588 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Det rigtige valg??? Det rigtige valg???

Synes det er svært at opdrætte hunde, og har Anton fra mit føste kuld parsons. Ham vil jeg så gerne bruge til at lave hvalpe med, og har i tankerne at hente en tæve hjem fra England for at få frisk blod ind i landet. Anton er sund og rask, og skal selvfølgelig avlsgodkendes først og efter som han kun er 8mdr, være rigtig voksen. Nu kommer min bekymring...jeg vil selvfølgelig have en god start, og lave seriøs avl. Men min dejlige Anton bærer sin hale ind over kroppen i stedet for den står lige op. Har ikke fået nogen bemærkninger på de udstillinger vi har været på. Racen blev før halekuperet og der kunne man ikke se det på hunden. Det er vel det man kalder en skønhedsfejl, og giver ikke hunden gener. Men skal man vælge sådan en hund fra??? Jeg vil jo hovedsagelig lave familiehunde, men de skal jo også være racetypisk. Vil gerne have svar fra andre opdrættere om hvad de vil vælge.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det rigtige valg???
  • #1   18. dec 2005 Karina: nej du behøver da ikke vælge ham fra,du skal bare sørge for at den tæve du vil bruge til ham har en så perfekt hale føring som muligt

• #2   18. dec 2005 der hvor den ene har fejl skal den anden være så perfekt så muligt og om vent

• #3   18. dec 2005 Al avl er jo et spørgsmål om kompromis.

Den perfekte hund findes jo ikke, for så havde alting været så nemt.

Personligt har jeg en rækkefølge der hedder sundhed, temperament og derefter udseende når jeg vælger avlsdyr.

Indenfor labrador er der heldigvis så mange individer, så der kan man godt stille ret høje krav til alle kriterierne, men indenfor nogle racer er man nødt til at gå mere på kompromis for at have nok avlsdyr og dermed bevarre en stor genmasse (altså have nok individer som ikke er tæt beslægtet med hinanden).

Så noget entydigt svar kan jeg ikke give, men dog synes jeg jo som sagt at når vi snakker om en race med forholdsvis få individer (og det er det vel), så vil man måske nok være nødt til at se igennem fingre med en lille eksteriørfejl. Og hvis han har været udstillet flere gange og ikke får bemærkninger for det, så er det vel ikke nogen stor fejl.

• #4   18. dec 2005 Ja det lyder fornuftigt Claus. Har ikke planer om han skal lave mere end 2-3 kuld, og kan jo se efter det første om han giver det videre. Men efter som hans mor har engelske rødder hvor halekuperingen er lovlig ved jeg ikke hvad der ligger bag hende af skæve haler. Vil gerne lave nogle gode sunde hvalpe som også er racetypiske. Puha der er mange ting at tænke over som opdrætter:-)

• #5   18. dec 2005 men stadig væk hvis det er ham du skal bruge så vælg en tæve med bla. en god haleføring for at komme ordentlig videre

• #6   18. dec 2005 kan godt se at det er svært når de er halekuperet i england så kan da godt være at du er nød til at tage en chance men så vælg fra senere i dit opdræt

• #7   18. dec 2005 Juelsgaard: ja racen er lille, og desværre er der kun få hanner i Danmark. Anton vil nok ikke blive brugt af andre end mig, da han desværre er efter den mest brugt han i Danmark i racen. Derfor vælger jeg også at hente en tæve udefra. Han skal jo avlsgodkendes så jeg forsætter med at udstille ham, og også efter han forhåbelig er blevet det, så må jeg se hen af vejen om det bliver nævnt i hans kritikker

• #8   18. dec 2005 vil da lige sige at da vi opdrættede shelti og collie lærte vi dem at holde halen nede når vi gik i ringen og det kan du også gøre

• #9   18. dec 2005 Claus: Vil med garanti følge dit råd med at finde en tæve med den rette haleføring:-)

• #10   18. dec 2005 Karina:det lyder meget fornuftigt *SS*

• #11   18. dec 2005 Claus: når jeg stiller ham op er det ikke et problem men når jeg går med ham, ligger den sig hen over ryggen. Men har af en engelsk dommer fået meget ros for ham, og det er da en trøst, eftersom det er racens hjemland

• #12   18. dec 2005 Karina: vil også lige sige at de engelske dommere er dygtige og det betyder da meget at du derfra får ros for ham det er en super god start

• #13   18. dec 2005 Jeg må også indrømme jeg blev ret stolt.Nu må vi se hvad fremtiden bringer for Anton. Skal have ham på udstilling i februar så må vi se hvad der sker der.

• #14   18. dec 2005 Karina: held og lykke med ham og det skal nok gå godt *SS*

• #15   18. dec 2005 Mange tak for de gode råd og snakken:-)

• #16   18. dec 2005 Karina: selv tak :o)

• #17   18. dec 2005 Lige en lille anden ting.
    Noget vigtigt i avl, er at vælge samme type hund. så får man et mere ensartet kuld hvalpe.
    Men ellers vil jeg give både Claus og juelsgaard helt ret.

Kommentér på:
Det rigtige valg???

Annonce