{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Endnu en HD-debat {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt at jeg har lavet HD-indlæg før, men det er altså lidt en hjertesag for mig, så her kommer et til som forhåbentlig kan skabe lidt diskussion og overvejelser inden avl.

Afledt af avlannoncer hvor det angives at man kun vil avle på hunde med A- og B-hofter, så synes jeg jo at det er et alt, alt, alt for lavt krav.

Lad mig tage et eksempel som man kan se på www.hundeweb.dk

Den hund som har reg.nr. 06235/2001 er en tæve som anvendes til avl. Tæven har A-hofter så mange vil jo mene at den er et godt avlsdyr (jeg synes den er elendig). Tævens far har en middel hvalpestatestik (83% HD-frie, hvilket jo er OK men ikke supergodt), hvorimod tævens mor har en hvalpestatestik som virkelig er ringe (60% HD-fri eller omvendt 40!!!! med HD). Tæven selv har indtil videre kun fået 1 afkom røntgenfotograferet og den har E-hofter.

Men hvis man kun ser på tævens egenstatus, så er den jo fin, men den har jo en ganske forfærdelig sundhedsmæssig afstamning. Dette er blot et eksempel på at man ofte kun ser på selv avlsdyret og ikke på afstamningen og det mener jeg simpelthen ikke man kan være bekendt når man avler.

Hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en HD-debat
  • #1   16. feb 2006 undskyld jeg blander mig i din debat, men jeg har lige et spørgsmål ang. HD. Hvad skyldes det er det kun genetisk eller spiller arv også ind. Og hvordan kan det være at det er så udbredt en lidelse? er det indavl?

  • #2   16. feb 2006 Camilla - jammen jeg er fuldt enig med dig i, at det er for ringe kun at se på selve forældredyerne ang. de avelige lidlser som bla. HD (multifaktuel)..

    Derfor så jeg gerne at der ingen avl var på papirløse hunde og heller ingen avl på blandingshunde som min egen.

    Hun er sund og rask (har fået taget røngten) og har tilsyneladene alle gode forudsætninger for at kunne lave sunde hvalpe - hvis man mener det er nok, kun at kigge på hende og hanhunden.......det mener jeg så heller ikke at det er...


  • #3   16. feb 2006 HD skyldes både arv og miljø. Der er ingen som helt ved hvor arveligt det er, men det arvelige spiller en meget stor rolle.

    Efter min mening er grunden til at det er så udbredt netop fordi en del laver hvalpe på hunde hvor der er mange hunde med HD i afstamningen (familien). Der er alt for mange som tror at det er nok at avlshunden selv er fri for HD, men hvis en stor del af dens søskende har HD, så ligger det altså i afstamningen og så er risikoen for at en stor del af hvalpene får HD meget større end hvis hunden stammer fra en familie med meget lav forekomst af HD.


  • #4   16. feb 2006 .....og jeg vil tilføje, jeg så også gerne at der kom skrappere regler i alle forbund for, hvornår man må avle i forhold til netop avelige sygdomme og knogle lidelser..

  • #5   16. feb 2006 .....nemlig..

  • #6   16. feb 2006 Karina: Lige præcis. Det er jo også derfor at jeg har fået røntgenfotograferet alle mine hvalpe. For hvis det kun havde være Chalmer, som jeg jo selv beholdte, så havde der ikke været nogen form for sikkerhed i min avl.

    Når jeg nu har fået alle røntgenfotograferet og de alle er fri, så ved jeg at jeg har en god avlstæve (og at Chalmer må formodes at være en god avlshan).


  • #7   16. feb 2006 Ditte - som julsgaard skriver skyldes det det hele, det er derfor den (og andre som den) hedder multifaktuel lidels/sygdom..

  • #8   16. feb 2006 Camilla, Ja jeg mener jo at når vi nu har fået et HD-indeks, så bliver vi nødt til at forholde os til det!
    Dermed mener jeg, at man som avler har pligt til at benytte sig af det, og dermed kun avle på de absolut sundeste hunde.
    Det kan gøre det endnu sværere at finde egnede avlshunde, men det må man jo tage med. (Det er jo naturligvis nemt nok for mig, der ikke avler, at sige....)

    Men efter at have kigget lidt på DKKs hundeweb fandt jeg da grunden til at min gamle schæfer havde dårlige hofter ved at kigge lidt på hans familie. halv og helsøskende med E og D hofter, og så havde hans mor såvidt jeg husker haft 8 kuld.... Hos 4 forskellige ejere.... Så får man en dårlig smag i munden....


