20. jan 2008 Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
dyb dyb respekt for disse avlere. {{forumTopicSubject}}
i forbindelse med nogle tidligere tråde, blev der spurgt omkring hvilke sygdomme man skulle tjekke for i forbindelse med av på Amstaffer.
Jeg kender ikke rigtig noget til racen, og kiggede naturligvis på DKK's avls-regler for racen...
og hold da op:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/365
Racenummer DKK: 286
Gruppe: 3
Racens hjemland: Amerika
Specialklub: Dansk Terrier Klub
Tidligste alder ved HD og AA fot.:
12 mdr. for begge køn
Racen har følgende avlsrestriktioner:
Præmieringskrav:
Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007).
BEMÆRK, denne restriktion er gældende fra 1. januar 2005 og omfatter hele racen.
HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.
AD-fotograferingskrav:
Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel AD status registreret i DKK.
BEMÆRK, denne restriktion er permanent fra 1. januar 2005 og omfatter hele racen.
Mentalbeskrivelses krav:
Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er mentalbeskrevet ( fra 10 til 24 mdr.) og der er visse punkter i beskrivelsen, hvor de mentalbeskrevne hunde ikke må komme over eller under en bestemt grænseværdi.
Restriktionen er indført d. 1. januar 2005 og omfatter hele racen.
Se også punktet "Mentalbeskrivelse".
Der gøres opmærksom på, at kravet også gælder ved anvendelse af udenlandske avlshunde. Dog kan der her søges om dispensation, hvilket skal ske i god tid inden den planlagte parring. Spørgsmål herom kan rettes til Dansk Terrier Klub.Der henvises iøvrigt til DKKs stambogsføringsregler.
Der henvises herudover til DKK's stambogsføringsregler.
Racespecifikke hudsygdomme:
Generaliseret demodicosis:
Læs om sygdommen forneden på siden.
Rekvisition til undersøgelse hos dyrlæge og registrering af resultatet i DKK kan købes på www.hundeweb.dk. Denne rekvisition skal medbringes til dyrlægen og indsendes derefter til DKK for registrering.
Der er ikke for øjeblikket knyttet en avlsrestriktion til denne sygdom.
Allergisk hudbetændelse:
Læs om sygdommen HER.
Rekvisition til undersøgelse hos dyrlæge og registrering af resultatet i DKK kan købes på www.hundeweb.dk. Denne rekvisition skal medbringes til dyrlægen og indsendes derefter til DKK for registrering.
Der er ikke for øjeblikket knyttet en avlsrestriktion til denne sygdom.
Farver: Alle farver er tilladt
wouw... sikke et arbejde der bliver lagt i et kuld Amstaffer gennem DKK.
Jeg var slet ikke klar over alle disse restriktioner....
jeg har hørt fra mange jeg snakker med f.eks. på mit studie, at de er møg trætte af prisen på en Amstaff med tavle, men efter jeg har læst disse retriktioner, kan jeg slet ikke forstå denne harme.
I hvert fald ville jeg lige, med den nye viden jeg fik ved at kigge på DKK's hjemmeside, give et kæmpe skulderklap til opdrætterne af Amstafferne gennem DKK!!
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Åha det må være hårdt, at folk ikke kan se det store billede.
Jeg ved ikke noget om Atexia... men at skulle have flere restriktioner, det kan man næsten ikke byde.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
så længe man parrer med en clear kommer der ingen affected hvalpe
men ja der er mange krav hos amstaffen, staffen skal til at stemme om at få en masse af de samme krav osse
jan 2008
Aner som sagt ikke så meget om Amstaffs, spørger bare.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
og det kan ikke komme på som krav, da der ikke kan testes her i DK
Miss FC, rigtig mange amstaff er carrier, så at fjerne dem helt ville skære meget ned på puljen, og da det kun er genet der gives videre er det ikke så slemt igen, der er intet galt med en carrier, man skal bare tænke sig om når den bruges i avl
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Men det er jo så nyt at man kan teste, så så langt er man ikke kommet i restriktionerne. Men det kommer nok en dag.
