2.263 visninger
|
Oprettet:
Navlebrok og underbid. {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder med en lille tæve der fra hvalp havde normalt bid,for racen saksebid, men efter hun har skiftet tænder har hun nu underbid - ville I betegne det som en medfødt fejl og så har hun et navlebrok.
Ville I avle på sådan en tæve og hvad mener I om arveligheden i disse 2 fejl.
Skal lige tilføjes hunden er ikke min.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
jun 2007
Jeg har forsøgt at ringe til ejeren, men hun er åbenbart ikke hjemme lige nu, for jeg kører hende ganske enkelt hjem.
jun 2007
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Britta - tager hatten af for at du kører tæven tilbage, og ikke vil lægge hverken hanhund el eget navn til den form for opdræt
Så der har du også mit svar; nej jeg ville ikke avle på en hund med forkert bid og da slet ik navlebrok...
jun 2007
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Jeg ville hellere ikke avle på de fejl. min race er så antalsmæssigt stor at vi ingen nød lider ved at udelukke den slags.
jun 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Mht underbid, tja hos hunde, der normalt har saksebid, vil det jo ikke kunne forekomme i DKK. Men Ja, underbid er en medfødt fejl. Og jeg mener helt klart ikke, at man bør avle på sådan en hund.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
En del cavaliere har bidfejl... har man en cavalier, hvor det eneste, der er galt, er et lille underbid (sundhed i top og super eksteriør), ville jeg ikke tøve med at bruge hunden i avl. Jeg ville naturligvis finde en han, der avler korrekte bid, for at øge chancerne for hvalpe med korrekt bid.
I racer, hvor bid er alfa og omega (som ex. rottweiler) ville jeg aldrig bruge en hund med bidfejl (den ville nok heller ikke kunne avlsgodkendes).
Mht. navlebrok... det kan komme af mange ting og det er i mine øjne en skam at udelukke en ellers god hund pga. et lille navlebrok.
De fleste racer har LANGT større problemer, end bidfejl og navlebrok. Selvfølgelig skal man holde sig sine hunds fejl for øje, men man skal også være realistisk. Hvis ens hund er sund og har et godt eksteriør, skal man ikke stejle helt over en lille skønhedsfejl - Jeg ville f.eks. hellere avle på en lille bidfejl end på et dårligt kryds eller dårlige vinkler, da de to sidstnævnte kan disponere for slidskader og dermed genere hunden.
jun 2007
jan 2008
Jeg har endnu til gode at se den perfekt byggede cavalier med det perfekte helbred, men kender selvfølgelig ikke lige så meget til jeres racer.
jun 2007
jun 2007
jan 2008
Mange i vores race (jeg selv inklusive) rejser gerne for at finde nyt blod, men problemet er, at selv om man henter det i Langbortistan, er det stadig samme surdej, som vi allerede har her hjemme :o/
Personligt avler jeg meget ansvarsfuldt og er fortaler for, at man ikke avler på alt, der kan kybe og gå. Man skal satse på, at forbedre racen - og i vores race er en forbedring ikke nødvendigvis perfektion med pil op. Jeg har en SUPER tæve, men hun er liiiige det længste i sit lændeparti. Ikke noget, der generer hende (giver bedre bevægelser og mere plads til hvalpe) - skulle hun holdes fra avl, hvis hun ellers viser sig at være sund og rask? Ikke i min verden.
Kan I (Britta og Madam) helt ærligt sige, at I ikke avler på hunde med fejl? Opnår jeres hunde ALTID exc. på udstilling? Og står der aldrig noget negativt, som I kan give dommeren ret i? Jeg har svært ved at tro, at man i jeres racer kan nøjes med at avle på 100% perfekte dyr (og forbavset over, at de overhovedet findes!)
Jeg vil vove den påstand, at de hunde, der lever 100% op til deres races standart, har et perfekt temperament og en perfekt sundhed ikke er antalsmæssigt nok til at opretholde en race.
