Reservationsgebyr - hvordan kan man......... {{forumTopicSubject}}
tillade sig at stille en køber af sine hvalpe/killinger/osv. så dårligt ?
For at gøre det nemt at forklare:
Der annonceres med hvalpe til 15.000kr.
Der skrives der lægges et reservations gebyr på 5.000kr.
Der betales 10.000kr. ved afhentning af hvalpen.
Ud over man mister de 5.000kr. hvis man fortryder købet så vil man også risikere at man sender hvalpen et sted hen den ikke er ønsket, måske blive solgt videre til nogen man selv ville have valgt fra bare for at minimere tabet osv.
Så er der også andre forhold at tage hensyn til og vil da lige liste to her som jeg helt klart mener er nok til man bør vælge alle fra der tager et reservationsgebyr.
Den 2 eksempler der kommer efterfølgende viser 2 metoder hvor man som sælger kan putte nogle af pengene i lommen uden at risikere at skulle betale dem tilbage senere
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Nu kommer køber og vil hente sin hvalp som aftalt.
Nu siger sælger så, at der skal lægges 15.000kr. så kan køber få sin hund, altså hundens samlede pris er lige pludselig 20.000kr.
Og det er sælger i sin gode ret til da et gebyr er en ydelse for en service der er tilknyttet et køb, men ikke en del af købet.
jul 2010
Der betales 10.000kr. ved afhentning af hvalpen.
Man finder så ud af efter 1 år at hunden er kryptokid og man har ret til at få 1/3 af salgsprisen refunderet.
Køber kommer så er gør krav på 5.000kr. (1/3 af 15.000kr.)
Nu siger sælger så nope for du har købt en hund til 10.000kr. så du kan få 3.333kr.
Og det er sælger i sin gode ret til da et gebyr er en ydelse for en service der er tilknyttet et køb, men ikke en del af købet.
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 181
Pengene blev pænt leveret tilbage da et hold købere ikke ønskede en hvalp alligevel da vi selvfølgelig ikke ønskede hverken at binde folk til noget de ikke vil have, eller tage penge for noget der ikke er blevet leveret.
jul 2010
jul 2010
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Men hvis der skulle være fejl eller defekt på hunden, får de 1/3 af købsprisen tilbage. Og det beløb jeg ville gi tilbage fra er, 6000kr altså hele købsprisen skal man trække 1/3 fra...
Alt andet ville være urimeligt i mine øjne.
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.298
Hvis man tager et reservationsgebyr, så skal det vel også stå i købskontrakten: 5.000 kr. betalt den xx.xx.xxxx og 10.000 kr. betalt ved afhentning den xx.xx.xxxx
jul 2010
Jura og hvad der er fair er 2 forskellige ting desværre........
Og Lise-Lotte korrekt at 5000 betalt xxxxx = gebyr 10000 betalt den xxxxxx er salgspris.
Så rent juridisk skal man kun regne med 10000 når man snakker tilbagebetaling osv.
De 5000 er KUN for en service og ikke andet........
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Jeg synes også ofte jeg læser om nogle voldsomme depositum i forhold til prisen,
Men som, nok især køber, skal man være opmærksom på, hvad det er man betaler og hvilken aftale der lavet om det. Er det er forskud, et depositum eller et gebyr er ikke uvæsentligt.
jul 2010
Syntes det er lige så udbredt andre steder så vidt jeg kan se
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
-en aftale er jo en aftale (osse i lovens øjne). Og før man smider reservationsgebyret, har man vel forhåbentligt underskrevet et eller andet på handlen, så man netop ved hvad der er aftalt. Her ville jeg jo f.eks. kræve at der stod at gebyret blev refunderet hvis sælger ikke kunne levere den aftalte vare -f.eks. fordi den blev syg eller what ever... og det ville egd ai øvrigt kræve uanset om man kalder det et gebyr, et depositum eller hvad man nu måtte finde på. Sælger får ingen penge før der er underskrevet aftalerne, hvis ikke for selve handlen, så i hvert fald for gebyret
jan 2007
jul 2010
Gebyr er betaling for en service.
Markedsføringsloven skriver:
"§ 13, stk. 5, fastsætter, at ”ved et gebyr forstås en betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af en vare eller tjenesteydelse, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse”
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Jeg kræver aldrig hverken gebyr eller depositum. Jeg regner da med at en aftale er en aftale, når jeg reserverer en hvalp til nogen. Og skulle de fortryde, så er det sådan det er. Ingen skal tvinges til at købe en af mine hvalpe, bare for ikke at miste penge.
jan 2007
Så er det fuldstændigt ligegyldigt hvor mange paragraffer du hiver frem. Hvis aftalen lyder på 5000 gebyr + 10000 ved afhentning, så er det den aftale der gælder.
Dit eksempel ville kun blive et problem hvis der aldrig er nævnt noget om 10.000 ved afhentning... så kunne sælger komme og sige at hey hov, det var 20.000 i alt.
Ellers er det først et problem den dag en hvalp fejler et eller andet -så vil det man skal have tilbage jo blive udregnet fra hundens pris, ikke pris + gebyr, og altefter pris, kan det da betyde en væsentlig forskel.
Men uanset hvad, har jeg nu altid synes det var en underlig ide det der med depositum, reservationsgebyr eller hvad man vælger at kalde det.
-en del opdrættere herinde sier at de altid vil tilbagebetale hvis køber springer fra, og i så fald forstår jeg jo slet ikke pointen med det, for så sikrer det jo ikke at køber køber hvalpen, og altså er ideen gået tabt.
Og hvis man hører til dem der ikke vil refundere, jamen så giver det ingen mening på den måde at "tvinge" flk til at købe en hund de ikke ønsker alligevel. Ikke hvis man vil sine hvalpe det godt.
Så uanset hvordan man vender og drejer det, så synes jeg det er en underlig ide.
jul 2010
Hov og ja hvis man vil tilbage betale det, så er der ingen mening med det.
Men der er så også dem der kalder det et gebyr for at kunne beholde det.
jan 2007
Og hvis det er det der er aftalen når man betaler gebyret, jamen så er det jo aftalen -så kan sælger ikke senere sige at nu vil han/hun have 5000 ekstra.
Så det afhænger jo altså af hvad det er man aftaler -du har selv valgt eksemplet. Hvis konklusionen skal blive den du laver, så skal der altså ikke stå i annoncen/aftales ved henvendelse, noget som helst om at det kun er 10.000 der skal gives ved afhentning.
For en aftale er jo gyldig uanset om der er betalt gebyr eller ej -og kan sælger ikke levere den lovede vare til den aftalte pris, skulle jeg da mene man kan få sine penge retur, uagtet om det hedder et depositum eller et gebyr, ganske enkelt fordi den service man har betalt for (når nu vi vælger at det er et gebyr) ikke er ydet.
jul 2010
Reservationsgebyr - hvordan kan man.........