{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.178 visninger | Oprettet:

dags dato - raceavl {{forumTopicSubject}}

jeg håber virkelig at nogle af jer der avler renracede hunde, så dags-dato i går, og fik øjene op for, hvor skadelig den avl kan være for hundene..

Faktisk er det allerbedste at avle på gadekryds, og hunde der ikke kan få tavle, da de i mange tilfælde, vil have færre sundhedsmæssige fejl, end dem med tavle..

tankevækkende og stof til eftertanke til dem, der mener, at renracede hundeavl er det eneste rigtige.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dags dato - raceavl
  • #1   26. feb 2009 Øhmm..... Nu var det jo i england det foregik, og i DK SKAL man jo sundhedstjekke hunden inden man avler. Det gør de ikke derovre, så nej, jeg tror ikke vores renracede hunde i dk blir ødelagt lige foreløbigt.

• #2   26. feb 2009 det burde være ulovligt at avle på mor-søn og far-datter, ligesom det er med mennesker..

Det giver for mange genetiske fejl, og hundene lider under avlernes retningslinier og skønhedsidialer.

• #3   26. feb 2009 Jannie, lige præcis dit allerførste indlæg viser hvor lidt du fangede af det program igår............... Suk

• #4   26. feb 2009 pernille:
    det er også et problem i DK.. desuden importeres mange hunde til DK, pga avlen, så fejlene kommer jo til landet alligevel..

man hørte ligefrem en dansk bulldog avler sige, at det var bedre med en racekorrekt hund, i det menes, at den opnår alle standarter, end en sund og rask hund..
    Så vil da absolut mene, at det også er et problem her..

• #5   26. feb 2009 Jeg mener stadig, at vi skal beholde Racehundene og at tavledyr er de bedste, da man kan følge deres gener og dermed stoppe avl med hunde, som er diponeret for arvelige sygdomme - Det du så i går, er jo ikke avl her i landet - Jeg syntes bestemt at vi i Danmark er kommet rigtig langt med avlsrestriktioner på alle Racehunde.

• #6   26. feb 2009 camilla:
    føler du dig nu ramt, siden du ikke kan komme med din mening, men kun kaste med mudder? smiley

kan fx se du har en mobs, som sjovt nok er en af de hunde, der var øjne på i går.. Håber da din kan trække vejret..

• #8   26. feb 2009 Ulla:
    det er absolut også bedre her i landet, men man skal passe på at avlen ikke bliver for ensporet, for det gælder jo generelt for de racer, at de har forskellige racesygdomme.. også her i DK.. en del af indslaget vidste også hunde fra DK, og hundeavlere.

• #9   26. feb 2009 Helle- Okay, det var jeg ikk klar over. jeg troede faktisk at alle racer skulle det. Altså for at kunne avlsgodkendes. Tak for rettelsen. :o)

• #10   26. feb 2009 Janni - Det var helt rigtigt modbydeligt det vi så i går og føj til det - men det forekommer jo ikke her i landet, - så syntes da ikke at du på det grundlag, næsten kan skrige højt hurra, tavlløse og krydsningshunde er det eneste rigtige, som om de ikke kunne være bæere af arvelige sygdomme ????

• #11   26. feb 2009 Nej det gør jeg faktisk ikke???
    Men jeg mener det... Du har ikke forstået hvad det program gik ud på.
    For det handler om en klub i england.. ikke i dk.. Og det omhandler hverken DKK eller DRU eller hvad klubberne i danmark ellers må hedde.

Desuden er alle de fejl man ser ekstrem avl. Det vil ske med enhver hund hvis du bliver ved at avle på det samme. OGSÅ EN BLANDING.....

Desuden er der regler i danmark for at man ikke må parre mor og søn fx.

Såååå....

• #13   26. feb 2009 Janni - helt enige, vi skal tænke os godt om, inden vi sætter to avlsdyr sammen, men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil der nok altid dukke nye problemer op her og der, for man kan jo ikke undersøge for alt :o)) - Tag nu HD, hvor langt er vi nået med det ? udover at man nu mener at hele 85 % er miljø og ikke arv, så hvad kan opdrætterne så stille op mod det ?

