Til jer med chihuahua Til jer med chihuahua
Min lille Micky, som kan ses på min profil, er købt som 110% ren chihuahua, dog uden stamtavle. Jeg har tjekket racebeskrivelsen for en chihuahua, og han lever ikke just op til de fleste ting i beskrivelsen. Jeg føler derfor jeg er blevet snydt, og det er hans tidliger ejer også, da det var hende der købte ham som hvalp. Da de købte Micky var han hverken vaccineret, chippet, eller havde fået ormekur. Er det i det hele taget lovligt??? Da sælger jo så ikke kan stå inde for at deres hvalpe er sunde og raske, når de ikke har haft dem til dyrlæge inden køber afhenter dem.
Så nu må I meget gerne komme med råd til hva jeg, og tidligere ejer, kan gøre ved dette, og I må også gerne tjekke Micky's profil og bekræfte mig i, at han ikke er ren chihuahua.
Ha en fortsat go dag allesammen.
Mvh Cecilie
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.459
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
At det anbefales at som minimum give ormekur er en anden sag - men ikke ulovligt!
Første køber har jo også købt hunden som beset - og når der ikke fuldte vac. papir og sundhedsbog med osv. så kunne man jo have takket nej til handlen
Der ud over hvis man ønsker sig en hund der lever op til racestandarten, så kan det kun frarådes at købe en hund uden tavle. Tavlen er din garant for at hunden er ægte og sansyneligvis vil komme til at ligne sin race. Vælger man tavlen fra, må man også være klar på en hund der måske ikke ligner helt hvad standarten foreskriver
Men uanset ser han nu skøn ud
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Men jeg kan på ingen måde se hvordan du kan føle dig snydt. Du har købt en hunde uden tavle, og åbenbart ikke gidet at bruge tiden til at undersøge racestandard osv inden købet.
Når man køber uden tavle så er det jo den risiko man løber.
At hunden ikke har fået ormekur, vacc osv hos opdrætter er self ikke heldigt, men på ingen måde ulovligt.
Der har hende du har købt den af så været godt dum at købe der. Man bestemmer jo altså som køber selv, hvilke krav man sætter til opdrætter.
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
Man kan altså ikke sige ud fra hans udseende at han ikke er 100% ren Chihuahua, selv om han var det , kunne han godt falde uden for standarden.
Vil man være sikker på at ens hund er raceren skal man købe med stamtavle, helst DKK i mine øjne .
Vælger man at købe uden stamtavle, har men jo kun sig selv at takke , men iøvrigt ser han da ud til at være sund og rask, og det er vel hovedsagen.
kan ikke se hvorfor du er utilfreds? har du købt micky fordi han er en chihuahua eller har du købt mickey fordi han var sød og lækker?
Hvis du ville have en chihuahua hvorfor købte du så ikke en med tavle?
personligt selv, læste jeg side op og ned om racen og satte mig ind i dens udseende, og da alt kom til alt valgte jeg Merle for hendes sind og væsen og ikke for hendes udseende... Må hun vile i fred den bette dejlige fis!
Kys og kram du din hund og elsk ham, om han er en chi, en pittbull eller en labrador!
nov 2006
hvis du læser hendes indlæg så synes hun han falder uden for race standarden...
hvilke han også gør. men som Chalotte skriver så kan rene chier også falde uden for kategori
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 163
Michelle *strid kælling* : Du skal ikke udtale dig omkring hvorvidt jeg har sat mig ind i racestandarden eller ej! Synes faktisk det er ret så uforskammet af dig.
Og så vil jeg sige at vi ikke er nogle naive købere, eller dumme, useriøse, hva I evt vil kalde det. Micky er købt fordi han var en dejlig lille hund, og han blir ved med at være hos mig, uanset race eller ej.
nov 2006
jamen hvad er det så du vil med denne tråd?
nov 2006
ja jeg har ejet én. og hun var verdens dejligste og smukkeste hund.
hvis man køber uden tavle, er man jo ikke interesseret i at udstille ogderfor er race standarden jo i og forsig urellevandt
jan 2007
Jamen havde du læst racestandarden INDE du købte hunden, så havde du jo vidst inden købet at han faldt udenfor racestandarden. Og så kan man vel ikke længere føle sig snydt for så har man jo taget valget at det ikke var så vigtigt om han levede op til standarden.
Og jeg kalder jer ikke naive eller dumme. Men man kan da ikke følde sig snydt NU, over at opdrætter ikke har sørget for chip, vacc, ormekur osv... Det vidste hende du har købt ham af, dengang hun købte ham, og hun må jo have besluttet at det ikke var vigtigt.
