4.742 visninger
|
Oprettet:
Langhåret schæfer, søger svar :) {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Af ren og skær interesse har jeg lidt spørgsmål.
Anses de langhårede schæfere som fejl? Kan de avlsgodkendes og udstilles?
Hvor tidligt kan man se på hvalpene om de blir lang - eller korthårede? Og skal begge forældre være langhårede for at hvalpene bliver det?
Har læst mig til at den helt oprindelige schæferhund er langhåret. Rigtigt eller forkert?
Ja, i må endelig komme med alle de input i kan
MVH Louise
dec 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.516
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Har du prøvet at læse på schæferens sider? Der må da være en masse at læse..
Min kollega's tæve fik 2 hvalpe, og jeg mener, det allerede var til at se, at den ene blev langhåret, da de var en 3-4 uger gamle
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Nej to korthårede schæfer kan godt give langhåret schæfer, det er så vidt jeg har forstået en genetisk fejl
Meeeeen der kommer nok nogen på banen som ved det hele 100%
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Men det bliver der meget meget snart lavet om på. Langhårende MED underuld vil fremover kunne avlsgodkendes :o)
Kan ikke lige huske hvornår det træder i kraft :o)
Min hunds far kunne ikke avlsgodkendes pga. han er langhåret så derfor har min hund ikke tavle.
Selv 2 korthårede schæfere kan få langhårede hvalpe. Det er noget genetisk som jeg er sikker på der er andre der kan svare meget bedre på :o)
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.235
De langhåret har jo været godkendt i mange år under fra DDH regi ( www.den-danske-hundeforening.dk)
Det kan være svært som ny begynder indenfor avlen at se om en hvalp bliver langhåret eller korthåret. Jeg tror man siger om 6-7 uger kan man være rimelig sikker på hvilken type hår hunden får.
To langhåret schæfere kan kun få langhåret hvalpe.
To korthåret schæfere kan både for korthåret og langhåret. For at dette skal kunne lade sig gøre skal begge forældre være bærer af det langhåret gen.
Har læst mig til at den helt oprindelige schæferhund er langhåret.´- om dette er korrekt ved jeg ikke noget om.
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 15
Der er en variant der hedder alt deutsche schæfer, hvor sundheden skulle være en del bedre end hos de alm schæfere, ligeså siges det at de er mere stabile i sindet. Jeg skal møde nogle her i december.
disse skulle også være godkendte i ALLE de små foreninger, men oplyst ved kontakt til foreningerne findes de pt. kun i DHL
Under fci, altså DKK anses den langhåret som en fejl og kan derfor ikke avlsgodkendes, udstilles kan den sagtens, den vil dog ikke opnå nogen placering.
Hvis alt falder i hak med sv, vil den langhåret med underuld blive godkendt i 2010, både til avl og udstilling, dog vil det ikke være tilladt at krydsavle, som man må i de små foreninger.
vh
thomas
jan 2008
jan 2008
ja det tror jeg gerne, har forespurt hos flere DKK kenneler, og selvom de siger pt at de bliver langhåret vil de ikke garantere at pelsen ikke kan rette sig. så derfor søger jeg efter hvalp fra 2 langhåret, så man kan være sikker på pelsen.
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
Og er ved at blive godkend i FCI = DKK
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 81
Men men men, nu siger i at de kan godkendes i 2010, men hvordan foregår det? Er det alle langhårede hvalpe født efter 01.01.10, der kan "bruges til noget" eller kan allerede fødte hvalpe/hunde godkendes til avl/udstilling?
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
jan 2008
fik skrevet forkert, skal have en alt deutsche schæfer, hvor den ifølge standard skal være langhåret, ellers er det en fejl.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Fritz Bennedbæk | mandag d. 26. oktober 2009
Hej x.
Ja, jeg har også fået at vide at der er nogle informationer på andre hjemmesider om dette emne. Men hvis du vil have de korrekte informationer, så er denne hjemmeside den korrekte at kigge på. Der er orienteret om emnet i "Nyt fra Avlsrådet" nr. 2, 2009, som kan findes under "Avlsrådet", og derefter "Nyhedsbreve fra AR". Her kan du finde de informationer, der er tilgængelige på nuværende tidspunkt. Den korte version er at SV (Der tyske schæferhundeklub), der er "ejer" af racestandarden, har ANSØGT FCI om at få ændret standarden således at der fra og med 2010 vil være to varianter af Den tyske Schæferhund: den stockhårede (som vi kender den i dag) og den langstockhårede (med underuld). HVIS det bliver godkendt, vil der naturligvis kunne stambogsføres langstockhårede schæferhunde fra og med 2010 i DKK (da DKK er en del af FCI). Efter vores næste HB møde i denne uge, vil vi orientere nærmere om hvordan Schæferhundeklubben stiller sig i forhold til eventuelle aktiviteter for langstockhårede hunde (skuer/avlskåringer). Med venlig hilsen Fritz Bennedbæk/avlsrådet.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 81
Snow: Uhh, din Pocha er lige "min" type schæfer. Hold da op hun er lækker!
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
og gå på udstilling i deres egne klasser
Langhåret schæfer, søger svar :)