{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
957 visninger | Oprettet:

Alder på hanhund og evt.faldgrupper... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en australsk cattledog på 10½ mdr. og vi har snakket lidt om hvornår han er gammel nok til at bruge til avl. DOg mener jeg han er alt for ung endnu. Tænker lidt 1½ år, da han er meget udviklet.
Jeg har før haft en hunhund, dog ikke en vi har haft kuld på,derfor er jeg lidt i tvivl med hensyn til det her avl.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre nogle erfaringer med hensyn til om hanhunden begynder at strejfe hvis først han får lov... det kunne være interessant med nogle forskellige synspunkter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder på hanhund og evt.faldgrupper...
  • #1   6. maj 2009 Jeg har den indstil, at hunden skal være mentalt udviklet, og det tager et par år.

• #2   6. maj 2009 jeg har samme holdning som Babett, og mener desuden hunden skal være af ordentlig kvalitet. Forstået som, nu har du en ACD, en speciel race der bestemt ikke er for alle og enhver...
    Så få hunden avlsgodkendt så den som minimum lever op til et mindstekrav, få ham tjekket og fundet helt fri for racerelaterede sygdomme, så du i det mindste ikke er ansvarlig for at sætte syge hunde i verden, få ham mentaltestet så du ved han psykisk er som racen bør være, og sæt mindst lige så høje krav til den7de evt tæver han skal parre.

Vi lever i et land hvor der i forvejen er mange uønskede hunde på landets internater og private formidlingssteder, hvor alt for mange hunde bliver aflivet grundet ejernes naivitet, ligegyldighed og nogengange direkte dumhed samt opdrætteres grådighed og ligegyldighed. Jeg ser ikke nogen grund til at øge de tal ved at sætte hvalpe i verden, hvor man ikke har gjort sit yderste for at sikre sig at psyke og sundhed er helt i top.

• #3   6. maj 2009 Jeg kan ikke være mere enig i at der er alt for mange hunde i den her verden der ikke har et godt hjem og som er uønskede.
    Men som du siger så er det en speciel hund jeg har i og med det er en kvæghyrde hund, og den skal have et arbejde, den skal ikke bare sættes ind i en lejlighed eller lign.
    Det kuld der er på tale er nogen som har kvæg i forvejen som har en hunhund. De vil gerne have flere til at hyrde, så det er til eget forbrug. De har behov for hunde der kan hyrde, hvilket er en af grundene til at jeg overvejer at de på et tidspunkt kan bruge min hund som far. Jeg har ikke lyst til at lade min hund løbe en hunhund hvor man ikke ved hvad der skal blive af hvalpene, for det er helt rigtigt, det er ikke alle og enhver der er egnet til at have en ACD'er.
    Noget helt andet er at hvis jeg lader min hund løbe den ene tæve på et tidspunkt, er der så stor risiko for at han kommer til at strejfe? Er der nogen erfaringer med det?

Kommentér på:
Alder på hanhund og evt.faldgrupper...

Annonce