Han ligner en sød og dejlig hund, og det må vel være det vigtigste. Hvis det havde været vigtigt at disse ting var i orden, skulle du have købt med tavle og fra en seriøs opdrætter der sørger for den slags inden hvalpen kommer i sit nye hjem.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Jeres hund er sød og dejlig.... ingen tvivl om det!!
Men hvad er det lige I vil opnå?
I kan ikke komme efter opdrætteren - som jeg læser at du og tidligere ejer gerne ville kunne? Hvad ville i gerne at opdrætter skulle gøre?
I har købt en hund uden tavle - og tavlen havde været jeres garanti for en raceren hund.
Så nyd jeres Chihuahua og skidt da med at han (måske) ikke er ægte...((o:
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 1.190
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Mht vaccinationer er jeg lidt i tvivl, men han er jo købt som beset så så længe sælger ikke har løjet om vacc/chip er der ikke så meget at komme efter.
Racerenhed får du meget svært ved at gøre nogen form for krav på idet du selv har fravalgt det eneste der beviser at han er det.
mar 2007
Ja jeg må jo så sige til hende jeg købte Micky af, at hun ikke har været opmærksom nok på vacc. mm.
jan 2007
Så må man jo sørge for at købe hund fra en opdrætter der lever op til ens krav omkring disse ting. Selvom den hvalp man har set på er dejlig, sød osv, må man gå derfra uden hvalp hvis ens krav ikke er opfyldt.
Ellers har man jo accepteret tingene som de er, og så kan man ikke rigtig gøre krav på noget senere.
sep 2008
mar 2007
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Det er ikke alle som sørger for vacc. og chip ved salg af 8 ugers hvalpe. Mange mener hvalpen bør vente til den er 12 uger - men så skal prisen naturligvis også være derefter.
jan 2007
sep 2008
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
jan 2007
Problemet er så at det er enormt svært at bevise noget når man hverken har kontrakt på købet eller noget som helst andet (og det er jo oftest dem uden atvle der ikke laver købskontrakter osv)
-og selv med tavle tror jeg altså ikke man kan klage over at ens hund ikke fik ormekur, sundhedstjek osv.... Det er jo noget man selv vælger om man finder ok... Og det gør man jo så åbenbart når mankøber hos en sådan opdrætter
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
okt 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 59
Må man høre hvor geografisk du har købt Micky?
okt 2008
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.301
sep 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 397
Mht. tiíl vacc, chip, ormekur burde du have forespurgt om dokumentation herfor. Så du ligger sådan set som du har redt!
mar 2007
Og lad vær med at start en diskussion...!
nov 2006
huh?
hvem er det der siger hunde uden tavle ikke er en skid værd?
noget helt andet er at det er DIG der laver en brokke tråd om at du føler dig snydt?
det er dig der har haft sat din vuf til salg?
og det er dig der siger han ikke er race typisk?
så meget bekendt synes jeg at du er lidt off base nu
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Sådan er virkeligheden.
Vil du have sikkerhed for noget, så lad være med at købe kopier.
Jeg har 2 bastarder, de er fabelagtige, skønne og helt igennem et mix af noget jeg aldrig med sikkerhed kan vide hvad er.
mar 2006
Den eneste der klager over din hund er dig. Folk fortæller dig bare hvordan det er med klagemuligheder
okt 2008
Køb med eller uden tavle, så er det ulovligt at snyde folk - Tavlen er da ikke i sig selv og alene en garanti for, at hunden er ægte!!!
Man må ikke sælge en hund som værende en chihuahua og det såviser sig at være en blanding af 2, eller flere racer. Det er således ulovligt uanset om der er tavle, eller ej.
Der bliver da ikke startet en diskussion op, fordi trådstarter stiller et spørgsmål.
Og Sille.... Hvis du føler at du er blevet snydt. Altså du har købt en vare som ikke er det, du har betalt for (i dette tilfælde en hund) så kan du trække sælger i retten.
Det svarer til at købe et maleri som påstås, at være malet af Trampedach (dermed en høj pris) og det så viser sig, at det blot er en efterligning - Det er bedrageri og naturligvis ulovligt!
mar 2006
okt 2008
I det her tilfælde ville jeg studse over vægt og ørerne - Men det er nok ikke let at afgøre... Køber kan i tilfælde af en tvist (retssag) kræve en dna-test af påståede forældre.
mar 2006
Jamen det forudsætter jo at racerenhed = opfylder standard, og det ved vi jo ikke passer i alle tilfælde. Hellere ikke for hunde der har stamtavle.
mar 2006
okt 2008
Sandt - Det er svært at bevise, men handler jo dybest set ikke om, om hunden lever op til racestandarden... Det handler om, om man er blevet snydt.
