Tænk jer nu om! {{forumTopicSubject}}
Gud hvor er der mange der gerne lige vil parre deres hund fordi den er så sød, gerne vil være mor/far eller de gerne lige vil have en hvalp efter den....
Hvor mange sørger lige for at deres hunde er FULDSTÆNDIG tjekkede for evt. sygdomme - og nej mener ikke at dyrlægen lige hurtigt skal kigge på den og lige lytte til hjertet - ORDENTLIGT tjekket tak! Tænk på de stakkels hvalpe der ellers kan komme ud af det og tænk på de stakler der evt. får fingre i en hvalp der kommer til at koste dem en formue i dyrlæge eller måske endda skal aflives....
Hvor mange overvejer lige om det kan være et problem at komme af med hvalpene bagefter - bare herinde er der SÅ mange annoncer hvor hvalpene nærmest kommer på udsalg fordi de ikke kan sælges - fint at du gerne vil have en hvalp efter din hund men hvad med de ti andre hvalpe der måske kommer?
Ja, den skulle lige ud
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
jeg havde en grum oplevelse forleden!
Var kommet i god tid til træning, så kiggede bare på at hvalpeholdet inden trænede.
Og der var den mindste mops jeg nogensinde har set! Udover den var den en mellem mops, og en stor.
Da de var færdige, snakkede jeg lidt med dem. Hvalpen var 11 uger, den mellem mops var 1 år, og den store var 3 år. De to ældste var forældre til den lille!
Jeg synes det er fuldstændig sygeligt at avle på en hund i dens første løbetid. For det må uden tvivl have været første løbetid, når den er så ung..
Føj, hvor er folk lede og dumme af og til..
maj 2006
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 1.404
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Den med alm dyrlægetjek er da fint for dyrlægerne , så deres eksistens er sikret.
mar 2009
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.307
- må indrømme at jeg har opgivet....selv min egen søster !!
mar 2009
sep 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 914
Det er bestemt ikke alle folk der tænker sig om og det er virkelig synd for det er sgu hundene det går udover i sidste ende:(
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
Jeg er tilhænger af oplysning og respekt for andres holdninger og beslutninger.
Fordi jeg har nogle holdninger til hvornår jeg vil bruge en hund i avl og ej er det ikke ens betydende med, at jeg skal blande mig i hvad andre vælger at gøre.
Så længe jeg kan se mig selv i spejlet og ikke går på kompromis med mine holdninger til moral og etik så kan jeg kun fortælle andre med en anden holdning om mine synspunkter, men det betyder ikke at de skal følge mine etiske retningslinjer.
Desuden synes jeg ofte at al god debat omkring avl og opdræt, samt seriøsitet bliver dræbt fordi nogle altid får langt en personlig tilgang til debatten fordi de bliver personligt ramt af nogle generelle udsagn og betragtninger.
Jeg mener at man sagtens kan have en holdning uden man behøver at rakke andre ned, og blive personlig.
/ Trine
mar 2009
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.984
Men jeg er da enig med TS, synes det er rigtig trist at nogle folk ikke bruger øverste etage når de avler.
jan 2006
Mht hundehandlere og ulovligheder så må man jo anmelde hvis man har beviser for det...
mar 2009
Hvorfor vælger man at avle på racer, der ikke engang kan føde selv ??
mar 2009
Synes det er sk*de synd, at hundene skal udsættes for et stort indgreb, samt al den smerte, men måske skal man have oplevet et akut kejsersnit med efterfølgende komplikationer, der betød smerter i over et år efter, inden man RIGTIG kan sætte sig ind i, hvorfor jeg har det sådan.
- ved godt at et stop lige pt. ville betyde at racerne uddøde, men oki, så tror jeg at jeg er tilhænger af at lade de racer uddø*rødmer*
AV, siger jeg bare !!
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Udover det lyder det ikke som om kuldet er planlagt, da du selv skriver at hun var i løb og skulle steriliseres bagefter, men så sku i vente, så i valgte lige at få et kuld på hende først eller hvordan? Måske jeg har misforstået noget....
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.984
mar 2009
OG min ene hund er steriliseret pga. hendes løbetider virkelig påvirkede hende slemt psykisk....a la spiseværgring og depression.
Ville selv ALDRIG med vilje påføre en ellers rask hund den slags...men som sagt...tror man skal have oplevet, hvor galt det kan gå, før man forstår mine bevæggrunde !!
mar 2009
I skrev : "Anne Julie : Nej og muskelhunde har heller ikke valgt at de måske skal gå med mundkurv.."
Godt nok en underlig sammenligning...kan overhovedet ikke se, hvad det ene har med det andet at gøre....eller at en mundkurv skulle påføre samme smerter som en operation...
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Det lyder som i har styr på det. Så selvom jeg stadig ikke forstår hvorfor alle bare partout skal have hvalpe på deres tæver, så håber jeg det går godt.
jan 2006
For mig er et kejsersnit i sig selv ikke nogen katastrofe, men jeg synes der er kæmpe forskel på om man planlægger kejsersnit, og dermed påfører sin hund nogle unødige risici og dens hvalpe, eller om det sker akkut.
Kan en hund ikke selv reproduksere sig bør den ikke indgå i avl efter min smag.
/ Trine
mar 2009
"For mig er et kejsersnit i sig selv ikke nogen katastrofe, men jeg synes der er kæmpe forskel på om man planlægger kejsersnit, og dermed påfører sin hund nogle unødige risici og dens hvalpe, eller om det sker akkut."
Jamen NOGLE racer har bare MEGET større risiko for at skulle igennem et kejsersnit.....så skal man undlade at planlægge og så kalde det for et akut kejsersnit trods man på forhånd ved, hvor stor risikoen er...?
I mine øjne ville det mest optimale være, at der slet ikke blev avlet på disse racer, men nu man alligevel gør, er det måske lidt bedre, hvis man planlagde i forvejen...eller ja, jeg synes sg*, det er synd for hundene !!
jan 2006
Jeg synes man skal se på, hvorfor nogle racer har større risiko for at skulle have taget hvalpene ved kejsersnit end andre og så handle ud fra det.
Hos den franske bulldog kunne man måske avle hen imod en længere krop frem for de små kompakte, og evt mindre hoveder...
Om man skal undlade at planlægge nej man skal undlade at avle på sådanne hunde hvis de ikke er istand til selv at føde.
Når man planlægger at få hvalpe høre det forhåbentlig også med, at man sørger for at have en back up hos sin dyrlæge, hvis der skulle opstå komplikationer...
mar 2009
- nogen gange er det svært at forstå det skrevne helt, synes jeg !!
Er i hvert tilfælde enig i, at man ikke bør avle på hunderacer der ikke kan føde selv(- eller hvor risikoen er for stor)
jan 2006
Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad din hund er blevet undersøgt for (hvis du vil fortælle det) da racen kan have rigtig mange skavanker når i nu har valgt at hun har noget at tilbyde racen med?
Har hun fået tjekket sine hofter, knæ, ryg, hud/pels og luftveje?
For mig bekendt er det de færreste der får lavet disse, lige med undtagelse af knæ og allergitest, og de som får lavet f HD undersøgelser er det de færreste der får registreret resultatet hos DKK.
mar 2009
- og mht. sygdom...ville jeg personligt nok også foretrække en indavlet hund(indavl behøver ikke kun være dårligt) frem for en syg hund !!
mar 2009
- og jeg vil til enhver tid vejlede til at købe med stamtavle, da det er den eneste måde, hvorpå man er nogenlunde sikker på at forældre og deres forældre er tjekket for racetypsike sygdomme mm.
Tænk jer nu om!