• #14   26. feb 2009 Helle- Hmm.... Ja jeg troede faktisk at reglerne var strammere.

• #15   26. feb 2009 ulla:
    ahh, det er i hvert fald ikke ildeset i DK heller..
    vi hørte da højt og tydeligt, en dansk bulldog avler her i DK sige, at hun hellere ville have en racespecifik korrekt hund, end en sund og rask.. det var bedre den så perfekt ud end den var rask.. Jeg vil da mene at det ekstreme også i mild grad er kommet til DK så..

Camilla.. programmet lavede paralleler mellem DK og england.. vi startede med en dansk bulldogavlers mening, og så en dansk familie med en syg racehunde, da led af en sygdom, der er specifik for den race.. og så bevægede programmet sig til england, hvor de er gået helt fra forstanden´hvad angår avl.

• #16   26. feb 2009 Hehe, skrev jo allerede igår, at disse kommentare vil komme smiley

Men kort og kort, The kennel club eller hvad den hed, TØR ikke sætte avlsrestriktioner på deres hunde, som vi har på pænt mange hunde i dkk, Allerede er det jo en sindsyg forskel.

• #17   26. feb 2009 Ja, men du vil da ALTID kunne finde syge hunde.... ALLE steder... OGSÅ blandinger.....

Du har stadig misset hele pointen....

Desuden har programmet et virkelig dårlig ry for at være rigtig dårlig jonalistik, og det bør man også lige ha med i sin kildekritik....

• #18   26. feb 2009 camilla:
    ja, selvfølgelig vil man kunne det.. men det giver da absolut ingen mening at avle videre på en racehund der er bærer af en sygdom, som racen er plaget af.. så bliver det jo aldrig udryddet..

Man burde kort og godt, sortere alle de hunde fra, der er bærer af de forskellige racesygdomme, så man kan få raskere hunde.. og så droppe så fladtrygte næsers om nogle hunde skal have.. fx en mobs og bulldog.. og det samme burde man med andre hunderacer, der skal have andre ekstremer i udseendet..

• #19   26. feb 2009 og selvfølgelig mener jeg heller ikke at man bør avle på blandinger, der har sygdomme, det er jo det samme..

det er bare meget værre for racehunde.. og som de også sagde.. så er det jo ikke for sjov, at det er 3. gange så dyrt at forsikre en racehund, end det er at forsikre en uden tavle..

• #20   26. feb 2009 Janni - Ja men så lad være med at købe hvalp hos hende når hun har den syge holdning, - men man kan da ikke rede alle over en kam og dermed sige, at renavl ikke skal være her mere fordi krydsningsavl er det eneste rigtige, den er sku for langt ude - men vi kan godt blive enige om, at der er brodne kar allevegne, det er jo derfor man skal besøge, se og snakke med flere Kenneler, inden man beslutter hvor man vil købe sin hvalp :o))

• #22   26. feb 2009 ulla:
    jeg mener heller ikke at krydsavl er det eneste rigtige, jeg synes bare man bør skerpe reglerne og lave avlsrelementerne om, så hundene ikke skal have så unaturlige former, som de har fået... former som faktisk hæmmer dem i en eller anden fysisk grad.. det er jo synd..

• #24   26. feb 2009 Helle:

jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste der tænker mere på hundens helbred end hvor perfekt den er for sin race..

• #25   26. feb 2009 theo:
    man bør da netop blande sig, ellers stopper det jo aldrig..
    det er da kun ved at give det en masse negativ opmærksomhed, at man kan få sat fokus på det, og få det ændret..!

sådan er det med alle ting.. det sker jo ikke noget, hvis ikke man bliver ved med at gøre opmærksom på problemet!

