Spørgsmål om parring/fødsel osv {{forumTopicSubject}}
For det første, er der nogen der har en god hjemmeside med alt hvad man skal gøre/forberede inden en tæve får hvalpe???
Hvor mange gange er det bedst at hundene parre før man er "sikker"??? (1-2-3-4 gange???) er der bestemte dage i løbetiden der er højst chance for graviditet?? eller er det så længe tæven lader hanhunden komme på, der er chance???
Hvor god en ide er det at få tæven scannet efter parring (for at tjekke efter hvalpe, og evt- antal hvadlpe???)... her tænker jeg, om det er nødvendigt at kende antallet af hvalpe inden fødslen, for at kunne skride hurtigt ind, hvis tæven ikke selv får alle hvalpe ud???
håber nogle kender lidt svar på mine spørgsmål
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Det er lidt forskelligt fra hund til hund hvornår det er bedst at parre... Så vidt jeg husker er det "normale" mellem 10. og 13. dagen, men som sagt svinger det... Så for at være mest sikker kan man få taget et test ved dyrlægen for at se om det er rette tid
Jeg ville altid vælge at parre flere gange; det øger chancen for hvalpe
Og vil også altid få tæven scannet så jeg ved om der er hvalpe, så jeg ved om tæven skal over på hvalpefoder og evt tilskud Du kan ikke være sikker på antallet, så jeg ville ik gøre det af den grund Da Emma blev scannet kunne vi se 3-4 hvalpe - hun fik 7
Held og lykke med det
jun 2009
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 3 Emner: 155 Svar: 478
Blodprøve på tævens 9dag (her alt efter hvem man har til dyrlæge) testen viser hvornår tæven er højløbsk.
Sæden kan overleve i tæven 36-48timer, parre hver anden dag i 3dage er en god ide.
Røgten fotografering i tævens 7 gravilites uge, scanning er desværre ikke 100%sikkert.
En god fuldkost til tæven under hele graviliteten.
Og overvej engang til (hellere en gang for meget end for lidt).. Da det er en stort arbejde, uanset størrelse af kuld og tæve.
Held og lykke med det..
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 196 Svar: 431
vores forhenværende tæve hævede meget op, tidligt, så der var ingen tvivl..
men diva hæver stortset ikke, underligt nok... ikke ret meget i hvertfald
jun 2009
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 3 Emner: 155 Svar: 478
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
Spørgsmål om parring/fødsel osv