Miss F: Ja for nogens vedkommende vil det nok skære i genpuljen
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Roolig nu, nu er det jo meget meget nyt at man kan teste for ataxia, så mon ikke der kommer et krav på det punkt:o)
Og du får ingen syge hvalpe ved at parre en carrier med en clear, dvs ikke den heelt store katastrofe der indtræffer sålænge man altid parrer med en clear... selvf vil en clear - clear da være at fortrække, det samme med A- A hofter, men her er der jo også et indeks der spiller ind, kan sagtens havde en A hofte men et lorte indeks.
Så der ligger lige lidt mere i det end bare sort hvid..
mar 2007
JA carrier genet gives videre - men det gør det sydgomdfremkaldende gen affected ikke
apr 2005
Det er ellers ret vigtigt, forskellen på en carrier og en affected er jo ret stor
Og som sådan går man ikke på kompromis med sundhed for at bevare en race, idet ingen hunde bliver syge, og sørger man for at parre clear vil Agenet til sidst komme ud af de linjer..
mar 2007
Ja det med carrier/carrier er jeg godt klar over - jeg har læst om emnet til hudløshed. Men en carrier bringer altså stadigvæk ikke noget "sygt" videre. JO ved carrier x carrier, men ikke ved clear x carrier
jan 2008
jan 2008
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Thumbs up til de rigtige opdrættere af denne skønne og meget omtalte race *S*
Mon ik snart de er den race, som selv har sørget for de fleste avlsrestriktioner? Flot !
Mener i har et større pr-arbejde forude en feks Rottweileren havde dengang da det var værst.
Godt i er på vej *S*
apr 2005
Det skal man jo også, netop det man er i fuld gang med nu hvor der kan testes, man skal bare ikke lave noget panik der kan koste en helt races eksistens... Men avle med hovedet på rette plads...(endnu en grund til at alt det tavleløse avl burde stoppes) ;o)
aug 2007
Hvorfor er du så intra i, at en Ataxia test skal være en del af avlskravene?
Du har en uden stamtavle.....
Har du set lyset *S*
aug 2007
Respekt *S*
jan 2008
Og heldigvis er der masser af plad i DKK til os som har læret af vores fejl...
aug 2007
Og masser af plads i de andre klubber til dem der ik vil ta ved lære.....desværre...
jan 2008
ja, så ret du har.
nu bliver jeg da lige nysgerrig... hvad er DRU's avlskrav for amstaffen?
jeg ser lige om jeg kan finde det.
jan 2008
aug 2007
*LOL* - og hale...............samt kunne gå selv i en showring....
jan 2008
Så forskellen er, at DKK kræver udstilling og mentaltest.
Bestemt ikke en uvæsentlig forskel i mine øjne!!
aug 2007
aug 2007
Jeg brugte Båtweiler, trænede med schæferfolk.
De var ik syndeligt begejstrede for mit print på t-shirten: Find 5 fejl - 5 schæfere og 1 båttweiler var afbilledet.....
Man må vel hævde sig, når man så afgjort var i mindretal....
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg ved, at der, da den store epilepsiundersøgelse på belgiere blev lavet her for nogle år siden, var der opdrættere, som med det samme trak deres sunde og raske hunde ud af avlen, fordi de viste sig at være bærere af epilepsigenet og envidere kontaktede hvalpekøberne af disse og advarede dem mod at bruge dem i avl. Det kan jeg kun have respekt for, det er konsekvens og racekærlighed.
Er der vitterlig så mange amstaffs, der er bærere af ataxia genet at racen ikke kan holde til, at de bliver trukket ud af avlen, jamen så må man jo teste hvalpene. I teorien skulle 1 ud af 4 hvalpe af bærer/fri + bærer/fri forældre være fri/fri, så det skulle jo hurtigt give et fremtidigt ataxia frit avlsgrundlag.
aug 2007
Der er SÅ meget som er vigtigt hos Amstaffen, hvis den skal bestå som værende lovlig.
