1.890 visninger
|
Oprettet:
HJÆLP MIG!! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen. Jeg har en shipperke på snart 8 mdr, som de sidste 14 dage har vendt helt om, og hår fra aldrig at have rørt mine ting- til nu at splitte hele vores hjem ad når han er alene hjemme intet er forandret på rutinen... Nogle der hat nogle gode råd til hvordan jeg får stoppet det? Han hopper op på spisebordet, vælter hele sengen/sofaen(sovesofa), taget ALT han kan komme i nærheden af på trods af jeg fjerner alt jeg er lige ved at gå ud af mit gode skind ... Han har ødelagt mere end jeg snart gider være med til HJÆLP OG SERIØS HJÆLP SØGES !!
sep 2016
Følger: 8 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 7
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.989
sep 2016
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 237 Svar: 1.958
Din hund er kommet i spøgelses -OG lømmelalder. Tillykke, Sådan går det
Forfra med alene-hjemme, var det, der hjalp.
sep 2016
sep 2016
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
Du har en hund der er i lømmelalderen og der er KUN 1 vej frem tålmodighed og forfra med de ting han laver numre med...
Træning og træning, og så lige en KÆMPE stor potion tålmodighed.
jan 2011
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jan 2011
sep 2016
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
om dagen.når vi ikke var hjemme. her der hun blev lidt ældre have hun ikke brug for buret mere. selvom folk siger det er synd for dyret. kan det have mange betyninger for hunden selv. hvis den nu have spist noget som den ikke måtte det gør hvalpe ofte når de er alene hjemme. det er ikke som staf heller noget som helst men det kan hjælpe en del i hverdagen
dec 2010
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.849
I skal vende jeres rutiner på hovedet, de virker jo ikke, og så indlære alene-hjemme forfra.
mar 2009
Bur fjerner ikke problemerne - det fjerner blot symptomerne. Har hunden reel angst eller er forkert stimuleret, vil den stadig have disse tanker i buret, og det kan gå frygteligt galt.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Hele kroppen er i lømmelalderen fuld af hormoner, og hjernen er lukket for ombygning.
I den periode handler det om tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed, og at søge at undgå så mange konflikter, som muligt.
At støtte hunden igennem denne, for mange hunde (og hundeejere), frustrerende og forvirrende, og måske lidt skræmmende, periode.
Den lydighed der allerede er indlært, vedligeholdes, mens ny indlæring kan være meget frustrerende, og nogle gange næsten umulig.
Hundens koncentrationsevne kan være svært påvirket af hormonerne, det kan være svært, for hunden, at skulle forholde sig til for mange ting. Også ting der tidl. ikke skabte problemer.
Nogle hunde vil "miste" hørelsen, og indkald kan blive usikkert, nogle vil endda forsøge at stikke af, for at tage på eventyr. Dette skal forebygges!!
Frustration kan generelt præge hunden, hvilket også meget meget ofte fører til destruktiv adfærd.
Det handler ikke om, at have "sådan en hund ..." Det er en helt normal hundeadfærd, og hunden har i denne periode brug for, at man stiller færre krav til den, og evt. tilpasser ens liv, til dens midlertidige anderledes behov. Om det er, i en kortere periode, FOR HUNDENS SKYLD, at give hunden mindre, at skulle forholde sig til, et enkelt rum i stedet for et helt hus etc., bur (jeg er IKKE for lukkede bure, har selv med god effekt brugt et åbent bur, efter min hund havde smadret for over 45.000 kr., og alt andet var forsøgt) etc.. Jeg ville ønske jeg før havde indrettet mig efter min hunds behov i den periode, og ikke forventet, at hun skulle indrette sig efter mine. Det ville have sparet hende for meget stress, frustration, og os generelt for mange konflikter.
Det er ikke en faliterklæring, som ejer, at have "sådan en hund" i den periode, det vil det være, at forsøge, at presse mærkatet om "artig lille velafrettet vov" ned over en frustreret, hormonforvirret vov, i forventningen om, at den skal leve op til dette = konflikter.
Lige så hurtigt lømmelalderen kommer, ligeså hurtigt forsvinder den igen. Hunden brilllierer ofte igen i tidl. indlært lydighed og tricks, den lærer igen lynhurtigt, den kan høre igen, indkald bliver derfor sikkert (hvis det tidl. har været det), og den destruktive adfærd stopper, hvorfor hunden igen kan forholde sig til, at have mere plads at være på etc. Hunden er ofte nu mere stabil og harmonisk i temperament.
