{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Hvordan kan der være så meget forskel? {{forumTopicSubject}}

Vi fik sidste lørdag 10 hvalpe nr. 2 var død og den sidste var død og fostervandet var grønt og fødslen varede 10 timer, men den 3 sidste hvalpe er kun halvt så lille som de andre dens fødselsvægt var 186 g og de andre var 400 g ca. det er labrador og på en uge er dens vægt kun forøget med 32 g hvor de andre er 200 g og jeg flasker den op ved siden af den patter hvad kan der være galt ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan kan der være så meget forskel?
  • #1   15. mar 2009 Har du haft dyrlæge til hvalpen..... et eller andet er der da galt hvis den ikke forøger sin vægt...?

• #2   15. mar 2009 Du skal flaske de store hvalpe og ikke de mindste - det er VIGTIGT de får så meget modermælk som muligt, for der er mere næring i end i modermælkserstaningen.

Den tager mindre på, for de andre er stærkere og skubber den væk, så du skal holde skarpt øje med de mindste og lægge dem til lidt oftere end de selv ville.
    Når de alle patter skal du tage et par af de store fra, og give dem flaske, så de mindste i kuldt har fri adgang til babserne.

Der er ofte stor forskel på fødselsvægten når der er mange hvalpe...

• #3   15. mar 2009 Jeg har en veninde, der for ½ år siden havde et kuld på 12 - hun havde samme problem, men da hun tog de store fra og gav dem flaske frem for de små, så kom der skred i deres vægt.

Du skal altså have styr på hvor længe de sover og hvor tit de patter, og så skal du vække de mindste og lægge dem til 5-10 min. før de andre vågner.... Eller du kan lade dem sove ½-1 time (alt efter hvor lange stræk de sover) efter de har pattet, også lægge dem til...

Det er derfor det er så stort et arbejde at have hvalpe -

• #4   15. mar 2009 Vægtforskellen er sååå markant at jeg ikke ville holde liv i den lille-----Der må ha været noget i vejen med dens moderkage i fosterst.-----Der for har den sikkert ikke udviklet sig normalt og kan ikke klare livet på egne poter-----Afliv den------

• #5   15. mar 2009 enig med smydi...den lille skal have mere pat og mindre flaske.......og så må du støtte den så de andre ikke får skubbet den væk hele tiden...

jeg har et kuld på 14 lige nu og den mindste i kuldet vejede kun 310g og den største vejede 655g ved fødslen.....den lille på 310g har nu mere end 4 dobblet sin fødselsvægt og vejer 2250g (de er født d.13/2-09) men hun har også været godt passet på, og jeg har haft sat hende på en af de bagerste patter hver gang.....hun er stadig den mindste i kuldet, men hun forøger sin vægt i samme tempo som de andre (den på 566g vejer nu 2950g) så hun følger altså godt med :o)

så på med vanten og så må du pleje den mindste lidt ekstra...eller lade naturen gå sin gang....

• #6   15. mar 2009 Snow K*

vægtforskellen bør ikke være den afgørende årsag til at man vælger et liv fra eller til........selv den mindste i kuldet kan have bedre livsgnist og bedre suttereflekser end den største i kuldet, og så kan du ende med at skulle hjælpe den med den største fødselsvægt pga for stort vægttab i de første kritiske dage....der behøver skam ikke at have været noget galt med moderkagen bare fordi fødselsvægten er lav, og da slet ikke når nu det er et relativt stort kuld...så er der jo ikke plads til at alle hvalpe er lige store.

• #7   15. mar 2009 Snow - man afliver da ikke bare fordi den er ½ størrelse af de andre, den kan godt være sund og levedygtig af den grund. Se bare på Brak's svar, som også har en hvalp der er lille. Havde den fået hjælp fra start af, så kunne det være den var vokset til....

• #8   15. mar 2009 Er tæven parret mere end en gang? hvis den er parret over en længere periode kan den sidste hvalp være resutat af en senere parring

• #9   15. mar 2009 Ja det er så bare min holdning--------Ved godt at de kaaan være levedygtige-----men hvorfor holde noget kunstigt i live som i naturen ville være gået til--------Jeg personlig ville aldrig købe en sådan hvalp----Ville du?????
    Der laves såååå mange hvalpe----Skal vi så ikke nøjes med at holde liv i de bedste-------

• #10   15. mar 2009 hvordan vurderer du den bedste snow?

er det den bedste bare fordi den er stor?

"kunstigt" i live?..........det mener jeg ikke at man kan kalde alm. hvalpepleje for?..........det er ganske alm kotume at man i de første kritiske dage holder nøje øje med sine hvalpe, vejer dem hver dag og sørger for at de som ikke har taget nok på, de får lidt ekstra ved næste måltid-og dét uanset om man har 5 eller 10 hvalpe..........det er ikke en vildhund med superinstinkter i yngelpleje der er tale om, men en domesticeret tamhund som inden for visse racer til dels mister en lille del af deres naturlige instinkter...når man har sagt A og valgt at få sin tæve parret så må man også sige B og hjælpe den igennem forløbet så smertefrit som muligt...at det er lig med søvnløse nætter,flasker,vaske røv på hvalpene,utallige vejninger ect ect...jamen dét hører sku med!

og jeg ville på intet tidspunkt være bleg over for at købe den med den laveste fødselsvægt i kuldet...moderen til mit kuld var selv den mindste og hun lå også vægtmæssigt langt under de andre søskende..og hun mangler bestemt ikke noget den dag i dag, og hun har på intet tidspunkt fejlet noget som ikke kan tilskrives et hændeligt uheld.

