{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.027 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. blodprøve til terminsbestemmelse af drægtig tæve {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg er ny herinde, men har fulgt med det sidste stykke tid.
Jeg har to lækre bichon havanaise, Ollie og Frida, som jeg er helt tosset med. Og jeg skal på forhånd beklage at oplægget bliver lidt langt, inden jeg kommer til mit spørgsmål smiley
Jeg vil gerne lige præsentere historien så kort som muligt, men vil gerne frabede mig at blive "dunket" i hovedet som uansvarlig. Frida er nemlig drægtig, hvilket bestemt ikke var planlagt. Hun er nemlig kun 14 måneder smiley "Desværre" er Frida ekstremt renlig under løbetid, og jeg har gennem to løbetider kun set en enkelt dråbe blod. Tilbage i august kom Frida i sin anden løbetid, blot 3 måneder efter sin første løbetid. Så jeg var ikke voldsomt obs på om hun kunne være i løbetid (og selvfølgelig ingen blod). Samtidig bliver min mand indlagt med blodprop i hjertet, så begge hunde bliver passet af et vennepar, mens jeg er på sygehuset hos ham. Da jeg et par uger senere henter hundene, fortæller de, at hundene havde parret sig flere gange. Så nu er min lille Frida med hvalpe. Hun blev scannet 12/9 på dag 32 fra sidste parring og dyrlæge fandt mindst 5 hvalpe.
Jeg har læst og læst alt jeg har kunnet få fingrene i omkring drægtighed og fødsel. Jeg er selv jordemoder, men det her er jo min lille hund som skal føde, og sjovt nok synes alle, at de skal fortælle om de mest forfærdelige forløb med døde tæver, døde hvalpe og alt hvad der kan gå galt. Ingen fortæller om de dejlige fødsler, hvor alt går godt smiley Så nu er jeg efterhånden ved at være ret paranoid og angst for at noget skal gå galt.
Og så kommer venneparret og fortæller, at første parring måske foregik et par dage før den dato de oplyste mig om. Og det er vel en ret væsentlig detalje at kende i forhold til om hun føder for tidligt eller om hun går for langt over tid... SÅ efter en laaaaaaang forklaring, er mit spørgsmål: findes der en blodprøve, der kan fortælle hvor langt hun er i sit forløb? Om hun er dag 50 eller dag 54 i dag?
Hun skal røntgenfotograferes for at kende antallet af hvalpe d. 3/10, men det kan vel ikke fortælle hvor langt hun er (min dyrlæge siger at hans teknik er lidt vel gammelt og ikke kan måle fostrenes størrelse)?

Hilsen en lidt (meget) overbekymret "hunde-mor"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. blodprøve til terminsbestemmelse af drægtig tæve
  • #2   29. sep 2017 Fordi dyrlægen frarådede abortsprøjten. Jeg spurgte nemlig til den.

  • #4   29. sep 2017 De gode dyrlæger til at scanne kan på baggrund af størrelsen vurderer hvornår hunden skal nedkomme (hedder det også det for hunde?). Jeg vidste nu godt hvornår min tæve blev parret, men dyrlægerne til scanningen ramte spot on ved ægløsningen. Jeg ved ikke med røntgen om den kan være lige så præcis, men du må jo bare være obs i et par dage før. Sket er jo sket.

    Og der findes skam gode historier. Min ældste tæve fødte en hvalp naturligt og en med kejsersnit ved første kuld. De to efterfølgende kuld gik som smurt. Det kuld jeg venter nu er datter til min ældste og det vil være hendes første kuld, så nerverne er ude på tøjet. Et godt råd er bare at ringe til dyrlægen eller dyrlæge-vagten når du er i tvivl. HG kan sjældent råde dig særlig præcist når vi ikke kan følge processen tæt. Evt. find en erfaren opdrætter i dit område som kan støtte dig lidt


  • #5   29. sep 2017 Mange tak smiley Dejligt at høre noget positivt.
    Jeg har en ven, der er dyrlæge som sidder standby til den tid smiley

    Isabelle: jeg mener nu det er mine venner, der er uansvarlige ikke at fortælle mig omgående at mine hunde har parret. Forstår dog godt de mente jeg havde andet at tænke på. Kan ikke helt bebrejde dyrlægen at han fraråder abortsprøjte, da jeg først fik besked om evt. drægtighed så lang tid efter parring.


  • #6   29. sep 2017 Jeg har ikke forstand på hverken hunde eller menneskefødsler.