• #28   26. feb 2009 Helle:
    ja det er sørgeligt..
    men jeg synes det værste er at man kan være stolt af at have en racehund, hvis hunden samtidig lider af en alvorlig sygdom, der hæmmer den, eller er avlet, så dens fysik er helt forkert, og faktisk kun smerter den..

hvor bliver folks samvittighed af?
    det kan godt være de påstår at de holder af dyret, men da ikke mere end, at de sagtens med god samvittighed kan avle på noget, man ikke burde avle på, bare fordi den har tavle.. :S

• #30   26. feb 2009 Theo; heeh.. den fangede jeg ikke smiley

nej, ham formanden skulle skiftes ud..! han mener ikke at det at man avler på far-datter ved hunde er det samme som hvís han fik barn med sin datter??
    - det er da akkurat det samme.. han er simpelthen for langt ude..

de skal nok ikke med det samme lave det hele om, men ligesåstille begynde at lave avlrelementerne om og så forlange en sundhedsattest på alle avlsdyr.. og så kun lave tavler på dem, der er sunde.. for hvis avlerne ikke kan få tavler på deres "syge", vil de jo automatisk gå over til at avle sund dyr, da de ellers ikke kan komme på udstillinger..

• #32   26. feb 2009 helle:
    ja, jeg vil så sige, at det er ikke er værre end med mennesker.. fætter/kusiner må også godt få børn.. men det er jo absolut ikke sundt for afkommende..

• #35   26. feb 2009 AH
    jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke ved om det gælder i england eller DK.. kunne forestille mig at det kun er i england

• #36   26. feb 2009 *Helle og barylerne *
    Det mente jeg også at jeg havde hørt.
    Men godt at jeg nu ved at det er sandt.

• #38   26. feb 2009 Lige et lille pip fra mig. Det er ikke dyrer at forsikre en race hund end et gadekryds. Der imod er der lavet noget forsikringsstatestik som viser at stambogsførte hunde er sundere end ikke-stambogsførte hunde, herunder også blandinger.. Dermed er det ikke sagt at det er den gyldne sandhed.

• #40   26. feb 2009 de burde bare droppe at lade tavler på syge hunde.. på den måde ville de hurtigt få fjernet sygdommen, og få sundere hunde..
    avlerne vil jo have tavlerne, så de kan bruge dyrene til udstillinger.. uden tavle, ingen udstilling..

så det er jo "nemt" at gå til, det er bare en der skal tage springet..

• #41   26. feb 2009 lade = lave

• #43   26. feb 2009 theo:
    ja det er det..
    men det er klubben, der har lavet avlsrelementet, og udsteder stamtavler osv.. så det burde også være dem, der tager initiativet til at få lavet det om..

• #44   26. feb 2009 Sikken noget pjat at sige, at tæve/hvalp-parring er ligeså forkasteligt som at en far "går i gang med sin datter"!!!!! Det er hunde, for pokker! De er da bedøvende ligeglade, hvem de gør hvad med! Lige så vel som at de ikke får søvnløse nætter over bortopererede testikler o.lign.
    Indavl kan resultere i fantastiske dyr - men det er *farligt* og kan give grusomt bagslag. Man skal ihvertfald kende sine linier 110%.
    Jeg kan absolut ikke se noget forkert i det. Hvorfor tror I, at det kun er hos hunde, det foregår? Hvad med katte, svin, kaniner, osv.? Skal det også forbydes?

Og - desuden: Tror I ikke at en blandingshanhund, der går mere eller mindre ubemærket ude på landet med GLÆDE humper på de tæver, han kan opsnuse, SELV om de tilfældigvis er hans døtre?

Blandingshunde er ikke mindre syge (eller koster mindre i forsikring!) end alle andre hunde. De fremgår bare ikke i statistikker.
    Min første hund var en blanding - og hun led af alverdens forskellige sygdomme alle dage.

Prøv lige en gang at trække vejret dybt og tænke en ekstra gang - inden I farer op og råber "Ulven kommer"!