  • #9   16. feb 2006 Ja, indekset er en rigtig god ting. Desværre er det jo bare sådan at en hund godt kan få et godt indeks ved blot selv at have gode hofter, men hvor dens familie ikke er undersøgt. Det giver blot en dårligere sikkerhed, men den er der desværre en del som ikke lægger mærke til.

    Til gengæld er den nye hundeweb helt uvurderlig god. Der kan man virkelig undersøge afstamning på hundene. Se alle afkom og hvor mange der er undersøgt, så nu kan man ikke længere "gemme sig" bag et højt men usikkert indeks.

    Så jeg vil blot opfordre alle der overvejer at lave et kuld hvalpe at bruge hundewebben og gøre et seriøst stykke avlsarbejde med at undersøge hundenes afstamning. Det synes jeg virkelig at man skylder sin race.


  • #10   16. feb 2006 Ja, jeg synes også at hundewebbet er en genial opfindelse.
    Selvom jeg ikke er avler synes jeg at det er spændende at sidde og surfe rundt blandt alle mulige hunde. Og lidt sjovt at se den hund, man havde, der døde for 8 år siden stå derinde :o)


  • #11   16. feb 2006 Jeg vil også sige at det hundeweb ser ud for mig til at være noget af det mest "geniale" DKK har fundet på, netop fordi du kan se lange tilbage og ud på halv og hel søskende... Og netop gøre det et index i sig selv ikke gør, vise det bredere og mere udførligere billede af hundens status og evt. avemasse mht. disse sygdomme..

  • #12   16. feb 2006 Juelsgaard - Jeg kunne ikke være merer enig i det du skriver.
    Sjovt nok faldt jeg over en rigtig flot hanhund som passer rigtig godt til Cia i statur men han havde HD/B og AA/1 ævs tænkte jeg så men tjekkede så hans linjer langt bagud og tænk engang de havde i alle linjer HD/A og AA/0 der var godt nok to forfædre langt ude som osse havde HD/B.
    Så vil jeg hører, er han god at bruge til avl.
    Jeg vil selv mene at han er ganske fremragne da statistikken på hans familie jo er meget høj for HD/A.


  • #13   16. feb 2006 Jeg har lige et side spørgsmål til denne debat.
    Er man helt holdt op med at operere hunde med HD ?
    Jeg havde engang en lab. blanding som fik lagt guld ind, men uden nævneværdigt resultat, men har dog hørt fra andre, at det har været med meget gode resultater.

    Jeg spørger fordi jeg efterhånden har hørt så mange, hvis hunde har dårlige hofter og det lyder til, at aflivning er den eneste udvej/mulighed.


  • #14   16. feb 2006 Jeg synes et af de største problemer er at alt for få får taget billeder - inden for min race er det næsten kun dem der skal avles på - ikke nogen af de andre overhovedet!

    Det giver jo en enorm usikkerhed


  • #15   16. feb 2006 Juelsgaard- Er sådan set enig med dig, men man bliver nød til at kikke på racen også. Bullmastiffer er det forholdsvis nyt med alvsres. og det kræver et vist antal før man kan vælge og vrage her i landet.. Sverige har f.eks. ingen avlsre. endnu og det samme med mange andre lande.... Men arbejdet er begyndt for at få det avlet HD væk. Og så er der stor foreskel på om det er en labrador eller bullmastiff der har HD....
    Jeg er så en af dem der tror meget på miljø og opvæsk.


  • #17   16. feb 2006 Sorrry, jeg lige var lidt væk fra tråden, men manden og jeg var lige ude og spise:-)

    Carl Erik: Ja, i sådan en debat skelner jeg hårdt mellem HD-fri (A og smiley og med HD. Når jeg selv skal se på avlsdyr er det selvfølgelig mere nuanceret idet jeg jo hos dem med en stor andel HD-frie hunde også er inde og se om det er A eller B-hofter og ved hunde med HD ser jeg selvfølgelig også på i hvilken grad.

    Pågældende hund jeg henviser til (som jo kun er medtaget som eksempel) der kommer de 60% ved 9 HD-fri, 1 med C-hofter, 1 med D-hofter og 4 med E-hofter, så det er jo da i hvert fald en elendig statestik.


  • #19   16. feb 2006 Anni: Selvfølgelig er det din tråd jeg er lidt inspireret af, men denne tråd er jo absolut ikke myntet på dig alene. Det er jo helt generelt sådan at alt for mange kun ser på avlsdyret og lidt glemmer at afstamningen betyder meget mere end selve avlsdyret.