    Men jeg vil gerne spørge dig, hvis din dyrlæge selv siger, at han rent faktisk ikke er up-to-date med udstyr (og måske viden, siden han afviser abortsprøjte til så ung en hund) vdr. hundefødsler, og du selv er liiiidt (over?)bekymret, hvorfor bruger du så ikke en af de dyrlæger, der har reproduktion som speciale ifm din hunds forløb?
    Ville det ikke give dig mere ro? Jeg spørger, fordi jeg nok selv ville gøre det, især hvis min dyrlæge er lige rigelig gammeldags anlagt, som det lyder til din er.


  • #13   29. sep 2017 Ja, undskyld mig, men fatter ikke, at man ikke har villet give en abortsprøjte.
    Men der er jo penge i de racer........................


  • #14   29. sep 2017 Mange tak, Cecilie med Mack!

    Alle andre: Jeg fik at vide, at abortsprøjte kunne gives til max uge 3, og da jeg først kunne få en tid hos dyrlægen mandag, mente han at vi var for tæt på at det var for sent, og at der ville være for mange risici. Jeg havde langt fra planlagt at parring skulle ske nu, og var det gået som jeg personligt havde ønsket, havde jeg haft tid til at undersøge alle disse ting inden hun blev drægtig. Men som helt ny med en drægtig tæve uplanlagt måtte jeg jo bare lytte til hvad jeg fik at vide. Så kan man blive bagklog.

    Minion: det er vores han hund der har parret sig med hende. De er ikke på nogen måde relateret, men begge bichon havanaise.


  • #15   29. sep 2017 Ro på nu. Det hele skal nok gå smiley Hvis hun ellers er sund og rask, så ville jeg ikke være så bekymret.
    Nej, det er ikke optimalt at hun bliver parret på den måde. Men nu er "skaden sket", og så er der ikke så meget andet at gøre, end at forberede dig på hvalpefødsel (hvilket du gør), og huske at glæde dig til at få hvalpe smiley

    Jeg ville være langt mere bekymret, hvis tæven var under 1 år, eller hvis den var 8 og førstegangsfødende.

    Du kan evt. prøve at kontakte Henriette fra Nysted dyreklinik: http://www.nysted-dyreklinik.dk/smådyr/ultralydsscanning-repro
    Hun er ekspert på området. Hun holder godt nok til på Lolland, men måske hun kan anbefale en dygtig dyrlæge i dit nærområde ?

    Langt de fleste fødsler går heldigvis godt, så hvis bare du forbereder dig grundigt, så du kan reagere, hvis noget ikke går som det skal, så skal det nok gå alt sammen.

    PS. Håber at din mand er ok !!


  • #16   29. sep 2017 Min chi Gustav er fra en mor som fødte ham da hun var knap 1 år, hun fik en dødfødt søster og Gustav..
    Fødslen gik okay men hun havde lidt sværy ved at acceptere ham ordenligt så han fik modermælks erstatning meget af hans hvalpetid
    Så det vil jeg i hvert fald anbefale og sørge for at have kontakt til ammestuen HVIS uheldet skulle være ude og hun ikke acceptere hendes hvalpe

    Dog vil jeg sige slap af hun skal nok klare den også selvom hun er ung bare vær der for hende og sørg for både at have dyrlæge og nogle ting klar så skal du nok få dejlige hvalpe smiley

    Gustav er sær ja uden tvivl men det kommer nok mere af 1000 andre årsager og hans mor well hun er en sød vapperlapper og er i live endnu 5 år er hun smiley


  • #18   29. sep 2017 Mange tak. Jeg vil prøve at kontakte hende på mandag smiley
    Og dejligt at høre at det oftest går godt!
    Min mand har det bedre, men det har været en hård omgang. Men stille og roligt frem.


  • #21   29. sep 2017 Dejligt at din mand har det bedre smiley

    Har ikke så meget styr på bichonerne, men deres kropsform burde ikke give anledning til de store fødselsproblemer. Har du evt. kontaktet din opdrætter ? Måske vedkommende vil hjælpe til.


  • #22   29. sep 2017 Jeg har også selv læst mig frem til, at bichonerne ofte har problemfrie fødsler, så min bekymring er mere fordi hun er ung. Dyrlægen siger dog at hun er sund og stærk (men tilsyneladende ved han jo ikke hvad han snakker om), og hun virker helt veltilpas og glad. Spiser fint og leger.

    Ang. opdrættere kontaktede jeg dem begge, men Ollie er hentet helt oppe på grenen og Frida er hentet på Fyn, så der er ret lang vej til dem. Men de har svaret, og beroliget at fødslerne er gået nemt hos dem smiley


  • #23   29. sep 2017 At hun er ung, er ikke nødvendigvis en hindring. Hun er jo ikke ekstremt ung. Hvis nu hun var blevet parret i første løbetid, i en alder af 7 mdr. så ville jeg være mere bekymret. Hun er jo næsten voksen smiley

    Dejligt at dine opdrættere har beroliget dig mht. deres fødsler. Måske de også kan give dig gode råd mht. fodring, socialisering osv. ?