• #46   26. feb 2009 tina:
    det er da det samme at avle far-datter på hunde som med mennesker.. det er lige skadeligt.. nu snakker vi ikke psykisk, men hvad der kommer ud af det i afkommet..!

det er forkasteligt lige meget hvad.. og hvis man virkelig holder af sine dyr, så lader man vær med det, da det ikke burde sådan avlsarbejde skulle foregå.. men for i langt de fleste tilfælde kun skrøbligere dyr ud af det.. der er jo også en grund til at det er ilde set blandt mennesker ikk?
    det er nok ikke for sjov, at det frabedes...

• #47   26. feb 2009 Tina; HØRT!

• #48   26. feb 2009 og det er lige forkasteligt om det er hunde, katte eller andre dyr!

jeg avler marsvin.. jeg kunne da aldrig drømme om at sætte far-datter eller mor-søn sammen, bare for at få det jeg ønsker indenfor avlen..

• #49   26. feb 2009 Janni faktisk går DKK MEGET op i sundhed og de udl. et notat om dette til alle dommerne, der dømmer i DK... De skriver endda specifik om nogle racer, hvor de mener, at der kan være problemer i forhold til racestd. Så dette program i DK er meget unfair!!! I UK skal hundene jo hverken sundheds eller avlsgodkendes... det er som at sammenligne æbler og bananer... DKK har jo netop i mange år været obs på disse problemstillinger!!!

• #50   26. feb 2009 jeanette:
    ja det ved jeg, og jeg synes absolut også at det er godt smiley
    men det er stadig forkert at nogle mener det er i orden at avle far-datter, mor-søn..

desuden bliver man jo ved med at stødte den dårlige avl, så længe man deltager i de internationale skuer, der tillader "syge" hunde..

• #51   26. feb 2009 I dk bliver der avlet på syge hund med og uden tavle. Har haft og set det så mange gang nu at jeg nu kun vil har urhund og helst fra Sverige.

min gammel hund en westi hade hjerte fejl og arvelig allergi stor set alle hunde er komme fra den kennel har det og alle komme med tavle... og ja de vinder mange udstillerner selv om de har de fejl...

Hvis der skal ske noget ved det i dk skal der ske en held del men tro ikke det sker

• #52   26. feb 2009 DKKs etiske regler forskriver også, at avl tættere end fætter/kusine ikke anses som etrisk rigtigt!!! Derfor tror jeg slet ikke far/datter eller mor/søn parringer forekommer herhjemme!

• #53   26. feb 2009 ´jeanette:
    det skal du nu ikke være så sikker på.. der findes forskruede mennesker overalt..
    det er nok ikke noget der kan undgåes, men burde bare ikke lave tavler på disse dyr´, da det så ikke er sjovt længere, når dyrene alligevel ikke kan bruges til udstilling

• #54   26. feb 2009 Men Janni fordelen ved DKK stamtavler er jo at du kender anerne.. folk kan jo også lave indavl med bla. hunde... Så i mine øjne er det noget fis at det skal hedde sig at det kun "kan" forekomme på hunde med tavle!!!

• #55   26. feb 2009 At man ikke går ind for incest hos mennesker i vores kultur er da helt afgjort ETISK.
    Men - selvfølgelig hvis man har en svagt begavet mand (og dem er der jo nogle stykker af) som bliver far til en datter, som måske "mangler et par Pommes Fritter i et Happy Meal" - og han så får barn med denne...så er der da en STOR chance for at afkommet bliver RET "langsomme i optrækket". Og hvis de fortsætter med at indavle...så bliver det selvfølgelig værre og værre.

Men - hvis nu en superklog, lækker - og helt rask mand får barn med en tilsvarende dame...og derefter "parrer" sig med den datter, der måtte komme her....så er det da højst sandsynligt at dette barn, der måtte komme er lige til Universitetet OG Miss Danmark!
    Man dobler op på det, der er tilstede. Det være sig både det gode og det dårlige. Spørgsmålet er så, hvad der er mest af?!