Det syntes jeg at alle de fjolser der er godt igang med at ødelægge racen skulle tænke lidt på. For det er dem der er grunden til et forbud/eller mundkurv.
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
I mine øjne er der intet i vejen for, at man bruger en carrier i avlen HVIS den har andre kvaliteter der opvejer det, og såfremt den kun parres med hunde med "clear"-status.
Rent etisk vil jeg være imod at bruge en affected hund, selvom den ikke udviser symptomer på sygdommen, med en clear, selvom det ikke vil give syge hunde, men jeg mener rent etisk det er ville være forkert at bruge en hund som man ved vil udvikle sygdommen, og som man ved 100 % sikkert KUN vil give det "muterede/sydomsfremkaldende" gen videre.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Jeg kan godt se motivationen for at parre en fantastisk carrier med en clear, men i længden ville det være bedst hvis vi kunne avle os ud af det med det samme, nu hvor vi kan teste for det.
Og så har jeg lige en kommentar til standarden: Alle farver er tilladte, men mere end 80% hvis er uønsket
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
de hunde vi tror er hvide, fx min egen race er ikke hvide rent genetisk men røde. det kan ses i nysne, så er mine hunde mere gule end hvide
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Dudleynose ses stadigvæk, men det er sjældent, men at finde en rednose amstaff (med FCI-tavle) ... Det er der endnu ikke nogen der har præsteret sådan lige. Så før jeg ser det så er alle rednoses = pitbulls :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Rednose kræver to kopier af b-allelen da genet er homozygot recessivt. Dvs at begge forældredyr skal have en kopi - hvilket statistisk set er noget nær umuligt når man bevidst har avlet væk fra farven i 70 år. Sorte næser er dominante
mar 2006
mar 2006
Jo, det kan de godt hvis man ikke har styr på hvad forskellen er
Jeg ved ikke hvorfor det er avlet væk, men jeg forestiller mig at det har noget at gøre med at det associerer til kamp (de røde har haft ry for at være særligt "gamey" - om det er rigtigt ved jeg så ikke)
Det har jeg også læst, men underligt nok aldrig af opdrætterne selv, altid af folk der prøver at bilde andre ind at deres tavleløse hund er ren AST. Jeg kan ikke afvise at det kan ske, men absolut ikke så tit som det fremstår på HG:
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Her beskrives tydeligt forskellen. Jeg troede faktisk også at den dudley farvede kunne ligne den leverfarvede og altså se brun ud, og derfra kunne forvirringen komme. Men ud fra forklaringen her, så skulle det altså ikke være tilfældet...
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Efter jeg har mødt min mands familie har jeg fået et indblik i hvor meget det betyder at have et opdræt, og jeg synes det er imponerende..!!
Derfor får jeg heller aldrig en hund uden tavle igen. og vi vil nok heller ikke købe en carrier hvalp.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
MEN ! ! ! Det skal gøre til et krav at undersøge for det så snart som muligt, så man ikke kommer til at parre forkert og dermed få syge individer.
På sigt kan man måske tage de recessive hunde ud af alv også.
Men at sige, at hvis ikke man kan avle på 100% sygdomsfrie hunde skal racen ikke eksistere kan jeg ikke følge... så havde vi ikke ret mange hunderacer tilbage...
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.645
disse avler vælger jo ikke selv, det er et krav der bliver trukket ned over dem -
jan 2008
Jeg er enig i, at nogle racer ikke burde eksistere, men her tænker jeg mest på dem, der bliver avlet så ekstreme, at de ikke kan gå eller trække vejret.
Citronmåne: De vælger jo selv at være i DKK, til trods for "bøvlet".
aug 2007
Men ligefrem dyb respekt det kan jeg nu ikke lige se
jan 2008
der er mange racer som har avlsrestriktioner, hvor det ville være nemmere at avle udenom DKK og stadig kunne sælge sine hvalpe.