  • #25   29. sep 2017 Ja, det havde jeg slet ikke tænkt på at jeg kunne spørge dem om. Tror jeg bare har været så nervøs for hende, at jeg kun har tænkt et skridt fremad smiley Først: at intet sker hende i drægtigheden. Så: at intet sker hende under fødslen. Jeg har vist lidt skyklapper på frem til næste mål smiley Men god ide at snakke med dem omkring hvalpene! de er så søde og behjælpsomme med alle mine spørgsmål, så det tænker jeg de godt vil hjælpe med at svare på smiley


  • #26   29. sep 2017 Tænker at de meget gerne hjælper til med alle dine spørgsmål.

  • #28   30. sep 2017 Det er en rigtig god idé at have en fødekasse klar. Lad hende nå at vænne sig til den nu og frem til fødslen. Læg evt hendes kurv, tæppe, etc i fødekassen så hun finder den tryg. Vetbeds er geniale at have og minimum 2 stk så du kan skifte og vaske.
    Hav kittet klar; handsker, håndklæder, termometer, kalk, mælkeerstatning og flasker, etc, så er du klar til at reagerer hurtigt.
    Og så RO PÅ! De første par uger sker der ikke så meget, så al det med socialisering kan du sætte dig ind i efter fødslen. Små skridt af gangen.

    Og hold dig tæt til din dyrlæge. Op med humøret og ned med nervøsiteten


  • #29   30. sep 2017 Det ville da være rart smiley Man er jo lidt på bar bund, og meget kan man læse sig til, men det er svært at spørge en bog om evt spørgsmål der melder sig smiley


  • #30   30. sep 2017 Tak Kennel Hijack smiley
    Fødekassen er klar og den har hun sovet i ved siden af min seng i et par uger allerede - hun elsker den smiley Desværre er de bestilte wetbeds ikke ankommet endnu, så jeg overvejer lidt at bestille igen. Jeg har en lille kasse med alle remedier klar til fødslen, men er så meget i tvivl om kalk. Min dyrlæge siger, at det skal jeg ikke selv have klar, men ringe hvis jeg fornemmer hun bliver lav i kalk, men andre siger, at de har det liggende? Hvor får jeg det henne, hvis jeg skal have det klar?


  • #31   30. sep 2017 En vægt er også altid god at have. Det er et super redskab til at vurdere om de små trives, hvis man vejer dem ofte, og kan se at de tager på.

  • #32   30. sep 2017 Jeg har den gamle jordemodervægt klar, og har lavet et skema til at notere tidspunkt, vægt og om moderkagerne kommer med. Er det en gang i ugen de skal vejes efterfølgende? Eller dagligt i starten? smiley

  • #33   30. sep 2017 Hvis ikke du er tryg ved at give kalk, så lad vær og få din dyrlæge til at vurdere det. Jeg har aldrig haft brug for kalk, men min race får jo heller ikke mange hvalpe. I stedet har jeg puppyboost.

    Hvis du bor nær Løgumkloster, så smut forbi Butik Balou og få de bedste vetbeds. Ellers har de også en webshop men det er federe at se alle deres farver smiley


  • #34   30. sep 2017 Jeg bor faktisk i nærheden af Løgumkloster - så det vil jeg da helt klart gøre! smiley
    Og jeg er egentlig tryg ved at give kalk - er vant til både pr. os. indgift og injektioner i mit arbejde, så det er intet problem så længe jeg har en ml pr kg vejledning. Det er mere hvor det skal købes for at have for en sikkerheds skyld? Er det hos dyrlægen?


  • #35   30. sep 2017 Øv.for en oplevelse at have, men ja, nu er det om at kigge fremad.

    Denne tråd handler ikke udelukkende om det, du efterspørger, men den endre med at være en guldgrube af tips og tricks i forhold til drægtighed og forestående fødsel.

    Du må springe det irrelevante over.

    Tråden blev fulgt af to andre tråde, nemlig fødselstråde for både Fie og Bellen.

    De to fødsler gik ikke helt efter bogen, men måske du kan bruge dem alligevel.

    I forhold til dit spørgsmål om termin - rent faktisk kan det svinge rigtig mange dage - helt fra 56 til 72 dage - så at de har parret et par dage tidligere får ikke hele billedet til at vælte.
    De 63 dage er i høj grad et estimat. Dag 56 og 72 er ekstremer men derimellem er der mulighed for relativ stor variation.



  • #36   30. sep 2017 Det frarådes at give kalk under drægtighed - jeg valgte at give det efterfølgende i et par uger på grund af stor kuldstørrelse og fordi det forekommer i racen.