Som i mit eksempel med Trampedach, så kan det billede du har købt jo være nok så smukt og i de flotteste farver og alt det der. Men hvis man har givet flere penge end rimeligt for det, så ville de fleste hive sælger i retten.
En ren chihuahua med og uden tavle koster ikke under kr. 9.000. En blanding af flere racer (i de små størrelser) koster omkring det halve. Og så skal man vel ikke finde sig i, at betale for meget.
okt 2008
mar 2006
Jamen, det jeg vil frem til er at man ikke ved om man er blevet snydt for man har ingen papirer på hvad det er man har købt.
Som dit eks med maleriet ville der også følge en attest af en eller anden art hvis der var tale om et originalt værk. Men køber du en plakat er der ikke så meget at komme efter hvis det er det forkerte billede der er på.
En chihuahua uden tavle koster det køberne vil give for den. Det er ikke sælgers problem at man har givet 9000 kr for en hund der koster 2 mere med ægthedsbevis. Der er ingen love i DK der dikterer hvad en hund skal koste så det kommer du ikke langt med..
mar 2006
Ja ja, så siger vi det. Men gæt hvad... Deres ejere har en sag, for de har nemlig papirene i orden. Så er der nemlig tale om svindel for man har udfyldt officielle dokumenter på at tingene er i orden.
sep 2008
Du er virkeligt ude på et skråplan og kommer dermed også med en masse postulater som læner sig tæt op ad injurier ved at påstå der findes rigtigt mange hunde med stambog som også er blandinger i det faderen ikke er den rigtige. Det skal du passe på med!
Selvfølgelig kan Sille ikke slæbe sælgeren i retten fordi hunden ikke er vad hun har troet den var. For det første har hun købt hunden af 3 mand, og for det andet kunne hun jo have reageret over hundens udseende og størrelse før hun besluttede sig for at købe den. Den var jo altså ikke 8 uger men noget ældre. Man kan da ikke købe en hund eller en anden vare for den sags skyld, være i tvivl om det nu er den rigtige man betaler for men så sige...det går jo nok...og så senere slæbe vedkommende i retten idet det så alligevel ikke lige faldt ud til at ligne en raceren Chihuahua.
Nej, der er Sille da nødt til at slå sig til tåls med den hund hun nu engang har, og så tænke sig godt om næste h´gang hun køber hund. Det ER altså IKKE forbudt i dagens Danmark selv at bruge hovedet en gang imellem.
Men netop på grund af denne episode kan jeg igen ikke forstå hvorfor folk køber hund uden stambog når man nu alligevel gerne vil have en renracet Chihuahua? Hvorfor ikke betale de ekstra tusinde og så få det man inderst inde gerne vil have? Hvorfor købe en kopi vare, og så brokke sig over den efter den har været i vaskemaskinen og mistet al farven???? Jeg BEGRIBER det ikke!!!
okt 2008
Det er da noget pjat - Jeg har købt en chihuahua uden stamtavle, men jeg har da fået en kvittering hvorpå der står, at jeg har købt en chihuahua og hvis den viste sig, at komme til at veje 5 kg. og i øvrigt ikke overholdte racestandarden - Så er det eneste der er med 100% garanti - Og det er, at jeg sagsøger den jeg har købt af.
Købeloven gælder sandelig også for hunde uden stamtavle. Så selv om du ikke har en stamtavle og sælger har lavet en kvittering hvorpå der står du har købt en chihuahua, så er det bedrageri, hvis det viser sig at være en blandingshund
okt 2008
Skal jeg passe på???? - Injuriende overfor hvem????
Det er da sandt hvad jeg siger, at nogen sælger hunde med forkert anført far på papirerene!
Er en chihuahua uden stamtavle en kopivare??? - Det er da det mest latterlige jeg længe har hørt!
mar 2006
Jeg vil virkelig glæde mig til at høre hvordan det falder ud. Men hvorfor går man op i det hvis man alligevel fravælger det eneste bevis man kan få for racerenhed?
Købeloven dækker fejl og mangler, men det er sådan set op til dig at bevise at den ikke er raceren og det kan du ikke. Eller jo, hvis den ligner en hel anden type race, men så køber man den vel ikke til at starte med.