    Men jeg må da indrømme at det bl.a. er fordi jeg vil sætte lidt fokus på afstamninger og på HD-indekset og dets fordele og begrænsninger. For Lasse f.eks. er det jo sådan at det eneste som indekset består af er hans egen status. Hans forældre og halvdelen af hans bedsteforældre er jo ikke registreret med en HD-status overhovedet og der er jo ingen af hans halv- eller helsøskende som har en registreret status. Så jo, han har et højt indeks (fordi en A-hofte giver et højt indeks), men der er jo ingen afstamningsoplysninger med i hans indeks og det er jo for mig at se en meget stor ulempe ved indekset.


  • #21   16. feb 2006 Okay, det er bare ikke noget man kan se nogen steder

  • #23   16. feb 2006 Jeg er jo netop helt sikker på at Lasse er en supergod og sund hund, men hele dette indlæg handler jo netop om at når man ikke kender noget til hans halv- og hel-søskende, så synes jeg jo personligt at hundens avlsmæssige værdi er meget usikker.

  • #25   16. feb 2006 Hele min pointe er faktisk at jeg jo ikke mener at en stamtavle med ene A-hofter er ensbetydende med at det er gode avlsdyr.

    Eksempel: En hund med A-hofter, men hvor alle søskende har E-hofter. Så avler man på den med A-hofter. Den får så et kuld med 6 hunde hvor 2 f.eks. har A-hofter og resten har E-hofter. Så avler man på en af dem med A-hofter. Den får så igen et kuld hvor en enkelt eller 2 har A-hofter men hovedparten har dårlige hofter.

    På den måde kan man sagtens stå med en stamtavle hvor alle har A-hofter, men hvor avlen er noget lort (undskyld).

    Så derfor mener jeg at avl er for usikkert medmindre man har omfattende oplysninger om hel- og halv-søskende


  • #27   16. feb 2006 Jo, men hans indeks bygger jo kun på mam selv. Han har jo ingen søskende som har en registreret HD-status. Og jo, jeg kender godt hans farfar som er en supergod avlshund, men hans mors linie har jo heller ikke hverken selv eller søskende registreret.

  • #28   16. feb 2006 Det er jo også derfor at sikkerhedstallet kun er 0,55

  • #31   16. feb 2006 Jo, det jo blot min helt personlige mening at jeg synes der er alt for mange ubekendte når der ikke er nogen oplysninger overhovedet på hverken halv- eller hel-søskende og først helt ude ved oldeforældrene på moderens side. Men igen, det er blot min mening.

  • #34   16. feb 2006 Det er selvfølgelig supergodt, men vi bliver nok aldrig enige om hvad man kan bruge et indekst til som kun består af hundens egenstatus.

    Det vil jo blot være sådan at jeg ikke mener man kan stole på et indeks som ikke indeholder oplysninger fra søskende eller fra næsten halvdelen af forfædrene.



  • #37   16. feb 2006 Jeg har jo netop styr på alle Chalmer's kuldsøskende idet jeg jo selv har stået for deres røntgenfotografering (hvilket jeg jo selvfølgelig kun har mulighed for idet jeg selv har opdrættet ham), men du har da ret i at Chalmer's indeks vil falde hvis der er nogle af hans halv-søskende som bliver fotograferet med dårligt resultat. Men uanset om det er gode eller dårlige resultater som kommer, så bliver hans indeks jo mere og mere sikkert jo flere oplysninger der kommer.

    Chalmers indeks var på 137 da jeg manglede at fotografere en enkelt af hans kuldsøskende. Den fik desværre A på den ene side og B på den anden og dermed trækker den hans indeks lidt ned.

    Men til gengæld har jeg nu oplysninger på alle hans kuldsøskende (og de er jo alle HD og AA-frie) og dermed en meget, meget stor sikkerhed på hans indeks.


  • #38   17. feb 2006 Dan - Helt klart, det er derfor at der er nogle restreksioner om ikke at avle på hunde med HD/E det er da klart fordi at der er skide godt avls potientale i en sådan hund..

    Og ja en hund med A kan da godt lave hvalpe med E, men det kunne jo være fordi at der er et fjols der har avlet på en med E i linjerne.. Blink blink...


  • #39   17. feb 2006 Mette og CE - LOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentér på:
Endnu en HD-debat

Annonce