    Jeg brugte flydende kalk i foderet. Under fødslen fik hun i drikkevandet.


  • #38   30. sep 2017 Og her var så linket til den føromtalte tråd smiley

    http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/701881-status_isabelle


  • Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #39   30. sep 2017 Tid til fødsel afhænger af ægløsningstidspunkt og ikke parring. Derfor kan det være svært at sige hvornår hun nedkommer nu.

    Mht abortsprøjte, så KAN den gives til dag 45, men der er øget risiko for komplikationer, så jeg forstår egentlig godt dyrlægen til et vist punkt. Kan dog undre mig over du ikke har valgt at få hende steriliseret i stedet?


  • #40   30. sep 2017 Da fødselstidspunktet alligevel kan svinge enormt meget så er udregningerne alligevel mere en rettesnor end de er eksakte. Så ro på og sørg for at være klar i god tid.
    Det du skal have klar er en fødekasse. Kassen er et sted tæven kan få ro - i naturen ville hun grave en hule. Man plejer at sige kassen skal være så lang hunden kan ligge helt udstrakt på det ene led og så bred at hunden kan ligge med ryggen og benene mod hver side hvis den vil bruge siderne til at støde mod. Kassen bør have "rundstokke" langs kanten for at undgå tæven får klemt hvalpene op mod kanten.
    I bunden denne ligger du nogle klude, aviser eller feks stiklagner som kan suge noget af den blod og væske der vil komme ved fødslen. Vælg noget Du kan smide ud. Hav nogle tørre underlag klar til efter fødslen så du kan skifte det og tæven ligger tørt og blødt. Ideelt bruger de fleste vetbeds de kan købes de fleste steder. Tæppet må helst ikke være i flere stykker da en hvalp så kan kravle under og evt ved et uheld blive lagt i hjel af moren.
    Selve kassen skal stå et sted med ro og hvor du kan komme til at hjælpe. Hannen må ikke kunne generer tæven. Vær i øvrigt OB's på nogle hanner kan bide hvalpene ihjel - så hans tilstedeværelse kan måske stresse tæven. Vent til hun signalerer det er ok med at lade ham se hvalpene og vær tilstede når det sker.
    Nå det var lidt en afstikker. Ellers bør du have klart noget glidecreme og handler hvis en hvalp sidder i fødselskanalen kan man nogen gange selv hjælpe den ud. Nogle rene klude til at tørre hvalpene i hvis tæven ikke selv rengør dem. modermælkserstatning samt sut hvis kuldet er meget stort. Noget sytråd eller andet til at lukke navlestreng med hvis tæven ikke selv kan klare at ordne dette.
    Evt et specialprodukt til at give dehydrerede hvalpe lidt ekstra energi til at spise.
    Alle disse ting håber man jo lidt på ikke at få brug for. Men føder tæven kl 2 natten til en søndag er det ikke let at finde et sted at handle før mandag så hellere have det klart.

    Hun er ung så fysisk har hun nok lettere ved fødslen end de fleste. Men spørgsmålet er om hun har instinkterne og modenheden til at klare det hele selv. Der må du være klar til at hjælpe.

    Ha gerne en vægt og noget at skrive med og på så du kan veje hvalpene ved fødsel - lad endelig lige tæven få gang i sine instinkter først. Hun ved ikke hvad der er på vej og adfærden trickes først når hvalpene er der. Men det er vigtigt du kan holde øje med de tar på. Så noget der kan markerer hvilken hvalp der er hvilken - hvis kuldet er meget ens kan en klat neglelak, fingermsling, frugtfarve eller skolekridt eller andet markerer hvalpene. Forvent en fødselsvægt omkring 80-140 gram. De kan tabe sig lidt det første døgn eller to men bør have fordoblet deres vægt inden for en uge.
    Det kan være godt griber id at få dem og moren kontroleret indenfor det første døgn af en dyrlæge eller få din veninde over og i hvert fald lige tjekke hvalpene ikke har ganespalte. Aå kan de nemlig sjældent overleve.
    Husk der er en grund til at hunde får flere hvalpe - netop fordi der kan gå nogen til. Så bliv ikke ræd hvis en hvalp er svag eller død ved fødsel osv. Det er altså naturligt selv vi gør hvad vi kan får at flest muligt klare sig smiley
    Og langt de fleste hunde fødsler går altså godt og efter bogen. Især de uplanlagte kuld smiley
    Du kan fornemme fødslen er på vej ud fra tævens adfærd. I opblokningen bliver hun urolig, vil halse, grave rede alle mulige steder måske søge dig meget. Opblokningen kan tage fra nogle timer til et par døgn. Hun vil nogle timer før fødsel tømme sig - kaste op og skal ud. Og vil sikkert ikke indtage føde herefter. Begynder hun at få veer skal der være født hvalp inden for en times tid. Du kan måle hendes temperatur i rumpen. Normalt dykker denne til under 36 for der efter at stige igen til normalen typisk et døgnstid op til fødsel.