Dyrene er da fuldstændigt ligeglade. Lad være med at tillægge dem etiske hensigter.

• #56   26. feb 2009 jeanette:
    for mig er det ligegyldigt om det er race eller blanding, det er lige forkert..

Tina: det vil aldrig blive den rigtige måde at gøre det på.. og man risikere også at afkommet/barnet vil få flere skavanker, selvom far og datter/mor er kloge.. en enkelt vil det nok ikke skade, men problemet er jo, at det forsætter indenfor hundeavlen, og derfor er det jo så absurd.

• #57   26. feb 2009 undskyl (kærne = kæmpe)

• leif k
    leif k Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #58   26. feb 2009 Kære hundevenner

Lad det her dog ikke blive en diskussion om, hvem der er bedst til at passe på vores hunde. Der er "race-avlere" og "kryds-avlere" der ikke overholder de normale spilleregler for avl.
    Min egen specialklub gør et ekstremt arbejde i Sundhedsudvalget for at sikre, at man ikke i danmark oplever den form for avl som blev vist i tv-udsendelsen.
    I klubben er der anbefaldet flere avlsrestriktioner for racen, og der føres kontrol og statestikker i forhold til mulige race-specifikke svagheder. Når svaghederne er sporet anbefales avlsrestriktioner.
    Yderligere har DKK avlsrestriktioner i forhold til brug af avlshanner og - hunner. Ligesom der er krav til sundhedscheck af hunde før de avlsgodkendels. Sundhedsoplysningerne kan findes på "hundeweb" hvis man er medlem af DKK.

Lad ikke det her blive en diskussion om "kryds eller race", lad os koncentrere os om gode hunde.

• #59   26. feb 2009 davs allesammen! der er godt nok nogle mindre begavede hundeavlere og ejere rundt omkring. hvordan kan mene at der kan komme noget godt ud af indavl! så er man sgu da et fjols.......... jeg så også programmet igår, og jeg fik da næsten brækfornemmelser. alle hunde stammer jo fra ulve, så i mine øjne burde alle hunde da i det mindste bære træk af det. man skal nu også passe på med at blande alt for forskellige hunderacer, en blanding af en hyrdehund og jagthund kan blive skizofren (eks border collie og labrador) det kan give kæmpe konflikter i en hunds hjerne, at både ville jagte byttet og vogte det samtidigt.

• #60   26. feb 2009 helt enig Leif K

• #61   26. feb 2009 Lige en sidebemærkning. Syntes kun det går på avler, hvad med dommeren af hundene ? Er det ikke der det begynder at gå galt. Så vidt jeg ved ,så er det dommeren der viser vejen frem. Da jeg gik på udstilling, lyttede jeg en del til hvad dommeren sagde. Det var derfor jeg udstillede.
    Hvis nu dommerene gik frem og sagde ; De hunde der ikke trække vejret , dem der ikke kan gå osv.osv ,dem giver jeg ikke høje præmieringer, ja så vil jeg i min naivitet mene at opdrætterne retter sig ind efter det. Eller tager jeg fejl ?
    Heidi

• #62   26. feb 2009 Far/datter, søskende-parringer o.l. forekommer... osse herhjemme. men det hører altså tilsjældenhederne (osse i engalnd, selvom man forsøger at påstå noget andet i programmet). Det er ikke velset hverken i DKK, KC eller blandt opdrætterne i disse klubber.
    I reglen er den slags parringer resultater af ikke-planlagte parringer.

Og tro nu ikke at de ikke forekommer blandt diverse gadekryds. Her er der bare ikke noget papir der beviser det.

• #63   26. feb 2009 Fatter slet ikke , hvorfor man avler på familie, da må da kunne findes andre som er langt mere egnede...
    Så længe linie/indavl findes bliver intet bedre....

• #64   26. feb 2009 Nogen "tror " bare at de kan styre linie avl, så det kun er det gode de fremavler ....sikke da en griner, for det dobbelte at negativer kommer da langt igen, men ikke alle synes at en genitikker er klog at høre på , hvis man selv synes noget andet, så har man selv mere foratand.... uhda...