F.eks. cavalieren, hvis man ikke avlede gennem DKK, hey så slipper man da lige for alt bøvl med udstillinger og hjertescanning.
MEN, jeg synes Amstaff opdrætterne gennem DKK går igennem en særlig hård tid i øjeblikket.
Deres race er den nye mode.hund og mange kan ikke se hvorfor man skal købe med stamtavle.
De kæmper imod et marked hvor hunde uden stamtavle bliver solgt såldedes, at sælger får en god sjat til lommen.
Og på den anden side af den nye mode hund og interessen, så er dt en meget udskældt race som er i mediernes søgelys på en negativ måde.
Det er bestemt ikke nemt at være opdrætter af Amstaff's gennem DKK... og jeg har altså respekt for, at de holder fast i de værdier og etiske holdninger de har som gør, at de stadig avler gennem DKK.
Naturligvis er der en mening med alt "bøvlet" det ved jeg da godt, men jeg synes stadig, at der bliver overset hvor meget Amstaff opdrætterne rent faktisk skal igennem for at trække udviklingen af racen i den rigtige retning.
Og der har jeg altså respekt for at opdrætterne holder fast.
jan 2008
Og ja, avl uden test er ikke smart... Men det har jo ikke noget at gøre med at lade recessive indgå i avl.
Nogen der ved, hvor mange, der tester frivilligt?
jan 2008
Nogen der ved, hvor stort et problem ataxia egentlig er i racen?
apr 2005
Der tager du så HELT fejl, det er ikke krav der er trukket ned over hovedet på dem, det er krav Racegruppen selv har fremlagt for DKK og første gang det blev fremlagt for DKK for mere end 8 år siden blev der ikke gjort noget ved det, de mente ikke det var nødvendigt men DKK tog det op igen og kravene kom..
Raceprofil er også udarbejdet af racegruppen i samarbejde med DKK..
Bare lige for at få det på plads..
Og ellers er jeg enig med Tue :o))
Maj-britt H
Det fremgår ikke af hundeweb endnu.. MANGE hunde er testet siden det blev muligt.. Resultater på nogle af de danske hunde kan ses på www.dansk-amstaff-forum.dk Og stort set alle resultater er på et amerikansk forum.... Ikke mange der tør lave en parring uden denne test!
jan 2008
apr 2005
:o)
kan også fortælle at det amerikanske forum er et forum hvor mange af de "kendte" er.. og forumet tillader ikke offentliggørelse af parringer eller hvalpe medmindre der følger dokumentation med på ataxia..
Der er sågar blevet testet på afdøde tophunde via dna, da der jo selvf går mange hunde rundt derude med disse hunde i linjerne, så mener bestemt det bliver taget seriøst .o)
mar 2006
Man kan vel godt have respekt for at folk vælger den klub med strammeste restriktioner i stedet for bare at lave hvad de vil?
apr 2005
Nej, det er nogeet RACEGRUPPEN aka OPDRÆTTERNE selv har forlangt skal være krav, men det skal gå igennem DKK først ...
aug 2007
Ikke at det er et problem, syntes det er gdt klaret at man kommer med nogle krav, men det var nu mere overskriften...
aug 2007
Jeg gider sku ikke diskutere verdenssituationen, kommer med et pip og føler straks man bliver overfaldet, og NEJ jeg har ikke glemt dig bare rolig, men prøv dog Liiige at lad vær med at angrib mig, jeg daffer ud af tråden igen og lader dig styre denne videre
apr 2005
Ville nu også bare ha tingene på plads, frem for folk der går og skriver, noget de tror.............
ang det sidste
Må Mit svar må blive det samme som
¤ Søster McFluff ¤ svar til dig...
aug 2007
Søster
Ja det må man gerne have
apr 2005
Du er da noget nærtagende.. Skriver lige nødagtigt til dig som til alle andre, der går ind og skriver om noget de tydeligvis ikke ved nok om...
apr 2005
dyb dyb respekt for disse avlere.