    Når hvalpene kommer så vær ved tæven, vær rolig og støttende. Sikre dig at antallet af moderkager tilsvarer antal hvalpe. Så der ikke ligger en sådan tilbage inde i tæven og give betændelse. Dyrlægen kan give en vesammentrækkende sprøjte efter fødslen for at sikre alt er ude. Så kan denne også lige tjekke hvalpene og give kalk. Og give dig ormekur med hjem til kuldet samt mor. Efterfødslen er det primært brystbetændelse og kalkchok du skal holde øje med ved tæven. Og trivsel og vægtøgning hos hvalpene. Et roligt kuld er i trivsel.

    Er tæven vaccineret mod herpes? Den gives særskilt og er ikke med i basisvacvination. Ellers kan det være en god ide da det er en led sygdom at få ind i et kuld.
    Langt de fleste hundefødsler går altså som smurt. Men det er godt at vide hvad man skal gøre hvis nu man ikke er blandt de heldige smiley


  • #41   30. sep 2017 Det er sådan noget småtterier du skal forvente - her 2 dage gamle. Ved fødslen var de to nærmest skaldede og mørke fordi huden er mørk og våd og pelsen er så tynd. Jeg troede virkelig de var dødfødte. Kommer der nogle meget små nogen så få dem tørret hurtigt og sikre de kan få luft. Brug evt et eller andet til at sige munden tør for fostervand. En øresprøjte havde jeg klar den gang.

    Her på billedet kan du også se en måde at lave en kant i fødekassen på.


    profilbillede
  • #42   30. sep 2017 Tusind tak for alle de gode råd! smiley
    Hvor er det dejligt at blive klædt lidt bedre på. Jeg håber at vi er nogenlunde godt klædt på til fødslen med alle ting. Jeg er som nævnt fleksjobber og arbejder 2 timer om ugen, oftest hjemmefra, så jeg vil være hos hende konstant ?? Jeg planlægger at hanhunden slet ikke skal være til stede når hun går i opblokning, men bliver i tvivl om det er bedst? De er meget afhængige af hinanden, men hun vil vel blive irriteret på ham hvis han er i nærheden?


  • #43   30. sep 2017 Hvordan holder I styr på hvem der er hvem? Bare sådan for nysgerrighedens skyld

  • #44   30. sep 2017 ???? Ollie er sort og hvid og Frida er helt hvid, så det er ganske nemt.

  • #45   30. sep 2017 Hvalpene da smiley

  • #46   30. sep 2017 Hov, smileys blev til ??? Men der var to smiley

  • #47   30. sep 2017 Nååååh smiley jeg håber der vil være kendetegn, men tager imod råd til genkendelse med kyshånd!

  • #48   30. sep 2017 Fødselskasse er på plads - sørg for masser af vetbeds, som er nemme at vaske/skifte.
    Små farvede hvalpehalbånd - Jeg ynder at lave dem af elastisk stofgarn, som er let at have med at gøre
    En god babyvæt er guld værd - hvalpe vejes ved fødsel og derefter dagligt så man kan følge med i at de tager på som de bør
    Tæven skal have hvalpefoder nu og frem til hvalpene er færdige med at die.
    Har du talt med dyrlæge om ormekur?
    Herpesvaccine er for sent da den skal gives ifb med parring samt lige op til fødsel.
    Jeg giver lidt kaltop til og efter fødsel, for at undgå kalkchock
    Det kan være en fordel at have puppyboost i huset - det er godt til svage hvalpe

    Held og lykke smiley


  • #49   30. sep 2017 Puppyboost har jeg ikke hørt om? Hvad er det?
    Hun har været på hvalpefoder et stykke tid - den fra eukanuba. Og fik ormekur for en uges tid siden. Hun er dog ikke herpes vaccineret, for parring kom ret meget bag på mig.
    Lige et spørgsmål Lise: halsbånd - hvor tidligt må de komme på? Jeg havde tænkt at jeg ikke turde give dem det på før de var en 2-3 ugers tid? smiley


  • #50   30. sep 2017 Kan man "nøjes" med herpes vaccinationen op til fødslen eller har det ingen effekt?

  • #51   30. sep 2017 Ingen effekt, så det skal du ikke tænke på. Mine har aldrig fået herpes vaccination og der er stadig to lejre om dens effekt.