• #65   26. feb 2009 Gitte -igen så sort/hvidt kan det ikke stilles op. Hvordan tror du racerne blev til i sin tid?
    Når man havde en hund med de ønskede egenskaber, lavede man en tæt beslægtet parring for at fastholde (og evt styrke) de egenskaber.

Hvis man kender sine linier godt, kan linieavl styrke racen både hvad angår egenskaber, udseende og sundhed. Naturligvis skal man ikke parre løs på tæt beslægtede individer, men al indavl er ikke af det onde.

Når man har indavlet er det nødvendit efterfølgende at avle ud igen. Men det er de seriøse avlere skam odt klar over.

Problemet i mine øjne, opstår når lille Lise på 20 år, synes hendes hund er sååå sød så den da skal have hvalpe, og i den forbindelse får lavet parringer på linier hun ikke kender indgående, og uden egentli at have styr på hvad hun laver

• #66   26. feb 2009 Hvorfor har du selv renracede hunde når du nu er imod dem? Og er dine hundes forældre og forfædre tjekket for de arvelige sygdomme som racen lider af??

Hvis nej til sidstnævnte skal du vist ikke komme for godt igang så er du nemlig med til at støtte avl på ikke tjekkede hunde og den slags skaber glimrende grobund for sygdomme kan fortsætte uopdagede...

• #67   26. feb 2009 Tjaaa Michelle, men det er jo lige som tilladt om man så har forstand på det eller ej ????????

• #68   26. feb 2009 Gitte- hvordan tror du din race er blevet til? Ud af det blå??
    Nej, den er kommet til gennem generationers avl, linjeavl, indavl ogoutcross (hvis du ved hvad det er)
    Hvis du er imod indavl så foreslår jeg at du køber en blanding istedet for at støtte racehundeavlen...

• #69   26. feb 2009 Tv2 : har da en dejlig blanding , men bedste scor fra dyrlægen...
    Nej det er stor forskel på at avle desværre, vil ALDRIG nogensinde gå ind for indavl, det kommer der så meget skidt ud af , godt nok kan man ikke altid se det når hvalpene er født, men synes jeg kender/har hørt rigeligt om det.

• #70   26. feb 2009 Tv2 -det nytter ikke meget, medmindre det er 1. generations blanding. For indavl sker da absolut ikke sjældent ved blandinger heller... Her er det bare ikke offentlit tilgængeligt, idet der ikke er papirer på;o)

Gitte -men ved at vælge en opdrætter under DKK har man jo selv mulighed for at undersøge hvad der er avlet på... Det kan du ikke når lille lise får lyst til at avle uden tavle.
    Dernæst findes der en del ganske erfarne opdrættere i klubberne, og her skulle der være ode chancer for at finde en med odt styr på sagerne

• #71   26. feb 2009 Michelle Tjaaaa men hvad så med de racer i jeres klub som bare behøver at se skønne ud uden at være sundhedsmæssig i orden?????

• #72   26. feb 2009 Gitte -der ville jeg jo så vælge en opdrætter der tester for de sygdomme der måtte være nødvendigt osse uden at det er et krav fra DKK's side;o)
    Dem er der nemlig mange af. f.eks. blandt de franske.

Og så er der jo racer der generelt ikke rigtig har noge skavánker at trækkes med.