Jeg synes det er fint, hvis man kun vil avle på det bedste af det bedste, men så kan det umuligt blive til mere end et enkelt kuld hvert 10. år, men mindre man har virkelig mange hunde og en meget stor udskiftning.
jun 2007
Med hensyn til din påstand om hvad der lever op til racestandarden i de forskellige racer og at der ikke skulle være nok til at opretholde en race, ja der har jeg kun at sige, så er racen nok ikke værd at bibeholde og ellers må man lave standarden om.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Den luksus har vi ikke!
Dejligt at I andre har det, men det har vi ikke...
En hund har ikke "ondt" af et underbid - men et dårligt hjerte, SM, patella lux og andre af de mange ting vi slås med - de gør ondt eller giver hunden et meget kort liv...
Derfor er vi nødt til at vægte de forskellige fejl - alt sammen i bestræbelsen på at gøre vores race sundere...
Alle racer er forskellige og nogle racer har større sundhedsissues end andre....
jan 2008
Og ja... Jeg gør bestemt, hvad jeg kan for mig fantasktiske race, der desværre har lidt bagage med fra fortiden :o)
Britta: Må indrømme, at jeg ikke giver meget for dine meninger og holdninger. Når man avler på tavleløse hunde, skal man nok ikke tale for højt om bibeholdelse af racer og høje standarter i den retning...
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 879
Eksteriørfejl?? ingen racehund kan vel sige sig fri for en standartfejl af større eller mindre grad, hvor sorterer man fra i sin avl ?
mht navlebrok vil jeg til hver en tid vurdere min tæve, hvordan hun agerer under fødslen for hende "behandling af navlen kan har rigtig meget at sige om der opstår navlebrok eller ej og også hvor stort det er.
mit sidste kuld, der havde 6 ( af 8) !!!!!! af hvalpene navlebrok ved 5 ugers alderen ved 8 ugers alderen var det forsvundet på de 5. kun en har det stadigt og det ca 2 cm i diameter. denne hvalp sørger jeg for at hun får det opereret ved min dyrlæge, når han mener hun er gammel nok. det er ikke på nogen måde generende for hende i det daglige. hun er solgt som familiehund, til nogle der ikke vil avle videre.
den sidste vil jeg fraråde alv på, men de andre ville jeg mene var fuldt ud så sunde og raske som enhver anden hvalp. moderen til disse hvalpe er MEGET kontant, når hun føder hvalpe og trækker de små til sig, ved at hive i navlestrengen.. dette kan vist kun gi lidt skader og er absolut intet med arvbarhed at gøre.
Min gamle tæve Jou-jou har selv et lille navlebrok, hun var eneste i kuldet, der havde det, og den lille bule på hendes mave er der udelukkende, fordi navlen lukkede sik, med en smule af mavefedtet på den forkerte side af bugvæggen. jou-jou har kun givet en hvalp ud af 27 med navlebrok.
havde jeg fjernet hende fra avlen inden hun var kommet i gang, havde hun ikke "produceret" en danmarksmester og brugschampion endsige mange rigtig flotte udstillingshunde.
nov 2006
Maj.Brit: du har helt ret, et underbid såvel som et overbid ville aldrig kunne give en avlsgodkendelse, de ville få et rundt 0 på udstilling. Mens tangbid oftest vil give et good på udstilling, hvis hundens andre kvaliteter er gode.
Jeg ville dog heller ikke bryde mig om at avle på en hund med tangbid, selvom det ikke er en kæmpe fejl, men synes bare at det er for tæt på at udvikle sig til en af de andre diskvalificerende fejl.
Og det er jo det samme med at avle på en hund med HD: C, vores race er stor nok, til at man burde kunne undgå det, så derfor ville jeg heller aldrig bruge sådan en hund, uanset hvor god den var.
men det gør så også at netop at jeg godt kan leve med en lille navlebrok f.eks, hvis eller andre kvaliteter er i top, og den ikke udpræget ser ud til at give det videre, for så skulle man måske overveje, om det er fordi det er en dårlig tæve.
