{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.064 visninger | Oprettet:

Hjælp mig - hvalpe problemer! {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg ved ikke helt hvad jeg forventer i skal gøre, men jeg har virkelig brug for at komme ud med det, så here goes.

I torsdags fik Luna 2 små hvalpe. De vejede pænt ved fødslen og tog pænt på. Men så på dag 2 og 3 tabte de sig, så jeg gav noget mælkeerstatning i samråd med dyrlægen.

De fik begge en pæn sjat og det var så meningen at de skulle have tilskud 3 gange om dagen i et par dage for at se om det kunne hjælpe, men nu vil de bare ikke have det mere...det er nøjagtig det samme som de guffede den første dag, men nu har jeg forsøgt 3 gange om dagen i 2 dage uden at få den mindste dråbe i dem. De kæmper virkelig imod og skriger og hyler så jeg nærmest føler det er overgreb mod dem.

Problemet er at de nu ikke tager på mere, der er snart gået en uge og de vejer hver ca 100 gram mere end ved fødslen hvor de vejede henholdsvis 350 og 290, så det er jo langt fra en fordobling af vægten. De virker ikke urolige og de skriger ikke på mad. De ligger lige så gerne og sover op ad mor, som de spiser hos hende og de virker til at spise færdig, for de slipper og ligger sig til at sove, men hvorfor tager de så ikke på?????

Luna har aldrig været den store spiser, var det heller ikke under drægtigheden og er det heller ikke nu. Men hun virker glad og tilfreds og hendes temp er fin.

Jeg har talt med dyrlægen og skal derop for at finde ud af om noget er galt, men jeg har bare brug for at komme ud med det til andre, der er mere "på lige fod" med mig!

Skal lige siges at det er første kuld både for mig og mor....øv hvor er det irriterende at gå rundt og være så bekymret hele tiden.....skal forresten også lige tilføje at pludseligt igår havde de taget 30 gr på hver over 4 timer, uden erstatning....begynder snart at tro at det er min køkkenvægt der driver gæk med mig....men jeg bliver sgu så bekymret!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mig - hvalpe problemer!
  • #1   22. apr 2009 Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige for at hjælpe, andet end held og lykke ved dyrlægen. Håber bare det går godt, og der ikke er noget alvorligt galt. Nogle børn tager jo heller ikke lige så meget på som andre.

• #2   22. apr 2009 Som MIchellle siger, nogle børn tager jo heller ikke på , på samme måde som andre børn gør..

Men håber virkelig for dig at det ikke er noget alvorligt og hvorfor skulle der også være det..

Ihvertfald mange gange tillykke med de to lækre små pus...

• #3   22. apr 2009 hvilken modermælkserstatning bruger du?

jeg oplevede med mine hvalpe at de IKKE ville have RC modermællkserstatning...og dét kan jeg sku egentlig godt forstå for det sprøjt smager rent ud sagt af rævepis!...vi gik derfor hurtigt over på Esbilac som er mere flødeagtig i sin konsistens og den smager mere som modermælken (ja hva gør man ik for de små...sidder og prøvesmager modermælkserstatning til hvalpe..G*).......dét ku måske være en årsag...

man må forvente at hvalpene taber sig de første par dage efter fødslen..hele systemet ska lige omjusteres på de små...så længe de ikke taber sig mere end 50g på én dag...så går det ok...og at de "kun" har taget 100g på på en uge...det er også okay taget i betragtning at de får både flaske og modermælk...men husk endelig på at de skal sutte så meget som muligt hos deres mor, for at sætte gang i en god mælkeproduktion hos hende....

hvor tit får de mælk hos mor+flaske?

• #4   22. apr 2009 Altså de får first age fra Royal Canin og de drak det jo fint i første forsøg...og min datter på et år kan også lide det (sådan er jeg...istedet for selv at smage ;o) ) Har faktisk også selv smagt det og det smager lidt som mælkeerstatning til børn....jaja, det har jeg også smagt...hihi

De drikker jævnligt hos mor og jeg har forsøgt at supplere 3 gange per dag. Jeg har både forsøgt at lade dem die lidt først og så give flaske og også at give flaske direkte når de begyndte at søge mor.

Men som sagt sover de jo fint og virker hverken urolige eller sløve!

Og i skal vide at bare det at i gider at bruge tid på at læse dette og kommentere er allerede en stor hjælp, for så føler jeg mig ikke så alene i verdnen...tak!

• #5   22. apr 2009 Jeg haaber alt kommer til at gaa godt med de 2 smaa prinsesser, det kan da i hvert fald ikke vaere fordi du ikke goer hvad du kan.

Nu har jeg jo ikke rigtig nogen erfaring endnu men jeg vil da tro at hvis de ellers virker rolige og veltilpasse saa er de det sikkert. Hvis du er nervoes kan do jo evt proeve at skifte til esbilac bare for at se om det goer nogen forskel.

Held og lykke med dem, haaber de snart spiser en stor potion saa du ikke behoever vaere saa bekymret.