En stamtavle er ikke (ret meget) mere værd, end det arbejde der erlagt i den. Hvis du som køber ikke gider bruge dette (i mine øjne fantastiske) redskab til at undersøge hvad det er du køber, jamen så kan du næsten ligeså godt købe uden.
    -og dog, for der er trods alt nogen minimumskrav en tavlehund skal leve op til, som ikke eksisterer for en hund uden tavle

• #73   26. feb 2009 Michelle: Der er vi enig, gider bare heller ikke hører fra DKKérne, at vi er så meget ringere, for alle dem jeg kender + mig selv lever altså op til DKK standart mht vores race...
    Kender så andre racer som har bedre race standart i DRU, sådan er klubberne så forskellige, håber bare at alle ville gøre det bedste for deres hunde... ;o)

• #74   26. feb 2009 Gitte -mig bekendt benytter DRU sig da af FCI's standarder, s de burde jo være de samme;o)

Om kravene ka jeg kun sige at jeg synes DRU's måde at sætte krav er helt hen i vejret (at sortere kun på baggrund af str, og kun at teste for HD og intet andet -som krav fra klubbens side altså).

Men ja, eg håber da osse at langt de fleste forsøger at avle på den måde der tjener racerne bedst.

• #75   27. feb 2009 For min egen race er der slet ingen regler, uha hvor jeg håber der kommer nogen, men har da bestemt mine egne, men synes da ikke det hjælper racen ret meget , hvad jeg har og syndes.... ;o(

• #76   27. feb 2009 Charlotte P , Tak var lige jeg havde brug for at læse.
    Heidi

• #77   27. feb 2009 Jeg tager på udstilling for min opdrætters skyld og har bedt mine hvalpekøbere tage på udstilling for min skyld.
    For at være helt ærlig, så interesserer race-standarden mig ikke så meget, at jeg gider sætte mig så grundigt ind i den, at jeg selv kan bedømme mine hunde/opdræt.
    Mit mål som opdrætter er at lave fysisk og psykisk sunde hunde, som kan arbejde. Plus at bevare genvariationen i racen ved at bruge linier som risikerer at uddø.
    Jeg er ikke specielt interesseret i at lave top-udstillingshunde, men vil selvfølgelig heller ikke lave hunde, der ikke ligner Norske Buhunde. Derfor bliver mit opdræt udstillet.

• #78   27. feb 2009 Charlotte; Ja du har ret i , at det er rart at få bedømt sin hund og få en faglig snak med de andre udstiller, men ikke alle hunde befinder sig lige godt på en udstilling. Vores tæve bryder sig bestemt ikke om det, så synes jeg det er synd for hunden, at udstille hende, men vores Bonzo flipper helt vild, bare han ser vi pakker tasken, så ved han hvad der skal ske jubiiiii......

• #79   27. feb 2009 Vores tæve har heller ikke altid syntes det var sjovt at være på udstilling. Vi har så valgt at tage hende med til vores specialklubs små udstillinger uden at udstille hende. Det har hjulpet meget. Nu hygger hun sig sammen med os andre udenfor ringen og da jeg valgte at udstille hende i december måned hyggede hun sig faktisk også i ringen for første gang.

• #80   27. feb 2009 Tine -dyrlæger og adf.behandlere som dommere? Det mener jeg jo så er helt hen i skoven. En udstilling er ikke et dyrlægetjek. Dertil har vi avlsrestriktionerne, som jo skal opfyldes udover udstillíngspræmieringerne.

En dyrlæge/adfærdsbehandler er ikke kompetent til at vurdere hvorvidt en hund lever op til en racestandard eller ej. De er uddannet indenfor andre områder (og al respekt for det), og det er på de områder de har deres ekspertise. jeg forstår ikke hvorfor du vil have dem ud i udstillingsringen.

Jeg er enig i at visse standarder burde præciseres (og få få standarders vedkommende osse ændres), så dommerne ikke frit kan fortolke hvad der menes med f.eks. "kompakt" eller "robust" osv.
    Og dommerne bør osse (hvad jeg da i øvrigt håber allerede er tilfældet), få besked på at være obs på ting som vejrtrækning.