For at købelovens paragraffer skal tælle som ufravigelige skal der også være tale om en erhvervsdrivende sælger. Hvis jeg som privat kaster en hund efter en anden privat kan vi aftale (mundtligt/skriftilgt) udenom købeloven og så er der intet at komme efter.
mar 2006
Hvilke tab har du lidt hvis din hund bliver større ends standard, og er du virkelig villig til at tilbagelevere din hund for det?
okt 2008
Købeloven dækker fejl og mangler ja og selvfølgelig også hvis du har købt en vare, som ikke er det som sælger har sagt den er - Det er ikke regler jeg har opfundet!
Og nej... Købeloven gælder også når private sælger indbyrdes.
Og igen nej - Du kan da ikke på en 8 uger gammel hvalp se om den lever op til racestandarden på den race du har købt.
mar 2006
Læs lige mit indlæg igen. Jeg skriver ikke at købeloven ikke gælder, men at paragrafferne kan fraviges efter aftale mellem private - det kan erhvervsdrivende til gengæld ikke.
"Og igen nej - Du kan da ikke på en 8 uger gammel hvalp se om den lever op til racestandarden på den race du har købt."
... ergo... du har ikke en garanti for at den opfylder standard som voksen. Det KAN sælger nemlig ikke give. Selv hunde m DKK tavle sælges yderst sjældent som udstillingshunde.
Meeen hvis den er dobbelt så stor som den burde være som 8 ugers kan nogle mennesker dog godt regne ud at den nok ikke lever op til standard.
okt 2008
Klart... Taler da også kun i tilfælde af, at man har et købsbevis, eller en faktura hvorpå der står hvilken race det er. Det jeg mener er at man ikke behøver tavlen til det... En faktura er nok.
S&J
Selvfølgelig kan jeg ikke sagsøge fordi en hund falder uden for racestandarden, men det kan jeg hvis hunden ikke er af den race, som den er solgt for at være.
Selvfølgelig kan man da gå tilbage til sælger, uanset hvor mange hænder hunden har været i og påpege, at de har solgt en hund som værende af en race og den så viser sig, at være en blandingshund. Hvis altså der forefindes en kvittering hvorpå der står, at det er en ægte chihuahua. Hvis ikke... Så kan man intet stille op.
okt 2008
jun 2007
jun 2007
jun 2007
mar 2006
Den historie husker jeg godt, men det viste sig at hunden var en blanding - det var derfor tavlen blev inddraget
jun 2007
mar 2006
Det må du spørge ejeren om. Hun er på HG og oprettede en tråd om det i DRU gruppen
jun 2007
Kan du godt selv høre hvor dumt det lyder.
mar 2006
det var noget med at den lignede en cairn terrier (mener jeg) og at opdrætteren netop også havde den race på bopælen, men igen er det ejeren og ikke mig der har styr på detaljerne. At sige at den fik fjernet tavlen fordi den "bare" var utypisk er ikke helt rigtigt.
mar 2006
jun 2007
En tæve af samme kuld var også tilstede den dag og blev udstillet med et fint resultat.
mar 2006
Nå, men under alle omstændigheder har hun haft tavlen at bruge til at gøre sin krav gældende. Helt så heldig var denne bruger dog ikke:
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=189978
Hunden udelukket, men ingen hjælp fra klubben
jun 2007
mar 2006
jun 2007
mar 2006
jun 2007
jun 2007
nov 2006
Synes da ikke Charlotte er naiv?
hvis sådan ting sker i DKK, så vil de pågældende indblandet blive smidt ud af DKK med hovedet først.
og som regel når sådan ting sker så bliver de pågældende indblandet oprettet i DRU og DHL bagefter...
men hvis vi taler om en hund der er faldet uden for standarden men er 100% ren, så tager man ikke tavlen fra hunden, den vil bare aldrig blive avls godkendt - ergo den må ikke indgå i avl. Hvis hunden så velatmærke bliver brugt til avl alligevel... ja så har vi balladen, og så kan tavlen blive taget fra den!
jan 2007
-det er dælme da to meget forskellige ting.
Og i øvrigt finder jeg det ganske useriøst at man som klub fratager en hund sin stamtavle fordi der er fusket med denne, men at opdrætteren så lystigt kan avle videre i klubben efterfølgende.
Der kan da med sikkerhed osse fuskes i DKK -forskellen er at hvis denne sag var foregået i DKK, så havde ejer fet penge tilbage og opdrætter kunne se sig om efter en ny klub.
Man fratager ikke en hund dens stamtavle blot fordi den ikke lever op til racestandarden...
jun 2007
jun 2007
jan 2007
sep 2008
jan 2007
jun 2007