    Puppyboost giver jeg tæven og hvalpene under fødslen men det er vist mere overtro end en nødvendighed. Jeg tør bare ikke andet nu smiley


  • #53   30. sep 2017 Halsbåndene kommer på når hvalpen er født - farve noteres samt med hvalens data (fødselstidspunkt, køn, vægt og evt. kendetegn)

    Puppyboost: https://www.canisvitae.dk/puppyboost-15-ml-til-killinger-hvalpe


    profilbillede
  • #54   30. sep 2017 Det er netop herpes vaccinationen op til fødslen der er vigtigst. En periode. Ar vaccinationer e i rest der gik dyrlægerne ind og gav kun lige op til fødsel. Netop for at flest mulige fik beskyttet hvalpene. Jeg ville ikke undvære den.

    Men vend det med din dyrlæge.

    Jeg kommer også lige til at tænke pels.
    Et godt råd er at tæven er pæn og velholdt op til fødslen for at gøre det lettere at holde pelsen med hvalpene og skidt og møg i. Men bRug endelig shampoo og balsam uden en masse farve og parfume. Det er der ofte i de produkter man bruger til daglig.
    Barber gerne mælkebaren så du slipper for filter fra hvalpenes sutten og så du kan holde øje med patterne bliver tømt og passet.


  • #55   30. sep 2017 Og halsbånd kan du ikke bruge på 100 gram hvalp.
    Så skal du finde på noget bomuldstråd og lave en sikkerheds Løkke så snoren ikke kan strammes om halsen.
    Personligt ville jeg give en klat farve. En får en klat på højre bagben, en på venstre, en på halen og så burde kuldet være til at kende smiley


  • #56   30. sep 2017 Ginnje - barberer du dine tævers mave? Mine taber pelsen på maven op til fødslen så en barbering er ikke nødvendig..

    Men ja - det er n god ide med en god og skånsom shampoo i huset.. Der kommer jo en del "skidt" ud over de efterfølgende uger.


  • #57   30. sep 2017 Jeg ringer til dyrlæge mandag ang herpes vaccinationen. Hun skal røntgen tirsdag, så er det for tidligt at få den sammen med?

    Ginne.: hun blev klippet kort i forgårs (mine hunde er altid rimelig kortklippet da vi bor på en gård, hvor de suser frit og grisser sig enormt til smiley ikke just optimalt for den slags pels). Tog samtidig omkring babser og forsigtigt ved skeden smiley


  • #58   30. sep 2017 Ja i min race plejer opdrætteren at barberer maven. Om de ville tabe en del af den op til fødsel aner jeg ikke - de har jo ikke en alm. underuld og dækpels som andre.
    De der ikke gør det før fødslen ender alligevel med at gøre det under mælkegivningen. Simpelthen fordi pelsen bliver en stor filt af alt den Nussen rundt og sutten osv.


  • #59   30. sep 2017 Hold da op en omgang.
    Håber alt går vel for jer - Det gør det jo gudskelov som oftest.

    Sørg for at der er total ro i huset omkring fødsel. Hav pasning klar til din anden hund, ingen gæster og rend i hjemmet og hav meget gerne en hjælper din tæve kender rigtig godt til at komme. Min tæve havde en turbo fødsel med 4 af 8 hvalpe på under en halv time og et par stykker med kun få minutter imellem.
    Så har man satme travlt og det er lidt samlebåndsarbejde, hvor en hjælper er virkelig guld værd.

    Ifht. at gå over tid, så er det vigtigste at tage temperaturen to gange dagligt - Da du ikke kender det helt præcise parrings og ægløsningstidspunkt, så kan det være en god ide at starte helt op til en uge før du forventer der er størst sandsynlighed for fødsel - Så kender du også hendes "temperatur rytme" rigtig godt.

    Det med at gå "over tid", det er ret tricky for det sker i bund og grund meget sjældent, men skyldes oftere at tæverne lader sig parre længe før ægløsningstidspunktet og sædcellerne kan leve længe inde i tæven og derfor befrugte en del tid efter sidste parring.

    Så temperatur-dykket er det der kan hjælpe dig mest. Under 37 - Typisk helt ned mod 36. Så er i ved at være der.
    Min egen havde temperaturfald til 36,5 om morgenen, blokkede op et døgns tid og så kom temperaturen over 37 igen næste morgen og fødsel af første hvalp til middag efter 1½ times veer.

    Du kan tydeligt se hvornår presseveerne starter og det er dem du skal være virkelig OBS på. For de skal helst ikke vare over 2 timer inden der født en hvalp. Og der skal helst ikke gå mere end 2 timer mellem hvalpene.
    Det er tommelfinger regler og det kan variere en del - Som oftest har tæverne (især ved store kuld) lige brug for en pause i fødslen og så kan tingene godt se ud til at gå helt i stå og så kommer der gang i fødslen igen efter lidt tid.