Men dyrlægens opgave er at vurdere hundens sundhed. Dette gøres til en dyrlægeundersøgelse, og ikke til en udstilling

• #81   27. feb 2009 Er det udstillingernes skyld ? næ for ca. 50% der udtiller kommer kun en gang for at få avlsgodkendt deres hund.
    Er det dommerens skyld at han giver hunden en præmiering ? næ det er jo derfor man går på udstilling!
    er det PENGENES skyld ? JA for mange skal lige lave et kuld hvalpe i håb om at score kassen.
    er PENGEAVL på racehunde eller gadekryds seriøs avl ? næ for ikke en af de såkaldte køkkenavlere tænker på at tjekke deres hund for evt. arvelige sygdomme, da deres dyrlæge ved sidste vaccination sagde at deres hund er sund og frisk!

• #83   28. feb 2009 Helle -ingen tvivl om at der bør strammes op på visse racers avlsgodkendelser. Westien er en af dem -en anden er den franske bulldog. Der er med garanti flere, men har jo ikke undersøgt reglerne for så mange andre racer end min egen:o)

Har en race kendte sundhedsproblemer, jamen så skal der bestemt undersøges for dem, men jeg ved at det i visse tilfælde er specialklubben der sætte sig imod (specialklubberne har en del at skulle sige ift avlskrav for racerne), og her mener jeg DKK burde træde i karakter, når specialklubben åbenbart ikek vil erkende problemerne hos visse racer.

-men at lade dyrlæger og adfærdsbehandlere dømme til udstillinger synes jeg er helt i hegnet. De har ingen kompetencer på det område

• #84   28. feb 2009 At se den udsendelse og tro på alt hvad der bliver sagt, er for mig som at tro på kulemanden. Der er altid nogle der laver en cærre masse lort i deres avl Den udsendelse er KUN lavetaf folk der er 110& imod racehundeavl. Der er på intet tidspunkt et godt ord om racehundeavlen og hvad det kan gøre for racerne. Vil de lave et godt program, så skal de se på det fra begge sider. Jeg synes var godt i den henseende at de viser hvordan det kan stå til, MEN de der ikke ved noget om racehundeavl fra de opdrættere der tænker på sundhed m.m. har ikke en jordisk chance for for at se af racehundeavl også har sine fordele.

Nu tror alle tillige at England bare er et skod land når det kommer til hundeavl. HALLOOOO luk lige øjnene op. Der er sgu også nogle derovre der er meget seriøse med deres avl.

Som jeg skrev i et andet indlæg, så skal man i al den her hede debat også lige snakke om hvad er ren racede hunde? Pr. definition er en hund med stamtavle en racehund, end hund der er blanding af forskellige racer er en blandingshund. Men hvad er en hund der er ren racet blot uden stamtavle??? Den er en racehund uden stamtavle. Bare lige huske på det

Desuden har den udsendelse skabt stort oprør i hundeverdenen i England. Den er lavet i samarbejde med RSPCA der ikke går ind for racehundeavl. Derudover er den klippet og klistret som så megen journalistik er. Der er nogle udtalelser der er taget helt ude af kontaksten. Det er fandme flot journalistik så det batter hva....hmmm...

Og lige en note om de arveligse sygdomme - de er noget lort, men der er altså opdrættere der tager det meget seriøst. Selv om bestemt race ikke lider af en bestemt sygdom kan den få en sygdom alligevel. Det samme gælder blaningshund. MAn kan bare aldrig vide sig sikker. Nye statistikker viser at var det ca. 60% af de hunde der har HD var blandingshunde. Så man kan ikke bare sige de er sundere.

Et spørgsmål til aller sidst. Lad os sige, at racehund A er en race der muligvis har anlæg for en bestemt syfdom. Hunden er ikke syg og der har ikke været sygdom i de generationer man kender til, men racen generelt har anlæg for det. Hund A bliver parret med hund B hvis race har nogle anlæg for nogle andre typer sygdomme som heller ikke har været vist i de linjer.. Hvad få man ud af det? Hvalpe der ikke er syge måske - men de har anlæg til de sygdomme der ligger inden for begge racer. MEGET firkantet stillet op jeg ved det, men se på det teoretisk set.

Fortsat god weekend ;0))

Kommentér på:
dags dato - raceavl

Annonce