• #11   15. mar 2009 Jeg har opdrættet i rigtig mange år-----Det er min holdning og det har jeg vel ret til at give udtryk for??????
    Hvis vi ikke avlede på livet løs----og også holdt liv i de som ikke skulle være levende---Så ville hundeverden så meget andreledes ud-----
    Du er velkommen til at have din holdning---------- Jeg er vokset fra at der skal holdes liv i alt--------

• #12   15. mar 2009 det var ellers meget modent skrevet snow..visse ting er du så ikke vokset fra....

• #13   15. mar 2009 Hold da op-------Må man kun have din holdning-------Du er da bare fooooor meget----Skal du ikke kigge til dine 14 hvalpe istedet for-----

• #14   15. mar 2009 Jeg har flere gange haft en hvalp, der kun var halv størrelse af de andre, den vil blive ved med at være lille i forhold til dem, først når de bliver ældre kommer den op på siden af de andre, og nogen er bare generelt lille, uden at det har nogen betydning.
    Jeg vil sige, at så længe den hænger i, og der tilsyneladende ikke er andet galt med den, så vil jeg bare være ekstra opmærksom på den, sørg for at får nok at spise, og altid har rund mave.

• #15   15. mar 2009 Snow* mine hvalpe ligger faktisk for mine fødder og det samme gør deres mor...ganske hyggeligt...ja selv den mindste og den som efter din mening burde være aflivet...hun er her skam også, og vimser friskt rundt-no probs dér :o)

jeg er ikke af den overbevisning at alle hvalpe skal holdes i live, og har også reduceret i hvalpekuld før, hvor jeg mente at der var et behov for det.....men en viljestærk hvalp som kun har det ene minus at den er lille-hvorfor dog afslutte et nystartet liv der fungerer?..den kan jo ikke gøre for at den er født i en stor flok, og at der derfor skal kæmpes ekstra for at overleve......det er sådan set derfor jeg er her..for at hjælpe min tæve og hendes hvalpe.... og så er det ikke kun sygdom der kan gøre dem små, men mangel på plads i livmoderen eller gener fra flere generationer tilbage kan også spille ind......

du må skam gerne have din mening, og jeg har min...jeg synes det er direkte dovenskab at aflive en ellers sund og rask hvalp i et kuld, bare fordi den er "lille".......

• #16   15. mar 2009 Dovenskab måske----Men også meget menneskeligt at ville holde liv i dem---- for de er jo så dejlige-------Een gang har jeg oplevet en som var meget mindre-----men som selv ville livet------Det endte faktisk med at jeg beholdt den selv-----og hun blev en stor smuk tæve med tiden og vilje det havde hun-----
    Men der kan jo også være misdannelser som er skjult de første døgn----
    Trådstarteren spurgte om grunden til den størrelsesforskel -----
    En anden ting jeg har oplevet ved store kuld---det er at der er langt mere stres hos hvalpene---- fordi der er ikke den samme mulighed for at få lov til at sove når man har brug for det--------Der er altid en som vågner og så lige får sig møvet over en anden og så er der gang i dem igen-----
    For mit vedkommende har jeg oplevet langt mere ro og balance i kuld på 5 end på 11---------

• #17   15. mar 2009 Det jeg pljer at gøre, når jeg har sådan en lille fætter er, at jeg hver gang jeg kommer i nærheden af hvalpekassen ligger hvalpen til patten og sørger for at den får noget. På den måde får den lov til at vise, at den virkelig VIL leve. Jeg begynder ikke med sutteflaske osv, kun lidt ekstra opmærksomhed.

• #18   15. mar 2009 Lykke---Det samme her--- Og så de bagerste som er godt fyldt med mamse-------

• #19   15. mar 2009 en af vores nyfødte guldklumper vejde noget mindre end de andre men dog ikke meget, men den har jeg holdt til de bagerste patter, den er kommet rigtigt godt med og den er nu 3 dage gammel og siden i går taget på fra 336 til 390 g smiley

• #20   15. mar 2009 Hvalpene skulle jo gerne fordoble deres vægt den første uge - så 32 gram på en uge - det er helt forkert......

• #21   15. mar 2009 Vi har været til dyrlæge da den var 2 dage den er helt normal og hun sagde jeg skulle flaske den + jeg skulle tage de store fra og lade hende ligge med den eller et par stykker og så se tiden an og lade naturen gå sin gang, men nu er den altså 9 dage og den er stærk den overlever, selvom den ikke er særlig stor piver den ligeså højt som de andre, møver som de andre og kæmper for en plads ved patten. Hun har haft kuld før og der var også lidt forskel men hun har ikke haft fået så mange før og er faktsk lidt glad for bare 2 af dem ikke overlevede for det er hårdt for hende med så mange synes jeg.

Kommentér på:
Hvordan kan der være så meget forskel?

Annonce