    Så der er det din sunde fornuft og evne til at se om fødslen er gået helt i stå pga. manglende veer eller om der bare er en lang pause, der må i spil.

    Der sker ikke noget ved at give Calcium under fødslen, det kan styrke veerne og at give tilskud i en periode efter, for at undgå kalkchok. Især ikke da du har en lille race.
    Men du må IKKE give det før fødslen starter!!!! Først når den er i gang.
    Brugte bare calcium sandoz brusetabletter opløst i vand - Fungerede fint.

    En næsesuger til børn fungere fortræffeligt til at suge luftvejene rene på hvalpene. En Pean tang er guld værd til navlestrengene - Den er virkelig effektiv til at knuse blodkarene og nem at styre i modsætning til tråd synes jeg.

    Masser af nyvaskede håndklæder, vasket i neutral shampo til at tørre hvalpe og for mit vedkommende - Gribe hvalpe når tæven ikke synes de skulle fødes i hvalpekassen, men stående i bryggerset smiley
    Sutteflaske og mælke-erstatning just in case - Har bedst erfaringer med Esbilac, hav gerne den flydende variant, så du slipper for at stå og blande hvis det skulle blive nødvendigt i starten (gav det i øvrigt også til min tæve i foderet for at styrke mælkeproduktionen).

    Jeg var mega glad for tisseunderlag - UNDER wetbeads i hvalpekassen. De sugede det der slap igennem Chut's rengøringsvanvid og gjorde det super nemt at gøre rent i kassen.

    Brugte også en varmelampe de første dage efter fødslen, til når Chut ikke lå hos hvalpene. I den ene side af kassen og så kunne de selv vælge hvor de ville ligge så de selv kunne finde en temperatur der passede dem. Andre bruger varmedunke og puder og andre ingenting. Men synes med så små hvalpe din race får, at det er meget rart at have i baghånden hvis nødvendigt.

    Sidst men ikke mindst:
    Hav styr på hvem der har dyrlæge vagten omkring fødslen og hav nummeret stående og adressen indtastet på GPS'en hvis det skulle gå galt.
    Sørg for at have tanket bilen, en kasse til hvalpe med varmedunke og wetbeads klar, til hvis det bliver nødvendigt at skulle afsted. Når man har styr på det, så går det som regel altid godt!


  • #61   30. sep 2017 Jeg klippede håndklæder i stykker, så vi havde et par stykker pr. hvalp - de røg lukt i skraldespanden sammen med engangsunderlag og efterbyrd efter hver fødsel.

    Hvad angår det at klare det selv - jeg vil anbefale at være hurtig med at få hvalpen ud af hinden og klippe navlestrengen før tæven gør det. Hurtig forebyggelse af navlebrok.
    Hold godt øje med tæven bagefter - hun kan godt finde på at tage mere af navlestrengen selvom den er klippet.


  • #62   30. sep 2017 Vores hanhund var i øvrigt med indtil ca 15 minutter før første hvalp. På afstand naturligvis.
    Under opblokningen var alt som vanligt i forbindelse med ham.


  • #63   30. sep 2017 Navlestrengen skal ikke klippes men rives over eller sættes en snor omkring. Det er nemt på de små racer. Selv lader jeg tæven klare det meste og går først ind og støtter når hun bliver træt.

    Jeg har købt små vaskeklude til at gøre det sidste rent på hvalpene og så gemmer jeg kludene i en tæt pose. Skulle hun være ammetæve eller afvise en af hvalpene indenfor de første par dage, så kan jeg gnubbe hvalpen med en af vaskekludene og så lugter den som en af hendes nyfødte igen


  • #64   30. sep 2017 Ej, tusind tak for alle råd - det er jo ren guldkorn smiley
    Jeg startede i forgårs med at tage temperatur i går morges og fører nu journal morgen og aften, så satser på at den bliver "fanget" når det går i gang. Jeg tænker at jeg vil få fat i noget kalk, så den også er dækket ind og så nogle halsbånd - jeg har fundet nogle velour bånd med velcro er de mon en mulighed?


  • #65   30. sep 2017 Jeg tror at halsbåndene bliver for store. Jeg ved at nogen påfører neglelak i nakken på hvalpene for at skelne, men har også bare set paracord og ligefrem gavebånd. Det var derfor jeg spurgte, for ved min race ser de alle forskellige ud, så jeg har ikke behov for det. Mine hvalpe har vejet mellem 120-190 g ved fødsel, så tænker at dine ender i samme størrelse

  • #67   30. sep 2017 Du har allerede fået mange gode råd, men her kommer lige et mere: pas på med løse tæpper i hvalpe kassen, de små hvalpe kan blive viklet ind i tæpperne og blive kvalt.