Britta: jeg forstår helt klart dit valg mht at du ikke vil stille hanhund til rådighed...flot beslutning, andre ville skisme bare tage pengene, men problemet er netop, at det lige såvel kan blive din hanhund der får skylden, hvis der dukker fejl op på hvalpene, det er der ikke mange, der tænker over.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
mar 2006
Har man en hund der liniemæssigt kun passer sammen med den resterende 1% burde man måske overveje om den overhovedet burde avles på herhjemme.
Vi har en øjenfejl som vi kan gå på kompromis med indenfor sheltien (og collien), men fejlen er fra naturens hånd designet sådan at hunden får det konstateret ved 7-9 uger og har konstant status hele livet - synet vil ikke blive påvirket i forhold til hvordan den er ved 9 uger. Kan man sige det samme om underbid eller navlebrok? Nej - derfor tåler det hellere ikke sammenligning eller passivt aggressive kommentarer om perfekthed.
Sheltien har altså en af de sværeste standarder at ramme - der er så mange forskellige racer i sheltien der kan slå igennem at vi kan få alt fra cavalier til "lille collie" størrelse, hængeører til prikører (kun kip godkendes), flad til ultra-busket pels. Det kan vi hellere ikke rigtig gå på kompromis med - hundene skal jo opfylde standard for at komme i avl og så er den bare ikke længere. Her snakker vi endda om noget der er rent kosmetisk - og det er et hul i bugen eller et forkert bid altså ikke.
jan 2007
som brugshundeopdrætter/udstillingeopdrætter er der dog mange flere parametre der skal spille ind, det samme med sundhedsundersøgelser.
her har det mentale stor vigtighed, det samme har hvalpekøbernes dygtighed.
har jeg en lidt let tæve, med genialt temperament indenfor brugs sundheden i top, så fravælger jeg ikke denne hund, fordi den ikke står øverst på en udstillingsskammel, men jeg stræber efter at finde en han, der komplimenterer hende, så evt hvalpe kan ligge tættere til standarten eksteriørmæssigt, dog uden at gå på kompromis med brugsevnerne og sundhed.
spørgsmålet er vel også hvad man avler henimod.. er det familiehunde, der er sunde og raske og skal være til glæde i mange år, eller er det udelukende udstilling/brugs
mar 2006
Som beskrevet har vi MANGE eksteriørmæssige nuancer at tage stilling til - der er det en smagssag hvad man er til (også for dommerne), men generelt er det ikke svært at opnå avlsgodkendelse på en udstilling, og mere kan man vel ikke kræve af folk. Jeg ville ikke selv nøjes med en Good, men igen har jeg en antalsmæssigt kæmpe af en race, så det er der ingen grund til når mit formål med avl er at forbedre racen generelt - både i hht sundhed og eksteriør. Det er ikke fordi jeg mener at alle skal have samme filosofi som mig. Jeg stejler ikke over en G-G parring, jeg ville bare ikke selv lave en.
Min race er ikke opdelt i udstillings/brugslinier, sheltier kan generelt det hele så der er altid noget at tage af. Der findes masser af sunde VG og Exc hunde derude hvis man gider bruge energi på at finde dem.
mar 2006
jan 2007
små racer er oftest primært avlet efter type, hvorfor spredningen i deres udseende ikke varierer ret meget, indenfor rottweiler er der stor spredning.
bidfejl er en fejl i mine øjne, manglende tænder også.. kun markant overbid er i mine øjne invaliderende for hunden, ligebid underbid skævt bid og et lille overbid er ikke noget hunden lader sig mærke med og derfor ikke en fejl ved en evt familiehund.
mar 2006
nov 2006
Hvorimod navlebrok kan som andre skriver opstå af flere årsager. Og kun hvis det ser ud til at tæven giver det videre, ville jeg undlade at bruhge hende, hvis hun ellers har de kvalifikationer jeg leder efter.
jun 2007
nov 2006
nov 2006
jan 2007
jan 2008
99,9% af navlebrok og bidfejl kommer aldrig til at genere hunden - præcis som ukorrekte ører eller forkert pels.
Navlebrok og underbid.