Lømmelalderadfærden kan dog dukke op i kortere perioder igen, indtil hunden er fuldvoksen.
okt 2007
Da hun var ovre lømmelalderen, kunne hun igen være alene, uden buret. Men hun foretrak stadig, at bruge det. Da det blev helt fjernet, var der stadig ikke bøvl med at være alene hjemme.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
okt 2007
De ville ikke fungere adskilt i hvert deres rum, for de ville gerne være sammen. De ville smadre ALT for at komme til at være sammen.
Men de ville kunne ende med at slå hinanden ihjel, hvis der opstod en konflikt, hvor de var uden opsyn.
Der fungerede det med bur, enten hver deres, ved siden af hinanden, eller hvor den ene var i bur, og den anden fri.
Men det er ikke noget jeg kan se mig selv bruge ..
Men jeg havde også nultoleranceholdning til lukkede bure, indtil jeg så hvordan det kan fungere i praksis.
Men medmindre det er livsnødvendigt, så er jeg ikke fortaler for et lukket bur. Dog er det smart at træne det.
Kia bruger lukket bur i bilen. Nemt, da hun allerede var vant til bur. Hun blev medindlagt med mig en mdr., hvor hun skulle være i bur (her lukket), mens der var personale på stuen. Nogle hunde må efter en operation ikke bevæge sig voldsomt meget, der har jeg set det være nødvendigt, at bruge bur, for at skåne vovsen, og skærme den for resten af dens flok.
Men igen. Jeg tror ikke det er relevant i TS's tilfælde
dec 2010
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.855
Selvfølgelig sørger man for at der INTET er, som hunden kan komme til skade ved.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
mar 2009
Ja det er da klart nemmere for dig at spærre hunden inde fremfor at indrette livet efter hunden.
Jøsses altså!
mar 2009
Sådan et hundehold lærer jeg aldrig at forstå. Hvorfor har man en flok som 'vil slå hinanden ihjel?' - hvem trives lige i sådan en konstellation? Nogle gange må man tænke på hundenes bedste, ikke kun ens egen.
Og så er der enorm forskel på at indlære bur for at bruge det i bilen eller før prøver, sammenlignet med at ville lukke en hund alene i det i op mod en hel arbejdsdag.
feb 2010
sep 2016
Det er swlvfølgelig ikke farlige ting han har fat i (min bh er blevet fundet og ødelagt, et sengetæppe, en derma håndcreme) intet alvorligt ( var har to børn på 2 og 4) så ingen knive eller andet jeg går hjemme, så jeg er ude længe med ham morgen, og middag, og ellers de alm ture og træner derfor dagen lang, var bare mere om der sad en klog en imellem, som havde prøvet det samme, eller kendte til problemet, som havde et guldkort til hvordan jeg fik min hund og hus tilbage på rette spor er normalt ikke typen der spørg om hjælp, følte mig bare kort opgivende haha. Vi vil bare ham det bedste, og søger de bedste hjælpemiddeler for at få projektet til at løses nemt så vi kan komme videre :') haha .
sep 2016
dec 2010
jan 2011
Det er en periode i hundens liv der er lidt øv meeeeeeen bagefter kan man sige man overlevede og hunden osse overlevede... :D
Tro mig når den er overstået så glemmer man den som regel, lidt ala en fødsel...
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Det er jo ikke nødvendigvis en permanent ordning, men det er formegentlig en god investering i et par måneder at give køb på ideen om at den skal have hele huset Det kan være rimelig håbløst at gøre noget som helst ved jeres problem, hvis han fortsat kan rende rundt i hele huset og boltre sig.
Mine hunde - pt en voksen på snart 5 og en unghund på snart 10 mdr har fyrrum og køkken. Der er ikke noget de kan ødelægge, men de har deres senge og legetøj og noget at gnave på. Sådan har det været med alle vores hunde og det har virket fint hver gang.
feb 2010
Nå, det er dig der bestemmer i den her tråd, interessant.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
Da jeg fik min schipperke i sin tid, fik jeg også historien om en, der havde overtaget en voksen schipperke, som han så ville træne lydighed med, på lidt højere plan. Hunden lavede den fineste præstation på træningspladsen, men synes bestemt ikke at det der pjat var sjovt, så hver gang de havde været ude og vise sig frem, så gik hun hjem og sked i hans seng.... ind til han fattede et vink med en vognstang og fandt på noget andet, som hunden synes var sjovere!
Jeg har aldrig haft helt samme problem med min lille sorte djævel, selv om der røg et par småting, da han var hvalp/unghund, men det gik over. Derefter var der kun en enkelt ting, der ALTID gik galt; Valgkort! Dem kunne han simpelt hen ikke stå for, så de blev tjekket og tygget/makuleret hver gang, så jeg måtte stå der en en håndfuld lækre stumper, når jeg ville ned for at afgive min stemme, i alle de år jeg havde ham.
Helt klart en hund med personlighed.
HJÆLP MIG!!