    Kan din vægt bruges til hvalpe, der sikkert vejer +/÷ 100 g? Ellers må du bruge bagvægten, det plejer jeg at gøre.

    Hvad tævens alder angår, ville jeg ikke være særlig bekymret, hun er godt nok lige ung nok, men det er jo en lille race, så det ville faktisk være værre, hvis hun var for gammel.

    Held og lykke med fødslen, som vi håber at høre mere om, når I kommer der til.

    God bedring med din mand.


  • #68   30. sep 2017 Mange tak smiley
    Jeg havde ikke tænkt på risikoen ved løse tæpper. Har ikke set wetbed endnu, men er det læst eller mere tynd pude-agtigt?


  • #69   30. sep 2017 wetbed er lidt mere pudeagtigt, så tror ikke, at hvalpe som sådan kan vikle sig ind i dem, men der skal altid holdes øje med helt små hvalpe.

  • #70   30. sep 2017 En ting mere, jeg har haft stor glæde af min varmeplade, når jeg har haft hvalpe.

  • #71   30. sep 2017 Vetbed er hvad jeg har i min fødekasse på billede ovenfor. Det er nemt at få rent, leder fugt nedad og er ikke løst så hvalpe kan vikle sig ind i det smiley

  • #72   30. sep 2017 Ang. varmeplade.. Sådan en har vi ikke, men vi har en varmelampe, da vi også har får og dermed kid. For at de holder varmen bedre bruger vi varmelampen. Skal vi hænge den op så hvalpene har nemmere ved at holde varmen i starten? Der er jo nok lidt køligere i gulvniveau..

  • #74   30. sep 2017 De har ingen temperaturregulering og de skal ihvertfald have 25 grader omkring sig i den første uge. Nogle mere - og selvfølgelig med mulighed for at krybe væk fra lampen.

    Der skal sikres mod kulde fra gulvet og træk er helt no go.


  • #75   30. sep 2017 Vi havde kun en, der ikke kom ud i en intakt fosterhinde.
    Så her gik vandet ikke smiley


  • #76   30. sep 2017 Jeg er nok også ret herpes forskrækket men jeg sikrede 30 grader i kassen de første 2 uger. Der ud over jo mindre energi hvalpene skal bruge til at varme sig op jo mere kan de bruge på alt muligt andet og vokse.

    Ingen tvivl om det er for varmt for nogle racer og morhunden skal jo også kunne holde det ud. Så du må vurderer om din løsning er at skrue op for varmen eller at sætte en lampe ind til dem. Men de må ikke fryse eller få træk.


  • #77   30. sep 2017 Vi startede på 28-29 grader og det var fint de første dage. Det er overaskende meget, der skal til.

    Tæven var ikke imponeret over temperaturen smiley


  • #80   30. sep 2017 Super smiley det var dejligt at vide med lampen. Den vil blive fundet frem. Jeg kan jo hænge den over halvdelen af fødekassen? Så vil Frida kunne komme væk fra det meste varme, men den vil stadig lune i den del.

  • #82   30. sep 2017 Vores er nu også i stuen...

  • #83   30. sep 2017 Ja ja, fødekassen er stillet op inde ved siden af min seng, og der tænker jeg at den bliver i al fald de første uger... Vi er indstillet på piveri og ekstra rengøring i soveværelset ( et meget stort rum forresten), men jeg vil gerne være sikker på at hun tager sig godt af hvalpene. Jeg mener vores rumtemperatur ligger lige lidt over gennemsnittet. MEN vi har ikke isolering under vores gamle gulvbrædder (de gamle fernisbrædder så der er også sprækker mellem brædderne). Jeg har dog ikke bemærket træk i soveværelset... Skal jeg så undlade lampen, medmindre jeg fornemmer at det er lidt for køligt for dem?
    Altså hvor er det rart at få noget pingpong på alle de spørgsmål der har hobet sig op smiley


  • #85   30. sep 2017 Så hænger vi den op smiley Den kan jo altid pilles ned igen.
    Jeg har faktisk et spørgsmål til smiley De kommer lidt hen ad vejen..
    Frida har de sidste dage slikket på min fars støvler, som har størknet cement eller beton på sig, og hun kan finde på at spise små klumper af cement/beton. Min far spurgte så i dag da hun gør det igen, om hun mangler kalk, for det var hans teori... Kan der være noget om det??


  • #86   30. sep 2017 Undskyld, det er mørtel..

Kommentér på:
Spørgsmål ang. blodprøve til terminsbestemmelse af drægtig tæve

Annonce