efter en, og har kiget å en kennel under DHL.

Der er en variant der hedder alt deutsche schæfer, hvor sundheden skulle være en del bedre end hos de alm schæfere, ligeså siges det at de er mere stabile i sindet. Jeg skal møde nogle her i december.
    disse skulle også være godkendte i ALLE de små foreninger, men oplyst ved kontakt til foreningerne findes de pt. kun i DHL

Under fci, altså DKK anses den langhåret som en fejl og kan derfor ikke avlsgodkendes, udstilles kan den sagtens, den vil dog ikke opnå nogen placering.
    Hvis alt falder i hak med sv, vil den langhåret med underuld blive godkendt i 2010, både til avl og udstilling, dog vil det ikke være tilladt at krydsavle, som man må i de små foreninger.

vh
    thomas

• #8   18. nov 2009 stavefejl er gratis

• #9   18. nov 2009 anitta

ja det tror jeg gerne, har forespurt hos flere DKK kenneler, og selvom de siger pt at de bliver langhåret vil de ikke garantere at pelsen ikke kan rette sig. så derfor søger jeg efter hvalp fra 2 langhåret, så man kan være sikker på pelsen.

• #10   18. nov 2009 Man kan nu ikke forvente at to langhåret 100 % giver langhåret.

Og er ved at blive godkend i FCI = DKK

• #11   18. nov 2009 Jeg har haft to langhårede schæferhunde med DKK tavle og begge blev aflivet i en tidlig alder p.g.a. arvelige sygdomme. Så den med sundheden køber jeg ikke

• #12   19. nov 2009 Tak for de super gode svar! Lige hvad jeg manglede smiley

Men men men, nu siger i at de kan godkendes i 2010, men hvordan foregår det? Er det alle langhårede hvalpe født efter 01.01.10, der kan "bruges til noget" eller kan allerede fødte hvalpe/hunde godkendes til avl/udstilling?

• #13   19. nov 2009 Hvis de langhåret med underuld bliver FCI godkendt, så kan de som alle andre DKK schæfere udstilles og senere avlkåres og gå i avl.

• #14   19. nov 2009 Thomas. Selv om begge forældre er langpelsede, kan der godt komme enkelte kortpelsede i et kuld. En af mine tidligere hvalpekøbere som fik en langpelset her hos mig, har parret denne med en langhåret han. Fik 13 levende hvalpe, og det ser ud til at 3 bliver normalpelsede.

• #15   19. nov 2009 snow

fik skrevet forkert, skal have en alt deutsche schæfer, hvor den ifølge standard skal være langhåret, ellers er det en fejl.

• #16   20. nov 2009 Intet er besluttet endnu. Dette er sakset fra Schæferhundeklubben:

Fritz Bennedbæk | mandag d. 26. oktober 2009
    Hej x.
    Ja, jeg har også fået at vide at der er nogle informationer på andre hjemmesider om dette emne. Men hvis du vil have de korrekte informationer, så er denne hjemmeside den korrekte at kigge på. Der er orienteret om emnet i "Nyt fra Avlsrådet" nr. 2, 2009, som kan findes under "Avlsrådet", og derefter "Nyhedsbreve fra AR". Her kan du finde de informationer, der er tilgængelige på nuværende tidspunkt. Den korte version er at SV (Der tyske schæferhundeklub), der er "ejer" af racestandarden, har ANSØGT FCI om at få ændret standarden således at der fra og med 2010 vil være to varianter af Den tyske Schæferhund: den stockhårede (som vi kender den i dag) og den langstockhårede (med underuld). HVIS det bliver godkendt, vil der naturligvis kunne stambogsføres langstockhårede schæferhunde fra og med 2010 i DKK (da DKK er en del af FCI). Efter vores næste HB møde i denne uge, vil vi orientere nærmere om hvordan Schæferhundeklubben stiller sig i forhold til eventuelle aktiviteter for langstockhårede hunde (skuer/avlskåringer). Med venlig hilsen Fritz Bennedbæk/avlsrådet.

• #17   20. nov 2009 PS: Har også læst det sidste referat fra HB - HB er positivt indstillede, såfremt, det bliver besluttet.

• #18   20. nov 2009 Super, det lyder spændende.

Snow: Uhh, din Pocha er lige "min" type schæfer. Hold da op hun er lækker!

• #19   22. feb 2012 svare lige på denne gamle tråd , ja nu kan de der hedder langstok håret også avls kåres / avls godkendelse
    og gå på udstilling i deres egne klasser

Kommentér på:
Langhåret schæfer, søger svar :)

Annonce