• #6   22. apr 2009 jeg startede også med rc, men måtte skifte efter en lille uges tid...de ville simpelthen ikke drikke det....så mit forslag er helt klart at du prøver at skifte mærke..det kan umuligt skade (andet end din pengepung...Esbilac er røvdyrt i forhold til RC..men giv din tæve RC mælken i stedet for som supplement til hendes mad)....hvordan med mælken hos din tæve...ser den fed ud og er der nok af den? hvis du er i tvivl så giv hende kogt lever..det fremme mælkeproduktionen...bare kog lidt til hende og giv hende både lever og væde i maden...

jeg fodrede mine hvalpe hver 4 time.....vi fik 14stk så derfor var der skiftehold sådan at der lå 7 hos bonnie og 7 fik flaske, og ved næste måltid byttede vi så....men din tæve har kun fået 2 hvalpe og det kan være svært for dem at malke din tæve op sådan at hun giver en rigtig fed mælk og i rigelige portioner...så jeg ville nok ligge dem til hver 3 time for at få gang i maskineriet...ellers løber din tæve simpelthen tør og du ender med at skulle flaske hvalpene alene...

bruger du flaske+sut fra RC?
    jeg oplevede at sutterne var for kluntede og at hullerne i sutten var for store så hvalpene var tæt på at drukne....en tæves vorter er ret store og det har rc åbenbart ik tænkt på..så jeg brugte en alm sut til børn... :o)

• #7   22. apr 2009 hvis du er i tvivl om de får noget, så spørg evt dyrlägen om hvordan du sondefodrer.. det er ikke tilrådeligt, hvis de tager nok fra täven, men det kan väre en måde at "tvinge" maden i dem, hvis de nägter flasken

evt malk din täve ud et par gange u løbet af dagen, for at stimulere mälkeproduktionen, samtidig kan du tjekke for pat betändelse

• #8   22. apr 2009
    øv for dig, men det skal nok gå.

her havde jeg en som på 4. dagen gik over til modermælkserstatning. Hans sutteteknink var simpelthen for dårlig. Så han brugte alt for mange krafter på at få alt for lidt mælk ud. Så det var op hver 3. time hele døgnet for at give mad til ham. Jeg har brugt en sprøjte. De der plastik nogen som dyrlægerne har. Startede med en til 10 ml og endte med en til 30 ml. Så kunne jeg lige så stille skubbe stemplet ned så mælken løb ind i hans mund.

Han bliver 5 uger på fredag og er i god vækst nu. Han får bare de samme måltider som de andre, og klare sig fint.

Ps. jeg har brugt NAN 1 til mine hvalpe, altså det man køber til sine egne små børn. Det var dyrlæge der anbefalede det.

Med venlig hilsen GItte

• #9   22. apr 2009 Gitte J
    NAN 1 indeholder ikke när så meget energi, protein og isär fedt, som en lille hvalp har brug for. så det bør väre modermälkserstatning til hunde der bruges.

• #10   22. apr 2009 Hvor køber jeg esbilac?? Er almindelige tutter til sutflasker ikke lidt voldsomme....så store vorter synes jeg godt nok heller ikke at hun har, men det er da rigtigt at det faktisk virker som om at hullerne er for store i RC sutterne....men den store af dem er den jeg bruger og den er jo egentlig ikke meget større end en alm til 0-4 måneders baby....hm....jeg tror jeg må prøve det.

Det er helt sikkert at Luna ikke har nok mælk, for jeg kan ikke malke ud fra hende i den forstand, men jeg hjælper hvalpene ved at masserer med når de spiser for at prøve at hjælpe med at oppe produktionen....og Luna falder næsten i søvn når jeg deltager i fodringen på den måde, så det giver jo den bonus at hun slapper max af og giver bedre plads ved vorterne, for i starten havde hun den vane at ligge sig i en kugle rundt om dem når de skulle spise og så var hun ca lige så let at rette ud som et pindsvin.....

Esbilac - Hvor?

• #11   22. apr 2009 esbilac kan du købe hos loppetjansen eller dyrlægen...jeg købte mit hér http://www.bigbullies.dk/

og ja..lige præcis str 4mdr baby...den var super til hvalpene..vælling sutterne blev også for store i hullerne...mén...seriøst...køb noget lever og kog det og giv det til din tæve....jeg gav bonnie kogt lever én gang om ugen og i de 3 uger hun fik det kunne hun producere mælk til alle 14 hvalpe...det er rigtig godt til diegivende tæver :o)

det bedste er jo hvis du kan få tæve og hvalpe til at harmonere...og noget tyder på at det går bedre siden at de tager på og din tæve også kan slappe af imens (hun ER jo ny mor-det er skræmmende for hende også)....det skal nok gå :o)

• #12   22. apr 2009 Brak's: tusinde tak....har du overvejet at blive sådan en det svare på brevkasse spørgsmål? Du har en god måde at skrive på, de er så jeg ligefrem læser dit svar med rolig stemme inde i mit hovede ;o) Tusinde tak for hjælpen!!

• #13   22. apr 2009

Gitte J
    NAN 1 indeholder ikke när så meget energi, protein og isär fedt, som en lille hvalp har brug for. så det bør väre modermälkserstatning til hunde der bruges.

Den er taget til mig, så jeg er det klogere næste gang jeg står i situationen. Tak

med venlig hilsen GItte

• #14   22. apr 2009 Braks: Har lige søgt på Esbilac og faktisk er netdyredoktor.dk væsentlig billigere end bigbullies. Netdyredoktor tager kun 362.50 kr for den store hvor de andre tager over 500....bare til info....

• #15   22. apr 2009 haha...tak...men nej..en brevkasse er vist ikke lige mig....det er nok nærmere fordi det hele står friskt i erindringen lige nu, at det er så nemt at skrive :o)

host* jeg kender indehaveren af BigBullies.......så prisen var med vennerabat :o)

jeg håber i hvert fald at det kommer til at lykkes for dig at få de små til at blive store....og så ska du skam ikke føle dig helt alene...bekymringer er noget alle har haft hvis de har haft hvalpe :o)

• #16   22. apr 2009 Tusinde tak igen!

Kommentér på:
Hjælp mig - hvalpe problemer!

Annonce